Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
5. 6. 2019 10:46 − 8932× − 19

Hybridní WRC by neměla šampionát prodražit

Ani svět soutěží se nevyhne ozelenění, když by do regulí pro následující generaci speciálů WRC měly být implementovány hybridy.

Už se to tak nějak čeká, že světový šampionát si kroutí poslední neekologické roky, protože nová generace speciálů by již měla mít do nějaké míry implantovány hybridní technologie a tím pádem být zelenější. Jak konkrétně "wércéčka" zezelenají by mělo být zveřejněno již v příštím týdnu po zasedání Světové rady motorsportu, avšak za FIA ujišťuje Yves Matton, že nová generace vozů nebude mít negativní dopady na současnou úroveň konkurence v MS a že nedojde ani ke zvýšení nákladů. Rallysportu by se, v případě platnosti Belgičanových slov povedlo něco, co se úplně nezadařilo Formuli 1 po zavedení hybridních motorů. "Cílem je udržet náklady na stejné úrovni jako nyní. Může k tomu pomoci například ekonomizace některých dílů a tak podobně, ale ještě jsme neřešili, o co by šlo konkrétně," říká pro server autosport.com Yves Matton.


Manfred Stohl a jeho variace na elektrický soutěžní vůz

"Snažíme se to vymyslet tak, aby z pohledu značek existoval potenciál návratu investic v podobě technologií a aby jejich investice byly tím pádem co nejefektivnější. Našim cílem je přijít s ekonomicky příznivým hybridním řešením, protože chceme zachovat současné náklady a nechceme, aby pro značky došlo k nárůstu nákladů tak, jak se tomu stalo v jiných disciplínách," doplňuje Belgičan ohledně nákladů a pokračuje aspektem konkurenceschopnosti, "výkonost a sportovní úroveň zamýšlíme tak, aby zůstala na stejné úrovni jako nyní. Chceme zachovat to, co je v MS nyní, tedy že všechny značky jsou velmi vyrovnané, což může být rozhodující faktor pro nového výrobce, který má šanci vstoupit do šampionátu a být celkem rychlý a celkem rychle konkurenceschopný podobně jako se to povedlo Toyotě. Rádi bychom v šampionátu viděli nové značky a třeba s tím, že by po dvou letech vyhrály titul jako se to stalo loni a bylo by dobré, kdyby tento trend v MS pokračoval," dodává Yves Matton.

Závěrem se nabízí opět otázka, co se starými vozy WRC. Předchozí generaci se ještě povedlo (no, zejména M-Sportu) udat soukromníkům, ale nynější speciály v privátních rukou lze spočítat na několika prstech. Jak Yves Matton říká, moc to nevypadá, že by se v roce 2022 konala nějaká obdoba WRC Trophy, která se v roce 2017 zrovna za úspěch označit nedala. "Musíme ještě vyřešit, zda pro současná auta necháme nějakou kategorii. Musím ale říct, že minulý pokus nebyl zrovna povedený, ale musíme se na problematiku ještě podívat. Ale to teď není prioritou."

Komentářů celkem: 19
5. 6. 2019 14:281
0 2
To je ale hovadina na první pohled a každej to ví. Spíš to vypadá, že soudruzi z FIA už dorostli do úrovně těch, co hlásali "Poručíme větru, dešti!"
5. 6. 2019 15:072
0 0
Když přešla F1 na hybridní motory, cenu pohonných jednotek to zvýšilo 2-3X. Pochybuji, že by to současní výrobci WRC zvládli tak, aby se cena vozů nezvýšila. Spíše to bude znamenat, že někteří výrobci tuto kategorii opustí.
5. 6. 2019 18:153
0 0
No co.Na přejezdy elektriku a na RZ plný oktan a je vyřešeno.smajlík
5. 6. 2019 18:214
0 0
Motory F1 a jejich hybridní technologie je na úplně jiné úrovni. Nelze to absolutně srovnávat. Pokud nechtějí aby se to prodražilo a ono se to stejně prodraží tak jediná možnost je mít standardizovany systém, který by pro všechny vyráběla firma mimo WRC (McLaren, Williams, atd.), ať už by šlo o systém baterií nebo setrvačník. Integrace problém nebude, ale bezpečnost ano. Šotolinové soutěže jsou velmi náročné na velké nárazy a to hybridním systémům nedělá dobře, pak tu máme mechaniky a jejich práci a v neposlední řadě i diváky. Pokud nebudou elektrická turba a MGU-H tak opravdu nepůjde o drahou záležitost. Klasický koncept se setrvačníkem nebo bateriemi je už dávno vymyšlený a jezdí se po celém světě.
5. 6. 2019 18:235
0 0
Hujer. A to jako nezvýší náklady na vývoj výrobu a vše ostatní závodního speciálu? Bych chtěl žít v tvojem světěsmajlík
5. 6. 2019 18:276
1 0
Všichni víme, jak to dopadne. Uplně jednoduchý systém rekuperace brzdné energie, jedna malá baterčička, která bude dodávat setinku výkonu , a to pouze na přejezdech a vlk se nažere a koza zůstane celá. Oni totiž lidé z WRC elektřinu chtějí, ale zároveň nechtějí připlácet...proto to tak zajisté dopadne.
5. 6. 2019 20:017
2 0
Dovolím si malou rýpavou poznámku. Je zajímavé, že FIA chce exhibovat s vozy na trati, ale to kolem je evidentně nezajímá. Proč neklade podmínku, aby byl ekologický doprovod? Aby byly hybridní i servisácké vozy? Daleko větší paradox je to ve formuli jedna. FIA šikanuje týmy kvůli dvaceti vozům, které za závod spotřebují asi 4000 litrů paliva. Ty desítky kamiónů, které tvoří doprovod a sežerou desítky krychlových metrů paliva kvůli jednomu závodu, nikoho nevzrušují. Stejně tak, pokud se cirkus F1 stěhuje do zámoří. Doprava letadly je všechno jiné jen ne ekologická. To ale soudruhy z FIA nezajímá. Je to obyčejné pokrytectví.
5. 6. 2019 20:428
2 0
Pepan A1:navážu na tvoji myšlenku:veškeré přesuny v rámci WRC.Letecky,lodně,kamionově.To taky FIA neřeší a nebere v potaz.A přitom to vydá daleko víc emisí než jeden podnik.
5. 6. 2019 20:589
0 0
Původně napsal hujer
Pepan A1:navážu na tvoji myšlenku:veškeré přesuny v rámci WRC.Letecky,lodně,kamionově.To taky FIA neřeší a nebere v potaz.A přitom to vydá daleko víc emisí než jeden podnik.
WRC, to je akorát jiný šuplík ve stejném kredenci. Já to chtěl ukázat na F1, protože tam je ten rozpor mnohem řvavější. Více kamiónů, více doprovodů, větší spotřeba paliva.
opa
5. 6. 2019 21:5910
0 0
Víte o tom , že všichni fotografové na E-FORMULI musí podepsat, že nebudou fotografovat zázemí kde běží desítky kouřících dieslových agregátú kterými dobíjí baterie. Poněkud pokrytecká ekologie.
5. 6. 2019 22:0211
0 0
Zas ti inženýři z FIA. Sami nevědí jak ale hlavně že to chtějí ... furt vymýšlí jak co nejvíc snížit náklady a ve finále to stejně ty náklady zvýší ... nedejbože až ta baterie nějaké posádce ,,bouchne" v autě ...
5. 6. 2019 22:5912
0 0
On nekdy nekdo proklamoval, ze cilem elektrizace zavodnich aut je snizeni jejich emisi? Jde primarne o image a sekundarne o vyvoj, zadny pokrytectvi konkretne v tomhle nevidim.
5. 6. 2019 23:3413
0 0
Původně napsal Kenny_pce
On nekdy nekdo proklamoval, ze cilem elektrizace zavodnich aut je snizeni jejich emisi? Jde primarne o image a sekundarne o vyvoj, zadny pokrytectvi konkretne v tomhle nevidim.
Je to pokrytectví a diletantismus. Elektrifikace je závislá, mimo jiné, na vzácných kovech. Jak už název napovídá, jsou vzácné. Čím je ekologická lobby nahradí, až za nějakých 20-30 let dojdou? Zatím nejdou ničím nahradit. Mimochodem, jejich těžba je všechno jiné, než ekologická. Proto, abychom měli ekologicky čistou Evropu, zasviňujeme celé oblasti v Africe a Ázii. Ale to je na delší dialog a toto téma není určeno tomuto portálu.
6. 6. 2019 00:2714
0 0
Prave ze se venuju ciste jen tematu elektrickejch zavodaku.
6. 6. 2019 07:4815
1 0
Původně napsal Kenny_pce
Prave ze se venuju ciste jen tematu elektrickejch zavodaku.
Ekologicky se mám chovat buďto komplexně, nebo vůbec. Přístup FIA mi připomíná jednu aktivistickou pipinu, která brojila v televizi proti zabíjení zvířat, přičemž na sobě měla kožich z mongolského psa a vysoké kožené kozačky.
6. 6. 2019 10:3916
2 0
Jestli to prodrazi a pripadne o kolik nevim, nicmene je jiste ze bez elektrifikace to nepujde, zejmena proto ze vetsina automobilek ted masivne investuje do elektrifikace svych modelu a nebudou chtit platit provoz WRC ktera jezdi jen na benzin. Stejne tak jsou uplne mimo ti kteri si mysli ze tady jde o to udelat WRC zelenejsi, o to tu vubec nejde, zelenejsi je potreba udelat jen a pouze image automobilek. Proto nikdo neresi kolik CO2 se vyprodukuje celym tim kolotocem at uz lodni, leteckou nebo kamionovou prepravou. Jde opravdu jen o to mit plakat v showroomu s WRC a ohromnym napisem "XXXX Hybrid Technology" (Za XXXX si dosadte nejake chytlave jmeno ktere marketingovy tym te ktere automobilky vymyslel).
6. 6. 2019 11:1517
0 0
Původně napsal oifovo
Jestli to prodrazi a pripadne o kolik nevim, nicmene je jiste ze bez elektrifikace to nepujde, zejmena proto ze vetsina automobilek ted masivne investuje do elektrifikace svych modelu a nebudou chtit platit provoz WRC ktera jezdi jen na benzin. Stejne tak jsou uplne mimo ti kteri si mysli ze tady jde o to udelat WRC zelenejsi, o to tu vubec nejde, zelenejsi je potreba udelat jen a pouze image automobilek. Proto nikdo neresi kolik CO2 se vyprodukuje celym tim kolotocem at uz lodni, leteckou nebo kamionovou prepravou. Jde opravdu jen o to mit plakat v showroomu s WRC a ohromnym napisem "XXXX Hybrid Technology" (Za XXXX si dosadte nejake chytlave jmeno ktere marketingovy tym te ktere automobilky vymyslel).
Ty voe tos neměl vůbec psát! Jak se to dozví i ti, co tomu věřili, bude celá zelená reklama k ničemu smajlík Ale je to samozřejmě tak, jak píšeš.
IMP
6. 6. 2019 19:1318
1 0
Dalsi problem je ta baterie. Jestli ta baterie po havarijich ala Meek nevzplane v jednu velkou ohnivou kouli, tak chci (nechci) videt reakci, kdyz jim v tom zarve clovek treba Ogier. Uz ted jsou tak prisne normy na servis techto aut a kdyz je jakakoliv havarie, tak auto MUSI automaticky do karanteny, protoze, kdyz zacne horet treba az po 10h od havarie, tak proste auto cele zhori. Ono totiz nejde uhasit ani hasicema.
6. 6. 2019 20:2419
0 0
Já řikám jen jedno:politici jsou blbí a protlačujou něco co i vědci prohlásili za nemožné!Ale bohužel
se toho chytá i moc lidí kteří nevidí dál než na kraj nosu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!