Nová Fiesta R5 oficiálně představena
Vůz Fiesta R5 byl v roce 2013 prvním speciálem tehdy nové třídy R5 a o jeden z jeho vůbec prvních ostrých startů se postaral na Rally Bohemia Jan Sýkora. Za šest let však speciály ve třídě R5 ušly kus cesty a v M-Sportu se proto rozhodli o nástupci, který by navíc vycházel z aktuální osmé generace silniční Fiesty. A že Fiesta R5 Mk8 bude mít na co navazovat. Dosavadní generace se prodalo takřka neuvěřitelných více jak 250 exemplářů a podle statistik na serveru eWRC-Results odstartovaly speciály do 2884 jednotlivých soutěží a když bychom počítali všechny jednotlivé starty všech vozů tak se dostaneme na číslo 7151 přejetí startovní rampy. V 776 případech pak Fiesta R5 svého jezdce dovezla k vítězství a vzhledem k tomu, kolik vozů se každý týden objevuje na startu je jisté, že toto číslo není konečné.
Když se však zaměříme na Fiestu R5 Mk8, tak se jedná o vůz, který slibuje 290 koní a maximální krouťák 475 Nm ve 4 000 otáček. Novinkou jsou úpravy na přední a zadní nápravě typu McPherson, upraveny byly nastavitelné tlumiče Reiger, které jsou nyní lehčí díky použití hliníku. Nově je navržena pětistupňová převodovka Sadev a upraveny byly i brzdy Brembo. Úvodní fáze vývoje vozu započala v lednu 2018 a poprvé prototyp vyjel v prosinci téhož roku. Od té doby se ve voze vystřídalo osm testovacích jezdců v průběhu 30 testovacích dní. Zajímavostí je, že vývoj vozu vedl teprve 28 letý Bernardo Fernandes, jenž byl inženýrem Sébastiena Ogiera v roce 2017.
No a právě vedoucí týmu nové Fiesty R5 Mk8 k vozu říká: "Poprvé jsem vedl nějaký projekt. Byla to výzva, ale současně obrovská čest, že jsem dostat tento úkol. Aktuální Fiesta R5 byla ohromně úspěšná a stále je v dobrých rukou konkurenceschopným autem, ale při vývoji jejího nástupce jsme pečlivě revidovali a zlepšovali každou oblast vozu. V kategorii R5 je od začátku velká konkurence a největší výzvou je nalézt kompromis mezi náklady a výkonností. Máme množství zkušeností z dosavadního provozu auta a ty nám velice pomohly a mimo to jsme nastavili takový program testů, abychom vyzkoušeli širokou škálu povrchů a dostali poznatky od řady jezdců. Celý tým pracoval neobyčejně tvrdě a každý díl jsme dostali na limit při snaze najít nejlepší poměr mezi výkonností a spolehlivostí. Zároveň musím poděkovat Richardu Christensenovi, který vedl část týmu stojící za návrhem vozu a jehož přínos byl pro projekt neodmyslitelný a bez nějž by se to vše nepovedlo. Jsme si jistý, že jsme s novým vozem udělali výrazný krok kupředu a už teď jsem zvědavý, jak si nový Fiesta povede v rukou našich zákazníků."
Za M-Sport dodává jeho šéf Malcolm Wilson: "Fiesta R5 je náš celosvětově nejúspěšnější vůz. Pro M-Sport má zvláštní význam a přestože současná Fiesta pokračuje v získávání vítězství v soutěžích a šampionátech všude po světě, tak jsme dali u jejího nástupce na čas s vývojem, abychom si byli jistí, že bude ještě lepší a v každé oblasti se výkonově posune. Testy byly rozsáhlé a tvrdě jsme pracovali na tom, aby auto padlo do ruky každému jezdci. Při testech jsme doslova sjezdili svět – jezdili na různých površích, za různých podmínek a s různými jezdci. Vůz je pro nás mimořádně významný a jeho adaptabilita na podmínky je klíčová pro jeho úspěch. Na celý projekt jsme nesmírně hrdý. V M-Sportu jsme vždy podporovali talentované mladé lidi a vývoj Fiesty R5 Mk8 byl vedený jedním z našich nejambicióznějších mladých inženýrů – Bernardem Fernandesem. Mladým, kteří ukázali tah na branku a vášeň pro to, co dělají jsme vždy dávali šance. Bernardo je toho ukázkovým příkladem a když jsem se sám s autem projel, tak mohu říct, že Bernardo se svým týmem odvedli fantastickou práci. Už se těším až novou Fiestu uvidím v akci a doufám, že vybojuje ještě víc úspěchů jak první Fiesta," uzavírá Malcolm Wilson.
Na Barumce by nová Fiesta měla jet minimálně ve třech exemplářích
Na Barumce by nová Fiesta měla jet minimálně ve třech exemplářích
Na Barumce by nová Fiesta měla jet minimálně ve třech exemplářích