14. 6. 2019 23:20 − 7028× − 18

Hybridní budoucnost bohužel WRC nemine

Ani svět soutěží se nevyhne ozelenění, když do regulí pro následující generaci speciálů WRC byly implementovány hybridy.

Trendem dnešní doby je bohužel vehementní implementace všemožných, často jen rádoby, ekologických technologií. A to do všeho včetně motorsportu. Automobilové soutěže zatím těmto "výdobytkům" odolávaly, ale to se bohužel dnešním dnem oficiálně mění. V Paříži zasedla světová rada motorsportu FIA a potvrdila, kromě jiného, nová technická pravidla pro speciály WRC.

Hybridní technika

Ještě dva roky po tom letošním si budeme moct užívat pohled na současné atraktivní, čistě jen benzínem poháněné speciály WRC. Od roku 2022 budou nejlepší světoví piloti usedat do nových speciálů podléhajících právě schváleným novým technickým předpisům. Speciály dostanou dodatkový hybridní systém, který bude první tři roky sestávat ze společných komponent a softwaru. Následně dostanou tovární týmy možnost vytvořit si své vlastní komponenty, samozřejmě v rámci definovaných pravidel. Nově se tak po technické stránce začne bojovat i na této hybridní půdě. Samotná FIA prezentuje hybridní systém tak, že umožní posádkám absolvovat přejezdy čistě na elektřinu a v rychlostních zkouškách pak poskytne další zvýšení výkonu. O smysluplnosti implementace těchto systémů ať si každý utvoří obrázek sám. Jedno je však jisté, rozhodně to nebude zadarmo. Bohužel vrcholní manageři snad všech světových značek by vše nejradši viděli zelené. Pokud tato, jim směřovaná úlitba umožní setrvání současných továrních týmů na scéně a přidají se k nim třeba další, pak to jistě bude ku prospěchu věci. To nejdůležitější však je, aby speciály WRC neztratily nic ze své atraktivity pro diváky. Změna WRC v koncentrovanou nudu typu Formule E by jistě nebyl dobrý směr…


Prostor pro vozy různých segmentů

S příchodem nových WRC v roce 2011 s motory o objedmu 1,6 litru začaly tovární týmy pro své speciály využívat výhradně segment malých vozů. FIA se teď snaží otevřít prostor pro pestřejší paletu použitých sériových vozů. V nových technických pravidlech tak bude umožněno "napasování" různě velkých modelů do tvorby WRC tak, aby nebyly znevýhodněny ani větší sériové modely. Tovární týmy budou moci své speciály vytvářet buď ze sériové karosérie nebo ze speciální prototypové trubkové konstrukce odpovídající současným rozměrům WRC. FIA pak bude definovat, které sériové komponenty z výchozích modelů budou muset být povinnou součástí speciálů. Homologační cyklus nových WRC bude pětiletý.

Jednotné pneumatiky

Už to tu jednou bylo a teď se to vrací do hry znovu. Regulované jednotné pneumatiky. Tovární týmy sice do jednoho využívají služeb pneumatikářského gigantu Michelin, ale podle dnešních pravidel je možné použít i jiné pro kategorii WRC homologované pneumatiky. Zato v kategorii WRC2 a mezi speciály R5 najdeme vozy obuté do všemožných gum. To od roku 2021 už nebude možné. Všechny v MS startující čtyřkolky budou používat jednotného dodavatele pneumatik a vítěz tendru je bude moct týmům dodávat až do roku 2024. Zaklínadlem pro tuto změnu je strach z eskalace nákladů na vývoj pneumatik.

Nové výhody pro juniory

Současný formát juniorského mistrovství bude pokračovat další dva roky. Kromě současné ceny pro mistra v podobě Fordu Fiesta R5 a podpory pro program ve WRC2 následující sezóny, dostane junior roku 2020 možnost poskočit ještě o třídu výše. Ve hře mají být při vítězství v šampionátu WRC2 jako bonus dva starty se speciálem WRC stáje M-Sport. Tato britská stáj ve spolupráci s Pirelli zároveň rozjede program ve stylu jakéhosi výběrového řízení na nové juniory ve Finsku, Velké Británii, Estonsku a Itálii.

S promotérem na věčné časy

Současný promotér, který dostal MS na starost od roku 2013, se skutečně snaží. Zavedení placené služby WRC+ v následujícím roce bylo prvním krokem kupředu. Ten další se odehrál vloni, kdy byla spuštěna do té doby nevídaná služba All Live, díky které mohou předplatitelé sledovat živé přenosy ze všech rychlostních zkoušek všech světových rally. Kromě toho promotér do MS zapojil několik nových partnerů (Asahi Kasei, Wolf aj.). Není divu, že se FIA rozhodla se současným promotérem uzavřít novou dlouholetou smlouvu.

Kalendář až před prázdninami

Rozhodnout se dnes mělo i o skladbě soutěží v kalendáři MS 2020. Nově se má zapojit Japonsko a Kenya, ale zřejmě se zatím nepodařilo světové autoritě rozhodnout o tom, kdo jejich zařazení odnese. Tovární týmy nehodlají akceptovat zvýšení počtu rally nad rámec současné čtrnáctky. Dva evropské podniky budou muset z kola ven a nejvíce se hovoří o Korsice a Německu. Očividně ale toto rozhodnutí není tak jednoduché, takže se zvěřejnění kalendáře odkládá na konec června. Aby byli nakonec uspokojeni úplně všichni, do hry se vrací systém rotací. Jisté je zatím jedno, novu tříletou smlouvu s promotérem podepsali organizátoři Swedish Rally.

Komentářů celkem: 18
14. 6. 2019 23:001
0 0
Sám bych spíš řekl bohudík - výrobci budou moci vyvýjet nové technologie... Které, byť upravené, budou moci být použity v reálných autech.... (například tlumiče Citroenu C4 vychází z těch vyvynutých původně pro rally)
14. 6. 2019 23:202
0 0
Samotný elektrický turboboost navíc k tomu motoru, co tam je teď by mi nevadil, auta by se líp odpichovala ze zatáček. Problém bude, aby tahle věc nevážila 100 kg. A trubkový rám to taky zjednoduší a zlevní, ale je rozdíl třeba mezi tím , jak vypadala Lancia S4 a jak vypadají dnešní NASCAR, žeano? Namalovaná světla na kapotě nechci.
15. 6. 2019 07:013
0 0
Teď jezdí Citroen, Hyundai, Toyota a M-Sport. Sem zvědavej, jestli tomu tak bude i v roce 2022 smajlík ... no hlavní že si zase kluci z FIA namastí kapsu ...
15. 6. 2019 08:314
0 0
Oni nevědí co činí. Velké lokty jak to umíme zařídit, ale ... Když si vezmu, že v čistě elektrickým Golfu má baterie kolem 300 kg, a i kdyby měla v závodním autě polovinu, tak jak daleko se dá jistě dojet, někdy i ty přejezdy nejsou krátký. Sportovní význam to nemá vůbec žádný, ale to tu víme všichni ... , je to bída.
15. 6. 2019 13:245
1 0
Civilní hybridy jezdí už řadu let. Před nějakým časem někdo chtěl jet s nějakým hybridem Dakar-a snad ho i jeli-dojeli? LE MANS jezdily už řádku let hybridní závoďáky. Ve Formuli 1 těm podobným "pidimotůrkům",co jsou tady, taky "pomáhá" rekuperace energií.. Když zavedli omezovače spotřeby paliva-a lidi to hromadně kritizovali..., ,ale bez toho by ta auta měla až 2000 koní výkon-a je to už taky pár let... A stovky kg ta "udělátka" nejspíš nevážila. Vědeckej vývoj a pokrok-v nejrůznějších oblastech- jde dopředu takovým tempem(a pořád zrychluje), že z toho jeden má skoro až obavy,,, Loni na světovým ekonomickým fóru v Ženevě mj. prohlásili, že dnes narozené děti už nebudou potřebovat autoškoly. Jestli šlo jen o plácnutí do vody, to za čas uvidíme. Vážím si a užívám si, že v rally jezdí takový auta, co tam jsou. A budu, doufám ještě, si užívat i ty hybridní. Hlavmě, že je to-víceméně-pořád jezdec a navigátor-lidi z masa a kostí, kdo ta auta ovládá. Závodní motoristický sport byl vždycky dál, než civilní produkce a jakousi laboratoří vývoje a pokroku. A ne, že by za ní pokulhával. Jen mi vrtá hlavou, proč, že si kluci z FIA zase namastí kapsu..., když to žádají sami producenti?!
bdX
15. 6. 2019 16:436
0 0
...a jednotného pindíka.
15. 6. 2019 21:087
0 0
......."O smysluplnosti implementace těchto systémů ať si každý utvoří obrázek sám."......
Tahle věta hovoří za vše.
16. 6. 2019 10:578
0 0
FIA stvořila ekonomický zázrak. Zavede monopol na dodávku pneu a tím SNÍŽÍ náklady? A jak asi? V monopolních a oligopolních systémech je eliminován princip tržní rovnováhy. Takže když dodavatel řekne, že guma bude 2x dražší, tak to týmy musí zaplatit. Vlhký sen každého firemního managementu...
16. 6. 2019 15:029
0 0
Docela by mě zajímalo, kdy naposledy autor viděl závod Formule E. smajlík
16. 6. 2019 19:1010
1 1
Hodne tendencni clanek se kterym v rade veci nesouhlasim. Nevim proc by hybridni wrc mela byt nezazivna na koukani a co je nejdulezitejsi pokud lidi chteji aby automobilky nadale do wrc sypaly prachy tak hybridy jsou jedina cesta. Takze za me nikoliv bohuzel nybrz pozde ale prece.
16. 6. 2019 20:1911
1 1
a tradičně jsme svědky toho, jak i sebevětší békovina nachází nemálo nadšených podporovatelů...
pokud samotná FIA prezentuje hybridní systém tak, že umožní posádkám absolvovat přejezdy čistě na elektřinu a v rychlostních zkouškách pak poskytne další zvýšení výkonu a navíc nechce zdražit současná auta, pak chce milá FIA rozčtvrtit kruh, levnější to prostě bejt nemůže, ani srovnání s KERS neobstojí, F1 totiž nejezdí přejezdy, které chce FIA absolvovat na elektriku, kde se potom uloží další energie pro zvýšení výkonu na erzetách? asi ne v to malým zařízeníčku, co má F1, že? a vůbec, debata o békovinách je ztráta času, takže hezký večer všem smajlík
16. 6. 2019 20:5612
1 0
Novej: a co navrhujes jako alternativu do budoucna?
16. 6. 2019 22:5413
1 0
proč bych měl navrhovat nějakou alternativu? kůň, kterej táhne, se nepřepřahá smajlík
17. 6. 2019 02:1914
0 1
To je zase argument.. parní stroj taky dobře táhnul, a kde jsme dnes.
17. 6. 2019 04:5415 Upraveno 04:57
0 0
a ten přechod z páry na benzin a naftu byl někým nařizován, jako je nařizován přechod na elektriku? dávám přednost přirozenýmu vývoji, kterej se prosadí přesně ve chvíli kdy bude lepší než to, co dosud máme smajlík
17. 6. 2019 07:1416
0 0
Původně napsal Novej
a ten přechod z páry na benzin a naftu byl někým nařizován, jako je nařizován přechod na elektriku? dávám přednost přirozenýmu vývoji, kterej se prosadí přesně ve chvíli kdy bude lepší než to, co dosud máme smajlík
Uvědom si, že současný vývoj je řízen nomenklaturou úředníků, kteří jsou odtrženi od reality. Vedení z Brusele se rozhodlo, že v EU budou v roce 2050 nulové emise CO2. Jak to chtějí zařídit, ale už neřekli.
17. 6. 2019 23:2517
0 0
Soucasnej vyvoj je rizenej zajmama majitelu automobilek. Jen si myslim, ze jim ten tlak na zprisnovani norem bude stejne plat prtnej, protoze Cinani to nakonec stejne zvladnou lip. Jestli elektro ma nebo nema pozitivni ekologickej vliv, neni vubec podstatny.
18. 6. 2019 18:0618
0 0
Pravdu ma Milan. Nejsem si vedom, ze by se spalovaci motor prosadil na ukor pary nebo koni diky dotacim, narizenim nebo zakazum. Nemohli by fanboys rc auticek v meritku 1:1 prudit nekde jinde?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!