15. 7. 2019 17:09 − 1649× − 0

Litevské zápolení polských posádek

Již druhým rokem je litevská Rally Elektrénai součástí polského šampionátu a znovu posádkám nabídla zajímavou šotolinu.

Podniky na nezpevněném povrchu nabízí šampionát našich severních sousedů celkem dva. Tím prvním byl před čtrnácti dny Rajd Polski, který právě s litevským podnikem tvoří jakýsi tandem. Vzhledem k minimálnímu časovému rozestupu jednotlivé týmy nemusí své vozy nastavovat zpátky na asfalt a obě šotoliny si odbydou v jednom tahu. Mikolaj Marczyk pilotující Škodu Fabia R5 si z okolí Mazurských jezer sice odvezl méně bodů než jeho největší soupeř v boji o titul, ale i tak zůstal o 3 body ve vedení šampionátu. Tomasz Kasperczyk tam totiž dost doplatil na to, že Lukasz Habaj a Aaron Domžala i přes svou neúčast v polském mistrovství brali body. Na pilota Fordu Fiesta R5 tak zbyl až třetí nejvyšší obnos. Marcin Slobodzian svou Fiestu R5 na rychlých polských šotolinách rozbil a v Litvě se vůbec neukázal. O posun minimálně před něho na čtvrté místo, ideálně však i před třetího Habaje, se chtěl v Rally Elektrénai pokusit Lukasz Byśkiniewicz se svým Hyundaiem i20 R5. Na šotolině bývá hodně rychlý Jaroslaw Koltun, se kterým se muselo na Litvě rozhodně počítat. Daleko menší naděje na úspěch měl naopak Lukasz Kotarba, který se zatím učí s novým Citroënem C3 R5.

Naprosto suverénně si však se všemi polskými hosty dokázal poradit domácí pilot Škody Fabia R5 Vaidotas Žala. Litevec si dělal naděje na pořádný úspěch už v lotyšské Rallye Liepaja, ale tam doplatil na defekt. Proti Evropanům se následně chtěl předvést na Rajdu Polském, ale tam jej pro změnu vyřadil kámen už na shakedownu. S poškozeným motorem Fabie R5 posádka do rally vůbec nenastoupila. Teď na domácí soutěži se k litevskému jezdci štěstěna konečně otočila čelem. Úvodní dvojici superspeciálek sice dokončil na třetím místě, ale mezi poli a v lesích už kraloval a soutěž suverénně ovládnul. O vítězství však málem přišel, když dostal v cíli penalizaci za použití nevhodných gum. Naštěstí měl takový náskok, že si po přičtení minutové penalizace vítězství o 9 desetin udržel. Nejrychleji do rally vstoupil lídr polského mistrovství, který po druhé superspeciálce vedl před Kasperczykem o tři desetiny. Pilot Fordu za Marczykem v sobotu ráno trochu zaostal a hlavně se nechal předstihnout zrychlujícím Koltunem. Duel dvou jezdců ve Fordech nabíral na obrátkách a po RZ 7 se znovu dopředu vrátil Kasperczyk. Koltunovi druhý muž průběžného pořadí polského šampionátu v dalších dvou zkouškách poodjel a ještě se dokázal přiblížit těsně za Marczyka. Pilot škodovky s ním měl plné ruce práce a před závěrečnou čtveřicí zkoušek držel malý náskok 3,8 sekundy. Závěr však Marczykovi vyšel naprosto dokonale, když Kasperczyka ve všech čtyřech testech dokázal porazit a vítězství v polské klasifikaci nakonec vybojoval s náskokem čtvrt minuty. I nadále však pokračuje strhující duel těchto dvou jezdců, který začala hned úvodní soutěž a napínavé jsou nejen jejich souboje o sekundy, ale i vyrovnanost v průběžném bodování. Koltun na rychlou dvojici v druhé půlce soutěže už neměl a musel se smířit s bronzem. O čtvrté místo za jeho zády si to celý den rozdávali Byśkiniewicz a Lubiak s Hyundaii i20 R5 a Kotarba v Citroënu C3 R5. Jako vítěz z tohoto souboje nakonec vyšel pilot francouzského speciálu.

Stav šampionátu: 1. Marczyk 110, 2. Kasperczyk 97, 3. Habaj 55, 4. Byśkiniewicz 42, 5. Slobodzian 41, 6. Domžala 39

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!