5. 6. 2006 00:00 − 6330× − 26

Jak funguje mousse systém v pneumatice

V čem je podstata tolik opěvovaného mousse systému? Co je to za zázrak, že se na děravé pneumatice dá jet nadále naplno?

V čem je podstata tolik opěvovaného mousse systému? Co je to za zázrak, že se na děravé pneumatice dá jet nadále naplno?

Soutěže jako je Sardínie, Acropolis, Kypr nebo Turecko jsou mimořádně náročné nejen pro jezdce a auto, ale především pro pneumatiky. Jsou to právě pneumatiky, které musí během soutěže odolat tisícům kamenů, tvrdým dopadům a nárazům. Ačkoliv je dnes vývoj závodních pneumatik na vysoké úrovni, stále neexistuje pneumatika, která by to všechno vydržela. To prostě nejde.

Tento problém se řešil odjakživa. Dříve se vyloženě rozbité úseky prodávaly nebo se používaly pneumatiky s ultratuhými boky, kterým se říkalo "betonové". Taková pneumatika sice snesla horší zacházení, ale logicky neměla dobré jízdní vlastnosti.

Zlom přišel v roce 1987 na Rally Acropolis, kde firma Michelin představila svůj vynález nazvaný ATS (Appui Temporaire Souple – přeložit to lze asi jako – pružná a dočasná podpora). Podobný systém EMI (Estanso Modulare Integrato) později představili i u Pirelli. Obecně se tento systém začal označovat jako "mousse insert", zkráceně mousse. Trvalo ale ještě dlouhou dobu, než se systém dostal do stavu, kdy funguje takřka bezchybně. Dnes se tento vynález používá nejen na náročných šotolinových soutěžích, ale i na asfaltu a sněhu. Stal se prakticky nezbytným.


Manipulace s vložkami mousse

V čem ale mousse systém spočívá? Podstata je velmi jednoduchá. Uvnitř pneumatiky je vložená speciální pěna, která v případě defektu vyplní prázdné místo uvnitř pneumatiky a umožní tak (dočasně) pokračovat v závodě prakticky bez omezení.

Jak to ale vypadá prakticky. Mousse vložku si můžete představit zhruba jako plnou duši vloženou do pneumatiky. Tam se ostatně také vkládá předtím, než je pneumatika nasazena na disk. Jakmile k tomu dojde, vyplňuje mousse všechen prostor v pneumatice. Pak se pneumatika nafoukne (zhruba na 2 atmosféry), čímž je mousse uvnitř pneumatiky stlačen (zhruba na polovinu) a už nevyplňuje celý prostor. Ten naopak zaplní stlačený vzduch, čímž pneumatika funguje jako každá jiná.


Vkládání vložky do pneumatiky

Zajímavé je, že pokud je pneumatika studená, mousse systém nefunguje. Teprve po zahřátí pneumatiky je díky změně vlastností materiálu mousse systém připraven plnit svoji funkci. Dá se říci, že čeká na svoji příležitost. Ta přichází v okamžiku, kdy z pneumatiky unikne stlačený vzduch. Doposud stlačený mousse expanduje a vyplní celý prostor uvnitř pneumatiky. Tím udrží tvar pneumatiky a umožní jí plnit nadále svou funkci.

Mousse systém ale nedokáže vše. Funguje v případě, kdy je pneumatika proražena, je poškozený disk (díky čemuž unikl vzduch) apod. Jak už jsem také zmínil, musí být pneumatika dostatečně zahřátá. S mousse systémem se nedá jet také věčně, protože děravá pneumatika většinou odchází mnohem rychleji. Pokud se začne běhoun pneumatiky trhat, nepomůže ani mousse, který je uzpůsoben pro vyplnění pneumatiky, ne pro její nahrazení pro kontakt s povrchem.


Tady mousse zafungoval…

Možná vás napadlo, proč není mousse systém aktivní neustále, když je tak výjimečný. Odpověď je jednoduchá – stále není nad klasicky nafouknutou pneumatiku. Zatímco na šotolině se kolikrát defekt díky mousse systému ani nepozná, na asfaltu už je to velký rozdíl v jízdních vlastnostech.


… tady už nic nepomůže…

Zbývá doplnit poslední důležitou informaci. Mousse systém je povolen jen v závodech MS u vozů WRC! Vozy v kategorii PCWRC a JWRC ho tedy používat nesmí. Ostatně vidíte to sami – posádky v těchto kategoriích mění kolo na trati každou chvíli, zatímco u posádek s vozem WRC je to dnes již výjimka. Vděčí za to vynálezu mousse…

S využitím: bfgoodrich.com, wrc.com, rally-action.com, rally-live.com

Komentářů celkem: 26
Cavalera
6. 6. 2006 18:29
0 0
to Anonym IP:212.111.7.81: neexistuje zadny plyn ktery by byl netecny vuci teplote,tzn. ze vsechny plyny po zahrati meni svuj objem kdyz nemuzou zvetsovat objem tak se zvysuje tlak.
7. 6. 2006 11:53
0 0
Všimli jste si jak na české verzi Eurosportu říkají tomuto mousse systému? Šlehaná pěna....
Anonym IP:85.132.178.81
14. 6. 2006 19:00
0 0
ahoj
20. 1. 2008 23:38
0 0
Je to dobrý vynález,ale není to zas tak moc velkej pomocník.Když se podíváte na videa s jakou rychlostí jso některé posádky schopni vyměnit kolo.Buď se nabere ztráta na výměně kola, nebo na RZ s defektem (s mousse), pač se stejně (si myslim) nemůže pila.
21. 1. 2008 10:52
0 0
Koda: rozdil je to velikej. Jestli ztratis cca 2-3 min vymenou kola nebo cca 30 sek jizdou na defektu (samozrejme podle delky, typu a povrchu RZ) je velikej rozdil.. Podle me velmi prinosna a uzitecna vec uz je ted stejne minulosti, takze uz je to jedno..
21. 1. 2008 11:40
0 0
Dalsi vec je, ze s mouse se da zvladnout i nekolik defektu. Ted kdyz je mouse zakazany a za jizdu po 3 kolech nebo bez pneumatiky je diskvalifikace, tak 2 defekty na rz nebo v sade rz znamena pro posadku konec rally....
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!