Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
26. 9. 2019 13:55 − 9390× − 40

Jean Todt: Škoda, že si WRC dává na čas s hybridy

Prezident FIA se nechal slyšet, že lituje faktu pozdního nástupu hybridních technologií do světového šampionátu v rally.

Poslední dva roky si budou moci fanoušci u tratí rychlostních zkoušek užívat současnou atraktivní generaci speciálů WRC, protože od sezóny 2022 vstoupí v platnost nové technické regule a ty přinesou i hybridní pohon. Jak bude konkrétně vypadat, z čeho se bude skládat a podobně však zatím ještě není jasné, avšak možná se dočkáme v řádu dní, protože se očekává, že výsledná podoba regulí by mohla být oznámena po říjnovém zasedání Světové rady motorsportu, kde by se měl taktéž schvalovat kalendář MS pro rok 2020. Jak se však nechává slyšet prezident FIA, podle jeho názoru budou hybridy do WRC zavedeny pozdě a s jejich nástupem se v této disciplíně

"Hybridy přicházejí pozdě a to je pro mě zklamáním. Před dvěma dny jsem byl na motor show ve Frankfurtu a všechna neelektrická auta byla byla upozaděná, schovaná. Žijeme ve světě, kde neunikneme změně klimatu. Mám velkou radost z toho, že jsme již dříve představili Formuli E a nové regulace pohonného ústrojí ve Formuli 1 a vytrvalostních závodech, ale bohužel v rallysportu máme auta, která vypadají jako ty v show roomech, ale oproti stavu v běžném provozu jsme stále omezeni na spalovací motor. Možná, že jsme nové regule netlačili dost silně, ale lepší pozdě, než vůbec. Teď už to však přijde," říká nejvyšší muž světového automobilismu.


… relikty minulosti, 2 litrová WRC z vozů segmentu C a MS na Novém Zélandu…

Oproti techno optimismu Jeana Todta však stojí týmy, protože jak pro server autosport.com říká pod pláštíkem anonymity jeden z insiderů z týmů, nové technologie mohou přinést i nové problémy: "Co třeba takové Mexiko? Nejsem si jistý, že se někdo těší na Mexiko, když se tam bude v horku a nadmořských výškách závodit poprvé s autem co vede 50 kilovou baterii. Pořád zbývají nezodpovězené otázky, ale my ty odpovědi potřebujeme co nejdříve. Týmy v tomto tématu dělají za FIA hodně přípravné a výzkumné práce, ale čas utíká rychle, rok 2022 tady bude co nevidět."

Ale jak dodává FIA rally director Yves Matton, možná by hybridní regule mohly mít i nějaký pozitivní přínos, protože o angažmá v šampionátu se zajímají nové značky. Ale z historie již známe, že i když se nějaká značka o účast v šampionátu zajímá, dokud nestojí s autem na startovním roštu, není jistého vůbec nic. "To, že mají zájem neznamená, že se zapojí. Dostat do šampionátu novou značku je běh na dlouhou trať, ale jedno víme jistě. Bez hybridů by určitě do MS nevstoupily," říká Yves Matton.

Komentářů celkem: 40
26. 9. 2019 23:47
1 0
wikislovník - "být na baterky"

slovní spojení mj.

být na baterky
význam

být nespolehlivý, nedůsledný, náladový


synonyma

být na draka, být na houby, být na nic
26. 9. 2019 23:57
0 0
Původně napsal Kenny_pce
Původně napsal racingHR
Reakce Todta mě překvapují. Rally je prostě jiná na rozdíl od okruhových závodů, tam je zavedení podobných věcí jednodušší. Letos ve Frankfurtu jsem koukal na elektrický Opel Corsa pro rally a jsem na to hodně zvědavý. Zajímavé je, že to úplně sériový pohon, jako je v elektrickém Peugeotu 208, takže dojezd normální rychlostí max 300 km. Pouze závodní podvozek a gumy. A když jsem se ptal, kde to vlastně bude jezdit, tak všichni krčí rameny. Hybridy fajn, ale problém je ve vyšší hmotnosti a jejich využitelnost je minimální. Myslím si, že dva roky jsou navíc málo na to, aby to celé natestovali a vyvinuli.
Proc by mel mit hybrid vetsi hmotnost? Nevim, jak WRC, ale v RX suprkarach meli misto sedacky spolujezdce zavazi. A i kdyby to vazilo o metrak vic, tak u trati stejne kulovy pozname.
1. RX mají téměř 2 x větší výkon.....
2. Kdyby nebylo poznat každý kilogram, tak by si asi někteří jedinci ve WRC nevyndávali z auta rezervu a někteří obě.
U trati to divák pravděpodobně nepozná, resp. by také nemusel ta auta slyšet vůbec jako před lety v Německu, kdy museli na toyotu předjezdce dát sirény, aby si diváci dali pozor. Ale kdo to určitě na trati RZ pozná bude posádka, protože pořád se RZ jezdí na čas.....
27. 9. 2019 00:45
0 0
Původně napsal Kenny_pce
Původně napsal racingHR
Reakce Todta mě překvapují. Rally je prostě jiná na rozdíl od okruhových závodů, tam je zavedení podobných věcí jednodušší. Letos ve Frankfurtu jsem koukal na elektrický Opel Corsa pro rally a jsem na to hodně zvědavý. Zajímavé je, že to úplně sériový pohon, jako je v elektrickém Peugeotu 208, takže dojezd normální rychlostí max 300 km. Pouze závodní podvozek a gumy. A když jsem se ptal, kde to vlastně bude jezdit, tak všichni krčí rameny. Hybridy fajn, ale problém je ve vyšší hmotnosti a jejich využitelnost je minimální. Myslím si, že dva roky jsou navíc málo na to, aby to celé natestovali a vyvinuli.
Proc by mel mit hybrid vetsi hmotnost? Nevim, jak WRC, ale v RX suprkarach meli misto sedacky spolujezdce zavazi. A i kdyby to vazilo o metrak vic, tak u trati stejne kulovy pozname.
Bude výrazně dražší cena pohonné jednotky. V F1 to po přechodu na hybridy bylo 2-3 x více než původní osmiválce. A co se týče váhy, myslím si, že to bude více než ten zmíněný metrák. Už teď se objevují informace, že elektromobily díky výrazně vyšší váze a lepšímu odpichu nadměrně opotřebovávají povrch vozovek. Největší sranda bude, až se ten baculatý "zázrak" objeví na podobných erzetách jaké nabízí třeba Finsko. Jsem zvědavý, jak ty skoky měřící i desítky metrů vydrží bateriový náklad uvnitř soutěžního vozu.smajlík
27. 9. 2019 01:46
0 0
Pepan A1: V podstate všetky tímy F1 už od sezóny 2011 (výnimkou bol Caterham) používali batériový KERS systém (teda nič iné čo sa všeobecne nazýva ako HYbrid! Superkapacitor, resp. mechanicko-elektrický zotrvačníkový systém nebol v F1 adaptovaný pre závodné podmienky) už spolu s V8.
27. 9. 2019 07:41
0 0
Mně se strašně líbí jak nikdo neřeší že až budou všechna auta jezdit na elektřinu kde jí budou brát.
27. 9. 2019 08:32
0 0
Obyčejný alibistický kecy... jako spolujezdec dobrý, ale od dob šéfa u Ferrari tohoto pána nemusím.
27. 9. 2019 08:33
0 0
Jen na dokreslení. Elektroformule, krásné, ale že v depu baterky nabíjí pomocí elektrocentrál to už nikdo neříká...Tak jaká ekologie...A co když baterka v WRC začne hořet? Nedá se to jen tak uhasit. LiOn je pěkné sfinstvo. Ona dokáže i sama o sobě bafnout smajlík))
27. 9. 2019 08:34
0 0
Já si myslím, že jak na to bude strašně málo času, tak se to bude ten první rok 2022 sypat všem a budeme často vídávat jezdce se Škodou Fabia R5 kolem konečného celkového podiového umístění smajlík
27. 9. 2019 08:42
0 0
Původně napsal kuře
Možná si zahraju trochu ďáblova advokáta (docela mě to baví), ale z hlediska marketingu značky na Formuli E slyší, ať se nám to líbí nebo ne. Kolik je tam teď oficiálně značek? Šest? Chystá se tam tuším aj Mercedes. Pro zelené PRko prostě ideální volba. A osobně si myslím, že to cílí na jiného diváka než die hard petrolheada, ač sám se řadím do této skupiny, spíš bych řekl, že Formule E bude mířit na mileniály a mladší. Fanoušci ječících V12 a podobně maj prostě smůlu. No a to mě vede k druhému věci a to je zvuk. Kdyby ty elektro auta aspoň dělala nějaký zvuk z repráku, tak to je zas o něčem jiném, osobně zastávám názor, že zvuková kulisa v motorsportu dělá hodně.
Automobilky se tam hrnou, protože se to hodí do PR. Ale reálně, tzn. fanoušky, to nikoho nezajímá. Tady absolutně nesedí poměr nabídka/poptávka. Rvou tam prachy, aby byli všichni na pohled "eko", ale musejí být naprosto zoufalí, jakou to má odezvu.
27. 9. 2019 09:25
0 0
Celý tento problém motorsportu vs. elektřina a ekologie je daleko rozsáhlejší, než se z tiskovek a takovýchto zpráv může zdát. Už to tady někdo naťukl - výroba elektřiny z dieslových agregátů? Kde tohle je "eko" a klimatu neubližující? Logistika veškerých týmových věcí, zázemí atd. např loděmi, letadly atd. - opět formule E opět jezdí tak že pod ní málem roste zelená tráva, ale to vše okolo to mnohonásobně "anuluje". Stejně jako eko-osobu, která jezdí ve šlapacím voze eliminuje třeba někdo s šestilitrovým superautem. Stejně, když spočítáte emise vozidel průměrných lidí ve větším městě za rok, tak se ani nepřiblížíte pevnému odpadu, který vyprodukuje výletní loď za ani ne týden plavby s miliardáři na palubě. To už ale pak člověk zabrousí do těch hysterických eko-polopravd a mýtů, které vlastně v tom celkovém kontextu nehrají roli.
Vývoj dle aktuálních trendů vždy v motorsportu byl a vždycky bude, bohužel trendy neurčují jezdci, fanoušci a nadšení petrolheadové, ale akcionáři, manažeři a finančníci.
27. 9. 2019 09:49
0 0
Škoda je , že FIA má v čele Jeana Todta...nekoncepčnost, chaos, populismus,velikášství....kapitán Titaniku...
27. 9. 2019 11:22
0 0
prostě normální politika, jako všude jinde smajlík
27. 9. 2019 11:31
0 0
To jsou pro >= level 2 manazera kazdy vetsi firmy ty nejdulezitejsi vlastnosti smajlík

A jeste jednou bych se chtel nekoho, kdo o tom vi vic nez ja, zeptat, jaka cca by u soucasnejch WRCu mohla bejt rezerva mezi funkcnosti a minimalni hmotnosti. Podle me by to mohlo bejt dost na celej hybridni system, ale strilim fakt od boku.
Fox
27. 9. 2019 12:33
0 0
Kenny, čo si predstavuješ pod pojmom "funkčnost" ?
Jako poměr mezi váhou a výkonem, čili výkonovou hmotnost ?
Ta je už teď na hranici toho, co se dá na vozovku (obzvlášť za vlhka a pod.) přenést.
27. 9. 2019 15:54
0 0
Kolik materialu se da jeste ubrat, aby se to rozpadlo az za cilem. Jestli by se tam misto toho vesel ten hybrid.
Vykonova hmotnost je vetsinou za hranici, jinak by to nehrabalo a nebavilo smajlík
Fox
27. 9. 2019 16:18
0 0
Hmmm...aha...
27. 9. 2019 20:05
0 0
Proč by to měl někdo vyrábět, když to nebude nikoho bavit? Rally se jezdí protože to někoho baví, ať už jezdce, nebo fanoušky, kteří to zaplatí, nebo díky kterým to někdo zaplatí v rámci reklamy. Elektro pohon, ať už je, nebo není efektivní, ale určitě ne zábavný.
IMP
27. 9. 2019 20:47
0 0
Idioti...oni vubec netusi, co baterie umi po narazu delat. Jestli ta baterie po havarijich ala Meek nevzplane v jednu velkou ohnivou kouli, tak chci (nechci) videt reakci, kdyz jim v tom zarve clovek treba Ogier. Uz ted jsou tak prisne normy u civilnich aut na servis techto aut, ze jakakoliv havarie, nebo jen pitomy tukanec, auto MUSI automaticky do karanteny, protoze, kdyz zacne horet treba az po 10h od havarie, tak proste auto cele zhori. Ono totiz nejde uhasit, ani kdyz ho ponorite do kontejneru s vodou.
28. 9. 2019 11:14
0 0
Dědáku Jeane, co to bereš za matroš a kdy se probereš z toho sna???!!!!!smajlíksmajlíksmajlík
Ifo
1. 10. 2019 17:38
0 0
Výborná cesta k větší spotřebě zdrojů než kdyby nechali pouze klasické spalovací motory. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!