Jean Todt: Škoda, že si WRC dává na čas s hybridy
Poslední dva roky si budou moci fanoušci u tratí rychlostních zkoušek užívat současnou atraktivní generaci speciálů WRC, protože od sezóny 2022 vstoupí v platnost nové technické regule a ty přinesou i hybridní pohon. Jak bude konkrétně vypadat, z čeho se bude skládat a podobně však zatím ještě není jasné, avšak možná se dočkáme v řádu dní, protože se očekává, že výsledná podoba regulí by mohla být oznámena po říjnovém zasedání Světové rady motorsportu, kde by se měl taktéž schvalovat kalendář MS pro rok 2020. Jak se však nechává slyšet prezident FIA, podle jeho názoru budou hybridy do WRC zavedeny pozdě a s jejich nástupem se v této disciplíně
"Hybridy přicházejí pozdě a to je pro mě zklamáním. Před dvěma dny jsem byl na motor show ve Frankfurtu a všechna neelektrická auta byla byla upozaděná, schovaná. Žijeme ve světě, kde neunikneme změně klimatu. Mám velkou radost z toho, že jsme již dříve představili Formuli E a nové regulace pohonného ústrojí ve Formuli 1 a vytrvalostních závodech, ale bohužel v rallysportu máme auta, která vypadají jako ty v show roomech, ale oproti stavu v běžném provozu jsme stále omezeni na spalovací motor. Možná, že jsme nové regule netlačili dost silně, ale lepší pozdě, než vůbec. Teď už to však přijde," říká nejvyšší muž světového automobilismu.
… relikty minulosti, 2 litrová WRC z vozů segmentu C a MS na Novém Zélandu…
Oproti techno optimismu Jeana Todta však stojí týmy, protože jak pro server autosport.com říká pod pláštíkem anonymity jeden z insiderů z týmů, nové technologie mohou přinést i nové problémy: "Co třeba takové Mexiko? Nejsem si jistý, že se někdo těší na Mexiko, když se tam bude v horku a nadmořských výškách závodit poprvé s autem co vede 50 kilovou baterii. Pořád zbývají nezodpovězené otázky, ale my ty odpovědi potřebujeme co nejdříve. Týmy v tomto tématu dělají za FIA hodně přípravné a výzkumné práce, ale čas utíká rychle, rok 2022 tady bude co nevidět."
Ale jak dodává FIA rally director Yves Matton, možná by hybridní regule mohly mít i nějaký pozitivní přínos, protože o angažmá v šampionátu se zajímají nové značky. Ale z historie již známe, že i když se nějaká značka o účast v šampionátu zajímá, dokud nestojí s autem na startovním roštu, není jistého vůbec nic. "To, že mají zájem neznamená, že se zapojí. Dostat do šampionátu novou značku je běh na dlouhou trať, ale jedno víme jistě. Bez hybridů by určitě do MS nevstoupily," říká Yves Matton.
slovní spojení mj.
být na baterky
význam
být nespolehlivý, nedůsledný, náladový
synonyma
být na draka, být na houby, být na nic
Reakce Todta mě překvapují. Rally je prostě jiná na rozdíl od okruhových závodů, tam je zavedení podobných věcí jednodušší. Letos ve Frankfurtu jsem koukal na elektrický Opel Corsa pro rally a jsem na to hodně zvědavý. Zajímavé je, že to úplně sériový pohon, jako je v elektrickém Peugeotu 208, takže dojezd normální rychlostí max 300 km. Pouze závodní podvozek a gumy. A když jsem se ptal, kde to vlastně bude jezdit, tak všichni krčí rameny. Hybridy fajn, ale problém je ve vyšší hmotnosti a jejich využitelnost je minimální. Myslím si, že dva roky jsou navíc málo na to, aby to celé natestovali a vyvinuli.
2. Kdyby nebylo poznat každý kilogram, tak by si asi někteří jedinci ve WRC nevyndávali z auta rezervu a někteří obě.
U trati to divák pravděpodobně nepozná, resp. by také nemusel ta auta slyšet vůbec jako před lety v Německu, kdy museli na toyotu předjezdce dát sirény, aby si diváci dali pozor. Ale kdo to určitě na trati RZ pozná bude posádka, protože pořád se RZ jezdí na čas.....
Reakce Todta mě překvapují. Rally je prostě jiná na rozdíl od okruhových závodů, tam je zavedení podobných věcí jednodušší. Letos ve Frankfurtu jsem koukal na elektrický Opel Corsa pro rally a jsem na to hodně zvědavý. Zajímavé je, že to úplně sériový pohon, jako je v elektrickém Peugeotu 208, takže dojezd normální rychlostí max 300 km. Pouze závodní podvozek a gumy. A když jsem se ptal, kde to vlastně bude jezdit, tak všichni krčí rameny. Hybridy fajn, ale problém je ve vyšší hmotnosti a jejich využitelnost je minimální. Myslím si, že dva roky jsou navíc málo na to, aby to celé natestovali a vyvinuli.
Možná si zahraju trochu ďáblova advokáta (docela mě to baví), ale z hlediska marketingu značky na Formuli E slyší, ať se nám to líbí nebo ne. Kolik je tam teď oficiálně značek? Šest? Chystá se tam tuším aj Mercedes. Pro zelené PRko prostě ideální volba. A osobně si myslím, že to cílí na jiného diváka než die hard petrolheada, ač sám se řadím do této skupiny, spíš bych řekl, že Formule E bude mířit na mileniály a mladší. Fanoušci ječících V12 a podobně maj prostě smůlu. No a to mě vede k druhému věci a to je zvuk. Kdyby ty elektro auta aspoň dělala nějaký zvuk z repráku, tak to je zas o něčem jiném, osobně zastávám názor, že zvuková kulisa v motorsportu dělá hodně.
Vývoj dle aktuálních trendů vždy v motorsportu byl a vždycky bude, bohužel trendy neurčují jezdci, fanoušci a nadšení petrolheadové, ale akcionáři, manažeři a finančníci.
A jeste jednou bych se chtel nekoho, kdo o tom vi vic nez ja, zeptat, jaka cca by u soucasnejch WRCu mohla bejt rezerva mezi funkcnosti a minimalni hmotnosti. Podle me by to mohlo bejt dost na celej hybridni system, ale strilim fakt od boku.
Jako poměr mezi váhou a výkonem, čili výkonovou hmotnost ?
Ta je už teď na hranici toho, co se dá na vozovku (obzvlášť za vlhka a pod.) přenést.
Vykonova hmotnost je vetsinou za hranici, jinak by to nehrabalo a nebavilo