Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
10. 10. 2019 19:50 − 4941× − 13 0

Pět pater rallyové pyramidy na vrchol

FIA opět zvažuje restrukturalizovat označování a zařazení soutěžních vozů.

Nelze než začít malým povzdechem, to tu už dlouho nebylo. Jak informuje autor britského Autosportu David Evans na stránkách yahoo.sports, FIA zvažuje, že by se opět upravily kategorie a jejich označování ve světě soutěží. Když se podíváme například do nedávno vydaného seznamu přihlášených na Katalánskou rally, tak vidíme, že nyní máme kategorii RC1 až RC5, které pokrývají jednotlivé speciály. No a FIA by ráda do budoucna zavedla nových 5 kategorií označených Rally1 až Rally5, čímž by soutěže MS mohly sledovat podobný systém značení jako monoposty v podobě jednotlivých Formulí (F1 počínaje) nebo silničních motorek.

Asi nikoho nepřekvapí, že nejvyšší kategorií by bylo Rally1, které by zahrnovalo speciály současné třídy RC1, tedy vozy nejvyšší specifikace – současné speciály WRC v regulích od roku 2017. O jeden stupeň nižší Rally2 by se pak stala domovem pro současné, minulé i budoucí vozy třídy R5, takže by de facto šlo o současné RC2 bez vozů S2000. Novinkou je zvažovaná kategorie Rally3, která by se měla stát domovem nových, levných čtyřkolek. Aby byla koncepčnost uvažování řídícího orgánu světového motorsportu ilustrována dokonale, nejedná se o současné R4-Kit speciály, nýbrž úvaha je na vozy, které budou, zjednodušeně řešeno, současné R2 s kardanem i na zadní nápravu. Záměrem je, aby vozy nestály více jak 100 000 €, což by dle představ tvůrců mělo zajistit, že půjde o dostupnou čtyřkolku na učení se se všemi poháněnými koly či pro různé gentlemen drivers, kteří by z nějakého důvodu nechtěli do R5.

Druhou nejnižší úroveň tvoří Rally4, kam by spadaly současné speciály třídy R2, tedy auta buď s maximálním objemem motoru 1600 cmm u atmosféry a případně s turbomotory do 1067 ccm. Jinak se moc změn očekávat nedá, záměrem je, aby cena nepřekročila 65 000 €. Nejslabší kategorii pak tvoří vozy Rally5, kam by spadaly vozy R1 do obsahu motoru 1400 ccm u atmosféry a případně odpovídajícího menšího motoru s turbem. Na vozech by měla být sekvenční převodovka a lepší podvozek, ale zbytek dílů včetně motoru a brzd by měl mít původ v sériových vozech. Cena se zvažuje do 35 000 €.

Na závěr textu se nabízí otázka, schválně autor tento článek označil jako komentář, nakolik plánované nové rozložení tříd zaujme automobilky a vytvoří podmínky pro rozšíření nabídky zejména "nejmenších" aut a tedy těch cenově nejpřístupnějších. Protože při pohledu na současné kategorie R se nelze ubránit dojmu, že o vozy R1 mají automobilky a de facto i jezdci pramalý zájem (byť existuje 6 speciálů s homologací FIA + 1 podle italské ANS), vozy R3 jsou na pokraji vyhynutí (poslední homologací bylo Clio R3T a Toyota GT-86) a R4 v původní podobě zašlo na úbytě pomalu ještě dřív než začalo a popularitu těchto speciálů se nyní snaží vzkříšit řešení v podobě kitu od Orecy. Takže kol a kolem vzato, dlouhodobou popularitu si drží jen vozy R2 a R5, avšak z hlediska nákladů lze konstatovat, že levné závodění (ano, je to svým způsobem oxymorón, ale co už…) v moderních vozech pomalu neexistuje.

Komentářů celkem: 13
10. 10. 2019 23:26
3 0
Levné (relativně) závodění FIA zabila v momentě, kdy se změnil způsob homologace. Dříve se ze sériového, homologovaného vozu dalo dle regulí pro danou třídu postavit závodní auto, které mohlo (ale nemuselo) mít určitý stupeň úprav. Takže když jsem byl bohatý, mohl jsem využít všechny povolené úpravy. Pokud jsem měl hlouběji do kapsy, použil jsem jen ty, na které mi stačily finance.
Dnes jsou vozy homologované pro sport v naprosto přesné podobě, takže když chci použít levnější, jednodušší řešení, nesplňuji homologaci a mám smůlu.
A tom to celé je...
11. 10. 2019 09:13
0 0
V podstatě jsou jen 3 kategorie, jak píše autor - WRC, R5 a R2. Asi by rally víc slušelo zjednodušení než neustálé vytváření dalšícha dalších tříd kde nikdo nejezdí
11. 10. 2019 09:29
0 0
a ty R4kity od Orecy by podle soudruhů jako měli patřit kam?..jestli se nepletu,tak zrovna o moc levnější než R5 nejsou ne?
11. 10. 2019 09:38
0 0
To jsem zvědav, jak si v tomto konceptu poradí s 208 R2T, kterážto je osazena přeplňovanou 1.2. smajlík
11. 10. 2019 10:14
0 0
Mám takový neodbytný dojem, že přesně takové nápady vznikají, když je potřeba vykázat JAKOUKOLIV činnost, i kdyby to nemělo sebemenší smysl.....smajlík
11. 10. 2019 14:39
0 0
Původně napsal MPI
Mám takový neodbytný dojem, že přesně takové nápady vznikají, když je potřeba vykázat JAKOUKOLIV činnost, i kdyby to nemělo sebemenší smysl.....smajlík
Jinými slovy - dej blbci funkci a vymyslí lejstro.smajlík
11. 10. 2019 15:05
0 0
Což o to, třídy, to mě nechává chladným, to se vždY čas od času objeví a pak to zapadne, pak se to objeví zase. Co mi ale vadí je ta neskutečná propast v nabídce, kdy jezdec se v podstatě rozhoduje jen mezi R2 a R5. Nic mezi není. Zcela zmizel nějaký mezistupeň buď v podobě silné dvoukolky nebo slabé čtyřkolky. Případně by pomohlo, kdyby se více tlačila kategorie (a její pravidla) R1, která v současné podobě je nesmysl. Třeba Opel Adam Cup by koncepčně bylo ideální auto jako kategorie R1. Poskytuje dostatek zábavy zaa velmi přijatelné peníze pro provoz nebo nákup celé techniky. Mno jo, tak třeba příště...
11. 10. 2019 16:00
0 0
WRCko: Tak ono to Rally5 (z toho mála, co je v popisu) zas není od toho Adama tolik vzdálené, ne? Ty to můžeš porovnat z první ruky smajlík
11. 10. 2019 19:21
0 0
Původně napsal Pepan A1
Původně napsal MPI
Mám takový neodbytný dojem, že přesně takové nápady vznikají, když je potřeba vykázat JAKOUKOLIV činnost, i kdyby to nemělo sebemenší smysl.....smajlík
Jinými slovy - dej blbci funkci a vymyslí lejstro.smajlík
To poslední slovo mělo být "lejno"!!Ses spletlsmajlík
11. 10. 2019 20:33
0 0
Což o to - vize je to pěkná, ale obávám se, že představa vzniku kategorie Rally 3 za limitu 100 000 Eur není realna. Kor pokud se mají někam rozpustit náklady na vývoj. Uprimne jedina možnost, jak relativne jednoduše přidat pohon nápravy je asi elektromotor a baterie. Takže leda do současne RGT nacpat něco takového. Nevím, jestli si opravdu chytří panove nemyslí, že stačí dat do auta kardan a zadní diferak a jdeme jezdit...
11. 10. 2019 20:59
0 0
Původně napsal hujer
Původně napsal Pepan A1
Původně napsal MPI
Mám takový neodbytný dojem, že přesně takové nápady vznikají, když je potřeba vykázat JAKOUKOLIV činnost, i kdyby to nemělo sebemenší smysl.....smajlík
Jinými slovy - dej blbci funkci a vymyslí lejstro.smajlík
To poslední slovo mělo být "lejno"!!Ses spletlsmajlík
Já vím, ale tady je kultivovaná společnost, tak jsem nechtěl házet hovnama sem a tam.smajlík
15. 10. 2019 16:38
0 0
A přitom po silnicích nám nejvíc jezdí přeplňované čtrnáctistovky a přeplňované dvoulitry s pohonem předních kol. Nebylo by místo těch šaškáren lepší vrátit se k produkčním vozům, u nichž by FIA stanovila pouze seznam možných úprav?
15. 10. 2019 20:09
0 0
kde jsou R-GT?

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama