Pět pater rallyové pyramidy na vrchol
Nelze než začít malým povzdechem, to tu už dlouho nebylo. Jak informuje autor britského Autosportu David Evans na stránkách yahoo.sports, FIA zvažuje, že by se opět upravily kategorie a jejich označování ve světě soutěží. Když se podíváme například do nedávno vydaného seznamu přihlášených na Katalánskou rally, tak vidíme, že nyní máme kategorii RC1 až RC5, které pokrývají jednotlivé speciály. No a FIA by ráda do budoucna zavedla nových 5 kategorií označených Rally1 až Rally5, čímž by soutěže MS mohly sledovat podobný systém značení jako monoposty v podobě jednotlivých Formulí (F1 počínaje) nebo silničních motorek.
Asi nikoho nepřekvapí, že nejvyšší kategorií by bylo Rally1, které by zahrnovalo speciály současné třídy RC1, tedy vozy nejvyšší specifikace – současné speciály WRC v regulích od roku 2017. O jeden stupeň nižší Rally2 by se pak stala domovem pro současné, minulé i budoucí vozy třídy R5, takže by de facto šlo o současné RC2 bez vozů S2000. Novinkou je zvažovaná kategorie Rally3, která by se měla stát domovem nových, levných čtyřkolek. Aby byla koncepčnost uvažování řídícího orgánu světového motorsportu ilustrována dokonale, nejedná se o současné R4-Kit speciály, nýbrž úvaha je na vozy, které budou, zjednodušeně řešeno, současné R2 s kardanem i na zadní nápravu. Záměrem je, aby vozy nestály více jak 100 000 €, což by dle představ tvůrců mělo zajistit, že půjde o dostupnou čtyřkolku na učení se se všemi poháněnými koly či pro různé gentlemen drivers, kteří by z nějakého důvodu nechtěli do R5.
Druhou nejnižší úroveň tvoří Rally4, kam by spadaly současné speciály třídy R2, tedy auta buď s maximálním objemem motoru 1600 cmm u atmosféry a případně s turbomotory do 1067 ccm. Jinak se moc změn očekávat nedá, záměrem je, aby cena nepřekročila 65 000 €. Nejslabší kategorii pak tvoří vozy Rally5, kam by spadaly vozy R1 do obsahu motoru 1400 ccm u atmosféry a případně odpovídajícího menšího motoru s turbem. Na vozech by měla být sekvenční převodovka a lepší podvozek, ale zbytek dílů včetně motoru a brzd by měl mít původ v sériových vozech. Cena se zvažuje do 35 000 €.
Na závěr textu se nabízí otázka, schválně autor tento článek označil jako komentář, nakolik plánované nové rozložení tříd zaujme automobilky a vytvoří podmínky pro rozšíření nabídky zejména "nejmenších" aut a tedy těch cenově nejpřístupnějších. Protože při pohledu na současné kategorie R se nelze ubránit dojmu, že o vozy R1 mají automobilky a de facto i jezdci pramalý zájem (byť existuje 6 speciálů s homologací FIA + 1 podle italské ANS), vozy R3 jsou na pokraji vyhynutí (poslední homologací bylo Clio R3T a Toyota GT-86) a R4 v původní podobě zašlo na úbytě pomalu ještě dřív než začalo a popularitu těchto speciálů se nyní snaží vzkříšit řešení v podobě kitu od Orecy. Takže kol a kolem vzato, dlouhodobou popularitu si drží jen vozy R2 a R5, avšak z hlediska nákladů lze konstatovat, že levné závodění (ano, je to svým způsobem oxymorón, ale co už…) v moderních vozech pomalu neexistuje.
Dnes jsou vozy homologované pro sport v naprosto přesné podobě, takže když chci použít levnější, jednodušší řešení, nesplňuji homologaci a mám smůlu.
A tom to celé je...
Mám takový neodbytný dojem, že přesně takové nápady vznikají, když je potřeba vykázat JAKOUKOLIV činnost, i kdyby to nemělo sebemenší smysl.....
Mám takový neodbytný dojem, že přesně takové nápady vznikají, když je potřeba vykázat JAKOUKOLIV činnost, i kdyby to nemělo sebemenší smysl.....
Mám takový neodbytný dojem, že přesně takové nápady vznikají, když je potřeba vykázat JAKOUKOLIV činnost, i kdyby to nemělo sebemenší smysl.....