Redakce - eWRC.cz
23. 10. 2019 11:25 − 4827× − 1

Zemřel Mirko Červený

Včera se k nám dostala smutná zpráva, zemřel jeden z otců závodních škodovek.

Svět automobilového závodění opustila další z významných postav, protože ve věku nedožitých 85 let zemřel jeden z konstruktérů legendární Škody 130 RS (a mnoha dalších speciálů) ing. Mirko Červený.

Rodák z Mladé Boleslavi se k automobilům dostal vlastně oklikou, jelikož počátky jeho pracovní dráhy určila umístěnka do továrny Avia v Letňanech na technickou kontrolu výroby vrtulí, kde pokračoval pozicí v konstrukci motorů, kam se vrátil po vojně. Z hlediska automobilového sportu se stal klíčovým rok 1963, kdy se ing. Červený oženil, vrátil zpět do rodné Mladé Boleslavi a začal pracovat v tehdejším AZNP ve vývojovém oddělení. V roce 1965 se dostává do skupiny sportovních modifikací a jen o pár let později si přibírá i konstrukci podvozků. No a odtud už je jen malý krůček ke známé historii závodění AZNP v 70. letech, neboť ing. Červený se stal jedním z hlavních konstruktérů speciálů Škoda 180 RS/200 RS, se kterými poté závodili "Tři mušketýři v supersportech" – jmenovitě posádky ing. Jiří Šedivý a Jiří Janeček, Josef Srnský a ing. Jiří Syrovátko a Oldřich Horsák – ing. Jiří Motal.

Tyto dva speciály se následně staly odrazovým můstkem pro konstrukci legendární Škody 130 RS, na níž se významnou měrou ing. Červený podílel. Představovat blíže úspěchy tohoto vozu by bylo pověstným nošením dříví do lesa, proto jen připomeňme, že v roce 1981 získal speciál titul ve značkách v mistrovství Evropy. Po éře "stotřicítky" pracoval ing. Červený nadále v AZNP, kde se věnoval výzkumu aerodynamiky a projektování podvozků. Po změně společenských poměrů zůstal až do roku 2004 věrný Škodě, kde se v předvývoji stal vedoucím skupiny aerodynamiky a vozových dat. Vedle úspěšné pracovní kariéry byl ing. Červený velmi činorodý i v jiných oblastech. Ve volných chvílích zpíval ve smíšeném pěveckém sboru Boleslav, kterého byl přes dvacet let předsedou. Rovněž je spoluautorem knihy mapující éru jeho nejslavnějšího vozu – Škoda 130 RS – Vítěz ME značek 1981. Po završení pracovní kariéry se aktivně podílel na činnosti mladoboleslavského klubu seniorů (zejména psaním povídek a ochotnickým divadlem) a své bohaté zkušenosti sdílel s pamětníky i mladšími generacemi fandů motorsportu i ve formě tématických přednášek v mladoboleslavském Škoda Muzeu.

Čest jeho památce!

Komentářů celkem: 1
23. 10. 2019 16:28
0 0
Fajn chlap. A ta krásná práce tu po něm už navždy zůstane, díky za ni! Mnoho krásných vyhraných RZ tam nahoře!

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama