1. 11. 2019 12:40 − 17405× − 15

Přestup Otta Tänaka otřásá základy šampionátu WRC

Dalo by se říci, že mistr světa jen změnil tým.

Stalo se tak i loni v případě Sébastiena Ogiera. Odchod Otta Tänaka k Hyundaii je ale jiný šálek kávy a dost možná změní zaběhnutá pravidla v šampionátu WRC k nepoznání.

Odchod Otta Tänaka od Toyoty k Hyundaii, který v právě odjeté Španělské rally vybojoval svůj první mistrovský titul a přerušil patnáct let trvající nadvládu Francouzů, mnohé překvapil. Během poslední odjeté soutěže MS už informace prosákla a mluvilo se o tom, jako o hotové věci. Včera to tým Hyundai potvrdil, ale mezi členy korejského týmu už se o tom šuškalo delší dobu. Když mění tým mistr světa, je to vždy velká věc, tentokráte ale ještě větší, než by se mohlo na první pohled zdát.

Těžko říci, co k tomu estonského pilota vedlo, asi peníze nebo spolehlivost Yarisu WRC, možná kombinace obojího. Odejít z týmu, ve kterém měl výsadní postavení, jež by po zisku titulu ještě narostlo, do ekipy, kde je jasná týmová jednička a do té doby i jeden z úhlavních rivalů v boji o titul, to už je něco. Uvidíme v roce 2020, jak se s tím Hyundai popasuje. Jak říkal Tommi Mäkinen, pokud Estonec odejde k Hyundaii, kde rázem budou dva horcí kandidáti na další titul, může se z MS zase stát nuda, jak tomu bylo za éry Volkswagenu. Přitom poslední tři roky byly velmi napínavé a divácky zajímavé. Tänak ještě podepsal na dva roky.

První otazník budeme řešit již za pár týdnů. Hyundai má v týmové tabulce náskok na Toyotu 18 bodů. Otázka je, zda Ott "pojede" za svůj současný tým nebo za svůj budoucí tým. Vystihuje to u nás "oblíbené" slovo střet zájmů. Pokud Toyota titul nezíská a Tänak například havaruje, byť jezdeckou chybou, bude tam už škraloup a zlí jazykové budou jako na trní.

Druhý otazník visí nad Sébastien Ogierem. Francouz po šesti letech nezískal titul a velmi často plísnil i svůj vůz C3 WRC. Třešinkou na dortu je pak páteční tweet manželky šestinásobného mistra světa, ve kterém se objevil hastag #Shitroen… A už běží spekulace, že Ogier převezme místo týmové jedničky u Toyoty, kterou by měl údajně brzy testovat. Jenže Francouz má smlouvu na dva roky a ze druhé strany spektra prosakují informace, že obahuje klauzuli, kde sice po letošní sezóně může skončit, ale nesmí se upsat jinému týmu. Zřejmě brzy uvidíme, kde je pravda.

Třetí otazník je nad Citroënem. Pokud by Ogier opravdu odešel, je tým vydán na pospas svému vozu, který kritizují všichni, snad kromě Loeba. Esapekka Lappi má smlouvu ještě na příští rok, ale ten tým nezachrání. Ve Francii už se rozjíždějí spekulace, že to tým zabalí úplně. A hle, vypadá to, že přestupem Tänaka je v ohrožení i divák, ono vídat na trati čtyři nebo tři tovární týmy, je rozdíl. I kdyby Ogier v týmu zůstal, nebude mít růžovou situaci. Citroën nasazuje jen dva vozy a to se letos v boji o titul ukázalo jako jedno z klíčových hledisek. Většinou mu neměl kdo pomoci. Na týmový titul muhou Francouzi zapomenout úplně, jsou rádi, že porazí M-Sport.

Čtvrtý otazník je nad M-Sportem. Malcom Wilson chtěl Estonce přetáhnout zpět. To se nepovedlo. Elfyn Evans sice postupem nabírá rychlost, ale na pravidelné vyhrávání to zatím není. Automobilku Ford nezlákal ani Ogier a zisky titulů jezdeckých i týmových. A Wilson jede na zisk. Je ve hvězdách, jak dlouho ho bude bavit dotovat tým z prodejů Fiesty R5, navíc když nový model MK2 není takové terno jako původní R5.

Každopádně věci už jsou v pohybu. Dnes jsme se dozvěděli, že Andreas Mikkelsen v Austrálii v týmu Hyundai nepojede, nahradí ho Craig Breen. Má Nor už novou smlouvu na příští rok? M-Sport, Citroën, Toyota? Kalle Rovanperä v Toyotě je prý už hotová věc pár měsíců. Kdo další v týmu bude, Ogier, Rovanperä, Meeke nebo Latvala, či někdo jiný? Těch otazníků je mnoho a další lavinu může spustit Ogier.

Nejčernější scénář je, že jeden přestup vymaže z WRC dva tovární týmy. Doufejme, že se tak nestane. Zní to bláhově, ale vše souvisí se vším.

Komentářů celkem: 15
1. 11. 2019 13:00
1 0
Hlavně pokud Ogier odejde od Citroenu, odejde s ním i RedBull. A jelikož RedBull stojí jak za Ogierem, tak i za Kallem, tak Toyota na tom bude finančně hodně dobře. Je pravda že Malcolmovi by se Kalle hodil, Malcolm mu nabídl 5 letý kontrakt a Kalle by přinesl silného sponzora, který M-Sport potřebuje. Ale v Toyotě má zase Kalle jistotu. Škoda že Ford na M-Sport sere smajlík Hned by to bylo vše o nečem jiném. Každopádně bude zajímavé sledovat kdo kam příští rok smajlík Těch spekulací je tolik že se sám divím, že se ještě neobjevilo spojení Kopecký - WRC smajlík
1. 11. 2019 13:02
0 0
Nejvíc mě baví číst si tyhle čáry máry na konci sezóny.smajlíksmajlík
1. 11. 2019 15:38
0 0
Ten článek mi do slova a do písmene "mluví z duše". Peníze vládnou vrcholovému sportu a motorsportu zvlášť, nad tím se nedá spekulovat. Hyundai je hladový po titulech, tím spíše, že nemá po tolika letech ještě žádný. A protože to jinak nešlo, tak si ho tímto způsobem "předplatí", prostě na to mají. Laickou veřejnost budou stejně zajímat jen ty tituly, sportovní hodnota a počet soupeřů jde mimo, o tom se psát nebude. Hyundai udělal byznisově to nejlepší co mohl, jedním tahem zazdil konkurenci. Smutné pro nás fanoušky je, že to celé na úkor atraktivitě celého MS.
1. 11. 2019 16:41
1 0
Neviděl bych to tak černě. To že Tanak přestoupil k Hyundaii ještě nutně neznamená, že s ním bude stejně rychlý jak s Toyotou. Mnohem důležitější je, aby v šampionátu zůstaly všechny 4 automobilky (týmy). Těch rychlých jezdců je tam dost. O Ogim se netřeba bavit, Lappiho tři 2 místa taky něco naznačují. Eavens letos minimálně 2x šahal po vítězství. Suninen a Mikelsen párkrát taky vedli. A že má Hyundai peníze? No to je přece dobře jestli bude nasazovat v další sezóně 4 auta ne?
1. 11. 2019 19:33 Upraveno 19:35
0 0
Já nevím jestli je C3 zase až tak špatné auto. Ogier si na něj sice neustále stěžuje, ale to může být tím, že si s tím autem prostě nerozumí (to ještě nemusí být objektivně něco špatně). Nejsem přeborník ve statistikách, ale mám pocit (a kdo víte, tak mne samozřejmě opravte), že v časech na jednotlivých RZ na tom byl Meeke s C3 lépe, než s Toyotou? S C3 se alepoň účastnil zpovzdálí boje o titul, zatímco u Toyoty o něčem podobném nemůže být řeč. Že se Meekovi hrozně ulevilo odchodem o PSA je pochopitelné, otázkou je, zda je u Toyoty výsledkově úspěšnější než u PSA (myslím na trati, ne v počtech dojetí, tam hrály zjevně roli víc jeho nervy než auto).
A pokud skutečně dojde k fúzi PSA a FCA, mohl by naopak sportovní program nového koncernu výrazně posílit...
1. 11. 2019 20:02
0 0
Původně napsal magic
Já nevím jestli je C3 zase až tak špatné auto. Ogier si na něj sice neustále stěžuje, ale to může být tím, že si s tím autem prostě nerozumí (to ještě nemusí být objektivně něco špatně). Nejsem přeborník ve statistikách, ale mám pocit (a kdo víte, tak mne samozřejmě opravte), že v časech na jednotlivých RZ na tom byl Meeke s C3 lépe, než s Toyotou? S C3 se alepoň účastnil zpovzdálí boje o titul, zatímco u Toyoty o něčem podobném nemůže být řeč. Že se Meekovi hrozně ulevilo odchodem o PSA je pochopitelné, otázkou je, zda je u Toyoty výsledkově úspěšnější než u PSA (myslím na trati, ne v počtech dojetí, tam hrály zjevně roli víc jeho nervy než auto).
A pokud skutečně dojde k fúzi PSA a FCA, mohl by naopak sportovní program nového koncernu výrazně posílit...
Tak Meeke hlavně C3 ,,vyvíjel" tak možná proto si s ní ,,rozumněl'' více než s Toyotou. Ale ruku na srdce, u něj převažujou více nedojeté závody a počty zničených karosérií, než nějaké dobré výsledky. U Citroenu do něj vkládali velké ambice a cíle a všichni víme jak to dopadlo. Poté dostal šanci na comeback u Toyoty a myslím že škoda slov. Jedny stupně vítězů vs. počty haváríí ... Podle mě Crash Meeke v Austrálii poslední start ve WRC smajlík
2. 11. 2019 10:00
0 0
Jen mi prosím vysvětlete, jaký vliv má Tanakův přestup na případný odchod Ogiera, potažmo celého teamu Citroen. Za Ogierovy trable s Citroenem určitě nemůže Tanak a jeho příchod k Hyundai na to dle mně nemá žádný vliv. To, že to ubere na atraktivitě šampionátu, zcela souhlasím, ale to už je jiná věc. Příští rok to budu přát Ogimu, ať sedí třeba v žigulu smajlík
2. 11. 2019 11:31
0 0
Původně napsal Vojtech.Elias
Jen mi prosím vysvětlete, jaký vliv má Tanakův přestup na případný odchod Ogiera, potažmo celého teamu Citroen. Za Ogierovy trable s Citroenem určitě nemůže Tanak a jeho příchod k Hyundai na to dle mně nemá žádný vliv. To, že to ubere na atraktivitě šampionátu, zcela souhlasím, ale to už je jiná věc. Příští rok to budu přát Ogimu, ať sedí třeba v žigulu smajlík
Asi myšleno tak, že odchodem Tanaka k Hyundai bude Tommi hledat novou jedničku + učitele ke Kallemu. A víme že je Ogier strašně nespokojený s Citroenem a tak se přímo tohle nabízí ( Ogier k Toyotě ). Na jednom zahraničním serveru jsem četl, že by měl Ogier v blízké době dokonce Toyotu testovat. No a pokud by Ogier opravdu odešel odešel by s ním i RedBull. Citroenu by tak zbyl jen Lappi ( v záloze Otsberg, Camilli (který by přinesl buget) ) ... Ale už kdysi šéfka automobilky Linda Jackson tvrdila, že pokud nepříjdou výsledky, Citroen se z MS stáhne. Každopádně bůhví co bude a uvidíme s čím a s kým jaký tým příjde smajlík
2. 11. 2019 11:50
0 0
A nemohl by Neuville odejít k Toyotě?
2. 11. 2019 12:18
0 0
Původně napsal Kuda 08
Původně napsal Vojtech.Elias
Jen mi prosím vysvětlete, jaký vliv má Tanakův přestup na případný odchod Ogiera, potažmo celého teamu Citroen. Za Ogierovy trable s Citroenem určitě nemůže Tanak a jeho příchod k Hyundai na to dle mně nemá žádný vliv. To, že to ubere na atraktivitě šampionátu, zcela souhlasím, ale to už je jiná věc. Příští rok to budu přát Ogimu, ať sedí třeba v žigulu smajlík
Asi myšleno tak, že odchodem Tanaka k Hyundai bude Tommi hledat novou jedničku + učitele ke Kallemu. A víme že je Ogier strašně nespokojený s Citroenem a tak se přímo tohle nabízí ( Ogier k Toyotě ). Na jednom zahraničním serveru jsem četl, že by měl Ogier v blízké době dokonce Toyotu testovat. No a pokud by Ogier opravdu odešel odešel by s ním i RedBull. Citroenu by tak zbyl jen Lappi ( v záloze Otsberg, Camilli (který by přinesl buget) ) ... Ale už kdysi šéfka automobilky Linda Jackson tvrdila, že pokud nepříjdou výsledky, Citroen se z MS stáhne. Každopádně bůhví co bude a uvidíme s čím a s kým jaký tým příjde smajlík
Jo, tak to dává trochu smysl. Otázka je, jak to má Ogi opravdu se smlouvou. Já si přesto, co se teď mezi Ogiho rodinou a Citroenem dělo myslím, že bude u žabožroutů pokračovat dál... Citroen teď hodně testoval, pracoval na autě (kolik je opravdu zlepšení a kolik obyčejný PR těžko říct). Hlavně už tam není Matton, kterého Ogier tuším moc nemusel. Navíc má malého syna, Tallin je pro něj mnohem dál než Versailles... To dítě, krom toho, že zpomaluje o sekundu/km (smajlík) může hrát taky roli.
Těžko říct, ale ztráta továrního týmu by byla velká škoda... A to bych za jiných okolností viděl Ogiho v Toyotě rád (jen nevím, co by na to řek JML smajlík).
2. 11. 2019 13:10
0 0
Původně napsal soukon
A nemohl by Neuville odejít k Toyotě?
mohol pokial by ho niekto vykupil zo zmluvy - nepozname detaily. ale nakolko Hyundai chce oba tituly tak mu tie miliony nechybaju a Neuvilla nepustia. predsa to auto je nanho postavene a je jeden z najlepsich co v sucasnosti vo WRC najdeme. hyundai uz viackrat deklaroval zostavu na 3 auta (Theirry, Ott, Sordo/Loeb)
2. 11. 2019 13:36
0 0
Původně napsal Vojtech.Elias
Původně napsal Kuda 08
Původně napsal Vojtech.Elias
Jen mi prosím vysvětlete, jaký vliv má Tanakův přestup na případný odchod Ogiera, potažmo celého teamu Citroen. Za Ogierovy trable s Citroenem určitě nemůže Tanak a jeho příchod k Hyundai na to dle mně nemá žádný vliv. To, že to ubere na atraktivitě šampionátu, zcela souhlasím, ale to už je jiná věc. Příští rok to budu přát Ogimu, ať sedí třeba v žigulu smajlík
Asi myšleno tak, že odchodem Tanaka k Hyundai bude Tommi hledat novou jedničku + učitele ke Kallemu. A víme že je Ogier strašně nespokojený s Citroenem a tak se přímo tohle nabízí ( Ogier k Toyotě ). Na jednom zahraničním serveru jsem četl, že by měl Ogier v blízké době dokonce Toyotu testovat. No a pokud by Ogier opravdu odešel odešel by s ním i RedBull. Citroenu by tak zbyl jen Lappi ( v záloze Otsberg, Camilli (který by přinesl buget) ) ... Ale už kdysi šéfka automobilky Linda Jackson tvrdila, že pokud nepříjdou výsledky, Citroen se z MS stáhne. Každopádně bůhví co bude a uvidíme s čím a s kým jaký tým příjde smajlík
Jo, tak to dává trochu smysl. Otázka je, jak to má Ogi opravdu se smlouvou. Já si přesto, co se teď mezi Ogiho rodinou a Citroenem dělo myslím, že bude u žabožroutů pokračovat dál... Citroen teď hodně testoval, pracoval na autě (kolik je opravdu zlepšení a kolik obyčejný PR těžko říct). Hlavně už tam není Matton, kterého Ogier tuším moc nemusel. Navíc má malého syna, Tallin je pro něj mnohem dál než Versailles... To dítě, krom toho, že zpomaluje o sekundu/km (smajlík) může hrát taky roli.
Těžko říct, ale ztráta továrního týmu by byla velká škoda... A to bych za jiných okolností viděl Ogiho v Toyotě rád (jen nevím, co by na to řek JML smajlík).
No bůhví jak to bude. Crash Meeke podle mě po Austrálii v Toyotě končí. Japonci chtějí v Toyotě svýho jezdce takže bych to viděl že dvojka Kalle a ve 3 autě se bude střídat Jarri a Katsuka. Citroen na autě pracuje neustále ale zlepšení asi není tak razantní, jak by si Ogier přál. Navíc včera pronikla informace že je Mikkelsen domluvený s jiným týmem na příští rok ... U Andrease mě napadají jen 2 týmy, buď Citroen, s kterým už párkrát startoval a nevedl si špatně a nebo možná že i Toyota na pozici 1čky. Ale zas co je pravdy na Ogierových testech Toyoty smajlík
3. 11. 2019 19:20
0 0
Fakt už nemůžu. Blablablabla.Tolik chytrosti a znalostí na jednom místě se hned tak nevidí. už dlouho na žádnou diskusi zase koukat nebudu. Nuž , chybami se člověk učí. Upozornění : Vaše reakce jsou zbytečné, odcházím a již se nevrátím. smajlíksmajlíksmajlík
3. 11. 2019 20:10
0 0
Je fakt ,že staré struktůry by se vracet neměly.Kór když nejsou schopny pochopit další přestupy!
Se nevracej.Vyhlašuji minutu ticha za "bosch" a doufám že splní co předeslalsmajlíksmajlík
3. 11. 2019 21:06
0 0
Původně napsal hujer
Je fakt ,že staré struktůry by se vracet neměly.Kór když nejsou schopny pochopit další přestupy!
Se nevracej.Vyhlašuji minutu ticha za "bosch" a doufám že splní co předeslalsmajlíksmajlík
Ámen smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!