4. 11. 2019 07:53 − 3537× − 2

Neuvěřitelné finále belgického mistrovství

Letošní sezóna belgického mistrovství nabídnula nejdramatičtější boj o titul za dlouhá léta.

Obhájce titulu Kris Princen přes zimu přezbrojil na Volkswagen Polo GTI R5 a do sezóny vstupoval jako největší favorit. Tuto roli v úvodu sezóny beze zbytku potvrdil, když tři z prvních čtyř soutěží, kterých se zúčastnil, opanoval. Tu čtvrtou mohl také klidně vyhrát, ale doplatil na obvyklý nešvar Volkswagenů, nekvalitní zavěšení. Německé R5 kromě toho častokrát postihly požáry a jeden takový vyřadil Princena ze hry v sedmé soutěži ve Flandrech. Tento incident sice dopadnul o poznání lépe než jiné, při kterých se vůz už nepodařilo zachránit. Skřípající spojení Princen – BMA se už zachránit nepodařilo a úřadující mistr do závěrečných dvou soutěží odstartoval se Škodou Fabia R5 stáje jiného belgického mistra dřívějších let Pietera Tsjoena.

Belgické zastoupení české značky si do svých řad vybralo jako oficiálního reprezentanta mladého Sébastiena Bedoreta. Ten s Fabií R5 startoval už vloni a dvakrát se s ní podíval i na pódium. Na pódiu dokončil i všechny čtyři letošní rally, kterých se zúčastnil v první půlce roku. V Renties Ypres Rally Bedoret havaroval, ale debut za volantem nové Fabie R5 evo ve Flandrech oslavil svým premiérovým triumfem v mistrovství. Na start závěrečné Rallye du Condroz-Huy přijel mladík s reálnými šancemi na titul, byť z celé trojice byly ty jeho nejslabší. K úspěchu vedla cesta přes nezdar hlavního favorita a lídra Princena. Vzhledem ke škrtání výsledků na tom byl o něco lépe Adrian Fernémont s další škodovkou. Jedenatřicetiletý pilot se mistrovství s nejsilnějším speciálem R5 účastnil od roku 2017, ale pořádně na sebe upozornil vloni. A to hned při prvním tehdejším startu. S Fabií R5 senzačně zvítězil v náročné soutěži ve Spa a mistrovství dokončil na třetí příčce. Letos přidal Fernémont další dva triumfy v Rallye de Wallonie a East Belgian Rally. Ke třetímu směřoval ve Flandrech, než jej v závěrečné sekci zastavily potíže s transmisemi. V Condroz tak i on potřeboval neúspěch Princena, ale Bedoreta porazit ani nemusel.

Překvapivě nejrychleji do rally vstoupil Guillaume de Mevius, belgický zástupce ve WRC2. Na vedoucí příčce se však moc dlouho neohřál a postupně se propadnul až na čtvrté místo. O hodně času jezdce Citroënu C3 R5 bohužel připravil defekt v šestém testu, který jej se skoro třičvrtě minutovou ztrátou poslal na sedmé místo. Na šestou pozici naopak postoupil jeden ze dvou atraktivních zahraničních hostů Pierre-Louis Loubet. Francouzovi ale deštivé a hodně bahnité podmínky zrovna neseděly a výlet mimo trať v předposlední sobotní zkoušce jej srazil až na osmnáctou příčku. O další dlouhé minuty Loubet přišel v neděli kvůli prasklému ráfku. To druhý host z Francie Stéphane Lefebvre si počínal daleko zdatněji a při debutu s novým Fordem Fiesta R5 MK2 se už ve druhé zkoušce dostal do čela. Ostatně jedná se o úřadujícího vítěze této náročné belgické rally. Jakmile se na vedoucí příčku dostal, už ho z ní v sobotu nikdo nesundal. Jednou však měl i Francouz namále. Defekt ho naštěstí potkal až na konci rychlostní zkoušky. Do cíle první etapy tak pilot Fordu dojel jako lídr se čtvrtminutovým náskokem na Bedoreta. Ten celý den sváděl urputné souboje se svým rivalem v tažení za titulem, Fernémontem, který mohl být za svůj nicotný pětivteřinový odstup hodně rád. Jednou totiž chyboval a málem skončil uvězněný mimo trať.

Princen na start rally dorazil jako největší favorit na zisk titulu, ale už první etapa jeho ambicím dala pořádně zabrat. Ač mu stačilo dojet za oběma svými rivaly, ani to se mu nepodařilo splnit. Defekt v RZ 5 ho připravil o pořádnou řádku sekund a do cíle etapy Princen dojel jako šestý. Aby se vrátil na příčku zaručující mu zisk titulu, musel úřadující mistr v neděli přeskočit oba bratry de Meviuse. Místo toho Princena další defekt v RZ 16 stál skoro dvě minuty a srazil jej ještě níže na devátou příčku. Princen celkem v rally nasbíral šest smolných defektů a po tom posledním na přejezdu z beznadějné pozice raději odstoupil. Takhle si konec cesty za obhajobou titulu jistě nepředstavoval. Na dvojitý defekt už v úvodu doplatil Kevin Demaerschalk a v RZ 9 svůj Ford Fiesta R5 MK2 odstavil. Ještě dříve, v RZ 2 po havárii skončil navrátilec s VW Polo GTI R5 Cédric Cherain a stejný speciál v tomto testu poslal přes střechu Xavier Baugnet.

Bedoret dostal v neděli povolení pořádně tlačit a pokusit se získat skalp vedoucího jezdce v konkurenčním Fordu. Ač se hodně snažil, i přes čtyři nejrychlejší časy se k němu nepřiblížil na méně než čtvrt minuty. Ve hře byl ale stále belgický titul. Bohužel pro Bedoreta mu ale současný stav, kdy se Fernémont držel těsně za jeho zády, nestačil. Fantastická bitva tím ale rozhodně nekončila. I Fernémonta postihnul defekt a v závěrečné zkoušce nechal celou minutu, která jej srazila za oba bratry de Meviuse. Situaci to obrátilo vzhůru nohama a za titulem najednou směřoval Bedoret. Mladý Belgičan ale chyboval, vyvrátil u své škodovky levé přední kolo a do cíle důležité poslední zkoušky sezóny vůbec nedorazil. Z neskutečného finále, jaké by nevymyslel ani hodně kreativní spisovatel, nakonec jako nový belgický šampión vyšel čtvrtý nejrychlejší muž rally Fernémont. Třetí místo nakonec získal Ghislain de Mevius, který se po tom všem stal nejrychlejším pilotem škodovky v této rally. Druhou příčku nakonec ukořistil jeho bratr Guillaume s Citroënem. S nástrahami obtížné tratě se nejlépe vypořádal Lefebvre, který se doslova vyhnul všem problémům a obhájil svůj loňský triumf. Pro Ford se navíc postaral o výtečnou reklamu na jejich novinku Fiesta R5 MK2.

Komentářů celkem: 2
4. 11. 2019 10:31
0 0
Když vidím ty videa,tak je to ještě větší peklo než byl první podnik v Kroměříži smajlíksmajlík
4. 11. 2019 20:35
0 0
Sledoval sem ten závod, pořád se něco dělo. A ten závěr, to nevymyslíš.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!