Jiří Hejčl - eWRC.cz
15. 4. 2004 00:00 − 2284× − 0

Startuje 34. ročník Rallye Nový Zéland

PREVIEW Letošní ročník této, podle mnohých nejkrásnější soutěže světa, měří necelých 1400 km a to hlavní se odehraje v 23 rychlostních zkouškách. Rallye se pojede poprvé dle nových pravidel

Letošní ročník této, podle mnohých nejkrásnější soutěže světa, měří necelých 1400 km a to hlavní se odehraje v 23 rychlostních zkouškách. Rallye se pojede poprvé dle nových pravidel o testování podle niž již dostala novou přezdívku "1000 Pistes", což bylo jméno francouzské soutěže z přelomu 70-tých a 80-tých let. Tento tehdejší piloti absolvovali dle podobných pravidel o testování jako čeká na posádky v letošní Novozélanské rallye.

Ta se stala poprvé součástí mistrovství světa v roce 1977, kdy zde předváděl neuvěřitelné kousky tehdy mladý Ari Vatanen. Až na ostrově si najal spolujezdce, mechaniky a, ačkoli dvakrát svůj Ford Escort RS 1800 totálně rozbil, dojel do cíle na druhém místě. Chybělo málo, aby porazil armádu dokonale zabezpečených továrních Fiatů 131 Abarth a vyhrál. Odezva tehdy byla přímo ohromující a zcela zastínila vítězství konkurenční stáje. Ve své bohaté historii byla rallye několikrát svědkem soutěžní premiéry nových automobilů a svým způsobem ovlivnila vývoj automobilového sportu. V roce 1983 totiž měla stáj Subaru podmínku pro nasazení nové Imprezy 555, aby zde vyhrála s typem Legacy. Podařilo se to tehdy mladému Skotovi Colinu McRaemu a Impreza mohla vyrazit ke svým nekonečným úspěchům.

Letošní ročník začne, jak už je obvyklé "Shakedownem". Ten je na programu ve středu odpoledne nedaleko centra soutěže v Aucklandu. Start je připraven na čtvrtek 15. dubna v sedm hodin večer místního času. Servisní místo je umístěno do Sky City. Pro české diváky bude začátek kvůli časovému posunu, na rozdíl od večerních hodin mexické rallye, tentokrát velmi časně ráno. Již ve čtvrtek se startující posádky představí divákům dvojím průjezdem tradiční super RZ v Manakau. V pátečním pokračování první etapy absolvují 7 RZ a její součástí bude mimo jiné opětovný dvojí průjezd super RZ tentokrát na závěr první etapy. Vrcholem zřejmě bude nejdelší rychlostní zkouška celé soutěže. Tato 49 km dlouhá RZ nese jméno po předčasně zeslulém nejlepším pilotu země „Possumu“ Bournem. V sobotu soutěžící čeká dvojí průjezd čtveřicí RZ, z nichž zejména první ( a pátá ) v pořadí bude mít velký vliv na konečné pořadí soutěže. V neděli na zbylé dvojice čeká závěrečných 6 rychlostních testů, přičemž se může bojovat až do konce, protože poslední RZ je dlouhá necelých 30 km. Nový systém tréninku spočívá v tom, že první část seznamování se s tratí natrénují posádky ve středu den před soutěží. Druhou část absolvují ve čtvrtek ráno pro tři RZ třetí etapy. Seznamování se s druhými úseky se uskuteční ráno před každou etapou.

Na čtvrtý podnik mistrovství světa se přihlásilo pouhých 58 posádek. Čelo startovní listiny opanovalo 10 tovární vozů všech značek, které se do letošního MS přihlásily. V roli velkého favorita se představí Estonec Marko Martin, který dostane k dispozici vylepšený vůz Ford Focus nové evoluce. Díky své nynější pozici v pořadí šampionátu musí Martin vyjet na trať jako druhý a mohl by tak mít potíže se zametáním prašné trati. Naštěstí by v Aucklandu mělo během víkendu pršet. Jeho stájovým partnerem bude opět mladý Belgičan Francois Duval, jehož ambicí je soutěž úspěšně absolvovat a získat cenné zkušenosti. Oba piloti týden usilovně testovali na šotolinových rychlostních zkouškách bývalé Portugalské rallye. Možné aspiranty na vítězství je možno hledat mezi oběma jezdci stáje Citroen. Carlos Sainz je nejúspěšnějším pilotem novozélandské rallye se 4 vítězstvími na kontě. Vedoucí jezdec MS Sebastien Loeb prý bude spokojen i se čtvrtým místem. Velké rozčarování z dosavadních výsledků nové 307 panuje ve stáji Peugeot, přesto oba její piloti, Gronholm a Rovanpera, patří k velkým favoritům. Finové to na šotolině velmi dobře umí a auto je taky rychlé. Pokud se týmu podaří dokončit soutěž bez technických problémů mohou pomýšlet na stupně nejvyšší. Po návratu z Mexika tým značně pokročil v dalších vývojových pracech a absolvoval téměř dvoutýdenní test ve Španělsku. Všichni výše jmenování jezdci se velmi obávají rychlosti nového vozu Subaru Impreza. Solberg již v Mexiku vyhrál naprostou většinu RZ a určitě bude i na zeleném ostrově chtít vyhrát. Jeho mladý kolega Hirvonen bude opět hlavně sbírat zkušenosti. Naprosto odlišné ambice má tým Mitsubishi. Technici sice pokročili v dolaďování svého vozu – vylepšení na motoru, tlumičích a na některých zajímavých úpravách se pracuje – ale cílem bude získat vůbec nějaké body. Jedničkou je opět asfaltový specialista Gilles Panizzi. Do druhého Lanceru WRC usedne finský pilot Kristian Sohlberg.

S dalšími vozy WRC se představí stálý účastník mistrovství světa Achim Warmbold – Focus WRC, Fin Viita se stejným vozem a zejména dva rychlí seveřané za volanty loňských továrních vozů Peugeot stáje Bozian – Solberg a Carlsson.

Novozélandská rallye je opět součástí PWRC pro vozy skupiny N. Celkem se přihlásilo 20 jezdců této kategorie. Z favoritů můžeme jmenovat Daniela Solu, Jari Paasonena či Gianlugi Galiho s vozy Mitsubishi Lancer Evo 7. První body do šampionátu bude určitě chtít získat známý Rakušan Manfréd Stohl se stejným vozem. Konkurenty by měli mít v Araiovi a Alistru Mc Raemu s vozy Subaru a zapomenout nesmíme ani na Karamjita Singha s vozem Proton. Zajímavostí bude start známého Poláka Kuchara.

Otázek se naskýtá mnoho : Vyhraje Loeb svou první šotolinovou soutěž? Jak se osvědčí nový systém tréninků v praxi? Získá již favorizovaný Stohl své první body? Na odpovědi si musíme počkat do nedělního rána.

Víte že,

  • v roce 1980 se soutěže zúčastnily také limuzíny Mercedes 450 SLC
  • v roce 1983 vypadly obě tovární auta Audi, čímž tým ztratil šance na titul
  • v roce 1985 se soutěže neúspěšně zúčastnily dva tovární vozy Lada 2105 – obě Ruské posádky havarovaly
  • v roce 1987 zvítězil soukromník Franz Wittmann
  • v roce 1990 zaznamenal velký úspěch tým VW. Při druhém nasazení vozu Golf Rally G60 obsadily 3. Místo
  • v roce 1995 měly poprvé v historii všechny přední tovární týmy k dispozici aktivní mezinápravové differanciály
  • v roce 1996 se odehrál debut vozů Škoda
  • v roce 2000 vyhrál tým Hyundai první RZ v historii týmu
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

    Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
    Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!