Aleš Darebník - eWRC.cz
18. 11. 2019 13:45 − 12292× − 7 0

S Honzou Kopeckým o minulosti, soukromí i budoucnosti

V rámci výstavy Racing Expo 2019 byla kromě velkého množství závodních speciálů k vidění také spousta známých tváří.

Nechyběl ani Jan Kopecký, tovární pilot Škody Motorsport, kterého krátce vyzpovídal známý motoristický novinář Martin Straka. V uvolněné atmosféře zazněly nejen Honzovy zajímavé vzpomínky a něco málo z jeho soukromí, ale nastínil i plány do budoucna. Vše podstatné naleznete v nijak neupraveném přepisu jejich rozhovoru.

Martin Straka
„Máme tady Jana Kopeckého, veleúspěšného závodníka rallye, a já se musím přiznat, že budu trošku osobní. Pro mě je to hodně speciální, protože Honzu znám od mala a sleduju jeho kariéru díky tomu, že jeho táta Josef byl také vynikající závodník. Když jsem se dozvěděl, že tady dnes budu s Honzou vést rozhovor, tak se mi úplně promítly všechny vzpomínky z toho, kdy Honza byl ještě poďobaný mladý kluk a začínal, a táta Josef ho vždycky vedl tou pevnou, ale spravedlivou a chytrou rukou. Tak jsem velice rád, že jsme tady teď s Honzou spolu. Honzo, vítej!“

Jan Kopecký
„Dobrý den. Dobrý den všem.“

Martin Straka
„Honzo, máme tady rok 2019. Tobě je sedmatřicet a máš za sebou neuvěřitelnou kariéru. Když jsem jel sem za Tebou a připravoval si náš rozhovor, tak se mi právě vybavily Tvé začátky na okruzích. Prvenství ve Fiesta Cupu, prvenství v Pick-Up Free Style Cupu, prvenství v Octavia Cupu … jak na tu dobu vzpomínáš?“

Jan Kopecký
„Tady ta doba byla nádherná, ale tady té době, a to si právě Ty nepamatuješ, ještě předcházely motokáry. A to si myslím, že je základ pro veškerý motoristický sport. Já jsem je začínal zhruba v jedenácti letech, v patnácti letech jsem potom skočil do okruhů a ta první sezóna pro mě nebyla úplně nejlepší, protože jsem sice dostal výjimku od Autoklubu ČR, ale po druhém závodě, kdy jsem zajel třetí čas v měřeném tréninku Fiesta Cupu, na mě pan Charouz a jeho stáj podali protest, že mi ještě není šestnáct. Takže jsem musel odstoupit a probrečel jsem dva dny, že jsem nemohl jet svůj druhý závod a musel jsem čekat do těch šestnácti.“

Martin Straka
„Hmm, tak to je dobrá vzpomínka, to si dovedu úplně živě představit. A jak jsi zmínil ty motokáry, o tom jsem nemluvil záměrně, protože toho času tolik není. Motokárovým sportem jste oba dva s tátou prošli a táta byl velký velmistr závodění v motokárách. Řekni mi ještě Tvůj debut v rallye, která se Ti potom stala životní náplní. To byla Šumava 2001. Zkus se k tomu vrátit, jaké to bylo?“

Jan Kopecký
„Tak ono tomu právě předcházelo ještě několik událostí předtím, když jsem po rallye začal pokukovat už v roce 2000. V té obě jsme dostali nabídku od pana Regnera, který je ještě pořád ředitelem Barum rallye, abychom s tátou jeli jako předjezdci. My jsme tenkrát jeli s Mitsubishi Lancer EVO VI a začalo se mi to hrozně líbit, i když jsem to auto neřídil. Měl jsem z toho strach, protože to jelo jako blázen, takže jsem se v tom roce 2000 snažil navigovat celou dobu tátu a chytlo mě to, když jsem seděl vedle. A říkám, určitě vedle sedět chtít nebudu, budu chtít řídit, takže hnedka po Barum rallye jsme s mým kamarádem Honzou Vodehnalem, který byl vlastně můj první spolujezdec, přestavěli okruhovou Fiestu do rallye specifikace. Cestou na pumpu jsme to vzali zkratkou přes les a hnedka jsme to hodili na boudu . Takže to byl můj první zážitek za volantem právě když jsem začínal s rallye. Samozřejmě, byli jsme z toho špatný, ale to auto jsme opravili, zaplaťpánbůh nebylo moc rozbitý, ani čelní sklo nebylo rozbitý. Přes noc jsme ho spravili a ráno jsme pokračovali dál. Před zimou jsme se pak rozhodli, že přestavíme okruhovou octávku, a pak to bylo, jak jsi říkal. V roce 2001 jsem začínal na Šumavě a Šumava to byla jenom z toho důvodu, že jsme to auto nestačili postavit před Blovicemi.“

Martin Straka
Já jsem moc rád, že vyprávíš ty detailní vzpomínky za začátků a věřím, že i pro vás je to zajímavé. Protože jsme mohli ten rozhovor vést o tom, že Honza je dneska továrním jezdcem Škodovky, mistr světa WRC 2 a všechno, ale věřím, že ty věci z toho tzv. závodnického pravěku jsou i pro vás zajímavé. Řekni mi ještě další věc – já nezapomenu na dialog s Tvým tátou, kdy jsme po vyhlašování Zlatých volantů někdy v noci diskutovali o rallye a okruzích a já jsem se ptal: „Hele, Pepo, jaký v tom vidíš ten rozdíl?“ A táta Tvůj úplně exaktně řekl: „Hele Martine, rallye je špína. Rallye je špína, prach a bláto. A okruhy a vrchy, to je čistota.“ A já jsem se tehdy moc smál, že řekl svou definici a dobře vím, že Ty jsi byl ten, který tátu přemlouval, abys do rallye světa mohl vstoupit naplno. Kdy nastal zlom, kdy táta Josef řekl tak jo?“

Jan Kopecký
„Ještě se musíme vrátit malinko zpátky. Ten zlom nastal, když jsem se začal trošku nudit na okruzích, protože jsme závodili tady Brno, Most, Brno, Most a nic jinýho k tomu nebylo. Tak jsme oslovili jeden německej tým a byl jsem testovat Porsche Carrera, kde se odehrával Porsche Carrera Cup, a byli jsme tam dva dny. Druhý den jsem zajel už druhý nejrychlejší čas. Tenkrát mně bylo sedmnáct, osmnáct a ten tým mě chtěl na další závodní sezónu.“

Martin Straka
„Promiň, Honzo, to byl Carrera Cup v Německu při DTM?“

Jan Kopecký
„Přesně. Takže ten tým mě chtěl, akorát že tím, že jsem byl mladej a neměl jsem zkušenosti s takovým autem, zadní náhon, obrovskej výkon, a já jsem vždycky jezdil akorát s předokolkou, tak měli strach a chtěli po nás nějakou záruku. Chtěli po nás, abychom přinesli padesát tisíc euro, a my jsme to nesehnali. Takže tenkrát, kdybychom sehnali ty peníze, tak bych třeba vůbec rallye nezačínal.

Martin Straka
„Počkej, počkej. Známe se docela dlouho, dámy a pánové, to je myslím velice zajímavá historka. Takže tam byl ten zlom. Mimochodem mi to velice připomíná Carlose Sainze. Když jsem s Carlosem Sainzem, velkým španělským šampiónem, jednou dělal rozhovor, tak popisoval to, že on byl taky okruhář. A že chybělo málo a on byl továrním jezdcem Toyoty na okruzích a v Le Mans. Ale říkal: „Hele, tehdy jsem nesehnal budget. A přišla rallye.“ Čili u Tebe to bylo podobné. A to byl který rok?

Jan Kopecký
„To byl právě rok 2000.“

Martin Straka
„Vzpomeneš si na název týmu?“

Jan Kopecký
„Jé, to už si nevzpomenu, to už je hrozně dlouho“.

Martin Straka
„Jasně, ale zkrátka bylo to tak, že kdybyste měli ta eura a složili zálohu, tak by možná ta kariéra šla dál na okruzích?“

Jan Kopecký
„Tak by ta kariéra možná šla dál na okruzích, ano.

Martin Straka „Děkuju, tak to je hodně zajímavá historka! A když jsme u táty, který je velikánem nejenom českého motorsportu, je tady dnes s Tebou?

Jan Kopecký
„Není, dneska se vyčlenil, že bude pracovat doma na zahradě, ale bohužel mu k tomu nepřeje počasí. Ale jak ho znám, on to i tak nějak vymyslí a něco dělat stoprocentně doma bude.“

Martin Straka
„To je taky vtipné, dámy a pánové. Pan Josef Kopecký, velmistr závodění a velmistr konstrukce závodění a všeho, tak dneska má práci na zahradě. To je dobré.“

Jan Kopecký
„Já musím ještě doplnit, mě to čeká zítra, protože dnes jsem tady.“

Martin Straka
„No počkej, ale když jsme u těchto domácích věcí, zahrádek a vůbec, tak kolik má profesionální pilot jako jsi Ty, tovární jezdec škodovky, který brázdí a křižuje ten svět celý rok, kolik máš volných víkendů, abys mohl být třeba s tátou na zahrádce a domlouvat se, kdo co udělá?“

Jan Kopecký
„Já to zase tolik nepočítám, ono těch volných víkendů samozřejmě teď moc není. Teďka se nám narodil krásný syn, tak se samozřejmě snažíme strávit s ním s manželkou maximum času. Ale samozřejmě práce je potřeba dělat. Práce sice neuteče, ale zase to nechceme dělat tak, aby to bylo špinavý, aby byla zahrada na zimu nepřipravená, tak prostě každou volnou chvíli. Zítra je třeba neděle, tak se prostě půjde pracovat. Nedá se nic dělat.“

Martin Straka
„Zmínil jsi syna. Blahopřeju! Další mladý pan Kopecký, opět Josef. Bude to tak, že s Tvojí paní budete opět mladého pána brát na závody, aby už od mala cítil to kouzlo a začal vnímat všechny ty vůně, a jak bude růst, tak půjde dál a dál, nebo to necháváte úplně volně plynout?“

Jan Kopecký
„Tak malému je teďka pět a půl měsíce a myslím si, že v autě už má nacestováno tak pět šest tisíc kilometrů. Sice ho samozřejmě ještě neřídil, to prý zkusí příští rok, ale uvidíme. Teď to není vůbec důležité, co z něj jednou bude. Hlavně aby prostě vyrůstal tak jak má ve spokojený rodině, aby mu sloužilo zdraví, a pak si sám vybere, jestli bude chtít být basketbalista, fotbalista, závodník nebo policista.“

Martin Straka
„Dobře, tak uvidíme, co z mladého pána Kopeckého, kterého tu máme, bude, až vyroste. Honzo, máme pomalu konec sezóny, i když v rallye jakoby ten konec vlastně nikdy nebyl. Řekni Tvé plány pro příští rok prosím.“

Jan Kopecký
„Tak pro mě sezóna letos skončila, i když původně jsem měl být teď v Austrálii (rozhovor se uskutečnil 9. 11. 2019, pozn. redakce), kde jsme měli jet příští víkend ještě Australskou rallye. Ale tím, že pro Škodu Motorsport se podařilo vybojovat titul už ve Španělsku, tak nám Austrálii zrušili. Každopádně, co bude příští rok, to je otázka. Já bych velice rád zůstal u továrního týmu Škoda Motorsport ještě aspoň jeden rok, protože jak už všichni víme, můj závodnický důchod se blíží. Už nejsem nejmladší, takže bych tam chtěl ještě zůstat, protože ta práce mě neskutečně baví. Baví mě především hodně testovat, když vidím, že to auto se posouvá, výběr nových věcí, když vidím tu práci inženýrů, techniků i mechaniků a pak ten výsledek. Tak to mě fakt těší. Takže ještě minimálně rok bych se tomu chtěl věnovat, ale jaký závody pojedeme, to je zatím otázka.“

Martin Straka
„Jasně, ono je konec sezóny a zároveň je to vždy otevřené až do prvních týdnů a měsíců dalšího roku. Říkáš, že nejméně jeden rok. Když přijde ta doba, kdy si Honza Kopecký řekne, že už nechce naplno závodit? Myslím jako na profi úrovni. Co plánuješ dál ve své budoucnosti? Jakým směrem bys chtěl dál vést v motorsportu svůj život?“

Jan Kopecký
„Ono je to docela jednoduchý, protože náš tým, který se jmenuje Motorsport Kopecký, tak má sídlo v Kostelci nad Orlicí. Tady s tím týmem jsme vlastně v roce 2006 a 2007 byli schopni vést celý WRC projekt v mistrovství světa. Teď se posledních pár roků zpátky staráme o mistrovství České republiky, to zařizuje náš tým pro tovární tým Škoda Motorsport. Takže tady tomu bych se chtěl určitě věnovat. Chtěl bych zůstat v našem týmu a třeba vychovat nějakého mladého talenta.“

Martin Straka
„Tak to je hezké. Já myslím Honzo, že nám to bude asi stačit, protože fanoušků a diváků tady máme opravdu plno a vždycky po rozhovoru nastane čas pro autogramiádu a pro Vaše dotazy přímo s Honzou. Takže Honzo, moc děkuju, že jsi přijel ve svém nabitém programu mistra světa WRC 2 a velice úspěšného závodníka. Dámy a pánové, Honza Kopecký je tady pro vás, pro podpis, pro setkání … Honzo díky a díky i vám.“

Jan Kopecký
„Taky děkuju. Krásný den všem!“

Jan Kopecký nebyl jedinou hvězdou na Racing Expu 2019. Příští ročník, který se uskuteční 8. – 10. 11. 2020, si určitě nenechte ujít! Více informací průběžně naleznete na www.racingexpo.cz nebo na facebookovém profilu akce.

Komentářů celkem: 7
18. 11. 2019 20:31
0 0
A co podíl spolujezdce na úspěchu ?smajlík
19. 11. 2019 00:46
0 0
paráda - Cestou na pumpu jsme to vzali zkratkou přes les a hnedka jsme to hodili na boudu . smajlík

19. 11. 2019 09:14
1 0
Dost jsme se dozvěděli o začátcích, něco o zahradě, ale o budoucnosti prakticky nic. Skoro jako by ten rozhovor probíhal v režii tiskového oddělení ŠM, který nás podobně hodnotnými zprávami zásoboval doposud.
19. 11. 2019 10:09
0 0
2 Fox: Přesně tentýž pocit jsem měl i já po přečtení "rozhovoru". Asi nebudu sám, který v takovém materiálu ke konci roku očekává náznaky o sezóně budoucí (když ne ofiko oznámení). Možná su neskromný, proto nezbývá než poděkovat aspoň za totosmajlík.
19. 11. 2019 11:22
0 0
Taky jsem čekal, že se Honza rozvykládá o budoucnosti, jenže jedna věc je, pokud je pilot členem malého soukromého týmu, druhá, pokud je tovární jezdec. Navíc Škodovka pořád patří koncernu VW, takže i vedení Škody zřejmě čeká, jak se hlavouni nahoře rozhodnou ohledně financování další sezóny. Maximálně bych to viděl na republikový mistrák a ve výjimečných případech vyšší soutěž. Rozhodně nemůžeme očekávat kalendář ve stylu loňské sezóny. Takže nezbývá než čekat a přát Honzovi, aby jezdil co nejvíce
19. 11. 2019 16:34
0 0
No co říct? Díky Honzo!
19. 11. 2019 16:37
0 0
Já se teda dozvěděl dost, dle me maximum možného.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama