25. 11. 2019 11:15 − 1722× − 0

Boj do posledního kilometru

Ještě před závěrečnou zkouškou celé sezóny si čtveřice jezdců udržovala naděje na zisk italského titulu.

Tato čtveřice spolu sváděla skvělé souboje po celý rok a porazit je dokázal jedině Craig Breen v Sanremu. Díky započítávání sedmi nejlepších výsledků z celkových devíti se před závěrečným kláním bodové rozdíly pěkně srovnaly. Finále šampionátu se premiérově odehrálo na krásných toskánských šotolinách Tuscan Rewind. Tento podnik vzniknul v roce 2010 primárně pro historické vozy jako připomínka krásných soubojů, jaké na toskánských šotolinách v osmdesátých letech sváděli světoví piloti. Zařazení desátého ročníku do kalendáře C.I.R. však dokazuje, že se soutěž ubrala jednoznačně směrem k soudobým speciálům. S nejbohatším skóre na její start přicestoval Giandomenico Basso, který se svou Škodou Fabia R5 vyhrál hned úvodní dějství šampionátu a maximum bodů si připsal i v Římě. Simone Campedelli se tak vyrovnaným sběrem bodů pochlubit nemůže, ale díky škrtání vynikla jeho rychlost a pilot Fordu Fiesta R5 MK2 do závěrečného klání vstupoval jako druhý s minimálním odstupem na Bassa. Mezi těmito dvěma jezdci se mělo rozhodovat v přímém souboji.

Výčet aspirantů na mistrovský trůn tím ale ještě nekončí, naopak jsme teprve v půlce. Andrea Crugnola se na předcházející Rally Due Valli vrátil za volant Volkswagenu Polo GTI R5 a hned se z toho zrodilo jeho první letošní vítězství. Crugnola tím získal důležité body, které jej udržely ve hře o titul, ale ze třetí příčky se musel opírat o štěstěnu na své straně a smůlu na straně nejlepšího dua. Atraktivitu čtveřice bojující o titul zvyšoval ještě fakt, že každý z jezdců reprezentoval jinou značku. Luca Rossetti spojil před sezónou síly s Citroënem, ale teď aby doufal, že nedopadne jako Esapekka Lappi a po pouhém jednom roce jeho spolupráce s nevyzpytatelnými Francouzi neskončí. V Tuscan Rewind ale někdejší italský mistr jistě pomýšlel hlavně na to, že i s dvojitým šípem se dá bojovat o titul. Na startu soutěže se objevili vzhledem k jejímu zařazení rovněž do šotolinového mistrovství i další zajímavá jména. Symbolicky tak mohl v Toskánsku předat mistrovskou korunu úřadující šampión Paolo Andreucci, který s Peugeotem 208 T16 R5 přešel právě na šotoliny. Nezpevněné cesty letos objíždí s Hyundaiem i20 R5 další někdejší pravidelný účastník prvoligového mistrovství Umberto Scandola. Se Škodou Fabia R5 pak nechyběl další někdejší šampión Renato Travaglia.

V pátek odpoledne soutěž odstartovala krátkou dvoukilometrovou rychlostní zkouškou. Na její start už nedorazil letošní šampión italských šotolin Francouz Stéphane Consani, který svou Fabii R5 rozbil už v shakedownu. Nejrychlejšího času na úvod dosáhnul Crugnola, ovšem jeho rivalové Campedelli s Rossettim jej následovali v těsném odstupu jedné desetiny vteřiny. Basso začal pomaleji a po drobné chybce v úvodní sobotní zkoušce se dál držel pod stupni vítězů. Crugnola se na asfaltovém úseku RZ 2 přetočil a z první příčky spadnul až na osmou. Do vedení se posunul Campedelli, i když svým Fordem atakoval jeden z balíků slámy. Rossetti si ráno stěžoval, že to s nastavením vozu na mokro na suchých cestách nebylo to pravé. Dlouhá třetí zkouška se už jela z většiny na mokru, ale ani to pilotu Citroënu moc nesedělo a propadnul se za Scandolu na třetí místo. Campedelli zajel nejrychlejší čas a ve vedení se udržel až do konce první sobotní sekce. Pokud by vedení udržel až do cíle, přineslo by mu to jeho premiérový mistrovský titul.

Crugnola se ocitnul na pozici zaručující mu titul po pátečním úvodu, ale po drobné chybce v sobotním ránu teď musel umazávat svou ztrátu. Po vyhrané RZ 4 ovládnul výsledky i následujících dvou a po RZ 6 se posunul už na průběžné druhé místo. Mnohem zásadnější však bylo, že se stal lídrem klasifikace C.I.R. a vystřídal Campedelliho na postu provizorního mistra. Pilot Fordu doplatil na defekt a skoro půlminutová ztráta jej srazila až na pátou příčku. Campedelli takhle o skvělý výsledek přišel už na Rally del Friuli Venezia Giulia, ale tehdy jej to ještě nestálo titul. Do konce soutěže zbývalo odjet už jen třetí průjezd nejdelším úsekem a ve vedení se nově ocitnul Rossetti. Kromě vedení v soutěži vystřídal Crugnolu na pozici provizorního šampióna. Skoro každou zkouškou se měnilo jméno toho, kdo by se za dané situace stal mistrem. Zajíci se však sčítají až po honu. A Rossetti si další italský titul nepřivlastnil, neboť jej v posledním testu postihnul defekt a posádka jeho výměnou ztratila skoro čtyři minuty. Campedelli potřeboval v poslední zkoušce smazat manko 16,2 sekundy, což ale v náročných deštivých podmínkách nemuselo být nereálné. Bohužel pilot Fordu svou snahu přehnal a skončil mimo trať. Na třetím místě tak nakonec Tuscan Rewind dokončil dnes už bývalý mistr Andreucci. Crugnola do závěrečné fáze boje o titul vstupoval s náskokem 1,5 sekundy na Bassa, ale po problémech Rossettiho a Campedelliho už neměl nikoho, kdo by se vklínil mezi něj a jezdce škodovky. Basso navíc využil toho, že se jako první na trati vyhnul největšímu přívalu deště a v závěrečném testu vyskočil o tři pozice vpřed a stal se vítězem. Na cílové rampě pak navíc mohl oslavit svůj další mistrovský titul, který pro něho vzhledem k dramatickým soubojům jistě má hodně velkou cenu.

Konečný stav šampionátu: 1. Basso 91,5, 2. Crugnola 82,25, 3. Campedelli 68,75, 4. Rossetti 65,5

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama