25. 11. 2019 09:22 − 3329× − 3

Rallye du Var odnesla voda

Zatímco australskou rally zrušily požáry, závěrečný díl francouzského mistrovství měl na mále kvůli jinému živlu.

Přívalové deště změnily asfaltové tratě v říční koryta a zasloužily se o zrušení poloviny plánovaných testů této třídenní soutěže. Nejvíce postižena byla sobotní etapa, ze které se nakonec odjela jedna jediná rychlostní zkouška. Po absolvování první ranní RZ 4 se posádky vydaly zpátky do servisu a tam celý den čekaly, jak ředitelství rally naloží s nedělní třetí etapou. Ke zrušení došlo už jen v případě jediného testu, bohužel to byl ale zrovna dvaatřicetikilometrový nejdelší úsek celé rally. Původně organizátoři pro 156 startujících připravili 234 ostrých kilometrů, nakonec se z nich odjela necelá stovka. Dvojnásobná škoda, že se tak stalo zrovna na této tradičně skvěle obsazené rally. Jako jasný favorit na start dorazil Sébastien Loeb s továrním Hyundaiem i20 Coupe WRC. Speciálů královské kategorie se v rally objevila celá čtveřice, ovšem mnohem zajímavější sport se dal očekávat od pětadvacítky vozů R5.

S jedním z nich se představil i český junior Erik Cais, pro kterého Rallye du Var byla teprve druhým startem se čtyřkolkou. V náročných podmínkách se jednalo o křest ohněm, ale mladý pilot debut za volantem nového Fordu Fiesta R5 MK2 zvládnul. Časy zajížděl Cais sice až za branami top ten, ale konečné jedenácté místo v nabité konkurenci není zlé. Na desátého Laurenta Pelliera, který na této soutěži vloni skončil na skvělém třetím místě, český pilot Fordu ztratil necelou půlminutu. Francouz se tentokrát premiérově představil za volantem Hyundaie i20 R5. Do korejského vozu letos potřetí usednul Ole Christian Veiby a dosáhnul na nejlepší výsledek s touto technikou, když do cíle dorazil na pátém místě. Nejlepší i20 R5 však Nor nepilotoval, jelikož nestačil na experta na místní tratě Stéphane Sarrazina. Francouz začal desátým časem, ale v sobotu ráno už poskočil na konečné čtvrté místo a náročnou rally zakončil parádně, nejrychlejším časem. Spousta posádek soutěž vzdala kvůli náročným podmínkám předčasně. Už po pátečním „kurzu plavání“ odevzdal jízdní výkaz Mathieu Arzeno, který si první start s Volkswagenem Polo GTI R5 vůbec neužil. O jednu zkoušku více absolvoval již jistý mistr Francie Yohan Rossel a z desáté příčky v sobotu také odstoupil.

Jeho hlavní rival v boji o titul Yoann Bonato se už v druhé páteční zkoušce posunul na třetí místo, které zároveň znamenalo vedení v rámci mistrovství. Pilot Citroënu C3 R5 se už sice za žádnými body hnát nemusel, ale dobrovolně se vzdát ještě jednoho maximálního přídělu nechtěl a v soutěži narozdíl od Rossela pokračoval. Bronzovou příčku absolutně a vítězství mezi Francouzi si Bonato nakonec před Sarrazinem těsně uhlídal. Nečekaným prvním lídrem rally se stal Nikolay Gryazin se Škodou Fabia R5 evo, který dokonale využil náročných podmínek. Loeb jej sice v druhé zkoušce porazil, ale jejich pořadí i tak zůstalo nezměněno. Závěr páteční etapy se znovu nejlépe povedl ruskému jezdci. Do dalšího dějství si však odvážel minimální náskok 2,6 sekundy. Jedinou sobotní zkoušku už zajel výrazně rychleji devítinásobný mistr světa a posunul se do čela. Po zrušení následujícího sobotního programu soutěž zakončila trojice nedělních testů. Dva z nich Loeb zvládnul nejrychleji a podle očekávání se stal vítězem Rallye du Var. Gryazin za ním nakonec zaostal o minutu.

Komentářů celkem: 3
25. 11. 2019 10:51
0 0
Jak si vysvětlit, že po prvních 40 km (3RZ první sekce) vedl Gryazin s vozem kategorie R5 o 1,6 s před mistrem světa s WRCéčkem?
25. 11. 2019 11:09
0 0
Mám pocit, že Loeb zvolil špatně gumy
26. 11. 2019 17:41
0 0
Nedivil bych se kdyby v extrémních podmínkách bylo vhodnějším náčiním R5. Minimálně se dosti stírají výkonové rozdíly.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama