Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
5. 12. 2019 08:39 − 9156× − 21

Matton: Značky by neměly zájem nahradit WRC vozy R5

Po zasedání Světové rady motorsportu se zdá být budoucnost světového šampionátu v rally jasná. Ale budou pro i týmy?

Již nějaký čas víme, že od sezóny 2022 bude WRC "zelenější", protože na tratě vyjedou hybridní speciály. Světová rada motorsportu na svém prosincovém zasedání schválila základní principy technických regulí pro vozy od sezóny 2022 a v průběhu prvního čtvrtletí roku 2020 budou finalizovány poslední detaily. Základem nových speciálů budou stávající spalovací motory, které však budou podporovány 100 kW hybridním elektromotorem. Ten bude pro všechny týmy stejný a bude speciálům umožňovat jezdit např. na přejezdech na elektřinu a v rychlostních zkouškách jej půjde využít k "power boostu", tedy dočasnému zvýšení výkonu. Všechny tyto vnitřnosti budou moci týmy implementovat buď do klasické karoserie vycházející ze sériového vozu nebo nově do trubkového rámu, který bude ve WRC novinkou. Z vnějšku pak speciálům zůstane současný agresivní vzhled velkých aeropaketů. Podle předběžných zpráv mají zájem o hybridní WRC všechny zbývající týmy MS, avšak zde může optimismus končit, protože si můžeme vzpomenout na nepovedenou introdukci hybridů do rallycrossu.

Proto se nechává rally director při FIA Yves Matton slyšet, že pokud se týmy do konce dubna nezavážou k účasti v šampionátu pod novými pravidly, bude muset FIA řešit, co dál. "Týmy se musí zapojit do konce dubna. Díky tomu budeme mít šanci, pokud do konce dubna nevyjádří svůj zájem o MS, pracovat na nové strategii a budeme mít k dispozici 18 měsíců k tomu, abychom přišli s nějakým konceptem," říká Yves Matton a pokračuje, "týmy chtějí podobný typ aut, jaké máme nyní. Na návrh pro sezónu 2022 mám docela pozitivní ohlasy. Na každém našem meetingu s výrobci se ptám, jak snížit náklady? Společně s výrobci proto na tuto otázku hledáme odpověď s tím, že chceme co nejlepší auta spolu s technologiemi, o které mají značky zájem. Výsledkem proto je, že potřebujeme podobné auta jako teď, ale musíme dělat všechno možné pro to, aby byly co nejefektivnější z hlediska nákladového. Ale nové technologie něco stojí…"

Z toho tedy vychází, že mantrou pro novou generací vozů nebude snižování nákladů, ale snaha udržet výdaje na stejné úrovni jako nyní. "Nikdy jsme neříkali, že budeme snižovat náklady. Musíme pracovat na tom, abychom náklady udrželi na stejné úrovni jak nyní. Nelze zavést hybridy a snížit náklady. Jedinou cestou by bylo postavit šampionát na vozech R5, ale ty nesplňují představu značek o tom, jak by mělo vypadat auto nejvyšší ligy rally," dodává dále Yves Matton. A právě vozy R5 by měly v dalších plánech FIA hrát významnou roli v zajištění přítomnosti značek v MS i mimo nejvyšší ligu. "Pro rok 2023 máme za cíl 20 továrně podporovaných pravidelně startujících aut. Neříkám, že cílíme na 20 WRC, to víme, že je nemožné, jelikož nikdy v MS nejezdilo víc jak 16, 17 WRC s tovární podporou. Ale když započítáme kategorie WRC2 a WRC3, tak ty by mohly pomoci toto číslo naplnit. Chceme šampionát vhodný jak pro profesionály, tak amatéry, ale kdybychom řekli, že R5 nahradí vozy WRC, tak by značky nesouhlasily. Musíme zachovat nějakou rovnováhu mezi auty nejvyšší ligy a auty v nižších třídách podporovaných značkami," dodává Yves Matton k plánům FIA ohledně rally na nejbližší roky.

Komentářů celkem: 21
6. 12. 2019 17:46
Upraveno 17:50
0 0
Původně napsal Christ
Třeba pro Ford nemá smysl propagovat Fiestu, ale potřebují tlačit Focus, který je však pro WRC už velký. Tak můžou postavit Focus WRC velikosti Fiesty.
https://www.muziker.cz/beneo-electric-ride-on-car-ford-focus-rs-red-paint?gclid=EAIaIQobChMImLzK9rqh5gIVQ9HeCh00_ABBEAQYBCABEgIR2vD_BwE
To mě pobavilo, ale myslím, že by měli tlačit Explorer...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!