11. 12. 2019 08:50 − 2494× − 0 0

Monza pod nadvládou vozů R5

Závěr sezóny na italském okruhu tradičně patří setkání jezdců různých disciplín v kokpitech soutěžních speciálů.

Oblíbená Monza Rally Show poslední čtyři roky patřila jezdci MotoGP Valentinu Rossimu, který se svými sedmi triumfy zároveň platí za historicky nejúspěšnějšího jezdce této soutěže. I druhé největší množství vítězství, čtyři, si na rally show připsal jezdec, pro kterého jsou domovem závody na okruzích, Rinaldo Capello. Nejúspěšnějšímu soutěžákovi v tabulkách patří třetí příčka. Letos mohl Daní Sordó zabojovat už o svůj třetí tamní triumf a první vítězství na prestižní akci zajistit korejské značce Hyundai. Na start se ale nepostavil s továrním WRC, které proháněl po světových kolbištích, nýbrž s i20 ve specifikaci R5. Právě tyto vozy převzaly otěže hlavní kategorie Monza Rally Show, když doposud soutěž patřila speciálům královské kategorie WRC. Rally sice přišla o tuto technologickou atrakci a také o účast rekordmana Rossiho či dalších jezdců jiných disciplín Tonyho Cairoliho nebo Roberta Brivia, ale po sportovní stránce její kvalita vzrostla. Místo loňských 19-ti speciálů WRC mohlo zabojovat o vítězství plných 59 vozů R5. Na druhou stranu je třeba dodat, že to bylo o pět vozů R5 méně než vloni.

Organizátoři pro účastnící se posádky přichystali třídenní rally s plnohodnotným počtem ostrých kilometrů. Na okruhu a přilehlých komunikacích se jim podařilo postavit trať o délce 159 kilometrů. Mnohdy se ale na jednom místě vyskytnulo příliš mnoho posádek najednou a soutěž spíše připomínala závod rallycrossu. Italský pilot Citroënu Luca Rossetti po jednom incidentu o soupeřův vůz vylomil levé zadní kolo. Ještě předtím přišel Rossetti o brzdy, které mu odešly i v druhé páteční zkoušce. Francouzské značce se soutěž vůbec nepovedla, když nejrychlejší C3 R5 do cíle dovezl Raffaele Marciello až na dvanácté příčce. V dosavadních ročnících patřících vozům WRC hrály jednu z hlavních rolí speciály Ford. Tehdy ale za ně startoval třeba rekordman Rossi, kdyžto letos se museli spolehnout na slabší jezdce. Nejlépe se v rally nakonec dařilo Alessandru Boscovi, který novou Fiestu R5 MK2 do cíle dovezl na desátém místě. Kromě jiných tak porazil i Niclase Grönholma. Syn dvojnásobného mistra světa se sice soustředí hlavně na MS v rallycrossu, ale možnosti účastnit se Monzy se Škodou Fabia R5 nepohrdnul. Vůz jej ale pořádně pozlobil a mladému Grönholmovi ani moc neseděl profil tratě. Do cíle dorazil jako sedmnáctý.

V pátek se soutěžilo na dvou rychlostních zkouškách, přičemž obě dvě dokázal vyhrát novopečený italský vicemistr Andrea Crugnola s Volkswagenem Polo GTI R5. Na druhou příčku po RZ 2 poskočil další Ital Andrea Nucita, který zároveň vévodil početnému poli vozů Hyundai. Tovární tým na start vyslal hned trojici svých pilotů. Craig Breen s Andreasem Mikkelsenem se možná i příští rok setkají ve vozech korejské značky, jen místo WRC zřejmě usednou do slabších R5. A právě tyto i20 vodili i po úsecích na okruhu Monza. Norský pilot sice dokázal vyhrát první nedělní test, ale interní duel s irským kolegou nakonec o 3,8 sekundy prohrál. Nakonec tedy doplatil na pětivteřinovou penalizaci za kontakt s retardérem. Breen se v sobotu hodně zlobil na Crugnolu, který do něj ve vzniklé dopravní zácpě narazil. Hyundai z incidentu vyšel bez poškození a Ir soutěž zakončil na pátém místě. Nejvíce kontaktů si ale na své konto připsal někdo jiný. Fabia R5 Mattea Beretty byla tím vozem, o který Rossetti vylomil kolo. Kromě toho pak ještě Ital dostal pořádnou ránu od Sorda a málem skončil ve zdi. I přes tyto incidenty ale Beretta spatřil cíl, a to na osmém místě. Druhým časem do rally vstoupil Marco Bonanomi s další Fabií R5. Už v druhém testu ale chyboval a po přetočení se propadnul na šesté místo. Z něho nakonec vystoupal výše, stal se nejrychlejším pilotem škodovky, ale o bednu přišel malým rozdílem 3,4 sekundy. Nucita zakončil první den na druhém místě, ale v sobotu spadnul na třetí a na něm už soutěž i dokončil. Jako soukromý jezdec se navíc mohl radovat z triumfu v trofeji Hyundai. Nejrychlejší i20 v sobotu pilotoval Sordo, který se po Crugnolově ťukanci v předposlední zkoušce dokonce vyšvihnul do čela. V poslední zkoušce ale Španěl doplatil na problémy s motorem a definitivně se vrátil na druhou příčku. V italském mistrovství na triumf nedosáhnul, ale aspoň částečně si Crugnola spravil chuť triumfem na této prestižní rally show.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama