Dvěstě v městě. Třista z místa… aneb hybrid WRC
Již nějaký čas je jasné, že se WRC od roku 2022 zazelená jak poušť po dešti a nyní server Autosport informuje o dalších detailech ohledně fungování hybridů. Kromě toho, že speciály budou moci na přejezdech, typicky ve městech, jezdit na elektřinu, tak by měly mít také funkci, která na rychlostních zkouškách umožní dočasný nárůst výkonu, což je novinka oproti dřívějším informacím. Speciály budou mít 100 kW elektromotor (ten spolu se softwarem zajistí dodavatel vybraný FIA), který bude moci i na zkoušce přidat výkon ke stávajícím 380 koním spalováku, který mají vozy i dnes. Na rozdíl od F1, kde různé vychytávky jako DRS apod. měly určené zóny použití, v rally bude možné boost použít dle uvážení jezdce. Jaké budou podmínky, např. počet použití boostu za zkoušku/etapu, ti zůstává záhadou, protože Světová rada motorsportu proti původním očekáváním neschválila finální verzi technických regulí pro vozy WRC od roku 2022 a budeme muset čekat minimálně do jara.
… budou pod vnějšími plasty brzy vozy WRC vypadat takhle?
"S autem si můžeme dělat věci dle libosti týmu, ale tým je omezen tím, co nám v prvních třech letech dodá FIA. Poté se objevuje možnost pro to, aby software přestal být kontrolovaný FIA a to by mohla být cesta pro vlastní týmový řešení," říká Tom Fowler z Toyoty k tomu, jak by měla funkce boostu v začátcích fungovat. O mnoho více informací však k dispozici není, takže není divu, že týmy začínají být netrpělivé, což ostatně potvrzuje jeden ze zdrojů Autosportu, jenž si nepřál být jmenován: "Děláme, co můžeme, studuje, co by šlo kam umístit, ale to se bavíme v základních koncepčních rámcích. Pokud se ptáte na to, zda jsme se někam posunuli od posledního zasedání Rady, tak bych řekl, že vůbec. Ale už se pohnout potřebujeme," nastiňuje nejmenovaný zdroj současný stav vývoje nové generace vozů.
I přes to, že zatím definitivní technické regule nejsou schváleny, zástupci FIA neskrývají optimismus stran speciálů WRC od roku 2022 a zájmu značek, jenž by měla zvýšit nová možnost stavby auta na základě trubkového rámu, která se objeví navíc oproti klasické stavbě do kastle. "Je to změna filosofie, která otevírá dveře pro budoucnost, protože polovina značek by se nemohla do šampionátu zapojit, kdybychom ponechali stávající regule. Klíčovým pro nás je, aby byl zachován výkon stávajících vozů a aby tyto zůstaly pořád tak zajímavé pro fanoušky, jako jsou ty dnešní. Chceme, aby auta měly stejnou estetickou a zvukovou kulisu jako dnes, ale potřebujeme současně zachovat nějakou vizuální spojitost s vozy, které si lidé mohou koupit v autosalonu," uzavírá za FIA Yves Matton.
Nejefektivnější by mohlo být řešení se setrvačníkem jako u okruhové 911 GT3R Hybrid, akorát že byl setrvačník zabudovaný zhruba na místě spolujezdce a s gyroskopickým efektem by byla v rally asi trochu potíž.
Drastického zrychlení aut bych se nebál, spíš se to srovná vyšší hmotností, která bude i znamenat větší zátěž pro pneu a jiné směsi.
Že by se boost aktivoval jen na povel si úplně nedovedu představit, spíš bude potřeba energetický management chytře zautomatizovat a přepínat různé mapy, vytvořené třeba podle tréninku.
Pojízdné trubkové rámy převlečené do tvaru sériového auta už jsme tu měli za dob skupiny B a nikomu to nevadilo.
jasne. A moje babicka lita na kosteti.
Ano... hybrid. Proto oba.
No... vidiš jak meniš názor. Najednou dokažou jet jen na elektřinu... protože elektromotor ti pohání kola... a 1.5 l benzín, ano v atkinsonove ciklu, ti dodává proud pro pohon toho motoru a popř. dobíjí akumulátor.
A ano. Prostě sériový hybrid se asi neříká ničemu.
Ano. Na displeji i pod kapotou musejí pracovat oba, kdyz dáš plný plyn. Pač jinak bys neměl elektriku pro elektromotor.
Hodně slusná akcelerace Yarisu je daná zas kroutakem elektromotoru. Benzín dokonce netřeba, když máš plny baterky. Ale elektronika ho pouští hned. Nechcem riskovat.
Ale je fajn ze priznávaš že ses mílil v prvním komentaři:
Neznam jedinny seriovy hybrid ktery by pouzival elektromotor jen kdyz je spalovaci vypnut,
Toď vše.
Ja: neznam seriovy hybrid ktery by pouzival elektromotor JEN kdyz je spalovaci vypnut.
(duraz na JEN)
Kapka: Všechy Toyoty (prukopnici) - Priusem pocinaje, Auris, Yaris a pak ti co je nasledovali, jezdi samostatne na el. Motor JE JEN AGREGAT.
^^ Tohle je proste naprosta blbost.
Zadny hybrid od Toyoty neni ciste seriovy hybrid kde motor je jen agregat. Vsechny maji mechanicke spojeni motoru s koly a dokazi jet jen na spalovaci motor, jen na elektromotor i na kombinaci obojiho. Kdyz to nevis a tvrdis kraviny tak se aspon koukni na jejich vlastni video nez tady zacnes poucovat:
https://youtu.be/jNuixuVhc5E?t=177
("The engine DRIVES THE VEHICLE and charges the batteries at the same time")
Takze bud tvoje babicka opravdu leta na kosteti a Toyota nevi jak jejich vlastni auto funguje a lzou ve vlastnim videu a nebo proste placas blbosti. Ktera moznost je asi spravne?
Co se tyka opravdu seriovych hybridu (Chevrolet Volt prvni generace a BMW i3 REx (s motorem)) tak Chevrolet uz se nevyrabi par let a i3 se v tehle verzi uz delsi dobu v evrope koupit neda a brzy se prestane vyrabet i pro USA.
Fox: Díky, precizní a bohužel smutná analýza ...já jenom dodám, že politická rozhodnutí FIA o nasazování elektro zatím v kombinaci se spal.motorem je jenom umělé vytváření neživotaschopných trendů v motorsportu,mající za cíl pouze udržení se "pomattených " papalášů z FIA u moci. Vývoj ze základny , z podhoubí to nemá, nějaká logická nutnost takového prznění motorsportu taky není. Jak to skončí, se solárním panelem na střeše a větrnou elektrárnou místo spoileru , aby jsme byli in, cool a hlavně zelení ?? Pokud si elektromobilita chce zazávodit, léta už má možnost na Matějské a spol., případně si založit vlastní šampionát.
Rally auto má být se spalovacím motorem, hlučné, plivající oheň z výfuku a smrdět benzínem...baterky si strčte... víte kam...
Abych trochu odlehčil debatu o budoucnosti WRC:
https://auto-mania.cz/video-paroduje-prestup-ogiera-do-toyoty-wrc-zavodak-predsezonni-testy-neprezije/?utm_source=http://www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu