Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
26. 12. 2019 14:13 − 15146× − 35

Dvěstě v městě. Třista z místa… aneb hybrid WRC

Konečně se začínají informace o tom, jak budou fungovat hybridní vozy WRC a elektromotory by autům měly dodat boost i na zkouškách.

Již nějaký čas je jasné, že se WRC od roku 2022 zazelená jak poušť po dešti a nyní server Autosport informuje o dalších detailech ohledně fungování hybridů. Kromě toho, že speciály budou moci na přejezdech, typicky ve městech, jezdit na elektřinu, tak by měly mít také funkci, která na rychlostních zkouškách umožní dočasný nárůst výkonu, což je novinka oproti dřívějším informacím. Speciály budou mít 100 kW elektromotor (ten spolu se softwarem zajistí dodavatel vybraný FIA), který bude moci i na zkoušce přidat výkon ke stávajícím 380 koním spalováku, který mají vozy i dnes. Na rozdíl od F1, kde různé vychytávky jako DRS apod. měly určené zóny použití, v rally bude možné boost použít dle uvážení jezdce. Jaké budou podmínky, např. počet použití boostu za zkoušku/etapu, ti zůstává záhadou, protože Světová rada motorsportu proti původním očekáváním neschválila finální verzi technických regulí pro vozy WRC od roku 2022 a budeme muset čekat minimálně do jara.


… budou pod vnějšími plasty brzy vozy WRC vypadat takhle?

"S autem si můžeme dělat věci dle libosti týmu, ale tým je omezen tím, co nám v prvních třech letech dodá FIA. Poté se objevuje možnost pro to, aby software přestal být kontrolovaný FIA a to by mohla být cesta pro vlastní týmový řešení," říká Tom Fowler z Toyoty k tomu, jak by měla funkce boostu v začátcích fungovat. O mnoho více informací však k dispozici není, takže není divu, že týmy začínají být netrpělivé, což ostatně potvrzuje jeden ze zdrojů Autosportu, jenž si nepřál být jmenován: "Děláme, co můžeme, studuje, co by šlo kam umístit, ale to se bavíme v základních koncepčních rámcích. Pokud se ptáte na to, zda jsme se někam posunuli od posledního zasedání Rady, tak bych řekl, že vůbec. Ale už se pohnout potřebujeme," nastiňuje nejmenovaný zdroj současný stav vývoje nové generace vozů.

I přes to, že zatím definitivní technické regule nejsou schváleny, zástupci FIA neskrývají optimismus stran speciálů WRC od roku 2022 a zájmu značek, jenž by měla zvýšit nová možnost stavby auta na základě trubkového rámu, která se objeví navíc oproti klasické stavbě do kastle. "Je to změna filosofie, která otevírá dveře pro budoucnost, protože polovina značek by se nemohla do šampionátu zapojit, kdybychom ponechali stávající regule. Klíčovým pro nás je, aby byl zachován výkon stávajících vozů a aby tyto zůstaly pořád tak zajímavé pro fanoušky, jako jsou ty dnešní. Chceme, aby auta měly stejnou estetickou a zvukovou kulisu jako dnes, ale potřebujeme současně zachovat nějakou vizuální spojitost s vozy, které si lidé mohou koupit v autosalonu," uzavírá za FIA Yves Matton.

Komentářů celkem: 35
27. 12. 2019 10:37
0 0
27. 12. 2019 10:46
Upraveno 10:54
0 0
Ne že bych hybridizaci vítal, ale zatímco elektromobily slepá ulička jsou, hybridní pohon už dnes dokáže fungovat obstojně. Porsche 918, McLaren P1 nebo na druhé straně spektra hybridní Toyoty a spol. jsou toho důkazem.

Nejefektivnější by mohlo být řešení se setrvačníkem jako u okruhové 911 GT3R Hybrid, akorát že byl setrvačník zabudovaný zhruba na místě spolujezdce a s gyroskopickým efektem by byla v rally asi trochu potíž.

Drastického zrychlení aut bych se nebál, spíš se to srovná vyšší hmotností, která bude i znamenat větší zátěž pro pneu a jiné směsi.

Že by se boost aktivoval jen na povel si úplně nedovedu představit, spíš bude potřeba energetický management chytře zautomatizovat a přepínat různé mapy, vytvořené třeba podle tréninku.

Pojízdné trubkové rámy převlečené do tvaru sériového auta už jsme tu měli za dob skupiny B a nikomu to nevadilo.
27. 12. 2019 12:38
0 0
Zajda, neznám jediné auto homologované ve sk.B, které by bylo postavené na trubkovém rámu.
27. 12. 2019 13:06
0 0
yarda: A co třeba Delta S4?
27. 12. 2019 13:13
0 0
Původně napsal Kapka
smajlíksmajlíksmajlík jasne. A moje babicka lita na kosteti.

Ano... hybrid. Proto oba.
No... vidiš jak meniš názor. Najednou dokažou jet jen na elektřinu... protože elektromotor ti pohání kola... a 1.5 l benzín, ano v atkinsonove ciklu, ti dodává proud pro pohon toho motoru a popř. dobíjí akumulátor.

A ano. Prostě sériový hybrid se asi neříká ničemu. smajlík smajlíksmajlíksmajlík

Ano. Na displeji i pod kapotou musejí pracovat oba, kdyz dáš plný plyn. Pač jinak bys neměl elektriku pro elektromotor.
Hodně slusná akcelerace Yarisu je daná zas kroutakem elektromotoru. Benzín dokonce netřeba, když máš plny baterky. Ale elektronika ho pouští hned. Nechcem riskovat.

Ale je fajn ze priznávaš že ses mílil v prvním komentaři:
Neznam jedinny seriovy hybrid ktery by pouzival elektromotor jen kdyz je spalovaci vypnut,
Toď vše.
Jo ty ses fakt dobrej pripad. Snazis se mne poucit tim ze placnes naprostou blbost a pak to okecavas uplne necim jinym.

Ja: neznam seriovy hybrid ktery by pouzival elektromotor JEN kdyz je spalovaci vypnut.
(duraz na JEN)
Kapka: Všechy Toyoty (prukopnici) - Priusem pocinaje, Auris, Yaris a pak ti co je nasledovali, jezdi samostatne na el. Motor JE JEN AGREGAT.

^^ Tohle je proste naprosta blbost.

Zadny hybrid od Toyoty neni ciste seriovy hybrid kde motor je jen agregat. Vsechny maji mechanicke spojeni motoru s koly a dokazi jet jen na spalovaci motor, jen na elektromotor i na kombinaci obojiho. Kdyz to nevis a tvrdis kraviny tak se aspon koukni na jejich vlastni video nez tady zacnes poucovat:

https://youtu.be/jNuixuVhc5E?t=177

("The engine DRIVES THE VEHICLE and charges the batteries at the same time")

Takze bud tvoje babicka opravdu leta na kosteti a Toyota nevi jak jejich vlastni auto funguje a lzou ve vlastnim videu a nebo proste placas blbosti. Ktera moznost je asi spravne?

Co se tyka opravdu seriovych hybridu (Chevrolet Volt prvni generace a BMW i3 REx (s motorem)) tak Chevrolet uz se nevyrabi par let a i3 se v tehle verzi uz delsi dobu v evrope koupit neda a brzy se prestane vyrabet i pro USA.
27. 12. 2019 13:16
0 0
Jo Delta S4 ano,ono to sice vypadá jak monokok kabiny a zbytek trubky,ale když se vytahoval vrak Henriho Toivonena je krásně videt i na fotkách atd, že to je trubkový rám vlastně celý
27. 12. 2019 13:22
2 0
yarda: Taky jen tak z hlavy další je lancia 037, nechci hloubat dál v paměti, ale jak uvedl Wladimeer, jsou min. tedy 2, u dalších určitě byly aspoň pomocné trubkové konstrukce.
Fox: Díky, precizní a bohužel smutná analýza ...já jenom dodám, že politická rozhodnutí FIA o nasazování elektro zatím v kombinaci se spal.motorem je jenom umělé vytváření neživotaschopných trendů v motorsportu,mající za cíl pouze udržení se "pomattených " papalášů z FIA u moci. Vývoj ze základny , z podhoubí to nemá, nějaká logická nutnost takového prznění motorsportu taky není. Jak to skončí, se solárním panelem na střeše a větrnou elektrárnou místo spoileru , aby jsme byli in, cool a hlavně zelení ?? Pokud si elektromobilita chce zazávodit, léta už má možnost na Matějské a spol., případně si založit vlastní šampionát.
Rally auto má být se spalovacím motorem, hlučné, plivající oheň z výfuku a smrdět benzínem...baterky si strčte... víte kam...
28. 12. 2019 12:34
0 0
A jó. Díky Vrátníček, Wladimeer, sorry Zajda.
29. 12. 2019 18:00
0 0
S tím trubkovým rámem to na mě dělá dojem, že se historie obloukem dostala zpět do dob skupiny B. Zase vzniknou monstra, atraktivní a úžasná jen do chvíle, než s tím někdo pořádně praští? A pak je zase zruší uprostřed sezóny? Jen mě to tak napadlo...
29. 12. 2019 19:27
0 0
Možná nejsi daleko od pravdy:Elektrika přidá ze 100 koníků a k B už daleko nechybí.
29. 12. 2019 19:51
0 0
Toho bych se nebál. Bez jakéhokoliv sentimentu, Bčka byly podvozkově krumply, když se člověk podívá jak to fungovalo třeba ve Finsku a jak to tam funguje dnes ty auta. Teď už jsou podvozky, co ten výkonu motoru zvládnou, to v 80´s nějak nebylo, dle mého. A něco mi tak trošku říká, že aj ty průměry jsou dneska jinde, než v Bčkách, byla to krásná doba, na pohled úžasné auta, ale dnes jsme dál a už teď to lítá po zkouškách líp jak tehdy.
30. 12. 2019 12:45
0 0
Já nepochybuju že dnešní WRC jsou rychlejší než většina "béček" i v přímce, možná tak poslední evoluce Quattra s dvojspojkou by měla šanci. Celková rychlost na RZ bude neporovnatelná.
30. 12. 2019 14:07
0 0
A šílená Greta bude nahrávat audio se záznamem ALS!smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
31. 12. 2019 08:54
0 0
Kuře, já s tebou souhlasím, že dnes jsou ty podvozky (na rozdíl od sk. B nebo třeba dnešních sériových aut) úplně jinde. Ano, byly to krumply, ale krásné na pohled. Opravdu chceme, aby kolem nás prosvištělo cosi neidentifikovatelného nadzvukovou rychlostí a jako po kolejích ? Moje představa zábavy je vážně trochu jinde...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!