M. Wilson: Nové WRC se nákladově vzdálí R5
Jestli některý z bossů týmů z mistrovství světa má nejlepší přehled o finanční stránce provozu speciálů a co kolik stojí, bude to nejspíše Malcolm Wilson, který bez fabrické podpory Fordu v podobném rozsahu jako mají zbylé značky MS, dokáže dlouhodobě nasazovat svůj tým nejen v nejvyšší lize, ale i v doprovodných seriálech WRC2 (dříve WRC Pro) a jednou z cest, jak takový rozsah startů zajistit je, že M-Sport do svých řad beze jezdce, kteří přinesou nějaký budget. Proto není vyloučeno, že lze udělat podobný vývoj jako například Gus Greensmith, který i díky penězům rodinné firmy prošel u M-Sportu od Fiesty R1 až po WRC. Teď se však Malcolm obává, že hybridní WRC by mohly tento postup ohrozit, protože nová WRC mají stát zhruba 1 milion €, což je pětinásobek oproti tomu, co musí jezdec dát za speciál R5.
"Auta budou moc drahé. Osobně si myslím, že jdeme proti tomu, co tvoří podstatu, DNA rallysportu. Je bláznivé jezdit autama s hodnotou milionu eur po rozbitých šotolinách třeba argentinského typu. Myslím si, že jsme schopni zajistit fanouškům podobnou show i za menší náklady a to by mělo být důležité. Auta pro WRC2 mají cenový strop někde okolo 190 000 €. Mám však obavy z toho, že nejvyšší liga jde stále nákladově nahoru. Rozdíl v ceně vozu Rally2 a Rally1 se zvyšuje tak moc, že to muže být problém pro mladé jezdce. Vždy jsem se snažil nabízet techniku pro vývoj až k vozu WRC. Ale rozdíl mezi Rally2 a Rally1 se stává příliš velký," říká Malcolm Wilson.
A podle šéfa M-Sportu nejde jen o samotný hybridní systém, který je největší novinkou pro speciály od roku 2022, avšak jde i o růst nákladů na provoz speciálů obecně: "Už současná auta jsou celkem drahá. Dříve jsme prodávali mezi 8 a 14 vozy WRC ročně, aut současné generace jsme prodali 5 kusů za 3 roky, ilustrují Wilsonova slova to, že dřívější generace WRC byly mezi soukromníky mnohem rozšířenější. O tom, že nic není černé ani bílé, ale světle šedé však svědčí Wilsonova slova o sponzorech, protože hybridy by přes zvýšení nákladů mohly přinést taktéž jejich zvýšený zájem, protože WRC dnes není dostatečně zelené a eko. "Jelikož WRC dnes nemá žádnou zelenou auru, sponzoři se raději zaměřují na série jako je třeba Formula E," dodává šéf M-Sportu.
A největší sranda je jak politici mermomocí tlačí elektroauta a nedbají na názory vědců ohledně těžby materialů k výrobě baterii a taky k uhlíkové stopě spojené s výrobou těch elektroaut a následně i s recyklací těch vybitých baterii.No a teď ještě mají nové vozy průběžně hlásit spotřebu takže další konsens k pokutování či ke zvýšení povinného ručení.Opravdu se blížíme k době kdy čipy kromě psů budeme muset mít i my lidi a od EU kde to vše vzniká jen čekám kterého "blba" to napadne prvního.
Sponzoři se sice zaměřují třeba na Formuli E, ale až zjistí, že lidi to nezajímá, tak zase odejdou... Otázka jen je, jak dlouho jim to bude trvat, respektive za jak dlouho si to přiznají...
Ještě dodatek - byť se nám politické špičky snaží malovat růžové zítřky elektromobilizace, firma Dyson vývoj elektromobilu ukončila s tím, že tento obor nikdy nebude ziskový bez masivních dotací. Přitom do vývoje dali více než miliardu dolarů.