16. 1. 2020 12:00 − 5562× − 9

Ford se vrátil k finské sestavě

Do éry nových speciálů WRC 2017 vstoupil Ford mistrovsky a dvakrát po sobě se radoval z titulu mistra světa jezdců.

Sébastien Ogier se však po těchto dvou úspěšných letech přesunul ke své domácí francouzské značce Citroën. Toho zpětně asi dost lituje, ale minulost změnit nelze. Pryč od britského týmu odešel ještě o rok dříve Ott Tänak, který francouzského jezdce vystřídal na královském trůnu. Malcolma Wilsona ale jistě tento úspěch těší, vždyť se na kariéře rychlého Estonce podepsal snad nejvíce ze všech. Jako první mu dal šanci usednout v roce 2012 do speciálu WRC a nezanevřel na něho ani po této nepříliš povedené sezóně. Tänak dostal od Wilsona i druhou šanci a od roku 2015 pravidelně usedal za volant tovární Fiesty WRC, se kterou se v roce 2017 stal třetím nejlepším jezdcem tehdejší sezóny. Do loňské sezóny tak M-Sport Ford nastoupil bez obou mistrů světa a roli jedničky plnil další objev úspěšného hledače talentů Wilsona, Velšan Elfyn Evans. S ním a mladým Finem Teemu Suninenem v druhém voze britský tým nemohl pomýšlet na mistrovské korunovace. Minimálně jednu vyhranou rally měli ale hodně blízko. Bohužel kvůli defektu v závěrečné zkoušce Evans nakonec slavnou Tour de Corse nevyhrál. Srdnatě celý rok Velšan bojoval o pozici za nedostižnou trojicí Tänak – Neuville – Ogier, ale nakonec ji nevybojoval. Hlavní roli v tom hrálo zranění zad, které si způsobil na estonské soutěži a kvůli kterému chyběl na startu hned tří letních rally. Ani Evans neodolal vábení cizí stáje a stejně jako Tänak po sezóně 2017 zamířil do Toyoty.

Z parádní trojice, která před třemi lety Ford přivedla ke značkovému titulu mistra světa, tedy nezbylo nic. Dva jezdci se zkušenostmi s řízením Fiesty WRC ale u M-Sportu přeci jen zůstávají. Teemu Suninen nejprve působil jako junior pro budoucí tým Toyoty a se Škodou Fabia R5 týmu Oreca se v roce 2016 stal vicemistrem WRC2. Další rok dostal šanci startovat ve stejném mistrovství s tovární Fiestou R5 a skončil třetí. Důležitější však bylo, že se dvakrát v MS svezl i ve Fordu královské kategorie. Nechybělo mnoho a ve Finsku s ním hned mohl skončit na pódiu. Poprvé se na něm objevil až o rok později v Portugalsku a to už patřil do stabilní sestavy M-Sportu. Celkově pro něho tehdejší sezóna moc dobře nedopadla a žádný zázrak to nebyl ani na začátku loňského roku. Ve Švédsku sice po první etapě vedl, ale nakonec tam dopadnul stejně jako předtím v Monaku a následně v Mexiku, kde také havaroval. Do hry jej paradoxně dostal asfaltový podnik, kde k favoritům rozhodně Fin nepatřil. Na Korsice získal pěkné páté místo. Dojel i do cíle dalších čtyř rally a úspěšnou šňůru korunoval druhým místem na Sardinii. Na domácích finských leteckých cestách, kde od něho byla očekávání největší, ale nestíhal. Zajížděné časy zůstaly hluboko za očekáváním a Suninen do cíle dojel jako osmý. V Německu obsadil v samotném hodnocení třetí etapy parádní druhé místo. Bohužel to ale bylo až poté, co takřka celou první kvůli technické závadě neabsolvoval. V celkovém hodnocení sezóny se vešel do elitní desítky, když skončil devátý.

Letos se tak nabízí, že na Fina čekají dva nelehké úkoly. Zaprvé by se mu mohlo konečně podařit vyhrát první světovou soutěž. Vhodné podmínky k tomuto úspěchu bude mít hned na druhém podniku ve Švédsku, kde byl vloni hodně rychlý. Paradoxně jej výsledky posledních dvou ročníků domácího podniku ve Finsku mezi favority úplně neřadí. O vítězství by však mohl klidně zabojovat na těžkých jihoevropských šotolinách v Portugalsku a Sardinii, kde se mu dařilo a kde zatím jako na jediných podnicích skončil na pódiu. Slibně vypadá i Suninenovo nasazení na asfaltových soutěžích, na které má ostatně Ford i hodně dobře nastavené auto. Jinde tak blízko vítězství britská stáj vloni nebyla. Start do sezóny pro Fina ale nebude úplně jednoduchý, Monte Carlo mu vloni příliš nechutnalo. Na druhou stranu to zatím vypadá, že i tato soutěž bude více než zimní spíše čistým asfaltem. Konec roku by tak Suninena mohl klidně zastihnout v nejlepší pětici konečného pořadí. To jsou však jen předpoklady vycházející z předešlých let, a jelikož je rally značně nevyzpytatelná, všechno může být úplně jinak. Jedno je ale jisté, k ruce bude mít Suninen opět zkušeného navigátora Jarmo Lehtinena.

Ten zažil už jednu finskou éru M-Sportu v letech 2006 až 2011, kdy navigoval Mikka Hirvonena. A teď zažije další, protože i do druhé Fiesty WRC usedne finská posádka. V tehdejších letech nejprve kombinace Marcuse Grönholma s Mikko Hirvonenem a následně druhého jmenovaného společně s Jari-Mattim Latvalou nesla ovoce. To jistě vnáší do týmu optimismus, že sázka na dvojici rychlých Finů nebude špatným krokem. S Fiestou WRC v krásných modrobílých barvách se vedle Suninena představí další rychlý pilot ze severu, který stejně jako on poprvé usednul do továrního WRC v roce 2017. Esapekka Lappi to však na rozdíl od svého nového stájového kolegy vzal trochu zkratkou a hned ve své první sezóně získal i první vítězství v soutěži MS. Stalo se tak na domácí finské půdě. Následující dvě asfaltové rally poznamenaly havárie a se zpevněným povrchem se Lappi sžil až o rok později. Stejně jako vloni v případě Sunina šlo o Korsiku, jen o rok dříve. V sezóně 2018 Lappi druhý triumf do sbírky nepřidal, ale třikrát skončil na pódiu a v konečném pořadí šampionátu obsadil solidní páté místo. Leckdo by si řekl, že se mu rok 2018 moc nepovedl, ale při bližším pohledu rozhodně nepředváděl špatné výkony a kromě jiného se mohl pochlubit i solidní spolehlivostí. Po vyhraném Finsku 2017 v něj jen byly vkládány možná trochu přehnané naděje.

Velké naděje do Fina vložil francouzský Citroën, který si jej pojistil ještě předtím, než umluvil ke spolupráci mistra světa Ogiera. V Monte Carlu dopadnul Lappi stejně jako jeho nový stájový kolega a do krize se dostal i ve Švédsku. Na rozdíl od Suninena ale z havárie vyváznul bez potíží a svému týmu se hned vyplatil, když zaskočil za nebodujícího Ogiera a skončil druhý. Paralelu se Suninenem můžeme hledat i v Mexiku, kde Lappiho vůz sklouznul po jezdecké chybě mimo trať. Velkou havárii si Fin ve službách Citroënu neodpustil v Argentině, kde trochu napodobil předešlého jezdce francouzské stáje Krise Meeka a jeho salta z roku 2017. Suninen svého krajana v této části sezóny zastiňoval, ale ve Finsku mu Lappi uštědřil tvrdou porážku. Druhé místo pak zopakoval ještě v Turecku, kde do hry ale vstoupila týmová taktika. Citroën tam získal své poslední vítězství, ba dokonce svůj poslední double. Nezbývá než doufat, že se nejedná o historicky poslední double Francouzů a značka se v budoucnu do šampionátu zase vrátí. Havárie ve Walesu a technický problém s motorem v Katalánsku však způsobily, že duel Lappi – Suninen o deváté místo vyzněl o šest bodů lépe pro druhého jmenovaného.

Sehrají spolu dnes již týmoví kolegové tak zajímavý duel i v nové sezóně? Jistě by to bylo zajímavé a jisté je, že Lappi bude stejně jako Suninen mířit do nejlepší pětky mistrovství. Oproti kolegovi má však jednu nespornou výhodu, když už v roce 2018 tuto příčku dokázal uhrát. Metou tak pro něho teď bude spíše se pokusit o post hned za nejlepší trojicí šampionátu posledních let, kterou lze považovat za favority na kompletní pódium i letos. Dle svých slov se ještě na souboj s těmito třemi piloty necítí, ale čtvrtá příčka nemusí být nereálným cílem. To však bude muset v první řadě zabojovat s jezdcem, jehož sedačku u Fordu převzal. S Evansem. Určitě bude Lappi cílit i na zisk druhého vítězství své kariéry a největší příležitost mu jistě nabízí domácí Finsko. Na asfaltových soutěžích by naopak měl být Lappi ve slabší pozici, takže se oba týmoví kolegové budou pěkně doplňovat. Třeba švédská rally je ale místem, kde se vzhledem k minulým výsledkům dá očekávat plný útok na vítězství od obou dvou. A rychlost jim v minulosti nechyběla ani na středomořských šotolinách nebo ve Walesu. Do mistrovství světa se navíc vrací podnik na Novém Zélandu, který severským jezdcům vždy seděl dokonale. Finové tam v letech 1999, kdy se soutěž jezdila v červenci a platila za jakousi „přípravku“ na leteckou Neste Rally Finland, a 2002 obsadili všechny pódiové příčky. Ford se tak na druhou půlku zeměkoule vydá s ideální jezdeckou sestavou.

Třetí Fiestu WRC vloni M-Sport nasadil pouze do poloviny soutěží. Tedy ony nakonec byly jen čtyři, když Evans třikrát nestartoval kvůli nemoci a Hayden Paddon se nejprve neobjevil ve Finsku kvůli nehodě na testu a neodehrál se ani jeho druhý start. To, když byla závěrečná soutěž v Austrálii zrušena. Čtyřikrát s továrním Fordem odstartoval Pontus Tidemand, ale moc velký dojem neudělal a svému počínání s tovární škodovkou ve WRC2 se ani nepřiblížil. Třikrát potom řídil modré WRC Gus Greensmith. Při debutu v královské kategorii v Portugalsku si Brit vůbec nepočínal zle a dokonce se vměstnal mezi oba své týmové kolegy. Cíl ale kvůli havárii nespatřil a stejně dopadnul i ve Finsku, kde byl v době havárie na devátém místě za Suninenem. Se stromy si Greensmith potykal i v Německu a musel tak zapomenout na další nahánění svého druhého týmového kolegy, se kterým se bude letos ve Fordu potkávat. Do cíle tam ale tehdy dojel a vešel se i do top ten. Letos bude mít šanci zužitkovat své zkušenosti, které během posledních tří sezón na světových kolbištích sesbíral při startech s vozem kategorie R5. Celkem jej čeká devět startů s Fiestou WRC. Jako nováček v královské kategorii proti sobě bude mít dva soupeře z Toyoty, které také čeká první pořádná sezóna s touto technikou. S Takamotem Katsutou už si jeden duel ve WRCech střihli a vítězně z něho v Německu vyšel Greensmith. Kalle Rovanperä bude ovšem o něco zajímavější soupeř.

M-Sport ve své sestavě nemá ani jednoho z trojlístků hlavních aspirantů na titul, ale se svěží finskou sestavou doplněnou o mladého Brita bude jistě čeřit vody šampionátu. Po odchodu Citroënu však přichází o nejbližšího soupeře v klasifikaci značek. Bylo by velkým překvapením, pokud by se dokázali prosadit před některou z asijských značek a jejich hlavní pozornost bude více soustředěna na dílčí úspěchy ve vybraných soutěžích. Titul britské stáji přesto uniknout nemusí, neboť se znovu přihlásila do seriálu WRC2 (vloni WRC2 Pro) určenému pro továrně a týmově nasazené vozy R5. Sedačku v jedné z Fiest obsadil mladý talent z Francie, vítěz tamního juniorského mistrovství z roku 2018, Adrien Fourmaux. Se soukromou Fiestou R5 Francouz absolvoval už loňské WRC2 a hned z úvodního Monte Carla vykřesal parádní druhou příčku. Jméno jezdce druhé Fiesty R5 MkII je poněkud překvapivé. Obzvlášť, když se bez angažmá ocitlo i několik předních jezdců, kteří si už v MS připsali nejeden úspěch. Na druhou stranu i zde M-Sport dává šanci neokoukané tváři, když místo přenechal osmadvacetiletému Rhysu Yatesovi. Ten však až do roku 2017 soutěžil skoro výhradně na domácí britské půdě. Následující dva roky už sesbíral několik startů ve WRC2 za volantem Fabie R5. Nejlepších výsledků dosáhnul vloni na obou soutěžích odehrávajících se na francouzské půdě.

Komentářů celkem: 9
16. 1. 2020 15:58
0 0
Zdálo se mi to, nebo ten Ford sedí na cestě jako přibitý?
16. 1. 2020 16:28
1 1
To proto, že s tím nejel Meeke... smajlíksmajlík
16. 1. 2020 20:49
0 0
Po tom, co jsem viděl na videu, se trošku začínám bát, že to bude pro Lappiho krátký závod, i když bych jim všem moc přál úspěch.
16. 1. 2020 23:31
0 0
Původně napsal Wladimeer
To proto, že s tím nejel Meeke... smajlíksmajlík
Co tady proti němu pořád máte?
16. 1. 2020 23:35
0 0
Původně napsal Pepan A1
Zdálo se mi to, nebo ten Ford sedí na cestě jako přibitý?
Podle mě nezdálo. Úroveň auta jednoznačně ukázal Evans na PS ve Španělsku.
17. 1. 2020 00:34
0 0
Teda jen takhle na monitoru mi přijde že zákony fyziky dostávají pomalu na prdel. Minimálně moje vnímání rychlosti průjezdu zatáčkou na prdel dostalo. Neskutečný smajlík
17. 1. 2020 10:30
1 0
Původně napsal Tom_crm
Původně napsal Wladimeer
To proto, že s tím nejel Meeke... smajlíksmajlík
Co tady proti němu pořád máte?
Za mne mohu říct, že vůbec nic. Ba naopak jsem mu vždycky fandil, ale nakonec i mne postupem času přesvědčil, že se nezmění a to ho nakonec dohnalo. Na světovou špičku poslední roky měl (a to i techniku), ale bohužel toho nedokázal využít smajlík
Jinak to byl z mé strany jen pokus o humor smajlík
17. 1. 2020 15:35
0 0
Původně napsal krešta
Teda jen takhle na monitoru mi přijde že zákony fyziky dostávají pomalu na prdel. Minimálně moje vnímání rychlosti průjezdu zatáčkou na prdel dostalo. Neskutečný smajlík
Tak se mi to nezdálo. Já už myslel že mám haliculinace.smajlík
17. 1. 2020 18:42
0 0
Lappi letos černý kůň smajlík Letos bude hodně zatápět smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama