16. 1. 2020 22:50 − 1148× − 0 0

Tomeček zaútočil v dunách, Maďaři uviseli, Belgičané ne

Těšili jsme se a v osmé etapě Africa Eco Race jsme se i dočkali.

Nádherné nové a staronové úseky, brutálně náročná trať a nejvíc dun v ročníku. Osm a mnohem více hodin závodění, po mnoha letech dojezd do dakarským závodům zaslíbené krajiny v oblasti Tidjikja a především český Desert Master v akci. Tomáš Tomeček v dunách zamával soupeřům, a i když se někteří snažili zavěsit za jeho oranžovou Tatru, podařil se mu skok na průběžné třetí místo.

Bude to nejtěžší etapa ročníku, zaznělo na brífinku. „Strašně těžká etapa, něco takového jsme dávno nejeli. Místy to bylo pomalé a hodně únavné,“ potvrzuje Tomáš Tomeček. „V první části se jelo pořád po písku a byla tam pásma obrovských kamenů. Písek byl extrémně měkký hned od startu a už na prvních dunách byli zakopaní lidi. Všiml jsem si, že přímo na startu se zahrabal Bouwens s bílým Ivecem.“ Což byl zřejmě následek skoku přes dunu v předchozí etapě, po kterém pravděpodobně praskla některá poloosa. Belgičané se vyhrabali a zběsilým tempem vyrazili vpřed, ale později se vrátili do bivaku a opravovali.

Tomáš Tomeček během etapy prožíval deja vu. „Opakovaně jsem potkával své soupeře zapadané, myslím, že Kovacs i Fazekas měli během dne i defekt. V těžkých pasážích jsem je předjel, oni mě pak zase dojeli na tvrdých pistách,“ přibližuje pilot Tatry 815. „A tak to šlo celý den. Předjel jsem i Elfrinka, nějakou dobu jsem jel jako úplně první, ale pak mě zase na rovinách stáhli a předjeli.“ Maďarské posádky kamionů Iveco spolu po celý den spolupracovaly a po vzoru Kamazů se navzájem vytahovaly z malérů. Kovacs s Fazekasem posléze upravili i taktiku jízdy v dunách. Na jejich začátku se zavěšovali za Tomečka se snahou nechat se jím bezpečně protáhnout aspoň těmi nejtěžšími úseky. Než jim zase zmizel. Taková taktika je na dakarských závodech legitimní. Maďarům vyšla do puntíku a tak okupují první dvě místa průběžného pořadí.

Méně štěstí měl Noel Essers. Svůj Man v posledním dunovém poli osmé etapy převrátil a musel čekat na pomoc. Té se dočkal od Bouwense, který se tou dobou s opraveným vozem hnal po asistenční cestě do dalšího bivaku. Oba ztratili hodně času a Bouwens je kvůli penalizacím za neprojeté waypointy ze hry o dobrý výsledek. Naopak Essers a podobně také Van Velsen a Hillewaere většinu kontrolních bodů projeli a z trati sjeli až před koncem, aby na ní nezůstali do naprosté tmy. Což se stalo mnoha jiným účastníkům.

Zmíněná cesta, po níž jela doprovodná vozidla, dlouho byla poslední překážkou k tomu, aby se dakarské závodění do Tidjikji mohlo vrátit. Nakonec to trvalo 15 let. Pěkná nová asfaltka nyní umožňuje jízdu i neterénním automobilům. Jen ji občas musí protáhnout bagry. Z navátého písku se na ní totiž rychle tvoří dunky. „Celá krajina okolo Tidjikji a taky Tichitu je nádherná. Až mystická, jsou to bájná místa,“ popisuje nadšeně Tomáš Tomeček a dodává: „Pamatuji si to tady ještě z mé první účasti v roce 1995. Místní kamenité cesty mají oranžovou barvu, je to zajímavý zapomenutý kraj a má veliké kouzlo. Úplný konec světa.“ Dnes se už skoro zapomnělo, že právě takové opuštěné oblasti v sedmdesátých letech minulého století inspirovaly Thierryho Sabina k založení tradice závodění dakarského typu. Charakterizovat ho má dobrodružství a vzájemnost účastníků, ne komerce, jízda na krev v omezovači od startu do cíle a připravené kamiony plné náhradních dílů.

Nejrychlejším člověkem na trati osmé etapy byl motocyklista Lyndon Poskitt a i ten jel super náročných 429 závodních kilometrů více než osm hodin. Přímo šok způsobil svým výkonem belgický paraplegik Geoffroy Noel de Burlin. S Polarisem třídy SxS upraveným na ruční pohon strčil do kapsy všechny automobily, buginy SxS i kamiony. Bylo jeho už čtvrté umístění v top 10 spojeného pořadí auto/truck. V hodnocení SxS mu patří druhá pozice a celkově je osmý.

De Burlina, Tomáše Tomečka, Igora Bouwense a další závodníky můžete vidět a slyšet v souhrnné reportáži z první poloviny Africa Eco Race, kterou jsme nazvali prostě Maroko. Přehrát si ji můžete na youtube kanálu Motorsport revue a do neděle 19. ledna ji najdete také ve vysílání televize Sport 5 a v programu ČT Sport v rámci pořadu Svět motorů – Aktuálně, který měl premiéru ve středu 15. ledna v 16:40.

Prosíme, omluvte chybu z úvodu zprávy k sedmé etapě. Jediná smyčka v harmonogramu Africa Eco Race je naplánovaná až na čtvrtek 16. ledna. Se startem i cílem v Tidjikja. Mělo by se jednat o vizuálně nejkrásnější etapu ročníku 2020. Závodníky čeká řádná porce 415 kilometrů písku, kamení, přejezdy dun včetně náročného stoupání v závěru. Trať je tam velmi úzká a vede mezi velikými kameny a v případě nehody hrozí, že by se mohla ucpat. Posledních 35 kilometrů povede v protisměru ranní trasy.

8. etapa Africa Eco Race 2020: Aidzidine – Tidjikja, 15. ledna 2020 Celková délka: 451 km Přejezd: 3 km z bivaku Etapa: Aidzidine – Tidjikja 429 km Přejezd: 19 km do bivaku

AER 2020 – výsledky 8. etapy (429 km):
Kamiony: 1. Fazekas (Maď./Scania) 8:24:57, 2. Tomeček (ČR/Tatra) +14:24, 3. Kovács (Maď./Scania) +16:30, 4. Levickij +1:36:34, 5. Chlebov (oba Rus./Gaz) +1:41:04, 6. Elfrink (Niz./Mercedes) +1:52:21, 7. Essers (Bel./Man) +2:18:03, 8. Van Velsen (Niz./Ginaf) +2:18:03, 9. Hillewaere (Bel./Man) +2:18:03, 10. Van Groningen (Niz./Daf) +13:33:03, 11. Bouwens (Bel./Iveco) +14:48:03, 12. Baran (Pol./Man) +14:48:03, 13. D´Huster (Fr./Man) +14:48:03.
Moto: 1. Poskitt (Brit./KTM) 8:07:56, 2. Gritti (It./Honda) +02:15, 3. Ullevalseter (Nor./KTM) +10:05,…7. Benko +30:47, 33. Zaťko (oba SR/KTM) +3:06:10.
Auta/SxS: 1. De Burlin (Bel./Polaris) +8:19:17, 2. Frebourg (Fr./Can-Am) +01:04, 3. Martin (Fr./Mercedes) +04:06.

AER 2020 – výsledky po 8. etapě:
Kamiony: 1. Kovács 36:13:11, 2. Fazekas +3:08:27, 3. Tomeček +3:34:15, 4. Essers +5:22:57, 5. Van Velsen +6:26:02, 6. Elfrink +6:33:52, 7. Bouwens +17:27:53.
Moto: 1. Botturi 36:24:05, 2. Ullevalseter +02:05, 3. Poskitt +30:08,… 5. Benko +3:10:12, 26. Zaťko +11:45:31.
Auta/SxS: 1. Martin 35:58:38, 2. Fretin (Fr./Can-Am) +4:24:30, 3. De Burlin +6:18:59.

Tradiční harmonogram Africa Eco Race obsahuje 12 etap a jeden volný den v západosaharské Dakhle. Trasa od první etapy 7. ledna povede převážně dosud nevyužívanými částmi Maroka a Mauritánie, kde se poprvé dostane také do dříve dakarsky proslavené oblasti Tidjikja. Úspěšní závodníci absolvují přibližně šest tisíc kilometrů, z toho asi čtyři tisíce v ostrém tempu a do Dakaru dorazí v neděli 19. ledna.

IRITRACK: https://tinyurl.com/AER20Iritrack
CHECKPOINTY: https://tinyurl.com/AER20Checkpoints
VÝSLEDKY: https://2020.africarace-live.com/fichiers/classement.php

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama