20. 1. 2020 08:59 − 2698× − 1 0

Kalle Rovanperä dobyvatelem Laponska

Finský národní šampionát odstartoval proslulou soutěží odehrávající se daleko za polárním kruhem.

Díky tomu se organizátoři nemusí obávat, že by soutěž museli zrušit kvůli nedostatku sněhu a ledu. Obzvlášť v letošní teplé zimě, která už pomalu spouští kolotoč rušení severských soutěží, byli Laponci v klidu. Testovat na druhý díl světového šampionátu vyrazila na sever tovární stáj Toyoty, která vyslala do lesů svého nováčka Kalle Rovanperu. Podle aktuálního počasí se však klidně může stát, že letos už na sněhu tovární Yaris WRC znovu neuvidíme. Zúročit loňské zkušenosti s touto náročnou soutěží chtěl pilot F1 Valtteri Bottas. Na rozdíl od loňska se však neposadil za volant Fordu Fiesta WRC poslední generace, ale řídil slabší Citroën DS3 WRC, tedy zástupce předcházející generace vozů WRC. Tu poslední na startu kromě Rovanpery reprezentoval ještě Matti Koskelo. Bottas se dostal do potíží už na shakedownu, kde mu přestal fungovat přední náhon a okruhový jezdec poslal DS3 WRC do sněhové bariéry. V páteční etapě už vše fungovalo správně, ale Bottas se držel až v druhé půlce top ten. V krátkém závěrečném testu navíc vrazil do stromu a Citroën převrhnul. Mechanici PH Sportu si v noci pořádně mákli a Fin mohl v sobotu zatroubit k útoku. Mezi nejlepších deset se vrátil, ale oproti loňské páté příčce si o čtyři místa pohoršil. Koskelo se s Fiestou WRC dostal do potíží už v prvním průjezdu Bottasovým smolným úsekem a spadnul až do třetí desítky. V druhé etapě pak pokračování z osobních důvodů vzdal.

V roli úřadujícího finského mistra do laponské soutěže vstoupil Teemu Asunmaa, který zůstal věrný české značce Škoda, jen přezbrojil na novější generaci Fabie. Mistrovství Finska v hlavní kategorii SM1 letos bude podle všeho vypadat jako Fabia Cup. Volkswagen Polo GTI R5 za Škodu Fabia R5 evo totiž vyměnil jeden z mála „neškodováků“ loňska Emil Lindholm. Tím druhým byl vloni Jari Ketomaa, ale jeho Ford Fiesta R5 se v Laponsku vůbec neukázal. Na domácích tratích se naopak letos párkrát ukáže finský mistr z roku 2018 Eerik Pietarinen. Loňský vstup na světové tratě mu moc nevyšel a obě nejdůležitější soutěže ve Švédsku a Finsku po haváriích nedokončil. Navigován zkušeným spolujezdcem Miikkou Anttilou, kterého získal od Latvaly, začal v Arctic Rally hodně opatrně a první den zakončil mezi bodujícími do šampionátu až jako čtvrtý. Druhý den už se Pietarinen vrátil tam, kde jsme ho předloni byli zvyklí vídat. V hodnocení SM1 druhou etapu vyhrál a z konečných výsledků vydoloval druhý největší bodový obnos. Lídrem SM1 se v první zkoušce stal loňský vítěz této rally Lindholm, který před sebou měl jen Rovanperu. Ten však v RZ 3 musel zastavit, neboť zapomněl před startem odstranit krytku chladiče a motor Yarisu WRC se začal přehřívat. Pád na čtvrté místo byl však jen dočasný, na konci dne už zase vedl. Na chvilku lídrem nejen v SM1, ale i absolutně, se stal úřadující šampión Asunmaa. Závěr dne ovšem zvládnul znovu rychleji Lindholm.

61804Se škodovkou letos pokračuje i úřadující vicemistr Juha Salo a první etapu nové sezóny zakončil šest desetiny za svým hlavním rivalem z loňska. Bohužel v sobotu hned ráno chyboval a ve velký rychlosti svou Fabii R5 zarazil do sněhové bariéry. V druhé sobotní zkoušce o sobě dal vědět úřadující mistr SM2 Esa Ruotsalainen, který přesednul za volant Fabie R5 a povýšil do klasifikace SM1. Tuto zkoušku mezi bodujícími vyhrál a poražen zůstal jen Rovanperou. Když v osmé zkoušce chyboval další pilot Fabie R5 Mikko Heikkilä, postoupil Ruotsalainen na konečnou čtvrtou bodovanou pozici. V absolutním pořadí to znamenalo páté místo před Niclasem Grönholmem. I syn dvojnásobného mistra světa se zařadil do početné skupiny „škodováků“. Lindholm si počínal jako vloni a směřoval za maximem bodů. V závěrečné zkoušce ale doplatil na chybu v rozpisu a z Laponska si tak odváží až třetí největší bodový obnos. Skvěle tak za obhajobou titulu vyrazil Asunmaa, který si po tomto soupeřově incidentu odvezl maximum bodů a celkově skončil druhý. V klasifikaci SM2 pokračuje vláda produkčních Mitsubishi, když zvítězil Anssi Rytkönen s Lancerem EVO IX. Velkou pozornost však budil speciál Mini Cooper S R4, se kterým se za polární kruh vydal Riku Tahko. Desetivteřinová penalizace za ulitý start a ztráta v osmé zkoušce jej však odsoudily až na čtvrtou příčku v rámci SM2. Třiapůlminutový náskok si do cíle dovezl mladý Rovanperä, který si ani lepší debut v tovární Toyotě nemohl představit.

Komentářů celkem: 1
22. 1. 2020 15:57
0 0
V desítce nejrychlejších osm Fabií R5 a dva vozy WRC... smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama