Malá třídní inventura
V červnu 2017 se konala sportovní konference FIA a poprvé na ní zazněl termín pyramida rallysportu. Neměl to být sarkofág, ale model organizace, který měl celou organizační strukturu a následně i technickou strukturu rallysportu zpřehlednit a dát jí určitou logiku. Tehdejší rally ředitel FIA Jarmo Mahonen, byl počátkem roku 2018 nahrazen Yvesem Mattonem, ale karavana šla dál. Matton se ve své pozici nevyhnul některým cimrmanovským experimentům (WRC2 Pro), ale nejen popularita a rozvoj třídy R5 naštěstí ukazuje, že rallysport (ještě) není odsouzen k zániku. Jistá bezradnost, kterou lze z pochopitelných důvodů pozorovat ve vztahu k elektrifikaci sportu, nezastavila přemítání o oné pyramidě a v příštích dvou letech se snad již dočkáme její plné implementace včetně příslušných technických předpisů pro WRC.
Jak je u FIA obvyklé, celý proces byl provázen řadou brainstormingů neboli mozkových bouří, z nichž některé si tento přívlastek opravdu nezasloužily. A protože nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní, možná se dočkáme ještě drobných pyramidálních změn, ačkoliv Yves Matton v duchu nejlepších tradic vrcholových manažerů pronáší své jasně strukturované, rozhodné a jednoznačné slovo. „Základní myšlenkou je, abychom měli ve srovnání s minulostí méně tříd, ale namísto nich budeme mít hlavní třídy, které budou každému jasné. Bude potřeba trochu času, protože máme z minulosti ještě několik (jiných) kategorií a tříd, ale přinejmenším je jasné, jakým směrem bychom měli v budoucnosti investovat, jaká budou budoucí auta a to je nejdůležitější. Zpočátku to bude vyžadovat ještě nějaký čas k dopracování, ale za pár týdnů či měsíců, až si všichni na nová označení zvyknou, bude všechno jasnější.“
Nová struktura vypadá přehledně a jasně, ale řada otázek zůstává, nehledě na skutečnost, že pro některé třídy se budou pravidla teprve tvořit a pro některé ještě v příštích letech dotvářet a pilovat. Některé kroky FIA ovšem tuto strukturu a přehlednost nabourávají, namátkou lze jmenovat vozy R4 (?) kitcar, které by z logiky věci patřily spíše do třídy R3. Věčnou otázkou zůstávají cenové limity vozů, které by měly být v budoucnu integrovány do všech tříd. Přes úspěch třídy R5 je veřejným tajemstvím, že cenový limit pro tyto vozy je vším možným, jenom ne tvrdým a jednoznačně sledovatelným parametrem. Kruciální otázkou bude tento limit především v nižších třídách, pro R5 by se měl pohybovat kolem 40 tisíc EUR, pro R4 70 tisíc EUR, což je poměrně výrazný nárůst ceny. Odpovědi nám přinese budoucnost, pro tuto chvíli buďme rádi, že byl učiněn malý krůček směrem, který vypadá logicky.