Rallye Monte-Carlo 2020 – páteční střípky
Událostí dne je jistě havárie mistra světa Otta Tänaka, který první start u Huyndaie zakončil velmi neslavně. V rychlosti 185 km/h ho rozhodila komprese a auto vyletělo ven. Skončilo 150 metrů daleko a nakonec spadlo ze skály na silnici pod ní. Naštěstí Ott i spolujezdec Martin Järveoja vyvázli bez zranění, a to přesto, že systém v autě zaznamenal přetížení až 35G. Posádka je v nemocnici na pozorování a zůstane tam do zítřejšího rána.
Thierry Neuville si dnes postěžoval na problémy s aktuální poznámkami od špiónů. Problém je v tom, že jeho stálý špión Bruno Thiry těžce před soutěží onemocněl chřipkou a na poslední chvíli ho zaskočil Dani Sordo, který jinak v Monte absolvoval seznamovačky. Souhra mezi Sordem a Neuvillem co se týče poznámek ale zatím není ideální.
Na včerejší RZ1 měly všechny Fiesty WRC problém s přehříváním motoru. To bylo způsobeno listím, které ucpalo mřížku před chladičem. Doslova přes noc vyrobili inženýři v M-Sportu přídavnou mřížku, kterou pod úhlem umístili před klasickou mřížku. A je vyřešeno.
Děkuju ti náčelníku že ses mě zastal No jo, máte pravdu, nevybral jsem úplně nejlepší příklad. Ale místo je to záludný, o krize tam není nouze.
Tak jen tak, na jakou jinou slavnou kompresi si vzpomenete vy, z českých luhů a hájů?
Doufali jsme v mnohem lepší den. Ráno jsem se snažil najít dobrý rytmus a podmínky byly velmi složité. S Dani Sordem jsme zkoušeli zlepšit cestu k tomu být konkurenceschopní a je to lepší a lepší během dne. Jsem tím potěšený a děkuji mu za jeho práci. Naskočil nám pomoci poté co Bruno onemocněl a je to od něho fakt super.
Stačí?
Děkuju ti náčelníku že ses mě zastal No jo, máte pravdu, nevybral jsem úplně nejlepší příklad. Ale místo je to záludný, o krize tam není nouze.
Tak jen tak, na jakou jinou slavnou kompresi si vzpomenete vy, z českých luhů a hájů?
Zkusím to. Po česku je to prostě větší rigól nebo ďolík Když do něj auto vjede, setrvačná síla auto přitlačí shora dolů, takže tlumiče a pružiny dostanou náraz shora a snaží se ho pobrat a smrští se - proto komprese. No, a když má auto moc nízkou světlou výšku anebo je nastavené moc naměkko, tak jdou pružiny nadoraz, auto to nepobere, ztratí trakci a je na chvilku nedotáčivé - můžeš kroutit volantem jak chceš a stejně nezatočí.
Taková nejznámější komprese je asi na okruhu ve Spa, Eau Rouge. Tam dostává F1 takovou ránu, že chodí podlahou až na asfalt. U nás je jich taky pár proslulých, namátkou třeba Bryndova rána nahoře nad Všeminou "ty vole já utrhl volant".
BTW pri nárazoch (v danom okamihu) nie je ničím výnimočné sa vystaviť sile medzi 50-100G. 80G sa spomínalo v prípade skoro čelného nárazu Kimiho Raikkonena v Silverstone 2014 F1. Mark Webber mal dosť podobné číslo počas zrážky s iným vozidlom v Sao Paule v 2014 počas FIA WEC. Iné je to napr. počas návratu astronautov-kozmonautov z vesmíru. Tam sú sústavne počas niekoľkých okamihov vystavení neustálemu silnému preťaženiu (napr. Sojuz 18a), resp. po pobyte vo vesmíre majú "unavené" telo. V prípade Sojuzu sa spomína, že aj samotné ideálne pristátie je ešte niečo ako organizovaná autohavária, aj keď funguje dobre padák a brzdiace rakety (pravda, byť tam natlačený, aby ste sa zmestili do škrupinky na dĺžku okolo 1m, teda tuším je to presne 93cm tiež tomu dosť nepridá...).
https://youtu.be/hFisFqZC0Y0