Jiří Šteg - eWRC.cz
31. 1. 2020 21:16 − 6313× − 20

(Ne)přítel před branami

První start elektrického rally auta se blíží

Zlý sen rallyových petrolheadů dostává stále konkrétnější obrysy. Dva první exempláře Opel Corsa-eRally mají za sebou rozsáhlý testovací program. V první fázi se technici zaměřili na zajištění základní funkcionality vozu. Po rozsáhlé počítačové simulační fázi, byly největší výzvou úvodní jízdní a zátěžové testy, které se odehrály na podzim loňského roku. V nich se ověřovaly výsledky počítačových simulací a jejich hlavním cílem byla optimalizace chování akumulátorů včetně jejich chlazení a s tím související adaptace řídícího softwaru na sportovní nasazení. To se podle slov šéfa Opel Motorsport Jörga Schotta podařilo. Letošní testy s takzvanými referenčními vozy se již zaměří na optimalizaci chování vozu v podmínkách sportovního zatížení.

Vůz používá běžný akumulátor s kapacitou 50 kWh, stejný jako je používán v sériovém voze Opel Corsa-e. Díky jeho umístění leží těžiště vozu velmi nízko a umožňuje optimalizovat rozložení hmotnosti. Na druhou stranu je výkon motoru pouze na úrovni vozů Opel Adam Cupu (100 kW). Točivý moment 260 Nm je o 100 Nm vyšší a váha vozu 1.400 kilogramů je o cca 350 kilogramů vyšší než u Adama. Pravděpodobně to tedy nebude žádný trhač asfaltu a otázky chlazení a rekuperace představují velkou výzvu s řadou neznámých jak z konstrukčního, tak z uživatelského hlediska. Vzhledem k omezené kapacitě akumulátorů bude mít jezdec možnost přepínat charakteristiky pohonné jednotky ve třech stupních. Režim RZ (rychlostní zkouška) poskytuje jezdci maximální výkon a točivý moment. Protože elektromotor je schopen poskytovat plný točivý moment už od nejnižších otáček, má jezdec pro šotolinové a mokré tratě režim RZ déšť, ve kterém je v nižších otáčkách točivý moment softwarově regulován. Na přejezdech bude využíván režim ECO, ve kterém bude pohonný systém pracovat v úsporném režimu a tento režim by měl zahrnovat i rekuperaci energie známou ze sériových elektromobilů. Podle harmonizovaných standardů spotřeby by měl mít vůz dojezd v normálním režimu 337 km. Podvozek a výbava se v podstatě neliší od klasických rally aut snad s výjimkou poměrně malých brzdových kotoučů (232 mm vpředu/264 mm vzadu), ale konstruktéři ještě nevylučují v této oblasti změnu související i s rekuperací energie. Cena plně připraveného vozu by neměla překročit 50.000 EUR.

Aby Opel ukázal, že to s tímto projektem myslí vážně, rozhodl se spolu s ADAC vypsat na sezonu 2020/21 v Německu pohár, který by měl zahrnovat 10 rally, jak z mistrovství Německa, tak oblastních. Přestože testování ještě není dokončeno a není tedy známá ani konečná podoba vozu, probíhá od 15. prosince loňského roku registrace zájemců o účast. Pohár bude bohatě dotován a pro řadu zájemců především z řad mladých jezdců proto i atraktivní. Technickou podporu na rally bude poskytovat Holzer Motorsport a jednotným dodavatelem pneumatik bude Michelin. Zájemci by měli dostávat první vozy k testům přibližně v polovině roku, počítá se s dodávkou patnácti, maximálně dvaceti vozů a v červenci a srpnu budou pro účastníky poháru uspořádána dvě testovací soustředění. Kalendář poháru zahrnuje letos 4 podniky a ostrý start si pohár odbyde na ADAC Saarland-Pfalz Rallye. Starší čtenáři by neměli vyhledávat paralely ve faktu, že to bude 21. srpna…

Komentářů celkem: 20
31. 1. 2020 22:34
0 0
A nemělo to být opačně? (232 mm vpředu/264 mm vzadu)smajlík
1. 2. 2020 12:02
0 0
Taky mě ty brzdy zaráží, ale možná to brzdí i elmotoremsmajlík
1. 2. 2020 13:11
3 0
Takhle vypada nadpis, kterej zaujme a nedela ze ctenare vola smajlík
1. 2. 2020 13:13
0 0
Já jsem se z článku hlavně nedozvěděl (na rozdíl od tak důležité věci, jako je průměr brzdových koroučů), nepodstatný fakt, která náprava bude poháněná. Protože ten elektromorek lze strčit v podstatě kamkoliv...
1. 2. 2020 13:35
0 0
Je to předokolka smajlík.
1. 2. 2020 15:38
2 0
Nevím jestli je to budoucnost. Nemám křišťálovou kouli, ale mě se to nelíbí. Jinak drobná chybka, šéf Opel Motorsport se jmenuje Schrott.
1. 2. 2020 15:54
4 1
Elektroauta (nejen v motorsportu, ale i obecně) samozřejmě budoucnost nemají. Je to slepá ulička, kterou si asi lidstvo musí prošlápnout, aby po Cimrmanovsku mohlo prohlásit "Ano, přátelé, tudy cesta nevede". Jen jsem zvědav, jak dlouho bude trvat, než se k tomuto poznání dospěje.
1. 2. 2020 16:44
0 0
K poznání už dospělo hrůza chytřejších a mají pravdu.Jen ti nejchytřejší(politici) nejsou schopni ve svých prohlášeních pochopit co je špatně a dál to mermo mocí tlačí dál jak se říká i přes mrtvoly.
1. 2. 2020 17:11
0 0
A já jsem zvědav až to někdo přitáhne k nám,jakou tomu dají hlavně SPZ aby to šlo rozlišit, civilní elektra atd mají jednotnou v tom že tam musí být EL,aby záchranné složky věděli hned s čím mají tu čest.... Takže tady Rka asi neklapnou
1. 2. 2020 17:53
2 3
Nejvíc mě na tom zaráží, že se ty amatéři z Opelu vůbec neporadili s odborníky na eWRC než ten nesmysl začali vyrábět. A přitom to muselo stát spoustu peněz. A stačilo tak málo.. ..napsat článek dřív, než to začali vyvíjet a kolik času a peněz mohli ušetřit...smajlík
1. 2. 2020 18:36
0 0
Co je pro Rally fandu na tom autě dobrého, výkon málo, vzhled nic moc tak k čemu to teda je? Tleskat budou max zelení.
1. 2. 2020 18:47
0 0
Původně napsal Maxifavos
A já jsem zvědav až to někdo přitáhne k nám,jakou tomu dají hlavně SPZ aby to šlo rozlišit, civilní elektra atd mají jednotnou v tom že tam musí být EL,aby záchranné složky věděli hned s čím mají tu čest.... Takže tady Rka asi neklapnou
Predpokladam, ze bude mit “erkove” znacky, jako ostatni auta se sportovnim prukazem. Elektroauta nemaji specialni znacky kvuli bezpecnosti, ale kvuli benefitum (napr. parkovani na modrych zonach v Praze).
1. 2. 2020 19:00
1 0
Mw by zajímalo, jestli auto s ohledem na bezpečnost dostane nějaký simulátor zvuku. Přeci jen zařazené v poli mezi dva benzíny to bude docela nezvyk
1. 2. 2020 20:06
0 1
Za ten zvuk bych se taky přimlouval, alespoň na přechodnou dobu. Zvyk má totiž "železnou košili" a chodci si zvykli se na silnici pohybovat i podle sluchu.
2. 2. 2020 08:50
1 0
"... jakou tomu dají hlavně SPZ aby to šlo rozlišit, civilní elektra atd mají jednotnou ..." Teď už ano, ale první elektro auta určitě ne. Jezdil jsem skoro rok elektroautem, které mělo normální civilní RZ a všichni hasiči, které jsem potkal moc dobře věděli o co jde. Máte ale pravdu v tom, že zatím je největší problém se záchrannými pracemi (teda kromě takové drobnosti jako je dojezd), aniž si to běžní lidé (ekoaktivisti) uvědomují, skrývá zásah u nabořeného elektroauta pro záchranáře více nebezpečí, než konvenční auto naplněné závodním benzínem.
2. 2. 2020 09:35
1 2
Jo ty benzinovy auta vubec nehori viz treba Stajfova Fabie a nekolik Polo-aut. Zatimco kazdy elekromobil zacne horet jen se odre o obrubnik smajlík Proste neni nad to si tady u ekspertu precist jak auta co jich na na svete jezdi miliony proste vubec nefungujou.

K tematu:
Dali do toho zbytecne slaby motor, i naprosto lidove elektromobily maji dneska silnejsi a rozdil v cene by mohl byt minimalni. Taky nechapu proc nemuzou pouzivat rekuperaci k brzdeni v RZ, sladeni s normalni brzdou je jen otazka software. Chlazeni motoru a baterie je zvladnutelne i u civilniho auta na okruhu (treba Porsche Taycan). Predpokladam ze hlavni duvody jsou cena a minimum zmen proti seriove verzi.
2. 2. 2020 10:01
2 0
knight: Nemám vůbec potřebu na elektroauta plivat. To co píši je fakt a pro záchranáře zatím moc neřešený problém. Auta s benzinem hoří, ale z pohledu zásahu to není pro zasahující osoby tak nebezpečné, jako neviditelné nebezpečí elektro automobilů. Můžete si najít doporučené postupy pro havárii civilního elektroauta a budete se divit, co na první pohled nelogického se musí s auty udělat. U závodních verzí, upravených na co nejvyšší výkon to bude ještě horší.
2. 2. 2020 13:12
0 0
Podle harmonizovaných standardů spotřeby by měl mít vůz dojezd v normálním režimu 337 km.- co je prosím harmonizovaný standard? Tipuji, že režim Eco a pouze po rovině nebo z kopce.
No a až tuhle nádheru někdo bouchne a chytne to, tak to dopadne jak v Rakousku, kde tu Teslu měli 3 dny v kontejneru aby jim nechytla znovu smajlík
2. 2. 2020 14:02
0 0
Já jsem většinu svých příspěvků k elektromobilům ladil spíš pozitivně. Svezl jsem se s tím, jede to pěkně a současný malý dojezd je s rozvojem technologií nepodstatná věc, která se vyřeší velmi rychle. Teď mě spíš zaráží, protože jsem byl na několika schůzích s hasiči, že někdo schválí do provozu na pozemních komunikacích dopravní prostředek a není k němu vypracován nějaký manuál pro složky IZS (integrovaný záchranný systém) jak postupovat v případě nehody. Měl jsem naivní představu, že schvalovací proces obsahuje i razítko hasičů, záchranářů a dalších složek, které jsou zároveň s uvedením do provozu seznámeni s postupy a riziky té které skupiny dopravních prostředků. Vždyť nejde jen o zdraví těch příslušníků zasahujících složek, ale podle zákona každý občan je povinen poskytnout první pomoc, pokud vidí, že jí někdo potřebuje. Takže vůbec nechápu, že na to neexistuje manuál se kterých by naopak měla být seznámena veřejnost, aby se při potřebě pomoci nestalo nic horšího. Vůbec netuším, jak je na tom legislativa v jiných zemích, ale u nás údajně nic písemného není a smí se k této problematice vyjadřovat za hasiče pouze mluvčí GŘ HZS.
2. 2. 2020 14:43
Upraveno 14:45
0 0
WLTP je prostě něco, co úplně objektivně, nestranně, za stálých podmínek a smysluplně změří výkon a emise smajlík. Viz např. zde:
https://www.autorevue.cz/wltp-wiki-cyklus-rozdil-nedc

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama