(Ne)přítel před branami
Zlý sen rallyových petrolheadů dostává stále konkrétnější obrysy. Dva první exempláře Opel Corsa-eRally mají za sebou rozsáhlý testovací program. V první fázi se technici zaměřili na zajištění základní funkcionality vozu. Po rozsáhlé počítačové simulační fázi, byly největší výzvou úvodní jízdní a zátěžové testy, které se odehrály na podzim loňského roku. V nich se ověřovaly výsledky počítačových simulací a jejich hlavním cílem byla optimalizace chování akumulátorů včetně jejich chlazení a s tím související adaptace řídícího softwaru na sportovní nasazení. To se podle slov šéfa Opel Motorsport Jörga Schotta podařilo. Letošní testy s takzvanými referenčními vozy se již zaměří na optimalizaci chování vozu v podmínkách sportovního zatížení.
Vůz používá běžný akumulátor s kapacitou 50 kWh, stejný jako je používán v sériovém voze Opel Corsa-e. Díky jeho umístění leží těžiště vozu velmi nízko a umožňuje optimalizovat rozložení hmotnosti. Na druhou stranu je výkon motoru pouze na úrovni vozů Opel Adam Cupu (100 kW). Točivý moment 260 Nm je o 100 Nm vyšší a váha vozu 1.400 kilogramů je o cca 350 kilogramů vyšší než u Adama. Pravděpodobně to tedy nebude žádný trhač asfaltu a otázky chlazení a rekuperace představují velkou výzvu s řadou neznámých jak z konstrukčního, tak z uživatelského hlediska. Vzhledem k omezené kapacitě akumulátorů bude mít jezdec možnost přepínat charakteristiky pohonné jednotky ve třech stupních. Režim RZ (rychlostní zkouška) poskytuje jezdci maximální výkon a točivý moment. Protože elektromotor je schopen poskytovat plný točivý moment už od nejnižších otáček, má jezdec pro šotolinové a mokré tratě režim RZ déšť, ve kterém je v nižších otáčkách točivý moment softwarově regulován. Na přejezdech bude využíván režim ECO, ve kterém bude pohonný systém pracovat v úsporném režimu a tento režim by měl zahrnovat i rekuperaci energie známou ze sériových elektromobilů. Podle harmonizovaných standardů spotřeby by měl mít vůz dojezd v normálním režimu 337 km. Podvozek a výbava se v podstatě neliší od klasických rally aut snad s výjimkou poměrně malých brzdových kotoučů (232 mm vpředu/264 mm vzadu), ale konstruktéři ještě nevylučují v této oblasti změnu související i s rekuperací energie. Cena plně připraveného vozu by neměla překročit 50.000 EUR.
Aby Opel ukázal, že to s tímto projektem myslí vážně, rozhodl se spolu s ADAC vypsat na sezonu 2020/21 v Německu pohár, který by měl zahrnovat 10 rally, jak z mistrovství Německa, tak oblastních. Přestože testování ještě není dokončeno a není tedy známá ani konečná podoba vozu, probíhá od 15. prosince loňského roku registrace zájemců o účast. Pohár bude bohatě dotován a pro řadu zájemců především z řad mladých jezdců proto i atraktivní. Technickou podporu na rally bude poskytovat Holzer Motorsport a jednotným dodavatelem pneumatik bude Michelin. Zájemci by měli dostávat první vozy k testům přibližně v polovině roku, počítá se s dodávkou patnácti, maximálně dvaceti vozů a v červenci a srpnu budou pro účastníky poháru uspořádána dvě testovací soustředění. Kalendář poháru zahrnuje letos 4 podniky a ostrý start si pohár odbyde na ADAC Saarland-Pfalz Rallye. Starší čtenáři by neměli vyhledávat paralely ve faktu, že to bude 21. srpna…
A já jsem zvědav až to někdo přitáhne k nám,jakou tomu dají hlavně SPZ aby to šlo rozlišit, civilní elektra atd mají jednotnou v tom že tam musí být EL,aby záchranné složky věděli hned s čím mají tu čest.... Takže tady Rka asi neklapnou
K tematu:
Dali do toho zbytecne slaby motor, i naprosto lidove elektromobily maji dneska silnejsi a rozdil v cene by mohl byt minimalni. Taky nechapu proc nemuzou pouzivat rekuperaci k brzdeni v RZ, sladeni s normalni brzdou je jen otazka software. Chlazeni motoru a baterie je zvladnutelne i u civilniho auta na okruhu (treba Porsche Taycan). Predpokladam ze hlavni duvody jsou cena a minimum zmen proti seriove verzi.
No a až tuhle nádheru někdo bouchne a chytne to, tak to dopadne jak v Rakousku, kde tu Teslu měli 3 dny v kontejneru aby jim nechytla znovu
https://www.autorevue.cz/wltp-wiki-cyklus-rozdil-nedc