3. 2. 2020 11:46 − 3528× − 1

Obměna irského vozového parku

Během zimní přestávky se na irské půdě objevila spousta nových speciálů kategorie R5.

Ty jsou hlavním náčiním jezdců bojujících o titul na irských asfaltech, když vozy WRC sice mohou startovat, ale nesmí se ucházet o mistrovské body. Poslední leta patřila posádkám usedajícím do Fordů Fiesta R5 a třeba vloni takové posádky ukořistily čtrnáct z celkových jedenadvaceti pódiových umístění. I na start úvodní letošní rally dorazil solidní počet devíti Fiest R5, ovšem největší favorité na vítězství na tuto techniku už nevsadili. Nejrychlejší Ford tak nakonec po tratích Corrib Oil Galway Rally vodil Stephen Wright, který do cíle dorazil s dvouminutovým odstupem jako šestý. Ze začátku zajížděl nejrychlejší časy z jezdců Fiest R5 Cathan McCourt, který na letošek plánuje hodně nabitý program kombinující irské starty s britskými. V šestém testu se ale dostal do potíží, které jej stály minutu drahocenného času. Zbrusu novou Fiestu R5 MkII do Irska přivezl Joseph McConigle, ale na soupeře ve starší verzi nestačil, jezdecky chyboval a v šestém testu pak musel vůz s poškozeným zavěšením odstavit.

Zajímavostí irského asfaltového šampionátu je kromě jiného i absence jinde oblíbených R5 české škodovky. Na startu úvodní soutěže se neobjevila ani jedna Fabia R5. Zato nechyběla dvojice exotických Protonů Iriz R5. Díru do světa ale tyto speciály rozhodně neudělaly a cíl nespatřil ani jeden z nich. Někdejší irský multišampión Eugenne Donnelly se s vozem malajsijské značky držel až na konci druhé desítky, než po první sekci odstoupil. Boj o vítězství se odehrál mezi zástupci jiných dvou značek, a to Volkswagenu a Hyundaie. Alastair Fisher je podobně úspěšný jako Thierry Neuville v MS ve sbírání druhých míst. Po sezónách 2017 a 2019, kdy skončil druhý s Fiestou R5 to letos zkusí na nejvyšší příčku za volantem Volkswagenu Polo GTI R5. A to s exemplářem, který už jeden triumf na irských asfaltech zaznamenal. Marty McCormack s ním vyhrál závěrečný díl loňské sezóny v Corku. Speciály německé značky pořídil do svých dílen i Melvyn Evans a jeden z nich svěřil svému synovi Meirionovi, který s ním bude absolvovat právě mistrovství na irských asfaltech. V roce 2015, tehdy ještě za volantem Fordu Focus RS WRC, vyválčil irskou mistrovskou korunu Donagh Kelly. Mistrovského vozu se nechtěl vzdát, ale vloni chvíli koketoval s Fabií R5. Ta se ovšem v jeho dílnách dlouho neohřála a na podzim šla pryč. Místo po škodovce zaujmul nový Volkswagen Polo GTI R5, se kterým Kelly na konci roku už odjel dva menší podniky.

Před loňským kralováním Craiga Breena irskému mistrovství dva roky vládla rodina Moffettových. Nejprve se z titul radoval Sam a rok po něm jej na mistrovském trůnu vystřídal jeho bratr Josh. Oba tehdy spoléhali na služby osvědčených Fordů Fiesta R5. Letošní rok se však ponese ve znamení spojení s korejskou značkou Hyundai. Zatímco Josh usednul do čerstvě pořízeného vozu, jeho bratr si půjčil exemplář od Melvyna Evanse. Svou vlastní i20 R5 si pak pořídil ještě Desi Henry a poprvé ji vyvětral o víkendu na Galway Rally. Jako první se měl na trať vydat Garry Jennings, který zůstává věrný svému oblíbenému Subaru Impreza WRC S12B. Z osobních důvodů ale nakonec na start nenastoupil a hodně nejistě vypadají i jeho další starty. S náročnou uklouzanou tratí, kterou v noci pokropil déšť, se tak jako první musel popasovat Fisher. Pořadatelé dávali potřebné finance dohromady horko těžko a moc jim nepřidal ani nižší počet přihlášených posádek. Nakonec se však rozhodli podnik přeci jen uspořádat, ovšem stejně jako vloni v dosti okleštěné jednodenní verzi. Pro posádky byly připraveny pouhé tři úseky, které se třikrát opakovaly. Ostrá kilometráž se nakonec podívala jen těsně nad 100 kilometrů, když z ní ještě ukrojilo zkrácení druhého a třetího průjezdu úsekem Duniry. Bahna bylo na trati přespříliš.

Fisher i přes neznalost nové techniky začal pořádně zostra a po dvou vyhraných zkouškách už měl na čele pěkný náskok 18,3 sekundy na Joshe Moffetta. Nejrychlejší Hyundai ovšem ve druhém a třetím testu řídil Desi Henry a do následující servisní přestávky dorazil jako třetí s minimálním odstupem šesti desetin na vítěze RZ 3 a aktuálně druhého Kellyho. Bohužel z další části rally už si toho Henry moc neužil, když musel nehybnou i20 R5 ve čtvrté zkoušce odstavit. Na třetí místo se tak dostal Sam Moffett, jenž měl v zádech rychlého Brita Evanse. Na čele setrvávala dvojice Volkswagenů, přičemž vedoucí Fisher zajel v RZ 4 další nejrychlejší čas. V páté přidal ještě jeden a zvýšil tím svůj náskok už na půl minuty. Šestá zkouška byla opakováním nejdelšího a nejnáročnějšího úseku Black Road a nejlépe se s jejími nástrahami vypořádal Sam Moffett. To jej před závěrečnou sekcí vyneslo na druhé místo s náskokem osmi desetin na Kellyho.

Samův bratr Josh si naopak s úsekem Black Road nevěděl moc rady a zejména v prvním průjezdu tam nechal dost času. A jelikož se mu nepovedl ani jeho třetí průjezd, který celou rally uzavřel, bylo jasné, že se už z páté pozice výše nedostane. Evans živil až do konce své naděje na posun na pódium, k čemuž mu hodně pomohlo vítězství v RZ 7. V posledních dvou zkouškách už ale mladý Brit za volantem Volkswagenu na toto tempo nenavázal a musel se smířit se čtvrtým místem. Nejrychlejší časy v obou těchto testech naopak zaznamenal Sam Moffett, který hodně usiloval o druhé místo. A to se mu povedlo, když v závěrečném testu Kellyho o 1,7 sekundy přeskočil. Fisher se tímto duelem za svými zády moc nevzrušoval, náskok z prvních dvou třetin rally už jen udržoval. Do nové sezóny vstoupil parádně a bohužel soupeřům nedopřál žádný zajímavý souboj o vítězství.

Komentářů celkem: 1
3. 2. 2020 16:27
0 0
Sam Moffett byl nakonec vyloučen, protože nedal auto na rozborku

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama