7. 2. 2020 08:01 − 6128× − 20

Zlatý volant ovládl závodník rally Martin Prokop

Síň slávy otevřel Tomáš Enge.

43. ročník motoristické ankety Zlatý volant zná své vítěze za rok 2019. Nejvíce bodů získal rallyový závodník Martin Prokop. V těsném závěsu pouhých tří desetin bodu za sebou nechal loňského vítěze Jana Kopeckého, držitele 11 trofejí Zlatého volantu. Do nově vzniklé Síně slávy českého motorsportu byl uveden Tomáš Enge. Ceny za celoživotní přínos motorsportu převzali italský motocyklový závodník Giacomo Agostini a aktivní pilot F1 Romain Grosjean ze stáje Haas.

O vítězích všech sportovních kategorií rozhodla bezmála třicetičlenná porota složená z motoristických novinářů v tandemu s motorsportovými fanoušky, kteří měli možnost hlasovat na internetu. Názor poroty měl dvě třetiny váhy hlasu, hlasování veřejnosti pak zbývající třetinu. “Hlasování se zúčastnilo okolo 50 tisíc fanoušků, což považuji za výborný výsledek a příjemný nárůst oproti loňské premiéře tohoto systému hlasování,” okomentovala Jana Svobodová z pořadatelské agentury Pozitif.

Podle slov pořadatelů v některých kategoriích hlasy fanoušků citelně zamíchaly s pořadím nominovaných závodníků. O největší drama se fanoušci postarali v kategorii Rally a maratony, kde mnohonásobný vítěz Jan Kopecký díky jejich hlasům téměř dorovnal několikabodový náskok, který měl vítěz Martin Prokop od poroty. Prokop získal trofej Zlatého volantu poprvé od roku 2014. “Na konkurování továrním týmům jsem si zvykl už ve WRC, o to stejné se snažíme na Dakaru. Loni se to povedlo, letos bohužel méně, ale tak to v závodech bývá. Snažíme se, budeme se snažit dál a snad se není za co stydět,” řekl Prokop při převzetí trofeje Zlatého volantu.

Podstatnou novinkou 43. ročníku ankety bylo otevření Síně slávy pro závodníky, kteří za svou kariéru získali 12 a více trofejí Zlatého volantu. Takový je v tuto chvíli pouze jeden – někdejší pilot F1, dnes občasný závodník, ale především motorsportový kouč Tomáš Enge. “Děkuji za tohle ocenění. Nečekal jsem to v takto mladém věku. Sice jsem v motorsportu skoro 30 let, ale ještě bych v něm chtěl dlouho vydržet,” okomentoval svůj vstup do Síně slávy Enge.

Kategorii Závody na okruzích ovládl Josef Král z týmu Scuderia Praha Racing, který se svým Ferrari vyhrál Evropský šampionát 24h Series. Za sebou nechal několikanásobného vítěze z předchozích let Adama Lacka a Filipa Salaquardu. Na dotaz moderátora, zda u něj platí pořekadlo Eat, sleep, race, repeat Král odpověděl: “V podstatě ano. Mám tu výhodu, že v pauzách při čtyřiadvacetihodinových vytrvalostních závodech na rozdíl od spousty jiných závodníků opravdu dokážu spát a regenerovat. Vytrvalostní závody v dnešní době nejde jezdit sám, takže bych chtěl poděkovat také svým týmovým kolegům Jiřímu Písaříkovi a Matteu Malucellimu a celému zbytku Scuderia týmu,” nechal se slyšet Král.

Závody do vrchu vyhrál stejně jako loni Lukáš Vojáček, který si v roce 2019 připsal vítězství v evropském šampionátu v kategorii 1. Na druhém a třetím místě se umístili Miloš Beneš a Marek Rybníček.

Třetí vítězství v řadě si odnesl Petr Nikodém za kategorii Autokros a rallycross. Držitel druhého místa z evropského šampionátu v kategorii Buggy 1600 za sebou nechal Jakuba Kubíčka a Radka Jordáka. “Závodění se věnujeme o víkendech a penězi nás ještě nikdo nezasypal. Chtěl bych tedy poděkovat hlavně svému týmu a hlavnímu sponzorovi, který sedí támhle v té řadě vedle mě, a to je můj táta,” zhodnotil své závodění při převzetí ceny Petr Nikodém.

Kategorie Motokáry přinesla několik nových jmen. Jako vítěz z galavečera Zlatého volantu odešel Jakub Talaš, loňský vicemistr ČR, který zaznamenal úspěchy také na Slovensku a v Německu. “Bylo to vůbec poprvé, co jsem byl nominovaný a rovnou výhra. Pochopitelně z toho mám velkou radost,” uvedl na tiskové konferenci vítěz kategorie Jakub Talaš. Na druhém a třetím místě skončili Dominik Javůrek a Adam Kowalski.

Trofej Zlatá řídítka pro nejlepší motocyklové závodníky si odnesl Filip Salač, dnes už jediné české želízko v ohni v mistrovství světa silničních motocyklů. Za sebou nechal svého českého kolegu ze seriálu Mistrovství světa Jakuba Kornfeila, který nedávno ohlásil konec kariéry, a Karla Haniku. Teprve 18letý Salač, který si v kategorii Moto3 v loňské sezóně vyjezdil ziskem 32 bodů celkově 23. místo, si bohužel nemohl převzít trofej osobně. Ze španělské Valencie poslal video-zdravici: “Vítězství v této anketě pro mě moc znamená. Sleduji ji už roky a vždycky jsem toužil ji vyhrát. Všem děkuji za podporu,” vzkázal ve videu Salač.

Nejlepší ženy v motorsportu byly oceněny Cenou Elišky Junkové. Trofej si odnesla Gabriela Novotná, která v loňském roce jela a úspěšně dokončila a Rally Dakar. Dalšími dvěma ženami v pořadí byly Gabriela Jílková a Sandra Pokorná. “Je to krásný pocit vyhrát a jsem moc ráda, že jsem se na Dakar mohla vrátit. Zlomená klíční kost, to je jen taková chřipka mezi úrazy,” odpověděla moderátorovi Novotná na poznámku, že rok předtím si z Dakaru odvezla zlomeninu.

Zcela novou kategorií pro tento ročník byla SimRace Trophy pro virtuální závodníky. Ti se utkávali celkem ve třech kolech, až nakonec zvítězil Michal Šmídl, který za sebou nechal Simona Kovačiče a Mariana Brabce. Závodním okruhem byl mostecký autodrom a závodilo se závodním tahači. V základním kole se díky putovnímu simulátoru patřícímu pořadateli mohli mezi simracery nominovat i zástupci široké veřejnosti. Další kolo proběhlo jako kvalifikace do finále, které se uskutečnilo teprve v předvečer galavečera Zlatého volantu, 5. února. “Na reálné závodění jsme nikdy neměli prostředky, takže jsem rád, že tímto způsobem můžu soutěžit a že to přináší závodní i finanční příležitosti,” řekl Michal Šmídl.

Vzácnými hosty galavečera Zlatého volantu byly dvě motorsportové celebrity: Giacomo Agostini, nejspíš nejúspěšnější motocyklový závodník všech dob, který do Prahy přijel převzít trofej Zlatých řídítek za celoživotní přínos motorsportu.

Druhým VIP hostem byl Romain Grosjean, stále aktivní pilot F1, který jezdí za stáj Haas. Ten převzal trofej Zlatého volantu pro Osobnost světového motorsportu. Moderátor ho překvapil otázkou na jeho původní zaměstnání v bance. “Ještě když jsem v roce 2009 začínal závodit ve Formuli 1, v neděli jsem závodil a v pondělí šel do kanceláře v bance. Byla to skvělá zkušenost a měl jsem to rád, ale dodnes mi to připomíná, jaké štěstí máme, že jsme závodníci. Je to práce, které se žádná jiná nevyrovná,” odpověděl Grosjean.

Další cenou předanou na galavečeru Zlatého volantu bylo Zlaté oko pro nejlepší motoristickou fotografii roku. Z více než stovky přihlášených fotografií vybrala fotografická porota deset nejlepších, jejichž velkoformátové tisky se staly součástí expozice na galavečeru. Vítězem se stal snímek Martina Kozáka s názvem Dragster. “Jsem rád, že to konečně vyšlo, protože jsem sem posílal fotky i čtyři předchozí roky a nic. Chce to fotit, fotit, fotit a pak to vyjde,” okomentoval své vítězství Kozák.

Motoristickou událostí roku se díky největšímu počtu hlasů od fanoušků stejně jako loni a předloni stala Barum Czech Rally Zlín. Sportovním autem roku byla fanoušky zvolena Toyota GR Supra, Sportovní motorkou roku pak KTM 790 Adventure R.

Komentářů celkem: 20
7. 2. 2020 08:23
0 0
Možná mi to uniklo, ale vyhrál Martin Prokop něco? Honza Kopecký alespoň MČR.....
7. 2. 2020 08:43
2 0
je to jen anketa...
7. 2. 2020 08:44
4 0
Jak Martin řekl, vyhrávat jako soukromník nad továrnou jde dost těžko. Obráceně to je podstatně jednodušší.smajlík
7. 2. 2020 09:23
0 1
Martina mám rád a nic proti němu nemám, ale myslím si, že zrovna on neměl být vítěz. Ale jak píše Shacki, je to jenom anketa.
7. 2. 2020 10:23
0 1
Ano, jenom anketa, která by ale měla být ke své historii důstojná. Myslím, že Honza nejen reprezentoval naši značku ve světě,byť v tovární podobě, ale také titul mu nespadl jen tak zadarmo. V každém případě nesnižuji výkony Martina,leč ten Zlatý volant nemá letos toho správného majitele. Ano, Dakar je dnes už značka, které se účastní desítky našich závodníků. Takže, zamysleme se na přidání Zlatého volantu v samostatné kategorii Maratony.
7. 2. 2020 12:23
3 0
Já jsem možná jako jedinej celkem v pohodě s vítězem. Uplně maratony nesleduju, ale občas zachytím, že Martin jel jako nejlepší soukromník na nějakém raidu. Bohužel ale všichni vidí jen Dakar. Srovnám-li to s ostatními jezdci, tak rozhodně jeden z nejlepších vloni byl. A navíc je z Jihlavy smajlíksmajlík
7. 2. 2020 13:54
2 0
Prokop si to zaslouží... smajlík
Možná nevyhrál, ale tohle přece není ocenění vítězů, tohle není vyhlášení celkových výsledků nějakého šampionátu. V té anketě je právě možné ocenit i ty, kteří nestojí na nejvyšších příčkách, ale za svůj přístup by si je zasloužili!
7. 2. 2020 16:48
1 0
Původně napsal walter
Možná mi to uniklo, ale vyhrál Martin Prokop něco? Honza Kopecký alespoň MČR.....
Mistrovství světa? Stejně jako Honza? smajlík Jen o pár let dřív.
7. 2. 2020 17:23
1 0
Anketa je za výsledky roce 2019 a připomínám skvělé 6.místo Prokopa na Dakaru. Myslím, že odborná porota vzala v potaz i málo vídané sportovní gesto, kdy Martin obracel na kola Cyrila Desprese, který byl v celkovém pořadí před ním. Zlatý volant 2019 je ve správných rukou.
7. 2. 2020 22:53
0 0
Mne by se tak libilo, když by se na tohle - pro me zcela zbytecny pálení ukrutnejch milionu - vysral a udělal velikej rallyovej tým a podporoval mladý talenty. Za to co stal Dakar mohlo jet 10kluku celej ceskej mistrak s R5kama. To by byl počin... ale jinak samozrejme gratulace ke zlatýmu volantu no, husty..
8. 2. 2020 06:03
0 0
Původně napsal pačes
Původně napsal walter
Možná mi to uniklo, ale vyhrál Martin Prokop něco? Honza Kopecký alespoň MČR.....
Mistrovství světa? Stejně jako Honza? smajlík Jen o pár let dřív.
Jaké období bylo hodnoceno v anketě Zlatý volant 2019? smajlík Hodnota anket je ala Slavík.
8. 2. 2020 07:52
0 0
Drobný rýpanec:titul mistra JWRC v S1600 "utrpěl" až už jeho hlavní soupeři přešli o třídu výšsmajlík.Ale názor poroty a fanoušků byl diametrálně odlišný,ten rozdíl 0,3bodu nepamatuju vcelé historii a ukazuje koho chtěli fandové.
8. 2. 2020 08:16
0 0
Můj názor je, že: Martin pomohl vloni soupeři před sebou, ačkoliv on by se na něj asi vykvávkl. Letos jeho mechanici pomohli jinému závodníkovi při opravě auta (jo, on nejspíš nepomohl, ale je tváří toho týmu a má asi i slovo o tom, co budou jeho mechanici dělat). To, že Kopecký vyhrál titul MČR a nemá zlatý volant je z minulosti prověřené, že lze (např. roky 2010, 2011, 2013 to ovšem nejspíš nikomu nevadilo, páč Kopecký je modla (i moje)) Ale je to fajn, že můžeme o věcech diskutovat a každý říct svůj názor. No a že si to na to shání prachy sám a mohl z toho sypat 10ti klukům českej mistrák. No tak to je názor. Nevidím nikde povinnost podporovat kohokoliv z vysmlouvaných peněz. Ale jak píšu. Je to můj názor.smajlík
8. 2. 2020 11:44
0 0
JE TO SMUTNÝ PŘIBEH.PŘEJME MU TO.MLADÍ,PENĚZŮM A ZVIDITELNENÍM POČINAJE....
8. 2. 2020 15:13
0 0
Žádná anketa není úplně objektivní a proto si i já dovolím drobný rýpanec. Kdyby ten volant vyhrál Honza Kopecký, našla by se tady určitá skupina kritiků, kteří by říkali, že to se mu to vyhrává, když jezdí za fabriku a má nářadí minimálně o level výš než zbytek startovního pole. Tak se s tím výsledkem ankety smiřme, že hlasující to viděli tak jak to viděli.
9. 2. 2020 10:31
2 0
Původně napsal ombre
Mne by se tak libilo, když by se na tohle - pro me zcela zbytecny pálení ukrutnejch milionu - vysral a udělal velikej rallyovej tým a podporoval mladý talenty. Za to co stal Dakar mohlo jet 10kluku celej ceskej mistrak s R5kama. To by byl počin... ale jinak samozrejme gratulace ke zlatýmu volantu no, husty..
Každý máme jiné koníčky, Martin chce jezdit maratony a Ty bys chtěl podporovat mladý talenty s R5kama.
Martin už maratony jezdí a Ty?
9. 2. 2020 14:13
0 0
A taky jiné možnosti ;)
10. 2. 2020 07:49
0 0
Já jsem spokojený. Tato anketa není jen o vítězstvích a Martin Prokop naší zemi rozhodně ostudu nedělá smajlík
13. 2. 2020 06:50
1 0
Nechci se nikoho zastávat ani nikoho hanit, ale některé komentáře mě připadají zcestné. Například Martin P. nejel jen Dakar, ale také jiné závody a to úspěšně. Peníze na tým a provoz si myslím sehnal poctivě (firma velmi slušně funguje). Msmajlíkožná funguje lidská závist, ale já bych jeho výkony nijak nesnižoval. Na druhou stranu bych nijak nepřeceňoval výsledky ŠM. Kolik opravdu továrních týmů jelo MS WRC2 (nebo jak se to jmenuje)? Trochu se mě zdá, že někteří srovnávají nesrovnatelné.
Jinak o anketě mám samozřejmě také své mínění.
17. 2. 2020 15:19
0 0
singer: ...
Když jsem to přečetl, přemýšlel jsem jaké mám přihlašovací jméno, protože kdybych se chtěl tady k tomu vyjádřit a měl takovou slovní zásobu, napsal bych přesně tohle smajlík
Já to podepisuji

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama