10. 2. 2020 13:20 − 3256× − 0 0

Šťastní sněhem obdaření Finové

Finové se stali vloni už poněkolikáté nejšťastnějším národem na světě a radost mají i tamní fanoušci rally.

Na rozdíl od svých sousedů Norů a Švédů totiž nemusejí rušit podniky národního šampionátu. Druhý podnik v Mikkeli trochu paradoxně odstartoval za sněhové bouře. Z toho neměl úplně radost lídr šampionátu Teemu Asunmaa, protože přívaly sněhu znamenaly jediné. Musel se připravit na tvrdou práci čističe trati. Na divácké superspeciálce v bouři to ještě nebylo tak hrozné, tam zajel stejný čas jako největší rival Emil Lindholm. O tom, že oba pilotují Škodu Fabia R5 evo, netřeba se dlouze rozepisovat. Fabie R5, ať už evo nebo ty starší, totiž ve Finsku pilotuje kompletní špička hlavní klasifikace SM1. Do té spadá i úřadující vicemistr Juha Salo, který novou sezónu začal úplně špatně. V Laponsku při úvodní rally zaryl svůj vůz na první zkoušce druhé etapy ve vysoké rychlosti do sněhové bariéry. V Mikkeli nechal už na úvodním diváckém úseku skoro půl minuty a v sobotu se musel pracně prodírat pořadím vzhůru. Po třech zkouškách se už úspěšně dostal až na páté místo. Následně ale potvrdil, že tato sezóna nebude jeho nejlepší. S poškozeným kolem musel odstoupit a jeho bodové konto zůstává nechutně prázdné.

Hodně za očekáváním zatím zůstává i další bývalý šampión Eerik Pietarinen, který má nově po svém boku světem protřelého spolujezdce Miikku Anttilu. V Arctic Lapland Rally svým hlavním soupeřům nestačil a nakonec jen díky Lindholmově chybě v závěru poskočil na druhé bodované místo. Na Vaakuna-Ralli Mikkeli o moc větší rychlost nepředvedl, nejlepším výsledkem byl čtvrtý čas z úvodní zkoušky. V RZ 4 zajel pátý čas a na páté místo se posunul i průběžně. Ve znamení samých pětek se odehrával celý zbytek soutěže v jeho podání. Takový výsledek se ztrátou minuty a půl na vítěze ale moc nepřipomíná Pietarinenovu rychlost, která jej před dvěma roky dovedla k zisku titulu. V záplavě škodovek působí jako zajímavé náčiní i kdysi tolik zatracované Mistubishi Lancer EVO IX. Produkčním vozům je určena klasifikace SM2 a v té hrají tyto vozy prim. Hegemonii tří diamantů se ale letos pokouší zlomit Riku Tahko, jenž vsadil na novou kategorii R4. Své Mini Cooper S vloni dlouho ladil a letos s ním už v Laponsku všechny pořádně prohnal. Nakonec se ale po potížích propadnul na čtvrté místo. Tentokrát začal v SM2 nejrychleji a o vedení se srdnatě rval až do RZ 6, po které byl s odstupem 13,8 sekundy druhý. V následujícím testu ale z jeho převodovky zmizely všechny rychlostní stupně až na jediný, dvojku. To znamenalo velkou ztrátu, ke které přibyla po opravě ještě dlouhá penalizace. Úspěch se tak ani tentokrát nedostavil, Tahko do cíle dojel až sedmý. Vítězem Vaakuna-Ralli v kategorii SM2 se stal pilot Lanceru EVO IX Jaro Kinnunen.

Jedno rychlé Mitsubishi v této rally pořádně potrápilo i nejlepší posádky SM1. Za jeho volantem se objevil finský rychlík Jarkko Nikara, který se v minulosti zúčastnil úspěšného projektu Pirelli Star Driver, ale pak další rozvoj jeho kariéry hodně zbrzdily havárie a nedostatek finančních prostředků. Vloni startoval na jediné rally také se svým vlastním Mitsubishi, ale havaroval. V Mikkeli dlouhou dobu držel skvělou třetí příčku, ale v závěrečné zkoušce ve tmě na soupeře nestačil a o bronz jej připravil Mikko Heikkilä za volantem škodovky. O vítězství spolu po celý den bojovala dvojice Asunmaa – Lindholm. V první zkoušce zajeli identický čas, v té druhé se ujal vedení lídr mistrovství. Ve třetím testu zajel rychleji Lindholm a stal se novým vedoucím jezdcem této rally. Důležitá pro něho však byla až zkouška následující, ve které se od svého soupeře dokázal odpoutat na více než deset vteřin. Asunmaa se ho sice dokázal držet, ale vteřinka se přičítala ke vteřince a spoléhat už musel jedině na náročný závěr za tmy. Ten se mu skutečně povedl, když v obou závěrečných testech jel rychleji než Lindholm. Vteřinek z jeho náskoku ale moc neukrojil a vítězem druhé soutěže mistrovství se stal Lindholm, který navázal na úspěchy svého otce Sebastiana z let 2003 a 2004, kdy se tato soutěž teprve zrodila.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama