10. 2. 2020 09:22 − 2378× − 0

Britské mistrovství se zajímavým obsazením

Ford Fiesta R5 vloni Matta Edwardse dovezl k druhému britskému titulu v řadě a Velšan tak má letos na dosah rekord.

Doposud se totiž nikomu z britských multišampiónů nepodařilo získat čistý hattrick. Za obhajobou titulu Edwards vyráží s novou technikou od osvědčené značky, Fordem Fiesta R5 MkII, a s novým hlavním sponzorem. Velkou konkurenci bude mít přímo pod nosem, když se na tratích v Británii a okolí bude celý rok objevovat účastník WRC2 Rhys Yates. Ten stejně jako na světových kolbištích bude i doma hájit barvy M-Sportu s Fiestou R5 MkII. Se starší verzí této techniky ohlásili účast v kompletním šampionátu Cathan McCourt a hlavně Tom Williams. Jednadvacetiletý Brit se po dvou letech v juniorském mistrovství světa vrací domů a v průběhu roku se může stát černým koněm šampionátu.

Rychlé dvojici ve Fiestách R5 MkII ale budou daleko více zatápět soupeři s konkurenčními speciály Hyundai. Hlavně Tom Cave má v šampionátu po loňském nevydařeném boji o titul nevyřízené účty. Do hry se po několika letech vrací Osian Pryce, jehož účast s Hyundaiem i20 R5 v dalších soutěžích ještě není úplně jistá. Jisté však je, že kde se objeví, tam bude stejně jako Cave bojovat o příčky nejvyšší. To Josh McErlean se třetím speciálem korejské značky má cíle trochu nižší. Přeci jen se jedná o jeho debutovou sezónu ve čtyřkolce. Na druhou stranu Ir dobře zná britské tratě, na kterých se vloni stal juniorským mistrem. Za velkou atrakci šampionátu pak lze určitě považovat návrat oficiální stáje malajsijského Protonu. V britských dílnám Mellors Elliot Motorsport se nový Iriz R5 zrodil už před několika lety, ale pořádný oficiální program se jim podařilo dát dohromady až nyní. Po tříleté pauze se tak Proton vrací do BRC s mladým Oliverem Mellorsem za volantem. Druhý Iriz R5 na úvodní Cambrian Rally osedlal James Williams, který vloni bojoval o titul mezi juniory. V bojích o nejvyšší příčky se minimálně na začátku sezónu neukázal nikdo z jezdců škodovky. David Bogie dal po několika neúspěšných pokusech šampionátu vale a vidu ani slechu ve Walesu nebylo ani po Martym McCormackovi.

Organizátoři soutěže měli původně připravenou trať s rychlostními zkouškami v délce zhruba 100 kilometrů. Z finančních důvodů se však rozhodli závěrečnou dvojici zkoušek, kterou měly absolvovat pouze posádky BRC, zrušit. Šampionát tak odstartoval hodně hubenou porcí 70 ostrých kilometrů. Alespoň se ale soutěžilo na kvalitních tratích známých z britského podniku MS. Kalendář britského mistrovství i letos zavítá do Irska na asfaltové tratě West Cork Rally a nebude chybět ani výlet do Belgie na Ypres Rally. Přímo ve Velké Británii se tak odjedou pouhopouhé čtyři soutěže. Kromě úvodní Cambrian Rally ve Walesu jde ještě o skotskou Armstrong Galloway Hills Rally na konci roku a severoirskou Today’s Ulster Rally. Ta je vlastně už poslední tradiční soutěží kalendáře, ze kterého vypadla anglická Pirelli Rally, neoddělitelná součást šampionátu od roku 1992. Nově byla do kalendáře zařazena jiná anglická soutěž, Corbeau Seats Rally Tendring & Clacton. Jelikož se jedná o asfaltovou rally, byl tím narušen i vyrovnaný poměr asfaltových a šotolinových podniků. Těch na zpevněném povrchu je teď více, celkem čtyři.

Pouhých sedmdesát ostrých kilometrů úvodní rally nedávalo možnost se dlouho rozkoukávat. Od začátku se muselo jet zcela naplno. Úřadující mistr Edwards si tak hned v první zkoušce kvůli zhasnutému motoru na startu přidělal pořádné starosti. Naštěstí ve zbytku zkoušky pořádně tlačil na pilu a nakonec ztratil jen 3,3 sekundy. Více smůly měl McErlean, který do cíle první zkoušky dorazil se čtvrtminutovou ztrátou na defektu. V dalších zkouškách se ale Ir zlepšoval a po náročné RZ 3 se vyhoupnul na senzační třetí příčku. Z té jej o dva testy později sesadil Yates a aby toho nebylo málo, McErlean musel svůj Hyundai v předposlední zkoušce rally odstavit. Řízení bohužel nevydrželo náraz do kamene. Na čele se od prvních kilometrů vyhříval jeho značkový kolega Cave. V druhém testu však vytasil zuby Edwards, zajel nejrychlejší čas a odstup na lídra soutěže snížil na polovinu. Pokračování jejich duelu z loňska bohužel skončilo dříve, než se vůbec pořádně rozjelo. Cave byl v jedné pravotočivé zatáčce na třetí zkoušce širší a levým zadním kolem atakoval kámen u trati. Při tom došlo k rozlomení zadního kola, které posádka musela přímo ve zkoušce vyměnit. Jelikož se kolo nedařilo sundat, posádka jeho výměnou ztratila více než tři a půl minuty. Šance na vítězství vzaly definitivně za své. Hned v následující asfaltové zkoušce Great Orme Cave ještě musel zpomalit kvůli ovcím na trati. Ve zbytku soutěže ale znovu pořádně přitlačil na pilu, dokonce vyhrál závěrečnou zkoušku a nakonec si z Walesu odvezl body alespoň za šesté místo.

Náročná devatenáctikilometrová třetí zkouška vytrestala i další jezdce jako třeba Yatese, který tam po chybě nechal půl minuty. Pilot druhé Fiesty R5 MkII Edwards se po Penmachnu naopak vyhoupnul do čela a do servisní přestávky už přijel s náskokem 22,2 vteřiny na druhého Pryce. Debutant za volantem speciálu korejské značky podle vlastních slov jel tak na osmdesát procent. Svou snahu nechtěl hned na začátku roku, na který zatím nemá kompletní balík financí, přehnat. Přímý souboj o vítězství tak v podstatě raději vzdal a spokojil se v cíli s tučnými body za druhé místo. Yates zajížděl podobné časy jako Pryce, ale kvůli třicetivteřinové ztrátě z RZ 3 ho nemohl přímo ohrozit a v cíli musel vzít zavděk třetí příčkou. Malajsijský Proton sice do soubojů o pódiové příčky nezasáhnul, ale ostudu si také neuříznul. Oba speciály dojely až na cílovou rampu a ve výsledcích zůstaly hned pod pódiem. Mellors se navíc blýsknul druhým časem na Great Orme a čtvrtou příčku jistě bral všema deseti. Juniorský šampionát se letos omezil na pohárový souboj posádek ve Fordech Fiesta R2T19. Hned úvodní podnik ale nabídnul nervy drásající duel Williama Creightona s Finlaym Retsonem. Vítězně z něho nakonec vyšel první jmenovaný. Absolutní triumf a skvělý nástup za obhajobou titulu však zaznamenal Edwards, který si do cíle dovezl náskok převyšující půl minuty.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama