Filip Mareš při premiéře v MS obstál

Posádka Filip Mareš – Jan Hloušek, kterou podporuje Autoklub ČR, se poprvé společně postavila na start závodu seriálu MS v rally.

Úřadující juniorské mistry Evropy v této disciplíně rozhodně nečekal lehký úkol, Rally Sweden dlouhodobě patří mezi světové podniky a letošní ročník navíc měl doslova atypické podmínky. Ještě před startem závodu došlo kvůli absenci sněhu k výraznému zkrácení trati a v časovém harmonogramu nakonec zůstalo pouhých devět rychlostních zkoušek o celkové délce necelých 150 kilometrů.

Přestože závod se svou kilometráží podobal spíše podniku Mistrovství České republiky, naše posádka nehodlala ve své přípravě nic zanedbat a s týmem Kresta Racing testovala ve Švédsku již týden před soutěží. Cílem bylo hlavně dostatečně se sžít se švédskými podmínkami, které jsou opravdu specifické. Po testu následovaly seznamovací jízdy, ty byly kvůli zkrácené trase poměrně rychlou záležitostí, naopak shakedown se odehrával netradičně hned na dvou tratích. Zatímco na prvním úseku se česká posádka ještě rozkoukávala, druhý přinesl 17. čas absolutně a skalp loňského soka z ERC Gryazina nebo Brita Yatese. Čas ze čtvrtečního večera dával naděje na dobrý výsledek a nejen fanoušci netrpělivě očekávali první rychlostní zkoušky. Filip s Honzou se po prvních testech zařadili na dvaadvacáté místo absolutně a bylo jasné, že zkušenější soupeři pro ně budou tvrdým oříškem. Do konce první etapy sice semčický jezdec poskočil ještě o příčku výše, v cíli však nadšením neoplýval a celou posádku trápila ztráta na nejrychlejší. „Výhoda Seveřanů je tady znát, narodili se tady a jezdí odmala jak sněhu, tak na šotolině, jsou to jejich domácí podmínky. My bychom byli ve výhodě doma na asfaltu,“ řekl v cíli prvního dne navigátor Jan Hloušek.

Druhá etapa přinesla české posádce kýžené zrychlení a například v rychlostní zkoušce Finnskogen došlo druhý den ke zlepšení o více než 30 sekund! Pozitivní náladu podtrhl posun v celkovém pořadí do první dvacítky celkového pořadí. „Dnes už to bylo výrazně lepší, mám z toho o kus lepší pocit, ztráta na opravdu nejrychlejší se snížila a teď na poslední klasické rychlostní zkoušce to byla zhruba sekunda na kilometr, což je podstatně lepší než včera. Cítím to i na jízdě, mám z toho větší radost a myslím si, že víme, kam se ještě posouvat, ale už takhle je to pro nás slibné při prvním startu,“ okomentoval druhou etapu český jezdec.

Poslední den čekala posádky pouze jedna rychlostní zkouška. Filipovi s Honzou se podařilo udržet za zády dotírajícího Rusa Gryazina a udrželi tak pěkné dvacáté místo v absolutním pořadí. V kategorii WRC3 poprvé česká posádka nakoukla do TOP 5, a to v rámci poslední rychlostní zkoušky, celkově z toho bylo šesté místo a s tím osm bodů do tabulky seriálu. „Rally Švédsko hodnotím super, přestože byla zkrácená. Těch zkušeností, které jsme tady posbírali, je velká spousta, jsem z toho fakt nadšený. Kdykoliv budu mít další možnost startovat na mistrovství světa, tak za ni budu strašně rád a už teď se těším, až zkušenosti budeme moci zúročit příště,“ zhodnotil Filip Mareš svou premiéru v kolotoči WRC.

Komentářů celkem: 62
18. 2. 2020 08:37
0 0
Původně napsal Rebbyman
Popravdě, úplně nevím, co od něj, milí kritici, očekáváte. Kdyby to aspoň bylo Švédsko... Ne, toto opravdu nebyla jízda po povrchu, který se dá někde natestovat. Na zaprášenou šoto si fakt hřeby nikdo nebere. Na povrchu, kde se grip mění s každou zatáčkou, při jízdě na hřebech v rychlostech, které na sněhové soutěži nejsou vůbec obvyklé, navíc při formátu soutěže, která má jen pár kilometrů (a kdy objektivně nemůžu ani testovat, protože takový mix povrchů na hřebíkách už nikdy nepojedu), by šel do rizika jen blázen. Tady nebyl důvod si cokoliv dokazovat a ohrozit pokračování sezóny.
Mimochodem, mohu poprosit o konkrétní jména ve výsledkové listině, která měla být za Marešem, společně s důvodem proč? Mám takový pocit, že tohle je jen hra na čísla, bez znalosti faktů. smajlík
Faktem je, že podmínky byly pro všechny stejné. smajlík Faktem je, že s těmito podmínkami nemá zkušenosti nikdo. smajlík
Faktem je, že tohle je skutečně jen hra na čísla. Díky bohu za to - čísla, kterými vyjádříme dosažené časy, nelžou. smajlík
18. 2. 2020 08:56
1 0
Podle mě by měla podpora mladých vypadat takto: Vzít někoho do 23 let a zajistit mu tak 1 až 2 roky na jeho slabých površích. Tedy třeba místo aby jezdil pořád dokola českej mistrák (lterý může jezdil, ale za své a bez podpory autoklubu) , tak ho fakt přihlásit do třeba Finského mistráku (kde je sníh a rychlá šotolina) a navíc ve stejném roce do komplet italského (nebo španělského)šotolinového. Pamatujete? Přesně tohle dělala ŠM pro Kopeckého, když bylo jasné, kde má slabinu.
18. 2. 2020 09:17
1 3
Zajímalo by mne, co dokázali pan Vrátníček s panem Brincem. Já si myslím, že jen blbě kecat na těch internetech.. Jste jen a pouze závistiví chudáčci..
18. 2. 2020 09:21 Upraveno 09:24
3 0
Původně napsal Wladimeer
Reagoval jsem i pod výsledkama, tak i zde. Kopeckého první Švédsko (pro porovnání):
https://www.ewrc-results.com/results/34-uddeholm-swedish-rally-2005/?s=397&ct=6
Když porovnání, tak se vším všudy. Kopeckému v čase jeho prvního startu na Švédské Rally bylo 23 let. Vzhledem k tomu, že narozeniny slaví 28.1., tak oslavil narozky a jel se klouzat do Švédska. Mareš bude mít letos 29, což je podle mě hodně. Podle mě se utrácí peníze na neperspektivného jezdce, zatímco mlaďoši, kteří by mohli něco dokázat, sedí doma.
18. 2. 2020 09:26 Upraveno 09:28
4 1
smajlík Tady je rallyových expertů a mentorů. smajlík Nedejbože aby si to přečetl a vzal k srdci Roman Kresta, okamžitě by se vzdal všech titulů, prodal Kresta Racing a nebo by začal uplně odzačátku a pár lidí odsud by zaměstnal jako týmové manažéry smajlík
18. 2. 2020 09:45
1 0
Já mám pocit, že tady nejde vůbec o p.Mareše a ani o nějaký talent. On bude talent do 35-ti let a potom se najde
nový talent a pojede se dál.
18. 2. 2020 09:50
5 2
To je člověku až stydno kolik je tady znalců a mistrů světa od pc. Očekáváni a reálná představa je jiná, chtěl bych vidět ty komentáře pokud by Mareš jednu RZ zajel na bedně v R5 a druhou havaroval, o tom rally fakt není a mnoho mladých supertalentů jak rychle začalo tak i skončilo. Pokud si někdo myslí, že se v ČR vychová jezdcec pohybující se stabilně na podiových pozicích MS tak aniž by místní továrna nevstoupila do první ligy MS je blázen a utopista. Nikdy se tak nestane pokud nebude Škoda jezdit zpět v WRC. Vizí projektu v současné fázi je zviditelnění českého motorsportu a českého jezdce, nic víc nic míň, kdo to nedokáže pochopit ten se motá stále dokola ve svých kritických až nenávistných komentářích. Přej a bude ti přáno, kdo hledá spravedlnost nechť zasedne v soudním senátu a i tam ji je pramálo. Přeju Marešovi spoustu pěkných výsledků.
18. 2. 2020 10:01
4 0
Popravdě řečeno, postrádám jakoukoliv smysluplnost debutu ve světě právě na této soutěži....
18. 2. 2020 10:04
1 0
Beru názor aktivních jezdců,kdy peníze které oni platí Autoklubu podle nich přicházejí v niveč jak se říká,ale na jednu stranu nebyl Tlusťák taky roky podporovaný Autoklubem ? Mám dojem že ano a řekl bych že se tam utopilo taky dost peněz,ale co stím naděláme ? Nic..... Jen se můžeme názorově hádat, že ten či onen tam má či nemá být..... Autoklub si vybral jak vybral,já tu možnost Marešovi přeji, přál bych ji i těm mladším.... Vlastně bych to přál každému diky kterému ve výsledcích uvidím naši vlajku..... ŠM jsem taky na jednu stranu přál v MS pěkné výsledky,ale v našem mistráku jsem přál spoustě jezdců aby to třeba vyšlo a tu továrnu vyklepli.Ono lepší něco než nic v tom MS
18. 2. 2020 11:18
4 0
Původně napsal jaymz
Původně napsal Rebbyman
Popravdě, úplně nevím, co od něj, milí kritici, očekáváte. Kdyby to aspoň bylo Švédsko... Ne, toto opravdu nebyla jízda po povrchu, který se dá někde natestovat. Na zaprášenou šoto si fakt hřeby nikdo nebere. Na povrchu, kde se grip mění s každou zatáčkou, při jízdě na hřebech v rychlostech, které na sněhové soutěži nejsou vůbec obvyklé, navíc při formátu soutěže, která má jen pár kilometrů (a kdy objektivně nemůžu ani testovat, protože takový mix povrchů na hřebíkách už nikdy nepojedu), by šel do rizika jen blázen. Tady nebyl důvod si cokoliv dokazovat a ohrozit pokračování sezóny.
Mimochodem, mohu poprosit o konkrétní jména ve výsledkové listině, která měla být za Marešem, společně s důvodem proč? Mám takový pocit, že tohle je jen hra na čísla, bez znalosti faktů. smajlík
Faktem je, že podmínky byly pro všechny stejné. smajlík Faktem je, že s těmito podmínkami nemá zkušenosti nikdo. smajlík
Faktem je, že tohle je skutečně jen hra na čísla. Díky bohu za to - čísla, kterými vyjádříme dosažené časy, nelžou. smajlík
Koukám, objektivita furt nikde. Podmínky byly pro všechny stejné. Jen se zapomíná na zkušenosti. Kde je měl Mareš získat? Není třeba koukat se na věc optikou místního specifika?
Podívám se do výsledků: Fin, Fin, Nor, Nor, Švéd, Švéd, Fin, Nor. Náhoda?
Následuje Fourmaux (který příjemně překvapil, nebýt penalizace! Nicméně svět jel už vloni) a Yates (-7 sec), se kterým tedy jel.
Gryazin je také slabý jezdec? Ani on nebyl schopen té armádě seveřanů stíhat.
Takže znovu se ptám: před kým měl Mareš být?
18. 2. 2020 12:22
3 0
Re: Rebbyman - Ta otázka je položena špatně. Neměla znít " před kým měl Mareš být", ale " v jakém věku měl Mareš získávat zkušenosti ve světě". Získávat je, když mu táhne 29. rok života, je pozdě. Mělo to být o nějakých 6 - 10 let dříve. Nikdo tady totiž nezmínil jednu podstatnou věc. Limity se snáze hledají, pokud je člověku 20 let a spousta věcí mu třeba nedochází, než v 29 létech, kdy už třeba má i nějaké závazky a funguje tam větší pud sebezáchovy. V jeho věku byla spousta pilotů už třeba i mistry světa, on jde sbírat zkušenosti. Může se klidně stát, že v tak pozdním věku prostě na ty limity už nedosáhne a jeho angažmá na venkovních soutěžích budou vyhozené peníze.
18. 2. 2020 12:46 Upraveno 12:47
6 0
Limity sice hledáš v mladším věku jednodušeji, ale na druhou stranu neznáme "pozadí" celé akce s Filipem Marešem. Nepředpokládám, že má volnou ruku letět "flat out" a buď to vyjde na skvělé umístění nebo budou mechanici auto vytahovat někde z lesa rozebrané na několik kusů.
O věku můžeme polemizovat, je pravda, že aby se dneska někdo prosadil, musí to udělat co nejdříve a co nejrychleji. Při cenách, které v rally panují, je málo mecenášů, kteří jsou ochotni někoho podporovat intenzivně 4-5 let a dostat ho na vrchol. Navíc na tom vrcholu na něj stejně nikdo nečeká. Aby se dále prosadil, musí mít tak, jak tak, kufr plný peněz, aby se s ním někdo ve bavil.
Já osobně si myslím, že je jedno, kdo by Autoklub a potažmo ČR ve světě reprezentoval. Kdyby za něj jel Cais, tak bychom pro změnu zase slyšeli, proč se podporuje člověk, který má za sebou bohatého sponzora a může jet za svoje. V případě mladého Semiše zase, proč se podporuje člověk, jež toho zatím až tak moc nedokázal a jeho výsledky jsou nekonstantní. Každé rozhodnutí by si jistě našlo své odpůrce.
Mě osobně nejvíc vadí, že nikde není jasně vysvětlen cíl celého "Mareš" projektu. Jede něco ve světě, něco v Evropě, něco doma a vlastně se ani pořádně neví, co pojede. Šance na konečné dobré umístění v jakémkoli šampionátu je velmi malá.
A nakonec - pokud jsou naši aktivní jezdci, spolujezdci a pořadatelé nakrknutí, že AČR rve obrovské sumy do jedné posádky a oni sami jsou spíše holeni, než by byli podporováni, můžou se přece spojit a vše napadnout přímou cestou. Tady na fóru o tom můžeme debatovat do zblbnutí, ale jsme jen fanoušci, kteří v podstatě nikoho nezajímají.
18. 2. 2020 12:56
1 0
Původně napsal nowi
Limity sice hledáš v mladším věku jednodušeji, ale na druhou stranu neznáme "pozadí" celé akce s Filipem Marešem. Nepředpokládám, že má volnou ruku letět "flat out" a buď to vyjde na skvělé umístění nebo budou mechanici auto vytahovat někde z lesa rozebrané na několik kusů.
O věku můžeme polemizovat, je pravda, že aby se dneska někdo prosadil, musí to udělat co nejdříve a co nejrychleji. Při cenách, které v rally panují, je málo mecenášů, kteří jsou ochotni někoho podporovat intenzivně 4-5 let a dostat ho na vrchol. Navíc na tom vrcholu na něj stejně nikdo nečeká. Aby se dále prosadil, musí mít tak, jak tak, kufr plný peněz, aby se s ním někdo ve bavil.
Já osobně si myslím, že je jedno, kdo by Autoklub a potažmo ČR ve světě reprezentoval. Kdyby za něj jel Cais, tak bychom pro změnu zase slyšeli, proč se podporuje člověk, který má za sebou bohatého sponzora a může jet za svoje. V případě mladého Semiše zase, proč se podporuje člověk, jež toho zatím až tak moc nedokázal a jeho výsledky jsou nekonstantní. Každé rozhodnutí by si jistě našlo své odpůrce.
Mě osobně nejvíc vadí, že nikde není jasně vysvětlen cíl celého "Mareš" projektu. Jede něco ve světě, něco v Evropě, něco doma a vlastně se ani pořádně neví, co pojede. Šance na konečné dobré umístění v jakémkoli šampionátu je velmi malá.
A nakonec - pokud jsou naši aktivní jezdci, spolujezdci a pořadatelé nakrknutí, že AČR rve obrovské sumy do jedné posádky a oni sami jsou spíše holeni, než by byli podporováni, můžou se přece spojit a vše napadnout přímou cestou. Tady na fóru o tom můžeme debatovat do zblbnutí, ale jsme jen fanoušci, kteří v podstatě nikoho nezajímají.
Naprostý souhlas, lépe bych to nevystihl. Taky moc nechápu proč pojede v každém mistrovství něco a ne ucelenou sezonu. Myslím si, že by pro něj bylo lepší zkusit ME, tam by mohl mít slušnou šanci na celkové umístění.
18. 2. 2020 15:38
0 0
Bohužel, i já musím za sebe konstatovat, že mi uniká koncepce... smajlík
Něco doma, něco v Evropě, něco ve světě a výsledek? Zkušenosti? Zkušenosti pro příští rok na který z těch šampionátů? Proč se nezaměřit pouze na jedno? Třeba komplet Evropu, nebo komplet svět? Co a kde má tedy příští rok zúročit?
18. 2. 2020 19:39
0 0
Původně napsal ombre
Člověk by brečel co tady (skoro) všichni plodíte...

Nikdo nikdy z našich jezdců neudělal tak rychlej progres na šotolině jako Mareš. Vrátníčku ty speciálně ty vědmo.. Spočítej si, kolik závodu má se 4kolkou na šotolině, podívej se na výsledky loňského Polska například, kdy jel celej závod vpodstatě rovinu s Huttunenem..Furt nic? Jestli jste někdo čekal, že poprvé ve Švédsku a ještě za těchto podmínek pojede o bednu, víte o rally kulový. Ať vás vaše závist všechny sežere...
Ombre napíšu ti tady jedno jméno ROVANPERA a teď zapoj mozek.
18. 2. 2020 19:57 Upraveno 20:00
0 0
To nowi: z velké části s tebou souhlasím, jen ne co se týče mladého Semeráda. Nejsem jeho obdivovatel ani kamarád, ani nevím jestli za ním stojí velký sponzor nebo jak to s ním je. Ale vždyť ten kluk má 18 nebo 19 let, za těch pár závodů si myslím ukázal, že jezdit umí a seděl už i v R5, tím myslím, že si to osahal. Jako základ přece super. Tak mu dejme rok v R2 v Evropě, rok v MS a hurá do R5. A bude mu v tu dobu 21, 22...ale ne 26 nebo 27 let.smajlík
18. 2. 2020 20:54
0 0
kerim: Myslis toho borce, kterej uz 7 let zavodi na nezpevnenym povrchu, z toho 4 roky s R5 a 2 roky v tovarne v MS, kde loni oslavil titul? Kterej mel od detstvi dokonaly zazemi a muzeme se jen domnivat, co vsechno delal doma za barakem? Ten zanedlouho nejspis bude absolutnim mistrem, no.
Juniorskej program by mel bejt ucelenejsi, par kluku 18-20 s R2 v ME nebo MS a jeden s R5 v MS. Kdyz se ta statni cast penez nasype 100 -200 lidem doma, tak jim zbyde tak na vonnej stromecek.
Co se vyberu talentu tyka, tak asi nikdo nevime, jak to bylo s Cerninem a Kupec udelal pruser, kvuli kterymu prisel o papiry, ve vlastni rezii pak nejezdil spatne. Mares pak byl nejlepsi mozna volba a momentalne je u nas uz nejrychlejsi po Kopeckym. Kterej to zazemi a sponzory mel a v SM dostal sanci na ukor Kresty, kterymu tim v podstate zarizli karieru.
18. 2. 2020 20:59
0 0
Původně napsal Danzel36
To nowi: z velké části s tebou souhlasím, jen ne co se týče mladého Semeráda. Nejsem jeho obdivovatel ani kamarád, ani nevím jestli za ním stojí velký sponzor nebo jak to s ním je. Ale vždyť ten kluk má 18 nebo 19 let, za těch pár závodů si myslím ukázal, že jezdit umí a seděl už i v R5, tím myslím, že si to osahal. Jako základ přece super. Tak mu dejme rok v R2 v Evropě, rok v MS a hurá do R5. A bude mu v tu dobu 21, 22...ale ne 26 nebo 27 let.smajlík
Já netvrdím,že to tak není.Byl to jen příklad. Nicméně po něm nikdo nesáhnul.Proč,to je otázka.Pro škodovku není české jméno asi zajímavé a co se týče AČR, je to nějaká jejich politika a nevěřím, že se někdy dozvíme, jak si to celé stojí a proč je to tak, jak je.Je to všechno určitá politika a velký balík peněz, na tohle je selský rozum krátký...
18. 2. 2020 23:12
0 0
Původně napsal Pepan A1
Re: Rebbyman - Ta otázka je položena špatně. Neměla znít " před kým měl Mareš být", ale " v jakém věku měl Mareš získávat zkušenosti ve světě". Získávat je, když mu táhne 29. rok života, je pozdě. Mělo to být o nějakých 6 - 10 let dříve. Nikdo tady totiž nezmínil jednu podstatnou věc. Limity se snáze hledají, pokud je člověku 20 let a spousta věcí mu třeba nedochází, než v 29 létech, kdy už třeba má i nějaké závazky a funguje tam větší pud sebezáchovy. V jeho věku byla spousta pilotů už třeba i mistry světa, on jde sbírat zkušenosti. Může se klidně stát, že v tak pozdním věku prostě na ty limity už nedosáhne a jeho angažmá na venkovních soutěžích budou vyhozené peníze.
Ale já s otázkou věku vůbec nepolemizoval. Polemizoval jsem výhradně s kritikou dosaženého výsledku. Prosím, nevkládej mi do úst něco, co jsem neřešil a řešit nechtěl. Děkuji. smajlík
19. 2. 2020 08:22
1 0
Původně napsal Rebbyman
Původně napsal Pepan A1
Re: Rebbyman - Ta otázka je položena špatně. Neměla znít " před kým měl Mareš být", ale " v jakém věku měl Mareš získávat zkušenosti ve světě". Získávat je, když mu táhne 29. rok života, je pozdě. Mělo to být o nějakých 6 - 10 let dříve. Nikdo tady totiž nezmínil jednu podstatnou věc. Limity se snáze hledají, pokud je člověku 20 let a spousta věcí mu třeba nedochází, než v 29 létech, kdy už třeba má i nějaké závazky a funguje tam větší pud sebezáchovy. V jeho věku byla spousta pilotů už třeba i mistry světa, on jde sbírat zkušenosti. Může se klidně stát, že v tak pozdním věku prostě na ty limity už nedosáhne a jeho angažmá na venkovních soutěžích budou vyhozené peníze.
Ale já s otázkou věku vůbec nepolemizoval. Polemizoval jsem výhradně s kritikou dosaženého výsledku. Prosím, nevkládej mi do úst něco, co jsem neřešil a řešit nechtěl. Děkuji. smajlík
Nechtěl jsem se Vás dotknout a pokud se tak stalo, tak promiňte. Já jsem jenom chtěl říct, že pokud by věk bylo jedno z rozhodujících kritérií, Mareš by vůbec ve Švédsku nestartoval a tím pádem by se nemusela řešit otázka, před kým by měl být. Na tomto fóru si cením kultivovanosti diskutujících, proto sem rád chodím a z toho důvodu nějaké napadání nebo osočování sem nehodlám zatahovat. A pokud můj příspěvek vyzněl jinak než jsem jej zamýšlel, tak se ještě jednou omlouvám.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!