Jiří Šteg - eWRC.cz
18. 2. 2020 10:32 − 8023× − 24

Další pokerová partie v Ženevě

Kudy a kam se vydá WRC po čtvrteční schůzce zainteresovaných?

Na pozadí problémů automobilového průmyslu vystupuje znovu do popředí otázka nákladů ve WRC. Vozy WRC jsou atraktivní, ale také mimořádně drahé. To se nelíbí řadě managerů automobilek, jejichž čela jsou zahalena chmurami z budoucího nepředvídatelného vývoje odvětví. Chmury obcházejí i centrálu FIA v Paříži, neboť rok 2022 se blíží, je nutné připravit technické předpisy včetně hybridizace a přitom se nedaří najít soulad v pozicích mezi FIA zbylými třemi výrobci ve WRC. Hlavním kamenem úrazu je spalovací motor. Předpisy pro motory jsou do značné výsledkem jenom částečně úspěšné snahy FIA o zavedení tzv. Global Race Engine neboli globální závodní motor z počátku tohoto století. Snahou FIA tehdy bylo v podstatě sjednotit pohonné jednotky ve vrcholových patrech hlavních automobilových disciplín (včetně F1) a zároveň dát výrobcům možnost nejrůznějších úprav a přizpůsobení pro konkrétní požadavky pro jednotlivé série a v konečném důsledku motory zlevnit. To se tak úplně nepovedlo. Zavést GRE do všech plánovaných sérií se nepodařilo, ale pohrobci původní snahy v určitých disciplínách zůstávají a lze je vystopovat i ve WRC.

Tahanice kolem nákladů motorů ve vrcholné rally kategorii probleskovaly již delší čas. S blížícím se datem vyhlášení předpisů pro rok 2022 v červnu tohoto roku (původní termín byl duben) nervozita i síla souboje o předpisy pro budoucí pohonnou jednotku resp. WRC jako celek narůstá. Tento čtvrtek se má v Ženevě uskutečnit další z pravidelných jednání zainteresovaných stran o budoucnosti WRC. A pohonná jednotka bude velkým jablkem sváru. Toyota totiž prosazuje, aby WRC používaly i nadále v zásadě aktuální pohonné jednotky, jejichž konstrukční architektura vychází z GRE. Naproti tomu Hyundai a Ford resp. M-Sport prosazují odklon směrem k agregátům vycházejícím z aktuálních předpisů pro R5. Důvodem jsou nepřekvapivě náklady. FIA chce, aby náklady na příští WRC byly výrazně nižší ve srovnání s vozy aktuálními. S GRE se jedná o kvadraturu kruhu. Zavedení, byť částečně modifikovaných, motorů z R5 by takové snížení nákladů snad umožnilo, pokračování s aktuálními motory naopak de facto znemožnilo. Toyota, která nemá k dispozici motor R5 je zásadně proti a hrozí ukončením aktivit v rally. Před čtvrtečním jednáním nejsou vyhlídky na dohodu nijak růžové a fanoušci z celého světa budou napjatě čekat, jak se situace vyvine.

Portál Dirtfish si o situaci v oblasti technických předpisů pro WRC 2022 popovídal s rally ředitelem FIA Yvesem Mattonem:

Dirtfish: Yvesi, co nám můžete říci o harmonogramu do roku 2022?

Yves Matton: Máme (vypsané) tendry na hybridní kity – ty pokrývají akumulátor, motor, příslušenství – do konce letošního února. Do měsíce poté rozhodneme o dodavateli kitu. V květnu požádáme výrobce, aby předpisy odsouhlasili tak, abychom je v červnu předložili Světové radě motorsportu. V červnu také budeme mít Světovou radou motorsportu odsouhlasený nový balík bezpečnostních opatření.

DF: Řekněte nám více o bezpečnostním balíku.

YM: Všichni výrobci začali pracovat na vlastním ochranném rámu a dalších elementech ve vozech jako je umístění sedadel a takových věcech. Týmy utrácely spoustu peněz za něco, co bylo ve výsledku velmi podobné. Byli jsme výrobci požádáni, abychom připravili jeden bezpečnostní balík pro všechny. To také znamená, že budeme muset dělat jenom jednu sadu crash testů a podobných věcí. Věděli jsme, že abychom to dokázali budeme potřebovat další tři měsíce a na tom nyní pracujeme.

DF: Takže FIA vlastně bude vyrábět rámy?

YM: Ne, vyprojektujeme jej a určíme specifikace.

DF: Nehledě na to, do jakého vozu se v roce 2022 podíváme, všechny rámy budou vypadat stejně?

YM: Správně.

DF: Nezpozdilo se to trochu?

YM: Jak jsem již uvedl dříve, práce na bezpečnostním balíku vyžadují asi tři měsíce a trochu se to zpozdilo, jsme asi o měsíc pozadu proti hybridnímu kitu.

DF: Do jaké míry věříte, že výrobci budou souhlasit?

YM: Od výrobců máme pozitivní odezvu a nic nenaznačuje, že bychom neměli mít jejich podporu. Jsme opravdu blízko. Je tam jedna či dvě věci, na kterých se bude muset popracovat, ale zpětná vazba je pozitivní. Ale… stane se, že jdete do kostela s nevěstou a ona uteče! Ale věřím v úspěch.

DF: Pro případ že nebudou souhlasit máte plán B?

YM: V tuto chvíli neexistuje plán B. Jak jsem řekl, věřím, že souhlas dostaneme.

DF: Kolik bude nový vůz stát?

YM: Cílová cena je půl milionu EUR. Cílíme na čtyřicetiprocentní snížení nákladů oproti aktuálním vozům, ale spíše to vypadá na třicet pět procent.

DF: Můžete zavést nákladový strop?

YM: Udělat to je komplikované…

DF: Je to váš šampionát, nemůžete týmy dotlačit do toho, aby prodávaly vozy za pevnou cenu se stejným přístupem jako vozy Rally 2?

YM: Je to něco, o čem jsme přemýšleli, ale nemůžeme to udělat. Jsou tam právní dopady. Potřebujeme snížit náklady nejen proto, abychom přilákali nové výrobce, ale také abychom udrželi stávající výrobce a vytvořili silnou obchodní platformu pro ty týmy, které chtějí prodávat zákaznické vozy. Musíme vytvořit obchodní platformu, musíme udělat šampionát udržitelným.

DF: Kolik vozů uvidíme na startu v roce 2022?

YM: Rád bych tam viděl čtyři vozy od každé značky.

DF: Jak chcete realizovat toto snížení nákladů?

YM: Pracujeme na nákladech na techniku a některé položky budou nepochybně převzaty z filosofie pro R5 resp. Rally 2, jak ji nyní známe. Budeme snižovat možnost volby pro spoustu dílů; čím více volby dílů dáte týmům, tím více budou zkoumat, vyvíjet, testovat a vyrábět tyto nové díly – a to všechno stojí spoustu peněz. Naše představa je redukovat počet těchto dílů. A ruku v ruce s tím se podíváme i na četnost, se kterou mohou být jaké díly měněny během rally. Musíme se podívat na všechny části vozu. Jestliže se podívám na aktuální WRC, pak je musíme srovnat s jejich ekvivalenty ve vozech Rally 2. Pokud přinášejí hodnotu z marketingového hlediska, je to něco, o čem se musí přemýšlet, ale pokud ne, tak proč (by tam měly být)? Například nádrž v aktuálním WRC je o tolik dražší než v R5, ale dělá tu samou práci. Proč bychom za ní měli utrácet více? Není to tak, že by se někdo podíval a nechal se ohromit benzínovou nádrží. Stejné je to s tlumiči, je v nich skryto tolik technologie – potřebujeme to? Na našem soupisu jsou i použité materiály a také aero kit. Chceme držet stejnou filosofii aero kitu, ale chceme použít méně částí. Dobrým příkladem je difuzor; v závislosti na jeho umístění, může nastat potřeba ho vyměnit v každém servisu a to stojí hodně peněz. Uvažujeme i o ploškách užívaných na předku aerodynamického balíčku. Máme nějaké představy, jak bychom tam mohli ušetřit.

DF: Co řeknete lidem, kteří si myslí, že WRC by měly reprezentovat vrcholnou techonologii?

YM: Potřebujeme ji, je to důležitá součást a chceme, aby tento sport byl laboratoří. Ale nepotřebujeme utrácet hodně peněz za něco, co nepřinese nic pro marketing.

DF: Jak bude hybridní systém konkrétně používán?

YM: Jak víte, hybridní systém bude po první tři roky kontrolovaný FIA. A bude zahrnovat použití hybridu na rychlostních zkouškách, to bude platit již od počátku roku 2022. Jak to uděláme? Teď na tom pracujeme, požadavek na použití hybridů na zkouškách přišel od týmů. Bude k dispozici v určitých vybraných momentech, ještě to není rozhodnuto, ale přemýšlíme o určitých rychlostních zónách nebo něčem podobném. Musíme být opatrní, kde povolíme používání tohoto dodatečného pohonu. Co se týče jízdy na spojovacích úsecích chceme aby vozy jezdily přes města na elektřinu, počítáme na to asi 10 až 12 kilometrů.

DF: Jak rychlá ta auta budou?

YM: Chceme mít stejnou úroveň rychlosti, jakou máme teď.

DF: Jestliže GRE motor stojí 150 tisíc EUR a motor R5 stojí 30 tisíc, jak chcete dosáhnout stejného výkonu?

YM: Můžeme například investovat dodatečných 10 tisíc EUR, možná do turba nebo něčeho takového a pak můžeme mít podobný výkon. I pokud bychom museli použít více motorů za sezonu, bude to o poznání levnější. Snížit náklady na tyto vozy je hodně důležité. Je to něco, na čem všichni společně velmi tvrdě pracujeme. Spolupráce je dobrá a děláme velmi pěkné pokroky. Nežertuji, když říkám, že se teď všichni scházíme jednou týdně v Ženevě, abychom to zvládli.

Komentářů celkem: 24
20. 2. 2020 15:09
0 0
Zkusím se ještě zapojit. Ono dneska bych řekl, že motorsport musíme z marketingového hlediska dělit na dvě části. Jednak tu hnusnou, špinavou, ropnou a pak tu skvělou zelenou, kdy automobilky prostřednictvím zapojení do Formulí E a podobných věcí chtějí vyslat vzkaz, že jdou s dobou, sledují trendy elektromobility a ekologie a cílí se na "laickou veřejnost". U angažmá v TCR a podobně si osobně myslím, že pokud jde vůbec o marketing (přiznám se, že nevím jak je to tam s továrními týmy apod. a zda nejde, hodně hnusně řečeno, spíš o bussiness s prodejem závoďáků), tak se tam cílí už na fanoušky motorsportu nebo aut obecně, aby viděli, že tato značka má úspěchy a chtěli si ji třeba koupit i v civilu a aby se s "brandem" pojily nějaké úspěchy a emoce. Ono když si vezmem příklady z minula, kdy angažmá v rally pomohlo utvořit obraz značce, tak Subaru nebo AUDI by mohly fungovat jako dobré příklady. Jen otázka, zda třeba Subaru a spojení s rally máme jen my autíčkáři nebo aj ona "laická veřejnost".
20. 2. 2020 15:47
0 0
Laická veřejnost kouká na to, aby za co nejlevnější peníz dostala co nejlepší výbavu s maximem jízdních a jiných "asistentů", z nichž naprosto žádný v závodní verzi samozřejmě není. Když se to navíc zaleje zelenou omáčkou (nějaké to "eko", "elektro" a podobné nesmysly, které ovšem zaručují např. vjezd do center, ev. parkování zdarma, tak veřejnost hýká blahem...
Proto formule E (které pravověrné fandy stejně nezajímají - teda já osobně skousnul asi 10 minut, pak jsem to vypnul), proto ty hybridní WRC a podobné nesmysly. Obávám se, že nad rally se smráká a proto jsem rád, že jsem zažil dobu, kdy svět byl ještě v pořádku...
20. 2. 2020 18:18
0 0
1) Laickou verejnost bych nepodcenoval, Dakar zna skoro kazdej a vetsina ma i poneti o tom, ze existuje neco podobnyho v mensim. A cast z toho zna i to Subaru.
2) Auto jako statusova vec uz vysla z mody a kdy uz, tak je lepsi image koupit BMW X misto M. A kdyz uz treti+ auto do rodiny jako hracku, tak nejakyho youngtimera na investici.
3) I pres to si myslim, ze automobilka musi provozovat nejakej motorsport. Podle me marketaci podcenujou dlouhodobej image znacky, kterej ma vliv na ne-uplny-laiky, ktery zase maj vliv na ty uplny. Prikladem budiz Fiat, kterej se z motorsportu stahnul a za poslednich 30 let sel tak ke dnu, ze se poradne neprodava ani v Italii. Pritom je to objektivne stejne dobry auto, jako Ford, Francouz, nebo Folcvagn.
20. 2. 2020 20:11
Upraveno 20:15
0 0
Ono se to snad nějak usadí. Elektrika zdaleka nemá vyhráno (nabíjecí infrastruktura např.), vodík taky zaklepe na dveře, naftaři musí něco distribuovat atp. atd. Takže krásný smradlavý Ottův motor ještě dlouho žít bude. Nakonec to skončí nějakým mixem různých pohonných soustav. Snad. FIA je samozřejmě rizikový faktor, jako každá velká struktura bude bránit dosažené pozice - tj. rozhodování - do roztrhání těla, o nadstátních strukturách typu EU nemluvě. Na druhou stranu taky nemůžou vyvádět do nekonečna. Před pár lety FIA usilovala o exkluzívní vzhled a výkony WRC, musí to být něco super extra za každou cenu, výsledek vidíme. Z Mattonových slov probleskují stopy racionality. Bude-li (zjednodušeně) stát motor R5 s restriktorem třeba 40 mm polovinu/třetinu a mít stejný výkon jako dnešní silostroje a bude limit 5 na sezonu, tak to vyjde furt o poznání levněji. Áčka taky fungovala. Ta nádrž je krásný příklad nesmyslnosti šlechtění, odehrává se tam souboj za spoustu peněz o nic. Proč řešit tloušťku a materiál skel, když můžou být sériová? Proč kevlarové a jiné výmysly na aerodynamiku, když v letectví jsou řádově levnější technologie ve větším zatížení? Nešlo by to nakonec bez všech těch spoilerů? Různé nesmysly jako třeba cenové limity, výkonová hmotnost, hmotnost s jezdcem, omezení výkonu atp. jsou pak navíc jenom pro zlost. A pro hraní nejrůznějších, povětšinou špinavých, her. A pro moudré rozhodování evtl. sankcionování. Taky mě občas zahalí chmury, ale zdravý rozum a fyzikální danosti nakonec zvítězí. Tedy doufám smajlík. Trochu nerozumím té zmínce o tlumičích. Jsou drahé, to je fakt, ale je to jeden z rozhodujících elementů aktuální rychlosti. Když už, tak takhle se zaměřit na výdrž. Co takhle nechat homologovat jen jedny na všechny druhy povrchu (puristi odpustí). Co takhle povolit jen "sériové" plechy. Ta cesta co nejvíc zpět ke kořenům a k sérii se přímo nabízí.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama