Jiří Šteg - eWRC.cz
18. 2. 2020 10:32 − 8936× − 24

Další pokerová partie v Ženevě

Kudy a kam se vydá WRC po čtvrteční schůzce zainteresovaných?

Na pozadí problémů automobilového průmyslu vystupuje znovu do popředí otázka nákladů ve WRC. Vozy WRC jsou atraktivní, ale také mimořádně drahé. To se nelíbí řadě managerů automobilek, jejichž čela jsou zahalena chmurami z budoucího nepředvídatelného vývoje odvětví. Chmury obcházejí i centrálu FIA v Paříži, neboť rok 2022 se blíží, je nutné připravit technické předpisy včetně hybridizace a přitom se nedaří najít soulad v pozicích mezi FIA zbylými třemi výrobci ve WRC. Hlavním kamenem úrazu je spalovací motor. Předpisy pro motory jsou do značné výsledkem jenom částečně úspěšné snahy FIA o zavedení tzv. Global Race Engine neboli globální závodní motor z počátku tohoto století. Snahou FIA tehdy bylo v podstatě sjednotit pohonné jednotky ve vrcholových patrech hlavních automobilových disciplín (včetně F1) a zároveň dát výrobcům možnost nejrůznějších úprav a přizpůsobení pro konkrétní požadavky pro jednotlivé série a v konečném důsledku motory zlevnit. To se tak úplně nepovedlo. Zavést GRE do všech plánovaných sérií se nepodařilo, ale pohrobci původní snahy v určitých disciplínách zůstávají a lze je vystopovat i ve WRC.

Tahanice kolem nákladů motorů ve vrcholné rally kategorii probleskovaly již delší čas. S blížícím se datem vyhlášení předpisů pro rok 2022 v červnu tohoto roku (původní termín byl duben) nervozita i síla souboje o předpisy pro budoucí pohonnou jednotku resp. WRC jako celek narůstá. Tento čtvrtek se má v Ženevě uskutečnit další z pravidelných jednání zainteresovaných stran o budoucnosti WRC. A pohonná jednotka bude velkým jablkem sváru. Toyota totiž prosazuje, aby WRC používaly i nadále v zásadě aktuální pohonné jednotky, jejichž konstrukční architektura vychází z GRE. Naproti tomu Hyundai a Ford resp. M-Sport prosazují odklon směrem k agregátům vycházejícím z aktuálních předpisů pro R5. Důvodem jsou nepřekvapivě náklady. FIA chce, aby náklady na příští WRC byly výrazně nižší ve srovnání s vozy aktuálními. S GRE se jedná o kvadraturu kruhu. Zavedení, byť částečně modifikovaných, motorů z R5 by takové snížení nákladů snad umožnilo, pokračování s aktuálními motory naopak de facto znemožnilo. Toyota, která nemá k dispozici motor R5 je zásadně proti a hrozí ukončením aktivit v rally. Před čtvrtečním jednáním nejsou vyhlídky na dohodu nijak růžové a fanoušci z celého světa budou napjatě čekat, jak se situace vyvine.

Portál Dirtfish si o situaci v oblasti technických předpisů pro WRC 2022 popovídal s rally ředitelem FIA Yvesem Mattonem:

Dirtfish: Yvesi, co nám můžete říci o harmonogramu do roku 2022?

Yves Matton: Máme (vypsané) tendry na hybridní kity – ty pokrývají akumulátor, motor, příslušenství – do konce letošního února. Do měsíce poté rozhodneme o dodavateli kitu. V květnu požádáme výrobce, aby předpisy odsouhlasili tak, abychom je v červnu předložili Světové radě motorsportu. V červnu také budeme mít Světovou radou motorsportu odsouhlasený nový balík bezpečnostních opatření.

DF: Řekněte nám více o bezpečnostním balíku.

YM: Všichni výrobci začali pracovat na vlastním ochranném rámu a dalších elementech ve vozech jako je umístění sedadel a takových věcech. Týmy utrácely spoustu peněz za něco, co bylo ve výsledku velmi podobné. Byli jsme výrobci požádáni, abychom připravili jeden bezpečnostní balík pro všechny. To také znamená, že budeme muset dělat jenom jednu sadu crash testů a podobných věcí. Věděli jsme, že abychom to dokázali budeme potřebovat další tři měsíce a na tom nyní pracujeme.

DF: Takže FIA vlastně bude vyrábět rámy?

YM: Ne, vyprojektujeme jej a určíme specifikace.

DF: Nehledě na to, do jakého vozu se v roce 2022 podíváme, všechny rámy budou vypadat stejně?

YM: Správně.

DF: Nezpozdilo se to trochu?

YM: Jak jsem již uvedl dříve, práce na bezpečnostním balíku vyžadují asi tři měsíce a trochu se to zpozdilo, jsme asi o měsíc pozadu proti hybridnímu kitu.

DF: Do jaké míry věříte, že výrobci budou souhlasit?

YM: Od výrobců máme pozitivní odezvu a nic nenaznačuje, že bychom neměli mít jejich podporu. Jsme opravdu blízko. Je tam jedna či dvě věci, na kterých se bude muset popracovat, ale zpětná vazba je pozitivní. Ale… stane se, že jdete do kostela s nevěstou a ona uteče! Ale věřím v úspěch.

DF: Pro případ že nebudou souhlasit máte plán B?

YM: V tuto chvíli neexistuje plán B. Jak jsem řekl, věřím, že souhlas dostaneme.

DF: Kolik bude nový vůz stát?

YM: Cílová cena je půl milionu EUR. Cílíme na čtyřicetiprocentní snížení nákladů oproti aktuálním vozům, ale spíše to vypadá na třicet pět procent.

DF: Můžete zavést nákladový strop?

YM: Udělat to je komplikované…

DF: Je to váš šampionát, nemůžete týmy dotlačit do toho, aby prodávaly vozy za pevnou cenu se stejným přístupem jako vozy Rally 2?

YM: Je to něco, o čem jsme přemýšleli, ale nemůžeme to udělat. Jsou tam právní dopady. Potřebujeme snížit náklady nejen proto, abychom přilákali nové výrobce, ale také abychom udrželi stávající výrobce a vytvořili silnou obchodní platformu pro ty týmy, které chtějí prodávat zákaznické vozy. Musíme vytvořit obchodní platformu, musíme udělat šampionát udržitelným.

DF: Kolik vozů uvidíme na startu v roce 2022?

YM: Rád bych tam viděl čtyři vozy od každé značky.

DF: Jak chcete realizovat toto snížení nákladů?

YM: Pracujeme na nákladech na techniku a některé položky budou nepochybně převzaty z filosofie pro R5 resp. Rally 2, jak ji nyní známe. Budeme snižovat možnost volby pro spoustu dílů; čím více volby dílů dáte týmům, tím více budou zkoumat, vyvíjet, testovat a vyrábět tyto nové díly – a to všechno stojí spoustu peněz. Naše představa je redukovat počet těchto dílů. A ruku v ruce s tím se podíváme i na četnost, se kterou mohou být jaké díly měněny během rally. Musíme se podívat na všechny části vozu. Jestliže se podívám na aktuální WRC, pak je musíme srovnat s jejich ekvivalenty ve vozech Rally 2. Pokud přinášejí hodnotu z marketingového hlediska, je to něco, o čem se musí přemýšlet, ale pokud ne, tak proč (by tam měly být)? Například nádrž v aktuálním WRC je o tolik dražší než v R5, ale dělá tu samou práci. Proč bychom za ní měli utrácet více? Není to tak, že by se někdo podíval a nechal se ohromit benzínovou nádrží. Stejné je to s tlumiči, je v nich skryto tolik technologie – potřebujeme to? Na našem soupisu jsou i použité materiály a také aero kit. Chceme držet stejnou filosofii aero kitu, ale chceme použít méně částí. Dobrým příkladem je difuzor; v závislosti na jeho umístění, může nastat potřeba ho vyměnit v každém servisu a to stojí hodně peněz. Uvažujeme i o ploškách užívaných na předku aerodynamického balíčku. Máme nějaké představy, jak bychom tam mohli ušetřit.

DF: Co řeknete lidem, kteří si myslí, že WRC by měly reprezentovat vrcholnou techonologii?

YM: Potřebujeme ji, je to důležitá součást a chceme, aby tento sport byl laboratoří. Ale nepotřebujeme utrácet hodně peněz za něco, co nepřinese nic pro marketing.

DF: Jak bude hybridní systém konkrétně používán?

YM: Jak víte, hybridní systém bude po první tři roky kontrolovaný FIA. A bude zahrnovat použití hybridu na rychlostních zkouškách, to bude platit již od počátku roku 2022. Jak to uděláme? Teď na tom pracujeme, požadavek na použití hybridů na zkouškách přišel od týmů. Bude k dispozici v určitých vybraných momentech, ještě to není rozhodnuto, ale přemýšlíme o určitých rychlostních zónách nebo něčem podobném. Musíme být opatrní, kde povolíme používání tohoto dodatečného pohonu. Co se týče jízdy na spojovacích úsecích chceme aby vozy jezdily přes města na elektřinu, počítáme na to asi 10 až 12 kilometrů.

DF: Jak rychlá ta auta budou?

YM: Chceme mít stejnou úroveň rychlosti, jakou máme teď.

DF: Jestliže GRE motor stojí 150 tisíc EUR a motor R5 stojí 30 tisíc, jak chcete dosáhnout stejného výkonu?

YM: Můžeme například investovat dodatečných 10 tisíc EUR, možná do turba nebo něčeho takového a pak můžeme mít podobný výkon. I pokud bychom museli použít více motorů za sezonu, bude to o poznání levnější. Snížit náklady na tyto vozy je hodně důležité. Je to něco, na čem všichni společně velmi tvrdě pracujeme. Spolupráce je dobrá a děláme velmi pěkné pokroky. Nežertuji, když říkám, že se teď všichni scházíme jednou týdně v Ženevě, abychom to zvládli.

Komentářů celkem: 24
18. 2. 2020 11:03
1 0
Začínám pomalu měnit růžové brýle za černé, protože zatímco při zavádění současných WRC jsem byl optimistou, tady tak nějak důvod k optimismu nevidím. A tento rozhovor mě v tom jen utvrzuje.
18. 2. 2020 11:13
0 0
Je neskutečné, jak sebou lidi od FIA nechávají vorat a nechávají se vydírat.
18. 2. 2020 11:30
0 0
Kdybyste chteli poradit, tak vyvojovy naklady klesaj s poctem prodanejch kusu. A toho dosahnete tak, ze povolite wrca i mimo MS. Na tom aute toho je min, nez co bylo pred 20 lety.
Tenhle sport zacal jako zavody znacek, nikoliv jezdcu, kdyz bude jedinej vyvoj v rezii fabrik bodykit, tak to vsechno tak nejak ztrati smysl.
18. 2. 2020 12:42
0 0
Vůbec tomu nerozumím, ale přesto si dovolím přispět do diskuse smajlík. Moje představa je povýšit současné R5 po určitých úpravách na nejvyšší kategorii (aerokity a další věci, které nezvýší jeho cenu o více než polovinu). Dále bych nechal vedle sebe jezdit dnešní motory a hybridy, aby byly srovnatelné (event. lehce zvýhodnit hybridy, protože je automobilky chtějí). A to nejdůležitější je podle mě homologační podmínka - výroba určitého počtu vozů ročně, např. 40 vozů, z nichž by si továrna směla nechat max. 10 a zbytek musí nabídnout soukromým týmům a následně vypsat šampionát i pro tyto soukromé týmy. Jak píšu na začátku, vůbec tomu nerozumím, takže ty počty jsou třeba mimo realitu, ale myslím, že nejsem sám, komu se šampionát o 9 autech nelíbí. Jestli bude jezdit 9 spalovacích aut, nebo 9 hybridů je celkem jedno - to rozhodně úroveň a atraktivitu nezvedne, jen to možná o pár let oddálí konec tohoto krásného a finančně náročného sportu.
18. 2. 2020 13:36 Upraveno 13:45
0 0
Zajímalo by mě, jak na tom byly nákladově Béčka a Áčka v poměru k tehdejším ekonomickým podmínkám. Nemyslím, že vyšly podstatně levněji, než je tomu v současnosti. Jen dnes je naprosto jiné postavení automobilek. Boom prodeje je pryč, spousta z nich musí sakra tvrdě bojovat o svojí existenci.
Dříve měly jednotlivé týmy téměř neomezené finanční možnosti a navíc použitá auta mohly prodávat dále. Dnes to možné není a ruku na srdce - i kdyby to šlo, kolik soukromníků by bylo schopno utáhnout provoz nejnovějších WRC? A proti komu by jeli? Na R5 je to zbytečně těžké a drahé kladivo a samostatný šampionát (nebo jen skupina) pro nová WRCa někde v Evropě, je spíše utopie. Teď se do toho začínají míchat ještě hybridy a samotná FIA v tom má asi pořádný guláš a těžce bojují, jak to celé spojit, aby to nebyl holý nesmysl.
18. 2. 2020 13:49
0 0
nowi mě inspiroval. Neříkalo se v dobách WRC boomu někdy po začátku milénia, že nové WRC (mám na paměti nějaká slova Ašína, když dotáhli toho jejich Focuse), že to auto stojí v přepočtu kolem 20 mio českých? No a když si vezmu dnešní cenu WRC, tak mi přijde, že se to touto optikou moc nepodražilo a přitom ty auta jsou rakety někde úplně jinde než to, co neslo přídomek WRC tehdy. A to pomíjím to, co byla ta částka v tehdejších a co v dnešních korunách. Jen asi otázka provozních nákladů, přece jen na tom Focusu nebylo sto kilo karbonu, jak dnes na Fiestě smajlík A ono obecně, jestli nehraje roli i proměna sponzoringu, někde jsem četl zajímavý článek o tom, že vlastně zákaz tabákové reklamy znamenal obrovský problém pro motorsport a prachy, co se do toho sypaly tehdy nejsou dodneška nahrazeny podobně štědrými sponzory odjinud.
18. 2. 2020 13:55 Upraveno 14:04
0 0
S tím cigaretovým sponzoringem samozřejmě souhlas. Marlboro, Bastos, Camel, Rothmans, HB a mnozí další byly pořádnými finančními sypači do týmů v průřezu šampionátů všech úrovní. Náhrada není a nebude. I tradiční firmy (olejářské, automotive...) rvou dnes raději peníze do jiných sportovních odvětví, než je rally.
bdX
18. 2. 2020 14:02
0 0
smajlík
18. 2. 2020 14:17
0 0
Fakt jsou ty prahy a narazniky (kdyz urazis kridlo, tak to uz vetsinou neni tak velky procento skod smajlík ) o tolik drazsi, nez na starejch WRCech? Na nich totiz byla spousta jinejch predrazenejch veci, vcetne tech neprilis podstatnejch.
Se zakazem tabakovy reklamy sel do hoven veskerej motorsport, ale vyrobci tekutejch jedu maj asi jeste vyssi zisky. Jenze dneska uz do toho oni ani fabriky nejsou ochotny nalejt tolik, zrejme marketingovy data tvrdej, ze to neni in. A asi opravdu neni. A taky neni in zucastnit se. Jabka jsou in.
18. 2. 2020 17:22
1 0
Já si myslím, že na to jdou stejně. Stačí se podívat na sérii, která v současnosti táhne asi nejvíce automobilek - Formuli E. Tam jedou všechny týmy s naprosto shodným autem a i přes to láká množství automobilek - pro příklad Mercedes, Audi, BMW, Porsche, Jaguar, DS nebo Nissan. Proč? Jednoduše, za minimální peníze mají maximální marketing.
Z toho jasně vyplývá, že to, o čem Matton mluví, by mohl být krok vpřed. WRC se zlevní, týmy se nebudou muset starat o vývoj motoru nebo bezpečnostních rámů a mohou se více soustředit na jiné rozdílové části auta. Nehledě na to, že stavba top auta z trubkového rámu bude nákladově úplně jinde, než vykuchat rodinný hatchback a na jeho základě postavit WRC. To nejen že pomůže udržet stávající týmy (ehmm M-Sport), tak by mohl přilákat nové, pro které by byl vstup do WRC mnohem jednodušší. A pokud budou náklady opravdu o 35 % menší, tak není nad čím přemýšlet.
18. 2. 2020 17:47
0 0
Nevím, jestli je to pravda, nebo jen fáma, ale prý tehdá v Argentině, když Evans ztratil v brodu difuzor, tak jeho cena byla tak velká, že M-Sport ani neměl náhradní.. Ale může to být jen JPP a s pravdou to nemá nic společného.
18. 2. 2020 18:07
0 0
Já bych řekl že ono je u nových WRC vše drahý, protože se vše dělá na pár aut... Řekněme u Fabie R5 kde je po světě kolem nebo přes 300 aut a díly se vyrábějí ve velkých sériích je to někde jinde.... Staré WRC měli prahy dá se říct ze sériového auta,aero se tolik nehrotilo.... Navíc se mohli prodávat.... Teď je to stylem formule 1 jen pro pár vyvolených a je jasné že ten vývoj se moc ničím zpět nezaplatí.... M-Sport nemít R5,R2 a své tuning oddělení MS-RT tak balancuje na hranici likvidace......
18. 2. 2020 18:19
0 0
Moc děkuji za článek a především za pohodovou a věcnou diskuzi!!! smajlík
18. 2. 2020 18:31
3 0
Původně napsal mrkenny
Já si myslím, že na to jdou stejně. Stačí se podívat na sérii, která v současnosti táhne asi nejvíce automobilek - Formuli E. Tam jedou všechny týmy s naprosto shodným autem a i přes to láká množství automobilek - pro příklad Mercedes, Audi, BMW, Porsche, Jaguar, DS nebo Nissan. Proč? Jednoduše, za minimální peníze mají maximální marketing.
Z toho jasně vyplývá, že to, o čem Matton mluví, by mohl být krok vpřed. WRC se zlevní, týmy se nebudou muset starat o vývoj motoru nebo bezpečnostních rámů a mohou se více soustředit na jiné rozdílové části auta. Nehledě na to, že stavba top auta z trubkového rámu bude nákladově úplně jinde, než vykuchat rodinný hatchback a na jeho základě postavit WRC. To nejen že pomůže udržet stávající týmy (ehmm M-Sport), tak by mohl přilákat nové, pro které by byl vstup do WRC mnohem jednodušší. A pokud budou náklady opravdu o 35 % menší, tak není nad čím přemýšlet.
To, co píšeš, má samozřejmě logiku. Nicméně motoristický sport braly automobilky jako skvělé hřiště pro technický vývoj. Každý se snažil a snaží být o krok napřed. V málokterém sportu je tak důležité mít špičkovou techniku a k tomu špičkového sportovce, který ji umí využít na 100%.
Pokud teď dostanou stavebnici, na kterou se ušije kastle jako na hadraplán a bude se tam moci upravit jen omezený počet dílů, začne to celé trochu postrádat smysl. Neříkám, že to bude nezajímavé, ale stane se z toho lehce bezpohlavní arkáda a vytratí se jedinečnost jednotlivých automobilek. O omezení nákladů se mluvilo mnohokrát a jak to vždy skončilo, víme velice dobře. Ze mě už mluví trochu staromilectví, ale vývoj rally se mi nelíbí. Stejně to celé stojí na faktu, jak se bude dařit automobilkám. Když půjde jejich ekonomika do kopru, půjde do kopru i rally, ať už bude na benzín nebo elektriku. A že jde skončit ze dne na den, jsme dobře viděli na VW i Citroënu.
19. 2. 2020 13:49
1 0
Ono je na to více možnosti pohledů a jspu tak protichůdné, že ideální řešení nikdy nevznikne.
Promotér WRC šampionátu chce jedinečnost = auta WRC jen tam. Výsledkem drahá auta neboť prodej mimo šampionát není možný.
Promotér chce šampionát around the world = bude jezdit v lokalitách bez tradice s možná problematickou diváckou kulisou na místě. Zanikají tradiční podniky.
Automobilky - chtí být vidět a chtí vítězit. Vlastně si nepřejí konkurenci. Kdo tomu nevěří ať se podívá jak to probíhá na Dakaru, Le Mans, sveho času v IRC nebo teď v kategorii R5 při šampionátu WRC.
Diváci by chtěli vic automobilek, stabilitu v predpisech, ale kdo to je ten divák? Zná ho někdo, viděl ho někdo z FIA, mluvil s ním. Pro koho ty závody vůbec pořádají?
Už vím pro peníze.
20. 2. 2020 09:28
0 0
Původně napsal nowi
Původně napsal mrkenny
Já si myslím, že na to jdou stejně. Stačí se podívat na sérii, která v současnosti táhne asi nejvíce automobilek - Formuli E. Tam jedou všechny týmy s naprosto shodným autem a i přes to láká množství automobilek - pro příklad Mercedes, Audi, BMW, Porsche, Jaguar, DS nebo Nissan. Proč? Jednoduše, za minimální peníze mají maximální marketing.
Z toho jasně vyplývá, že to, o čem Matton mluví, by mohl být krok vpřed. WRC se zlevní, týmy se nebudou muset starat o vývoj motoru nebo bezpečnostních rámů a mohou se více soustředit na jiné rozdílové části auta. Nehledě na to, že stavba top auta z trubkového rámu bude nákladově úplně jinde, než vykuchat rodinný hatchback a na jeho základě postavit WRC. To nejen že pomůže udržet stávající týmy (ehmm M-Sport), tak by mohl přilákat nové, pro které by byl vstup do WRC mnohem jednodušší. A pokud budou náklady opravdu o 35 % menší, tak není nad čím přemýšlet.
To, co píšeš, má samozřejmě logiku. Nicméně motoristický sport braly automobilky jako skvělé hřiště pro technický vývoj. Každý se snažil a snaží být o krok napřed. V málokterém sportu je tak důležité mít špičkovou techniku a k tomu špičkového sportovce, který ji umí využít na 100%.
Pokud teď dostanou stavebnici, na kterou se ušije kastle jako na hadraplán a bude se tam moci upravit jen omezený počet dílů, začne to celé trochu postrádat smysl. Neříkám, že to bude nezajímavé, ale stane se z toho lehce bezpohlavní arkáda a vytratí se jedinečnost jednotlivých automobilek. O omezení nákladů se mluvilo mnohokrát a jak to vždy skončilo, víme velice dobře. Ze mě už mluví trochu staromilectví, ale vývoj rally se mi nelíbí. Stejně to celé stojí na faktu, jak se bude dařit automobilkám. Když půjde jejich ekonomika do kopru, půjde do kopru i rally, ať už bude na benzín nebo elektriku. A že jde skončit ze dne na den, jsme dobře viděli na VW i Citroënu.
Bojím se, že doby, kdy automobilky braly závody jako možnost technologického vývoje jsou dávno pryč, kromě Toyoty a možná Hyundaie mě nenapadá žádná automobilka, která by jezdila závody za tímto účelem (pokud nepočítám výrobce luxusních a sportovních aut jako třeba Porsche).
Automobilky chtějí co nejvíc marketingové síly za co nejnižší peníze, právě proto se jich tolik hrne třeba do TCR nebo právě F-E.
20. 2. 2020 11:05
1 0
mrkenny: Já tedy nejsem moc silný v televizní nebo tištěné reklamě, ale nějak jsem postřehl pouze v propagaci škodovky odkaz na rally. U jiných automobilek mi to spojení buď uniklo nebo jej nepoužívají. Minimálně tady u nás.
Fox
20. 2. 2020 13:34 Upraveno 13:35
0 0
nowi: A o tom to totiž je. My tady jsme fandové, co o rally ví skoro všechno (někteří ještě o hodně víc smajlík), ale v průměrné populaci konzumní společnosti ví, co to je rally asi tak 1%. Takže se nediv, že v reklamách ty odkazy jsou málo nebo vůbec. Pár % v souvislosti s motorsportem cosi tuší o F1 a to je tak asi všechno...
20. 2. 2020 14:03
0 0
Fox: Tomu rozumím. Ale právě proto mi není jasné, jak zde bylo zmíněno, proč se vlastně účastnit TCR, Formule E apod. Je tam marketingový dopad o tolik větší nebo je to jen levnější? Vyplývá mi z toho, že by bylo tedy asi rozumnější a levnější propagovat své výrobky zcela jiným způsobem, než je drahý motoristický sport ve všech svých odvětvích.
Fox
20. 2. 2020 15:01
0 0
Čert ví....
To je otázka, na kterou asi nezná odpověď ani takový marketingový guru, jakým je bezesporu Marek Prchal...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!