27. 2. 2020 15:01 − 17848× − 26

Aspekta Rally Team vstupuje do třídy Open N

Plzeňský Aspekta rally team se na tuzemských i zahraničních tratích pohybuje již od roku 1992.

V posledních letech byly sportovním načiním teamu Mitsubishi Lancer deváté a desáté evoluce.

Pro letošní rok se team, který je spojen s otcem a synem Pertlíčkovými, rozhodl pro částečnou změnu techniky a na soutěžní tratě vyrazí v nově vzniklé třídě OPEN N CZ s vozem Ford Fiesta, jehož mechanické díly pochází z vozu Mitsubishi EVO X.

O důvodech pro změnu, průběhu stavby a plánech do budoucna nám povídal Jiří Pertlíček jun.

Poslední tři sezony jsme závodili jsme s vozem Mitsubishi Lancer EXO X. I přes veškerou péči jsme často odstupovali na technické závady, na což jsme v minulosti nebyli zvyklí. Slabinou se u „desítky“ ukázala zejména převodovka, díky které jsme museli dvakrát po sobě odstoupit hned v úvodu soutěže. Pohár trpělivosti přetekl na loňské Valašské rally, kdy jsme odstoupili v polovině druhé rychlostní zkoušky.

Od té doby jsme začali intenzivně řešit, jakým dalším směrem se vydáme. Po pečlivém zvážení všech našich možností ( jezdeckých, časových, finančních) jsme se nakonec rozhodli pro realizaci projektu „OPEN N“. Tyto vozy jezdí ve mnoha evropských zemích a v podstatě se jedná o přeplňovanou čtyřkolku využívající techniku Mitsubishi nebo Subaru, osazenou v atraktivní karoserii, zpravidla podobné vozem třídy R5. Je ale třeba zdůraznit, že úpravy motoru, včetně restriktoru průměr 33 mm, vycházejí z předpisů FIA pro skupinu N.

Do projektu jsme šli s vědomím, že v českém mistrovství pro tento vůz není prozatím třída a cesta ke zdárnému dokončení nebude jednoduchá. Na druhou stranu jsme ale věděli, že uplatnění tohoto vozu je v polském i slovenském mistrovství. Zároveň jsme vnímali zvýšený zájem o tyto vozy v Rakousku, kde v průběhu minulé sezony pro tyto vozy vytvořili speciální třídu 8.

Na začátku projektu jsme oslovili dva polské úpravce karoserií – společnost PROTOCARS bratranců Dytkových a společnost Budowa rajdowek Janusze Cieslara. Po osobních návštěvách a shlédnutí technického provedení úprav padla volba na Januzse Cieslara, kterému jsme koncem září předali k přestavbě skelet Fordu Fiesta. Na konci loňského listopadu jsme si přestavěný skelet převzali a začala stavba vozu v našich dílnách.

Protože pan Janusz Cieslar (www.budowarajdowek.pl) kromě výroby skeletů vyrábí i mnoho dalších komponentů na soutěžní vozy, dohodli jsme se ním na užší spolupráci a ASPEKTA se stala jeho výhradním zástupcem pro Českou a Slovenskou republiku.

Souběžně, někdy od léta loňského roku, začal táta jednat s Autoklubem české republiky o možnostech uplatnění takového vozu v rally v České republice. Po počátečních seznamovacích konzultacích dostal táta možnost prezentovat náš projekt v rally komisi a v technické komisi. Na tomto místě je třeba nesmírně poděkovat zejména panu Valentovi, předsedovi komise rally, a Ing. Stránskému, předsedovi technické komise, generálnímu sekretáři FAS a všem členům technické komise a komise rally komise za pozitivní a aktivní přístup ke vzniku této novinky. Dále je ještě třeba poděkovat slovenskému soutěžákovi panu Romanovi Popovičovi, který byl ochoten nám zapůjčit svůj vůz, abychom jej mohli předvést „in natura“ oběma komisím. Výsledkem této více něž půlroční práce je fakt, že pro vozy OPEN N CZ byl vytvořen národní technický předpis, podle kterého lze tyto vozy u nás stavět a provozovat, přičemž mohou startovat v MMČR ve třídě 13. Včera se stavbou těchto vozů vyslovilo souhlas i Ministerstvo dopravy ČR a umožnilo tím využít i pro ně sportovní značky „R“. Pánové, ještě jednou všem, kteří se podíleli na vzniku třídy OPEN N CZ, upřímně děkujeme.

Náš vůz Ford Fiesta OPEN N CZ jsme se rozhodli postavit s maximálním využití všech povolených úprav. Základem je motor Mitsubishi Lancer EVO X., jehož turbodmychadlo je osazeno předepsaným restriktorem o průměru 33 mm. Převodovka je sekvenční a jsem nesmírně rád, že se nám povedlo navázat spolupráci se společností X-shift, jejíž výrobky jsou zárukou kvality. Řídící jednotky pak budou značky MOTEC.

Uděláme všechno pro to, bychom se s vozem ukázali již na Valašské rally 2020 začátkem dubna a společně s mým dlouholetým spolujezdcem Radimem Oravou (pojedeme spolu již 15. rok) máme v plánu absolvovat všechny soutěže MMČR.

O auto se budu střídat s mým tátou, který je hlavním motorem celého projektu a kterému bych rád i touto cestou poděkoval za obrovské nasazení a hlavně péči, se kterou staví nejen Forda, ale i všechny závodní auta, se kterými jsem v minulosti závodil.

Komentářů celkem: 26
4. 3. 2020 19:4521
0 0
Medvěd:jsem vše pročetl ale:Moje poslední ačková MAZDA stojí v Rakousku v kopřivách a je v žalostném stavu.
A kde se teda nabrala ona 323 GT-R Proto od Stokingera ha?
4. 3. 2020 20:0722
0 0
Konec prvního příspěvku: "Bohužel MAZDA aktuálně nic homologovaného nemá a postavit OPEN N CZ do 25 let staré MAZDA 323 GT-R se nám už nechtělo. Byť můj kolega Stockinger, prodejce vozů MAZDA v Rainbachu, to udělal."
4. 3. 2020 20:3423
0 0
Ok díky.Asi "občas" něco přečtu a nedám do souvislostí a pak se stím peru hledaje konce a kraja.
6. 3. 2020 08:3924
0 0
Mazdar páni diskutující.
Tak jsem po létech obnovil za pomoci Tomáše Wanky svoji registraci na ewrc a už se tedy nemusím přihlašovat údaji svého syna. Přiznám se, že mne velmi překvapilo, že ačkoliv uplynula již řada let, vlastně se obměnila celá jedna generace, tak stále si dost lidí tuto dobu pamatuje a spojuje mne MAZDA 323 GT-R. Potěší to a děkuji.
Pro vaca.p: při tvorbě technického předpisu pro OPEN N CZ se vycházelo zejména z rakouského a slovenského předpisu. Polský je výrazně volnější. Po všech diskusích, úpravách a změnách našeho předpisu se zdá, že náš předpis je nejpřísnější. Domnívám se, že je to dáno zejména tím, že bylo nutno najít kompromis k možnosti použití sportovních SPZ "R" a k nutnosti absolvovat STK.
V tomto okamžiku jsem zcela pohlcen stavbou vozu, a tak jsem se dosud podrobnému srovnání předpisů příliš nevěnoval. Zatím vycházím z toho, že vůz postavený podle českého předpisu se s rezervou vejde do předpisu slovenského i rakouského. Například rakouský předpis povoluje na rozdíl od českého větší průměr brzdových kotoučů (380 mm), zatímco český předpis trvá na dodržení homologovaných rozměrů ve skupině N.
Ing. Jiří Pertlíček sen.
6. 3. 2020 21:4825
0 0
No a ještě by to chtělo vysvětlit proč ti naši "AČR" vždycky dávají do oběhu přísnější regule než jsou v jiných státech EU.To by mě fakt zajímalo.
10. 3. 2020 16:5026
0 0
Domnívám se, že důvody pro přísnější předpis v ČR jsou v zásadě dva: prvním důvodem je, že byla snaha vytvořit technický předpis pro třídu OPEN N a nikoliv OPEN A či OPEN WRC. V tomto smyslu se domnívám, že udržení těchto vozů z hlediska mechanických dílů co nejblíže dílům homologovaným ve skupině N je správné. Už jenom kvůli udržení nákladů na rozumné úrovni. Kdo chce výše, má na to a je ochoten za to zaplatit, půjde do R4 nebo R5. Podle mého názoru tyto ambice třída OPEN N CZ nemá.
Druhým důvodem, který ale ponechám bez komentáře, je fakt, že na rozdíl od všech okolních zemí pouze u nás procházejí soutěžní vozy přes STK. Ale i to považuji za správné. Rovněž tak omezení pouze na značku Mitsubishi. Při loňském seznamování se s těmito vozy v zahraničí jsem v Polsku narazil na vůz, který vypadal jako Fabie R5, ale "bublal" v něm motor Subaru. Mně to k sobě nějak nepasovalo.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!