Fafe zažilo parádní show

Fafe největší událost sezóny sice zažije až v květnu, ale hodně živo v této Mekce rallysportu bylo už teď.

Zasloužil se o to úvodní díl portugalského mistrovství, který se tam odehrává každoročně. I když tento národní šampionát patří k těm zajímavějším v Evropě a za poslední roky udělal pořádný krok kupředu, o největší show se na tradičních úsecích v okolí města Porto postaral tovární tým korejské značky Hyundai. Ten do Portugalska vyslal hned dvojici nadupaných speciálů i20 WRC. Zatímco Daní Sordo startoval se starou verzí, Ott Tänak se na šotolinové cesty vydal s vozem vybaveným novými aerodynamickými prvky. S Toyotou to letos nebudou mít jednoduché a každý kilometr navíc se hodí. Zda lépe fungovala stará nebo nová aerodynamika, o tom můžeme jen a jen spekulovat. Časy této dvojice i20 se totiž neměřily a navíc posádky absolvovaly o dvě zkoušky méně. Celých 133 ostrých kilometrů pak měl absolvovat další pilot stáje Hyundai Nikolay Gryazin, který na jih Evropy vyrazil s i20 R5 také z důvodů testování.

V portugalském šampionátu budou letos působit stará známá jména a svého zástupce mezi elitou má hned čtveřice značek. Úřadující šampión Ricardo Teodósio pokračuje se Škodou Fabia R5, tentokrát ovšem už té s přídomkem evo. Na úplně stejnou techniku bude letos vsázet předloňský šampión Armindo Araújo. Vloni se s Hyundaiem docela trápil a očividně uznal, že už to třetí rok v řadě podstupovat nemusí. Složení portugalského zastoupení korejské značky se tím zúžil ze dvou posádek na jedinou. Na druhou stranu si k účasti v domácím šampionátu přidali ještě starty v mistrovství Evropy. Bruno Magalhaes bude doma pomýšlet na zlepšení své loňské vicemistrovské příčky. Ve hře o titul nebude chybět ani Citroën, jehož zástupce José Pedro Fontes bude s nadějemi vyhlížet hlavně druhou půli sezóny, která se kompletně odehraje na asfaltu. S další C3 R5 se ve Fafe objevil i bývalý účastník juniorského mistrovství Evropy Diogo Gago. Služby Volkswagenu Polo GTI R5 bude i letos využívat Pedro Meireles.

Pokud mu ale bude pokaždé sloužit tak, jako v Rallye Serras de Fafe, jistě jej brzy vymění za jinou techniku. Meirelesův Volkswagen se zastavil s technickými problémy už ve druhé zkoušce. Naproti tomu španělská stáj Suzuki Motor Ibérica odjíždí z Portugalska spokojena. Debut zbrusu nového Swiftu R4LLY S dle regulí kategorie R4 se vydařil a zatěžkávací zkouškou prošly oba vozy. Se speciály kategorie R5 jako rovný s rovným bojovat nemohou, ale osmá příčka Javiera Parda není vůbec špatnou vizitkou. Stejně jako vloni hostovali na portugalské půdě bratři Hellerové z Chile. Alberto si počínal lépe, držel se na páté příčce, ale pak v RZ 7 chyboval. Se svým Fordem Fiesta R5 MkII zavadil o břeh, převrhnul se a následně musel kvůli poškozením odstoupit. Jeho bratr Pedro za volantem Pola GTI R5 uvolněnou pátou příčku převzal a udržel ji až do cíle. Největší zahraniční favorit Gryazin začal kvůli špatné volbě gum pomalejším časem, ale už druhý test vyhrál. Krátkou úvodní etapu po dvou klasických zkouškách uzavřel divácký test, ve kterém ruský jezdec chyboval při otočce kolem barelu. Do druhého dne tak odcházel z druhé příčky za parádně jedoucím Araújem.

Portugalský pilot Fabie R5 evo si pětivteřinový náskok moc dlouho neudržel, ale vítězstvím v druhé sobotní zkoušce alespoň setrval v čele pořadí. V šesté zkoušce se už na vedoucí příčku dostal Gryazin. Araújo ale mohl být rád, že se může s tímto rychlíkem soutěžícím ve WRC2 porovnat. Své soupeře z domácího mistrovství totiž doslova deklasoval a na nejrychlejšího z nich měl po osmém testu už náskok celé jedné minuty. Fontes sice bude silnější až na asfaltech v druhé půlce roku, ovšem že za vítězem zaostane o skoro tři a půl minuty, to bylo nemilé překvapení. Každopádně body za čtvrté místo se i tak budou hodit. Od Teodósia s Magalhaesem se očekávalo, že budou bojovat o vítězství. Na Araúja ale ani jeden z nich neměl a tak si to alespoň rozdali v těsném duelu spolu. Jejich pořadí se neustále míchalo a nakonec to v závěrečné zkoušce byl pilot Hyundaie, kdo řekl poslední slovo. Závěrečný test Magalhaes vyhrál a z druhé příčky Teodósia nemilosrdně srazil. Araújo nastupoval do závěrečné sekce z druhé příčky se ztrátou přes deset sekund. Měl štěstí, že mu noční deště usnadnily pozici čističe trati. A déšť v jeho případě hrál důležitou roli ještě jednou. V předposlední zkoušce se z nebe začala valit voda a Gryazin na kluzké trati svůj Hyundai neudržel. Vylétnul ven a ani s pomocí diváků se mu nepodařilo už vrátit zpět. Vítězem Rallye Serras de Fafe 2020 se tak stal Araújo.

Komentářů celkem: 2
2. 3. 2020 19:421
0 0
Za zmínku jistě stojí i "facka" Sordova křídla kontaktuchtivému divákovi, který to odnesl naštěstí jen krvavým šrámem
2. 3. 2020 20:502
1 0
To proto, že tam je svět ještě v pořádku, nikdo nikomu nekáže, kde má stát a je to jak za starých zlatých časů a každý si může nechat naliskat autem, ne jak u nás, kilometr od cesty <konec ironie>
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!