2. 3. 2020 08:33 − 2438× − 0

Barvitý belgický šampionát začíná

V Belgii se pro letošek sešla hodně zajímavá směsice vyrovnaných soupeřů s vozy různých značek.

Tento šampionát už v předešlých letech nabídnul hodně zajímavou podívanou a vrcholem byl loňský ročník. V něm spolu ještě v závěrečném podniku bojovala o titul celá trojice jezdců. Jejich vyrovnanost ještě podpořil fakt, že všichni startovali s Fabiemi R5. O finálním vítězství Adriana Fernémonta rozhodla až úplně poslední rychlostní zkouška celé sezóny. Vítězná sestava se nemění a tak úřadující šampión zůstává věrný české značce Škoda, jen starší Fabii vyměnil za novější evo. Už vloni do novější verze české R5 přesedlal Sébastien Bedoret a jako oficiální jezdec belgického zastoupení škodovky pokračuje i letos. Třetí Fabii R5 evo na start úvodní soutěže letošní sezóny přivezl Ghislain de Mevius. Vloni jej sice zdobila parádní spolehlivost, ale rychlostně na nejlepší trojici přeci jen ztrácel. Ještě větší otazníky visely nad výkony dalšího jezdce škodovky. Guillaume Dilley totiž poslední dva roky startoval veskrze občasně a během dvou sezón odjel pouhé tři rally. Letos by s Fabií R5 měl odjet celý šampionát.

Loňská sezóna startovala pod taktovkou Volkswagenu, kdy úvodní rally opanoval Kris Princen před Cédricem Cherainem. Druhý jmenovaný nakonec odjel pouze vybrané rally a Princen se ve zlém rozešel s přípravcem vozu, stájí BMA, a dokončil sezónu ve škodovce. Rok tak končil podobně jako ty předcházející dominancí české značky. Letos bude mít Volkswagen jedno jediné želízko v ohni, a to Vincenta Verschuerena. Mistr z roku 2017 se vloni s Fabií R5 dost trápil a v zimě tak pořídil zbrusu nové Polo GTI R5. Princen se pak po třech letech strávených v koncernových vozech VAG vrací zpátky ke koncernu PSA. Od svého spojení s německým koncernem si jistě sliboval více než jeden jediný titul. O svůj historicky třetí belgický titul Princen zabojuje s Citroënem C3 R5 týmu DG Sport. Už vloni s tímto vozem startoval Guillaume de Mevius, ale ve větší míře se věnoval startům ve světové sérii WRC2. Letos bude ve francouzských barvách bojovat o domácí titul. Na francouzský šampionát se bude jako obvykle soustředit William Wagner, ale ještě než tamní šampionát odstartuje, přijel si Belgičan novou C3 R5 vyzkoušet na domácí půdu. Do bojů v belgickém šampionát se premiérově zapojí i korejská značka Hyundai. Do kokpitu i20 R5 připravované rodinnou stájí bude během roku usedat Grégoire Munster. S druhým Hyundaiem se občasně objeví i Maxime Potty.

Během týdne posádky při testech zastihnul sníh, ale na tratě Rally van Haspengouw se před startem snesla voda jen ve formě deště. První sekce tvořící celou třetinu rally se odehrála bez deště, ale na tratě stejně bylo vytaháno hodně bahna. Fernémont výhodné první startovní pozice naplno využil až ve třetím testu, kde byl nejrychlejší, a do servisu dorazil jako druhý s odstupem 1,1 sekundy. Nejrychleji soutěž rozjel Ghislain de Mevius, který všechny soupeře zaskočil dvěma nejrychlejšími časy v prvních dvou zkouškách. Vedení si udržel i po RZ 4, ale jeho náskok zůstával nicotný. Na druhém místě se v úvodu držel jeho bratr Guillaume, ovšem pak jej předstihl kromě Fernémonta i stájový kolega Princen. Bohužel už ve druhém testu vypadnul ze hry o vítězství Bedoret, když si na dlouhých čtrnáct minut ustlal se svou Fabií v příkopu. V druhém průjezdu tímto místem měl hodně namále Fernémont, ale na rozdíl od svého soupeře situaci zvládnul bez výraznější ztráty. Déšť snášející se hlavně na trať čtvrtého testu sekce úřadujícímu mistrovi moc neseděl. Fernémont v druhé třetině rally za soupeři zaostal o více než půl minuty a z druhé příčky spadnul až na čtvrtou. Ještě hůře dopadnul Guillaume de Mevius, který v dešti na RZ 8 chyboval a při výletu mimo trať prorazil dvě gumy. V průběžných výsledcích se pilot Citroënu propadnul s tříminutovou ztrátou na osmé místo.

Druhý zástupce stáje DG Sport Princen naopak využil zhoršených povětrnostních podmínek ve svůj prospěch a vítězstvím v RZ 5 se posunul už na druhé místo. Ještě výše poskočil v průtrži mračen RZ 8, kterou ovládnul a o jednu desetinu převzal vedení v soutěži. Na tom samém úseku se dařilo i dalšímu jezdci C3 R5 Wagnerovi, který poskočil o dvě příčky až na bednu. Belgičan závodící ve Francii ale skvělou pódiovou příčku nakonec neudržel. V poslední zkoušce jej z ní srazil dvojitý defekt. Na defektu do cíle přijel i Fernémont, ale i přesto se posunul na uvolněné třetí místo. Měl to však hodně těsné, protože se pouhých 2,3 sekundy za jeho záda posunul Munsterův Hyundai. Verschueren u svého nového Volkswagenu postrádal trakci, soutěží se víceméně protrápil na páté místo. Skvělý duel o vítězství pokračoval i v poslední třetině rally. Princen se sice držel v čele, ale jeho náskok nepřesáhnul ani celou sekundu. Odskočit svému soupeři pilot Citroënu dokázal teprve v předposlední zkoušce. Rozdíl 2,7 sekundy ale rozhodně neznamenal, že má vyhráno. Zvlášť, když jej v úplně poslední zkoušce postihnul stejně jako mnoho ostatních defekt. Svůj první triumf v belgickém mistrovství tím pádem ukořistil Ghislain de Mevius. To, že jej získal díky soupeřovu defektu, nikterak neznevažuje parádní výkon, který v okolí Landen předvedl.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!