29. 3. 2020 23:09 − 2331× − 2

První mexický výlet do hor

Sezóna 2004 byla první, která nabídla posádkám možnost utkat se v krásných horských scenériích Mexika.

Do Severní Ameriky se šampionát tehdy vrátil poprvé od roku 1986, kdy se závodilo v americké Olympus Rally. Posádky se svorně shodovaly v tom, že je mexická rally mixem jiných světových soutěží. Inženýrům světových týmů tato soutěž nabídnula novou výzvu v podobě boje se ztrátou výkonu způsobenou tratěmi ve velkých nadmořských výškách. Peugeot v úvodu sezóny bojoval s neposlušným dítkem 307 WRC a pro Mexiko ještě vyměnil osazenstvo kokpitu druhého vozu. Místo Freddyho Loixe se Svenem Smeetsem do něho usedli vítězové kandidátského ročníku mexické rally 2003 Harri Rovanperä a Risto Pietiläinen. V první etapě Mexika 2004 ale na růžích rozhodně ustláno neměli a kvůli nefunkčním brzdám ztratili desítky vteřiny, které je odsunuly na pátou příčku. Jejich týmový kolega Marcus Grönholm stále nepřišel na chuť nové převodovce. Kvůli menšímu počtu rychlostních stupňů pořádně nevěděl, jakou rychlost si má před zatáčkou zařadit, přeřazoval pak dolu a nahoru a na časech to bylo znát. V průběhu pátku mu navíc převodovka ještě přestala ideálně fungovat. Nakonec to ale s jeho etapovým výsledkem nebylo tak zlé, večer mu patřila pěkná druhá příčka s minimálním odstupem 8,4 sekundy.

Mitsubishi se i ve třetí soutěži hodně trápilo s novým Lancerem WRC04. Do kokpitu druhého z nich se vrátil Gianluigi Galli, ale novou soutěž si vůbec neužil. Už ve druhé zkoušce mu selhaly brzdy a to znamenalo obří ztrátu tří a půl minuty. V sobotu ráno pak Ital chyboval a s poškozením zavěšením pravého předního kola musel odstoupit. Nejrychlejším mužem první etapy se stal Petter Solberg, ale ani tentokrát jej nepřestala stíhat pořádná smůla. Dlužno dodat, že ještě předtím měl v RZ 4 naopak obrovské štěstí, když zadkem své Imprezy WRC atakoval skruž v příkopu. Mohl pokračovat bez poškození, ale pak nastalo drama v nejméně očekávaný okamžik, na vjezdu do servisu. Vůz nešlo nastartovat a posádka musela použít vlastních sil. Když jim došly, museli pomoct členové týmu, ale stalo se tak v místě, kde to není povoleno. Vedoucí posádka inkasovala pětiminutovou penalizaci a na boj o vítězství musela zapomenout. Naopak jejich hlavní soupeři v boji o titul Sébastien Loeb s Danielem Elenou pokračovali ve skvělém úvodu sezóny. Po dvou triumfech jasně vévodili průběžnému pořadí a v Mexiku museli čistit trať. Před startem však zapršelo a Francouz se tak nemusel svou pozicí moc stresovat. Na konci dne to byl po Solbergově propadu právě Loeb, kdo se stal lídrem rally. Druhý den už to tak slavné nebylo. Pilot Citroënu v druhé sobotní zkoušce po průletu jednou brankou tvrdě dopadnul a při tom mu vypadnul interkom. Tou dobou ještě nevěděl, že při incidentu došlo k daleko většímu poškození. V cíli Loeb informoval o ztrátě tlaku oleje. Po odjezdu vozu bylo očividné, co to způsobilo, když se za vozem táhla linie vytékajícího oleje. Třetí soutěž roku 2004 Francouz nedokončil.

Překvapivým novým lídrem rally se stal Markko Märtin, kterému po pátku patřila až čtvrtá příčka se ztrátou třičtvrtě minuty. A to mohl být ještě rád. Po přetočení v obrovské rychlosti jen se štěstím jeho Ford Focus WRC 03 zůstal na trati. Po odstoupení Loeba měl stále jedno hodně žhavé želízko v ohni Citroën. Sainze, který navíc startoval s puncem experta na nově zařazené rally. Vyhrál totiž předešlou nově zařazenou soutěž, Turecko 2003. Po půlce sobotní etapu mu patřila druhá příčka s odstupem 9,7 vteřiny na Märtina. Zástupci francouzského týmu si však moc neprostudovali nová pravidla. Těch bylo v tehdejší sezóně vůbec hodně. Kromě změny umístění startovního čísla a omezení vylepeného jména jen jezdce to bylo zrušení ledových špiónů kromě asfaltových podniků, zkrácení dnů seznamovacích jízd a pak nominace pneumatik. Ty byly označované čárovými kódy, které byly v jednotlivých sekcích komisaři kontrolovány. U Citroënu se v nominaci na sobotní odpoledne poněkud sekli a Sainz musel na tvrdou šotolinovou trať s ojetými gumami. Hned v první zkoušce neudržel Xsaru WRC na cestě a přetočil se. Z duelu s Francoisem Duvalem ale nevypadnul a na konci soboty měl k dobru 3,7 sekundy. Märtinovi se však díky tomu mohlo o něco lépe dýchat a před závěrečnou etapou měl náskok čtvrt minuty. Nebýt desetivteřinové penalizace, mohlo to být ještě lepší. Černou sobotu prožili u Peugeotu. Rovanperä v RZ 7 vylomil pravé přední kolo a pokračovat mohl jen díky tomu, že kolo z vozu sundal. Po třech musel dojet až do servisu. Tehdy se to ještě smělo. Z první desítky výsledků však jeho 307 WRC zmizela a vrátila se do ní až v úplně poslední zkoušce. Grönholmovi hned v prvním ranním testu odešel posilovač a bez něj musel Fin odjet ještě dvě další dlouhé zkoušky. Stejně jako ve Švédsku si tak pořádně zaposiloval a propadnul se na šesté místo dokonce až za ztrátu stahujícího Solberga. Býval by na něho i zaútočil, ale to by mu ještě v závěru dne nesměla odejít hydraulika.

Nakonec se Grönholmovi podařilo zlobivý vůz dovézt úspěšně až do cíle, ale radost mohl mít tak jedině ze dvou nejrychlejších časů v závěru. Z šesté příčky celkově určitě radostí do vzduchu neskákal. A neskákali radostí asi ani u stáje Mitsubishi, byť se jim na rozdíl od Švédska podařilo dostat alespoň jeden Lancer WRC04 až do cíle. Panizzi s ním ale dojel až osmý a porazil jej i nejrychlejší soukromník Jussi Välimäki startující s již dlouhou dobu nevyvíjeným Hyundaiem Accent WRC3. Solberg si v Mexiku dělal zálusk na vítězství, za volantem nové evoluce Imprezy WRC byl nejrychlejším jezdcem celého pole a v sobotu dokonce opanoval všech šest rychlostních zkoušek. Incident z příjezdu do pátečního večerního servisu jej o maximum bodů bohužel připravil. V neděli už se schylovalo k týmové režii, ale Solberg nakonec týmového kolegu Hirvonena dokázal porazit na trati a odvážel si domů body alespoň za čtvrtou příčku. Sainz chtěl v neděli nejen uhlídat Duvala za svými zády, ale ráno se pokusil ještě zaútočit na vedoucího jezdce v druhém Fordu. Tomu navíc na konci první zkoušky začaly vadnout brzdy a ještě se dostavil problém s plynem. El Matador se tak po RZ 12 dotáhnul už 11,8 sekundy za Märtinova záda. Třináctý test se ale ukázal smolným. Sainzovi se propadnul brzdový pedál a po rychlejším najetí do pravotočivé zatáčky Xsara skončila na boku. Vůz se posádce podařilo vrátit na kola, Marc Martí to však odnesl poraněním palce přivřením do dveří. V cíli se Sainz musel smířit s bronzovým stupínkem. Ford a hlavně M-Sport mohl začít slavit. Jejich stý start ve světovém šampionátu skončil skvělým výsledkem. Double. Märtin si po zpackaném Švédsku napravil chuť nejlepším možným způsobem a Duval jej podpořil druhým místem.

Komentářů celkem: 2
30. 3. 2020 16:41
0 1
Jak se tu diskutovalo o prevodovce u 307 tak tahle prvni verze v roce 2004 mela opravdu jen 4 rychlosti (5. mela az dodatecna homologace nekdy v roce 2005). Myslenka byla ze motor ma tak dobry kroutak ze lepsi min radit a tim ztracet mene casu pri razeni. Jenze v realu se tem "hloupym" pilotum neustale zdalo ze maji spatnou rychlost a radili jeste vic nez predtim. Hlavnim inzenyrem co tenhle napad prosazoval byl M. Nandan. Tedy pozdeji sef Hyundaie az do konce roku 2018. Stejny princip "inzenyri maji pravdu a jezdec jen auto pouziva" byl u Hyundaie az do jeho odchodu az Adamo se s tim snazi neco delat. Jenze ne vsechno se da zmenit na uz homologovanem aute. Ve vysledku pak Loeb a Mikkelsen najednou neumi jezdit na asfaltu a Tänak je o tridu pomalejsi nez vloni.
31. 3. 2020 00:07
0 0
hahaha... nový ředitel automobilky paní Colombové

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama