23. 4. 2020 20:34 − 1996× − 0

Loebův první skutečný triumf na šotolině

Strojem času do historie – Sedmou soutěží MS 2004 byl druhý světový ročník turecké rally.

Trojici drsných šotolinových soutěží v sezóně 2004 uzavírala nejmladší z nich, Rally of Turkey. Jako největší favorit z pětice továrních týmů se na start postavil francouzský Citroën. Po Acropolis Rally se právě tato stáj posunula na první příčku průběžného pořadí a vedoucí příčku si v Řecku upevnil jejich hlavní jezdec Sébastien Loeb. S druhou Xsarou WRC v Turecku startoval vítěz prvního ročníku tamní soutěže Carlos Sainz. Doposud se mu v sezóně moc nedařilo a kde jinde mohl mít lepší podmínky k obratu než právě v Turecku. Nulové skóre zatím v minisérii těžkých jižanských šotolin držel Marcus Grönholm a pomalu mohl dávat svým nadějím na titul sbohem. Chyby se v Řecku dopustil Markko Märtin a tak Ford přišel o vedení ve značkách a estonský pilot si notně zkomplikoval i situaci v hodnocení jezdců. Vítězstvím ve slavné Acropolis naopak pořádně nakopnul své naděje na obhajobu titulu Petter Solberg.

Loeb musel svým soupeřům v Turecku čistit trať, ale silné deště před startem mu práci výrazně ulehčily. Voda mu hrála v pátek pořádně do karet, když se několik jeho soupeřů dostalo při průjezdu jednoho z brodů v RZ 4 do vážných potíží. Úvodní sekcí se protrápily obě posádky Fordu, když jejich tým neměl zrovna nejlepší informace o stavu trati a na oba Focusy nasadily hodně nevhodné pneumatiky. Výsledkem byla průběžně šestá a sedmá příčka a jen těsný náskok na Mitsubishi Lancer WRC04 Gillese Panizziho. Francouz však musel hned v další zkoušce po průjezdu zmíněným brodem svůj vůz s elektrickými problémy odstavit. Jen pár metrů od Francouze zastavil Gianluigi Galli s druhým Mitsubishi a dlouhých deset a půl minuty jej opravoval. Mnoho dalších minut poztrácel Ital v sobotu, když mu přestalo fungovat turbo. Zastavit se zdemolovaným čelem vozu po průjezdu brodem musel ve čtvrtém testu i Märtin. Opravu zvládnul podstatně rychleji, za necelé tři minuty. O dvě zkoušky později Estonec stavěl znovu a to už se oprava poškozeného senzoru pořádně protáhla. S více než padesátiminutovým odstupem se pilot Fordu propadnul na samé dno výsledkové listiny. Předek svého Subaru si v brodu zdemoloval i Solberg, který ve stejné zkoušce chyboval už v prvním průjezdu. Tehdy ho ale přetočení zase tolik času nestálo. Oproti Märtinovi však Nor tolik času vodními hrátkami neztratil a do cíle první etapy dorazil s odstupem necelé minuty jako třetí. Grönholm se sice v první sekci trápil kvůli problémům s hydraulikou a přišel tím o možnost řadit pádly pod volantem, ovšem časy zajížděl solidní. Poslední přírodní zkoušku páteční etapy Fin vyhrál a večer šel spát s odstupem 7,5 vteřiny jako druhý. Loeb jako jeden z mála neměl sebemenší problém se záludným brodem, ani moc nemusel čistit stopu a po pátku vedl.

V sobotu ráno hned na první zkoušce Francouz svůj náskok zdvojnásobil. Pak ale následovala nejdelší zkouška celé rally a na ní se Loebovi vyloženě nedařilo. Nejprve mu motor zhasnul už na startu a pak se mu to stalo ještě jednou v průběhu testu. Grönholm naopak úsek Kumluca zvládnul nejrychleji ze všech a dotáhnul se 3,1 sekundy za záda vedoucího jezdce. Hodně dobře se očividně vyspal Duval a už v první zkoušce úspěšně zaútočil na čtvrtého Sainze. V obou zkouškách zajel i přes zničení kola po nárazu do kamene rychleji než Solberg a snížil jeho náskok na 9,1 vteřiny. V druhé sobotní sekci si Nor ale mohl oddechnout, když Ford jeho rivala postihnuly potíže s transmisemi. Belgičanova ztráta vyšplhala na tři minuty a poslala jej ze čtvrtého místa až na šesté. Na čtvrtou pozici se naopak propracoval Rovanperä, ovšem to by nebyl Peugeot 307 WRC, aby si nepostavil hlavu. V poslední zkoušce druhé etapy zůstal rudý vůz stát se zaseknutou převodovkou. Na čtvrté místo se tak vrátil úřadující turecký vítěz Sainz stíhaný zažívacími potížemi. O největší rozruch se však v Turecku postaral Timo Rautiainen, respektive jeho incident z RZ 11. Grönholm v ní najel na jakýsi ostrý předmět, který prolétnul podvozkem a skrz sedačku rovnou do zadnice jeho spolujezdce. Do cíle testu posádka pokračovala v pomalém tempu, ztratila 16,5 sekundy a Rautiainen také trochu krve. Zranění se naštěstí neukázalo natolik vážné, aby posádce znemožnilo pokračování v rally. Společně se zabodnutým předmětem však v zadnici zůstaly i reálné naděje na vítězství. Na druhou stranu 25,9 sekundy ještě Loebovi vítězství stoprocentně nezaručovalo.

Poslední etapa byla rozdělena na dvě sekce. Ta ranní probíhala poklidně a naznačovala, že už se na pódiových příčkách nic nezmění. Po poledni se ale situace přeci jen změnila a závěr tureckého dobrodružství přichystal pořádné drama. Grönholmovu 307 postihnul stejný problém jako den předtím tu jeho týmového kolegy. Zasekávající převodovku musela posádka na přejezdu na závěrečný test opravit, ale nebylo to vůbec nic lehkého. Nakonec to zvládli, ale zůstala jim odmontovaná ližina, kterou museli podle pravidel dovézt až do servisu. Nacpat odmontovanou ližinu do kufru 307 se nakonec jevilo jako větší výzva než samotná oprava převodového ústrojí. I to ale Finové zvládli a nerozhodilo je ani poškozené zavěšení v závěrečné zkoušce. Otázkou zůstalo, zda takový výkon stačí na udržení druhého místa. Solberg se snažil, ovšem deset sekund mu na druhé místo i tak scházelo. Jeho bratr Henning dopadnul hůře. Se soukromou 206 WRC stáje Bozian mířil za poslední bodovanou příčkou, než mu v předposlední zkoušce zkolabovaly transmise. Norův týmový kolega, který chtěl navázat na skvělé páté místo z Acropolis, Daniel Carlsson havaroval už na první páteční zkoušce. Loeb v závěru mohl zpomalit a začít se radovat ze svého prvního skutečného šotolinového vítězství kariéry. To první mu na Kypru do klína hodili sportovní komisaři. V cíli poslední turecké zkoušky situace vypadala jasně. To ještě Loeb netušil, že má u Xsary WRC poškozené brzdy pravého zadního kola. Na přejezdu musela posádka zablokované kolo sundat a pro první šotolinový triumf kariéry si dojet po třech.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama