15. 4. 2020 14:31 − 3948× − 6

I ve virtuální realitě návyky zůstávají

Vojtěch Štajf dnes patří, po více než dvaceti odjetých sezónách v rally, jak sám říká ke „staré škole“.

Až to současný stav s opatřeními proti koronaviru konečně umožní, bude na českých soutěžích dělit svůj čas mezi závodní volant a řízení týmu Racing 21. Je člověkem, který má rád výzvy. I proto přijal nabídku zúčastnit se virtuální soutěže KOWAX Valašská online rally ValMez. Tento způsob závodění mu kromě zábavy přinesl také poznání.

Vojto, ne všichni jezdci ze špičky českého šampionátu výzvu startovat ve virtuální soutěži přijali. Jak to bylo u tebe?

Já měl jasno v podstatě hned, když mi nedávno zavolal Jaromír Tomaštík, který populární Valaškou každým rokem pořadatelsky doslova žije. Myslím, že dosud neuskutečněný začátek letošní sezóny nás všechny, kdo máme rádi rally, uvrhnul do nelehké situace. Vnímal jsem to pozvání jako šanci poznat něco nového a pobavit sebe i fanoušky nejen našeho týmu Racing 21. A říkám otevřeně, že rozhodnutí zkusit závodit v online prostředí vůbec nelituji.

A jak tedy hodnotíš svoji zkušenost ze simulátoru?

Především je to hra a zábava. Samozřejmě jsem neseděl v nějakém špičkovým simulátoru, který dnes využívají jezdci v různých disciplínách motorsportu, a tak jsem hodně spoléhal na fakt, že ty jednotlivé vložky víceméně znám z reálných soutěží. V každém případě se ale tenhle virtuální svět hodně blíží tomu našemu reálnému. Nejvíce mi asi chyběla při včerejší online jízdě ta přirozená zpětná vazba auta, kterou tady ilustroval pouze vibrující volant. V běžném autě logicky daleko víc vnímám jeho rychlost, odezvu od pneumatik, brzd i od řízení. Je asi pravda, že nějaký super simulátor s množstvím nastavení různých funkcí vozu by tenhle pohled asi mohl měnit. Ale to nebyl včerejší případ, a tak jsem šel do boje s tím, co bylo k dispozici. V principu ale chápu, že začínajícím jezdcům může přijít tahle „domácí“ průprava, kdy si zapamatují třeba rytmus tratě, určitě k užitku.

Takže ty bys ve virtuální realitě neviděl využití pro trénink v rally?

No, já jsem spíše ze staré školy, která víc sází na počet ujetých kilometrů v reálném soutěžním autě. Umím si to spíše představit v nějaké specifické rovině. Samozřejmě předpokladem by musel být špičkový simulátor, jehož konstrukce je k navození přetížení uložena na pneumatických pístech a také velmi kvalitně zpracované všechny tratě rychlostních zkoušek z dané soutěže. Tak například při seznamovacích jízdách italské soutěže Rally di Roma Capitale, kde jsme měli k dispozici na napsání jen dva průjezdy, si umím představit takové využití virtuální reality v kombinaci s následným sledováním onboardů někoho z minulých ročníků na YouTube kanálu. Třeba najíždění zcela nového okruhu F1 nebo tratě ve WRC se dá touto virtuální cestou dobře natrénovat, což se také ve špičkových světových týmech aktuálně děje. Prostě tam to má dnes své opodstatnění.

Ty seš zvyklý na poměrně velmi precizní rozpis. Poslouchal jsi vůbec při jízdě svého virtuálního navigátora?

Určitě poslouchal, dokonce mi ten hlas navigátora v češtině připomněl chvílemi Petra Grosse. Samozřejmě člověk musí akceptovat některé drobné nedostatky, protože originál hry Richard Burns Rally má navigaci především v angličtině, takže některá slovíčka mají mírně odlišný význam, ale já si rychle zvyknul, stejně jako na jiné odstupňování zatáček. Pořád je dobře slyšet navigování a vědět co na trati přijde. Když bych si ale mohl jednu věc z „umělé“ navigace upravit, byly by to vzdálenosti mezi zatáčkami. To mi občas dělalo problém, a tak jsem nejednou včas nedobrzdil. Ale nakonec jsem to ustál a dojel ve zdraví do cíle. Moje Polo GTI R5 před plánovaným servisem už zas tak zdravé nebylo, vlivem velkého poškození na Sosnové, ale to důležité jsem si ve 30minutové servisní pauze navolil k opravě. I proto jsem pak mohl tlačit trochu víc na pilu.

Ty ses nějak zvlášť připravoval na tuto virtuální soutěž?

Ne vůbec. Měli jsme možnost se svézt hodinu před startem a toho jsem využil. Jinak mohu říci, že nejsem ani rekreační hráč na počítači. Prostě virtuální realitou jsem byl dosud nepolíbený, ale přistupoval jsem k soutěži úplně stejně jako bych seděl ve své er-pětce. Totožné návyky, stejné myšlenky a uvažování nad stylem jízdy a strategií. To se u mě nemění, byť neznalost virtuálního prostředí se musela projevit.

O využití virtuální reality v tréninku špičkového jezdce jsme už mluvili. Ale co naopak? Může platit, že špičkový hráč na počítači se lehce popasuje s reálným soutěžním speciálem?

To bych řekl s velkou pravděpodobností, že nikoliv. Myslím, že špičkový herní specialista má rozhodně výhodu při poznávání prostředí automobilových soutěží, protože ty dva světy jsou si v určité rovině hodně blízké. Ale pak je tady právě to vnímání reálného chování vozu, získávání dalších zkušeností, a to si musí všichni skuteční soutěžáci tvrdě „odpracovat“ za volantem reálného soutěžního auta. Tady se pak každá odjetá sezóna a ujetý kilometr počítá k dobru. A samozřejmě nelze pomíjet ani faktor bezpečnosti. Vztáhnu to na sebe, jezdím rally přes dvacet let a pořád se učím.

Zrovna, když jsi seděl v simulátoru, obletěla český rally svět zpráva o zrušení soutěže v Hustopečích, což opět posouvá start letošní sezóny MČR. Jak to vnímáš?

Asi jako každý, kdo má rád rally. Mrzí mě to hlavně kvůli startu Honzy Černého v našem druhém týmovém voze, ale nedá se s tím asi nic dělat. Na druhou stranu dokážu pochopit to rozhodnutí organizátorů, když investují do přípravy nemalé úsilí i finanční prostředky a vlastně stále nevědí, jaká opatření proti koronaviru budou v době konání soutěže platná. Se stejným zájmem sleduji situaci i v kalendáři Rallysprint série, kde chceme letos bojovat s Frantou Rajnohou. Chci ale věřit, že letošní sezónu nakonec rozjedeme.

Premiéru si v rámci virtuální Valašské rally odbyl také nový design tvého vozu Polo GTI R5 právě pro sezónu 2020…

Ano a jsem moc rád, že první reakce kluků v našem týmu Racing 21 byly hodně pozitivní. S příchodem nových týmových partnerů jsme cítili potřebu změnit vizáž auta odlišnou grafikou, dát ji více dynamiky, ale snažili jsme se přitom zachovat naše týmové barvy. Myslím, že s tímhle „válečným“ zbarvením budeme pro naše fanoušky na trati nepřehlédnutelní. Doufám, že se s nimi brzo uvidíme na skutečných erzetách, i když nám teď hodně pomohly ty virtuální, za které chci celému realizačnímu týmu okolo Jaromíra Tomaštíka velmi poděkovat. Skvělá práce a výborná zábava!

Komentářů celkem: 6
15. 4. 2020 17:08
0 0
Koukal jsem včera chvíli na live stream na youtube, a komu čest, tomu čest - krásně zajeto! Hlavou i srdcem, napřed pomalu, potom za to hezky tahal. Za mě velký smajlíksmajlíksmajlík
16. 4. 2020 08:39
0 0
Super akce ... Ale vůbec.. nápad srovnávat to s realem .... na PC se dá jet hrana a když se nepovede dá se restart v reálu se koupi nové auto za x mega hold tlak je někde jinde a simulátor jako rbr ač je povedený realita je úplně jinde ... Prostě je to jen gamesa a ti nej by v reálu měli jen maličkou výhodu smajlík
16. 4. 2020 08:47 Upraveno 08:51
0 0
Vojto určitě zajímavý pohled závodníka na virtuální svět RBR. Trochu ale vyzvednu jeden atribut, který určitě začínajícímu pilotovi pomůže ve startu v rally. Ne každý umí sednout za volant závodničky a jezdit jak mu to někdo nadiktuje. V tomto má RBR neocenitelnou sílu, že se člověk naučí poslouchat rozpis a jet podle něj. Sám jsem zažil na vlastní kůži, když za mnou přišel Libor s myšlenkou, že si zajedeme Slovakiaring. Na otázku jaký jezdí rozpis mi bezelstně odpověděl, že nikdy na rozpis nejel. smajlík Představa, že budu psát rozpis s někým kdo nemá tucha co to je mne vyděsila ale nakonec to vyřešilo právě RBR. Prostě jsem to opsal doma na stole podle hry a už podle toho jezdíme pár let. Poklona Miro Kurkovi. Druhý takový mládežník, který se naučil na rozpisu ze hry jezdit je Martin. RBR rozpis jezdí dones. Jedno je fakt. Naučí se člověk vnímat zatáčky před sebou, jak najet L4 do P5 abych to do té P5 vůbec dostal, jak si najíždět sekvence zatáček za sebou. Jsou ovšem niance, které vlastní zkušenost z trati nenahradí ale vhodně základ ze hry doplní. Příkladem je vtipný komentář Míry Jakeše z Valašky " Ten kolík mne tam překvapil. Myslel jsem že přede mnou jel Vašek Pech a už tam nebude". Základ na naučení se právě jezdit podle rozpisu a potom si ho sám vytvořit je v této hře neocenitelný. Pro starého pardála je to něco jiného než pro začínajícího pilota. PS: Slovakiaring je ve hře absolutně reálný. Opravoval jsem snad jednu vzdálenost a vyasfaltované šoto. Hluboce smekám před Miro Kurkem který trať tvořil. Až naživo se dá reálnost posoudit.
16. 4. 2020 12:21 Upraveno 12:23
0 0
Původně napsal Sabelt
Super akce ... Ale vůbec.. nápad srovnávat to s realem .... na PC se dá jet hrana a když se nepovede dá se restart v reálu se koupi nové auto za x mega hold tlak je někde jinde a simulátor jako rbr ač je povedený realita je úplně jinde ... Prostě je to jen gamesa a ti nej by v reálu měli jen maličkou výhodu smajlík
Je pravda, že srovnávat se to nedá a nikdy nepůjde, protože ve virtuálu člověk nedává všanc život a kariéru sebe samého - vždycky bude chybět spousta reálných faktorů, ale s tou hranou a restartem tě musím opravit - online závody v RBR, zvlášť ty v rámci velkých "prestižních" šampionátů, se berou opravdu vážně (někdy na můj vkus příliš), kdy účastníci na závod testují třeba i 14 dní předem, ladí setupy, rozpisy, organizují a utváří role v rámci týmu... a pak se jede - samozřejmě možnosti restartu! Ano, člověku nehrozí újma na zdraví či financích, ale ten tlak na psychiku tu je, řekl bych, snad i srovnatelný s reálem.
Ti, co jezdí rally v reálu mají v RBR naopak obrovskou nevýhodu, protože ve virtuálu chybí zpětná vazba z přetížení, necítí auto pod zadkem, nemají svého dokonale přesného navigátora atd. I proto tyhle soutěže jsou spíše exhibicí než možností srovnávat se se špičkovými skutečnými jezdci. Možná až by se v RBR vyjezdili jako Gryazin.
16. 4. 2020 14:28
1 0
Pro mě to bylo úplně nové ve všech ohledech. Jak už jsem řekl jinde v rozhovoru, právě možnost naučit se koncentrovat se na jízdu, a zároveň vnímat ve sluchátkách informace od spolujezdce, považuji za velmi dobrou formu, jak se naučit skloubit a zautomatizovat vnímání diktátu a zároveň soustředěnost na jízdu. Za druhé, jak mi bylo vysvětleno, lze na virtuálním autě měnit setup, nadiktovat si vlastní rozpis atd., a pak věřím, že se z této aktivity může stát bezvadná zábava a závislost v jednom a samozřejmě pokud je komunita tak široká, tak tu panuje i velká soutěživost. Je to v mnohém odlišné, ale v hodně aspektech podobné reálu. Pocity při jízdě z hlediska vlastního koučinku "teď zatáhni, teď se změnil rytmus, bacha v tom úzkém, trochu zvolni..." jsem prožíval podobné jako ve skutečné rally. Ale tam je živý spolujezdec, který dokáže psychicky podržet a trochu s tímto pomoct, třeba jen změnou hlasu, hlasitosti a důrazu při přechodu ze širokého do úzkého, do obtížné pasáže atd. To tady chybí, spolujezdec je tu jen kvůli jednosměrné komunikaci. Za mě ale fakt dobrá zkušenost!
17. 4. 2020 10:24 Upraveno 10:25
0 0
Pane V. Štajfe - děkuji moc za zprostředkování vašich cenných poznatků a určitě nebudu jediným, který doufá, že i některé z dalších virtuální závodů okořeníte vaší účastí - samozřejmě pokud bude čas a chuť smajlík
Pro nás, kteří se RBR dlouhodobě věnují (ať už jezdí nebo do něj tvoří obsah), byla tato akce za účastí profíků opravdovým svátkem! A také jste pomohli ukázat širší veřejnosti dlouholetou a tvrdou práci všech, kteří tento simulátor postupně dostali do dnešní podoby. Díky a ať se daří! smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!