Poslední vítězství Carlose Sainze

Strojem času do historie – V Argentině 2004 oslavila svůj poslední světový triumf španělská legenda rallysportu.

Po trojici drsných jihoevropských soutěží se šampionát přesunul zpátky do zimního období. Ne, vracet čas promotér MS opravdu neuměl a neumí to ani dnes. Stačilo se přesunout uprostřed evropského léta do jižní Ameriky. Argentinská rally našla nové místo v kalendáři v jeho pozdější fázi a tamní horkokrevní fanoušci tak museli vyrazit k tratím v zimních bundách. Na jejich horkokrevných projevech se to však nikterak nepodepsalo. Největší popularity se u nich těší Carlos Sainz, ostatně mluví stejnou řečí a fanoušci mu tak rozumí po všech stránkách. S nejlepším speciálem dle průběžného pořadí šampionátu značek patřil El Matador k hlavním favoritům. Po neúspěšném průběhu dosavadní části sezóny potřeboval dobrý výsledek jako víno. Jeho týmový kolega Sébastien Loeb se vyhříval na čele průběžného pořadí, když si z trojice předcházejících soutěží odvezl nejvíce bodů ze všech. V Argentině se tak nepotřeboval za každou cenu nikam hnát. Jeho nejbližší soupeř Petter Solberg na tom byl jinak, rychlou argentinskou soutěž, která jeho stylu seděla, by rád využil k bodovým hodům. Nor však rozhodně nebyl v tak zoufalé situaci jako Marcus Grönholm, který si z rozpálených šotolin odvezl jen body za jedno druhé místo. Kromě jezdce Peugeotu se začala nejrychlejší dvojice vzdalovat i lídrovi z úvodu šampionátu Markko Märtinovi.

První průjezd čtvrteční diváckou superspeciálkou ovládnul Solberg, v tom druhém se radoval Märtin a tato dvojice také soutěž před páteční etapou vedla. Solbergovi v jedné zatáčce třetího testu zhasnul motor, ale ani to ho nepřipravilo o nejrychlejší čas. Tak rychle se pilot Subaru pustil do hlavní části rally. Norský jezdec vyhrál i RZ 4, ale pak přišel na řadu náročný brod v páté zkoušce. Brody jsou pro Argentinu typické a u Subaru z toho museli mít osypky už před startem. V Turecku si totiž Solberg na jednom z mála přejezdů vody poškodil předek vozu a ztratil hodně času. Oproti posádkám Mitsubishi nebo Märtinovi ale tehdy ještě dopadnul dobře. V pátém testu argentinské rally se posádky musely vypořádat s hlubokým brodem a ten opět zdemoloval čelo Solbergovy Imprezy. Nora incident naštěstí stál jen necelou půlminutu a propad na čtvrté místo. Märtin v této zkoušce dopadnul hůře. V jednom hodně rychlém místě po dopadu po horizontu vrazil do kamene a ten jej katapultoval do mohutných salt. Větší havárii Estonec předtím nezažil a s Michaelem Parkem mohli být rádi, že z incidentu vyvázli bez zranění. Třetí soutěž bez bodu a posádka Fordu se mohla začít loučit s vidinou titulu. Oživit šance naopak mohl Grönholm, který se v RZ 5 posunul do čela soutěže.

Mitsubishi se opět krčilo na konci pole továrních stájí, ale nakonec oba jejich vozy náročnou argentinskou první etapu přeci jen přežily. I když v případě Gillese Panizziho to nebylo úplně bez ztráty kytičky. Odpoledne totiž musel odjet zkoušky bez čtvrtého a pátého rychlostního stupně a spadnul až na osmnáctou příčku. Kristianu Sohlbergovi se naopak dařilo a díky problémům soupeřů se do večera posunul až na parádní pátou příčku. Jedním z oněch smolařů byla dvojka Peugeotu Harri Rovanperä. Fina postihnul jeden ze dvou nejčastějších problémů 307, porucha posilovače. V argentinských horách nic příjemného. Etapu tak Rovanperä zakončil až jako osmý. Alespoň ji však dokončil, což nemohl tvrdit Solberg. V devátém testu jej znovu čekal průjezd hlubokým brodem. I když před ním Nor výrazně zpomalil, stejně se zdemolování předku vozu nevyhnul. Aerodynamika Imprezy WRC ’04 očividně nebyla designována na průjezdy vodními brody. Tentokrát byla situace o to horší, že došlo k poškození motoru a posádka po průjezdu brodem zůstala dlouhé minuty stát. S odstupem osmi a půl minuty spadla na osmé místo a v cíli ještě musela hasit drobný požár v motorovém prostoru. To asi bylo na Subaru už moc a na přejezdu se definitivně zastavilo. Další Loebův soupeř o titul přišel o možnost získat důležité body. Stejný incident, jaký postihnul úřadujícího mistra světa, se stal ve stejném brodu i Hirvonenovi. Fin ale naštěstí mohl pokračovat a spát šel jako šestý. Loeb se dopoledne pral s diferenciály, pak se na čelo dotáhnul, ale odpoledne to znovu nebylo ono. Etapu zakončil s půlminutovým odstupem jako třetí. Jeho týmový kolega Sainz se v osmém testu vyhoupnul do čela, ale závěr dne patřil Grönholmovi.

Na první sobotní zkoušce vedoucího Fina porazil jen Solberg jedoucí v rámci SupeRally. Nejrychlejší byl lídr rally i v druhé zkoušce, ve které přežil jednu obří krizi. Stejně štěstí měl v následující zkoušce průběžně třetí nejrychlejší Fin v soutěži Hirvonen a udržel si šesté místo. Senzační páté místo si udržoval Sohlberg a mohl se těšit na to, že zařídí pro svého zaměstnavatele nejlepší výsledek sezóny. Ani tentokrát se ale Lancer WRC04 nepyšnil nerozbitností. Jako klíčové se opět ukázaly poruchové transmise. Poslední přírodní zkouška sobotní etapy ale měla daleko víc finských obětí. Tou druhou byl bohužel vedoucí muž rally Grönholm. Úřadující vítěz Rally Argentina v roce 2004 opravdu neměl svůj rok. V zatáčkovité pasáži RZ 19 chyboval, vylomil u svého Peugeotu kolo, následně ještě došlo k poškození motoru a rally se pro něho uzavřela. Podobně to tou dobou vypadalo i s jeho bojem o titul. Loeb zvolil pro sobotu obezřetnost a ta se mu vyplatila, etapu zakončil jako druhý. Za svým týmovým kolegou Sainzem, který měl před nedělí pěkný náskok minuty a půl.

U Citroënu se naštěstí rozhodli, že nebudou bránit legendárnímu španělskému jezdci, aby si do cíle dojel pro tehdy rekordní šestadvacáté vítězství kariéry. Loeb by sice za jiných okolností dostal přednost, když je jedničkou stáje bojující o titul. Všichni tři jeho hlavní soupeři už ale v argentinském podniku nepokračovali a tak mohl Francouz ty dva body navíc v klidu oželet. Sainz se v neděli vyhnul všem nástrahám a do cíle poslední zkoušky El Condor dorazil jako rekordman v počtu vyhraných světových podniků. Brzy na to jej sice jeho stájový kolega Loeb v tomto rekordu překonal, ale jeden moment argentinského vítězství už zůstane navždy. Bylo to poslední Sainzovo vítězství v mistrovství světa. Argentina opravdu přála týmovým dvojkám. U trojice týmů Ford, Subaru a Peugeot právě týmové dvojky zachraňovaly situaci, když jejich kolegové zůstali mimo hru. Třetí místo a důležité body pro Ford stále ještě bojující o značkový titul získal Francois Duval. Hirvonen se sice už na pódium nevešel, ale konečně ukázal, že může být pro Subaru užitečný. Čtvrté místo tou dobou bral všema deseti. A Peugeot pak zachránil Rovanperä, který si z Argentiny odvezl páté místo a o něco větší bicáky, když v pátek odpoledne odjel sedmdesát ostrých kilometrů bez posilovače.

Komentářů celkem: 3
30. 4. 2020 08:14
0 0
Super čtení ! Díky Martine smajlík
30. 4. 2020 10:39
0 0
smajlík
30. 4. 2020 10:39
0 0
Ostatně jen víc různých vzpomínek, seriálů o historii a dalších věcí. Co jiného teď může rally fanouška potěšit smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!