Aleš Trhlík - eWRC.cz
27. 4. 2020 14:46 − 6455× − 6

Open N obrazem

První česká Open je tedy úspěšně otestovaná a nezbývá než doufat, že se jí brzy dočkáme na trati.

V okolních zemích mají Proto Cars premiéry dávno za sebou a tak se na některé z nich můžeme podívat prostřednictvím pohyblivých obrázků.

Fiestě týmu Aspekta postavené u Janusze Cieslara je hodně podobná Fiesta Proto od Dytko Sport. Tento exemplář loni našel svůj domov v týmu Race Rent Austria.

V Polsku mají Fiesty Proto vůbec nejdelší tradici a to u dalšího rodinného týmu Stec Motorsport. V sezóně 2015 s nimi startovali Mariusz Stec a Bryan Bouffier. Malý Francouz sváděl statečné bitvy s přesilou Fiest R5 (ten rok se do polského mistrovství zapsal jako “Fiesta cup“), vyhrál 3 soutěže absolutně a až do úplného konce bojoval o svůj čtvrtý titul polského šampiona. Od toho jej v cíli poslední rychlostní zkoušky roku dělilo 4,6 vteřiny!

Následující roky se za volanty Stecových Fiest kromě Mariusze objevili například Maciej Rzeźnik, Damian Łata nebo polský mistr 2017 Filip Nivette.

Loni pak Hubert Maj, Łukasz Kabaciński a hlavně exmistr virtuálních rally „Colin“ Jakub Brzeziński.

Pro změnu jiné auto, vlastně jiná Fiesta Proto. Tentokrát od maďarského týmu M-Sport Racing Kft.

Ale zpátky do Polska. Dytkovi mají mnohem pestřejší repertoár než Fordy Fiesta. Třeba Volkswagen Polo Proto, Mitsubishi Mirage RS Proto nebo Citroën C3 Proto, se kterým se svezl i Alexey Lukyanuk. Na Rajdu Świdnickim 2014 se krátce představil Hyundai i20 Proto. Start to byl opravdu raritní, krátce poté Hyundai zamířil pod souhvězdí Jižního kříže.

Pokud by měl český fanoušek rally jmenovat nejznámější auto současnosti, bezpochyby by to byla Škoda Fabia R5. Tu každý bezpečně pozná na první pohled. Ale ten zvuk, ten je nějakej divnej..? Ano, je to čtyřkolka s přeplňovaným motorem, čtyřválcovým, zatím ještě benzínovým. Konkrétně Subaru EJ20 turbocharged, šestistupňová sekvenční převodovka XShift, to je Fabia EVOLVE varšavského Evolve Motorsport.

Ještě jedna Fabia Proto, tentokrát s agregátem Mitsubishi a karosérií designově vycházející z první Fabie S2000.

Už tak oproti našemu pestřejší rakouské startovní pole obohatila loni na podzim nadmíru zajímavá novinka – Suzuki Swift ZMX. Karoserie současné evoluční verze Swiftu se vnějškem neliší od vozu dánských Madsenů, rakouští Zellhoferové se však vydali cestou čtyř kol poháněných přeplňovaným motorem. Christoph Zellhofer se dvakrát ukázal v roli předjezdce, napjatě očekávaný první ostrý start pak na svá bedra vzal Martin Zellhofer. Jenže už v úvodu první rychlostní zkoušky říjnové Herbst Rallye swifta nežádoucím způsobem upravil a následně se za volant vrátilo mládí. K dnešku má Suzuki Swift ZMX s Christophem Zellhoferem za volantem na kontě tři ostré starty které se dají označit jako úspěšné, svezlo se na asfaltu, sněhu i šotolině a snad má i naději, že do dalšího startu nezkoroduje.

Od letošní Jännerrallye startuje také Stockingerova třidvatrojka jako Mazda 323 GT-R Proto ve třídě 8.

Na závěr ještě jiné, velmi mladé auto mající za sebou teprve premiérový start. Nepatří mezi Proto Cars ve třídě Open N, princip shodné techniky v libovolné karoserii je však obdobný. Rozpočet na R4 je ale výrazně vyšší a R5 zůstává výkonově vzdálená, což je zřejmě důvod, proč by zatím postavené er čtyřky spočítal na prstech i nepříliš šikovný truhlář. Škoda, protože z diváckého pohledu je tato Audi A1 R4 rakouského SSM výrazným zpestřením.

Komentářů celkem: 6
27. 4. 2020 15:49
0 0
Lukyanuk představil v Polsku i Dytkovu Toyotu Yaris Proto smajlík
27. 4. 2020 23:44
0 0
Ta třída je na jednu stranu parádní počin co zpestří startovní pole, ale nemůžu si pomoct - váha je znát a všechny do jednoho působí těžkopádně, malé kastle vše ještě zvýrazňují ve srovnání s výchozím Evem.
28. 4. 2020 10:35
0 0
Mně by moc zajímaly peníze ve srovnání s Imprezama a Lancerama. Ty auta vymiraji a s čím budou jezdit jejich dnešní piloti?
28. 4. 2020 12:05
0 0
Já si myslím, že právě tohle je náčiní přesně pro tyhle piloty. S tou technikou zkušenosti mají a náklady budou myslím si podobné jako u lanceru a stále nižší než třeba u R2.
28. 4. 2020 12:20
0 0
Heuvel na svojem webu uvádí náklady kolem 15 € na kilák - http://www.heuvel-motorsport.com/proto/
29. 4. 2020 00:26
Upraveno 00:28
0 0
Jako vždy velmi pěkná videa od Aleše.
Na provoz jsou tohle nejlevnější čtyřkolky. A kdyby v tom byl větší restriktor a dobré ruce k tomu, tak kluci v R5 budou mít hodně starostí.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!