Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
28. 4. 2020 18:00 − 3471× − 2

Ott Tänak: Ze dna až na vrchol – 1. díl

Díky nehodě v Mexiku 2015, kdy utopil Fiestu WRC lze cestu Otta Tänaka k titulu mistra světa popsat slovy v nadpisu.

Malý autorský úvod hned na začátek textu, pak už ale Ottův příběh. Článek jsem začal psát na konci října, když Ott Tänak získal titul mistra světa, avšak nějak nebylo času, abych jej dokončil. Už před měsícem jsem si napsal tento úvod s tím, že miniseriál vyjde v dubnu… Zas to nevyšlo, tak tedy třetí pokus, většina textů připravena, takže snad ve čtyřech až pěti dílech se podíváme na cestu Ott z ostrova Saarma až na nejvyšší stupínek MS. Pojďme využít okurkové sezóny a projít si kariéru prvního nefrancouzského mistra světa za dekádu a půl. Když se totiž ohlédneme, Ott se dokázal několikrát zvednout ode dna a ukázat, že když máte okolo sebe správné lidi, tak se dá ještě vybojovat i onen pověstný ztracený zápas.

Byť každý rok zná mistrovství světa v rally jméno šampiona pro danou sezónu, rok 2019 byl poměrně výjimečným, protože po dlouhých 15 letech došlo k ukončení nadvlády francouzských jezdců a aby toho nebylo málo, všech 15 titulů brali piloti s křestním jménem Sébastien. Prvních devět získal fenomenální Sébastien Loeb z Haguenau, dalších šest si připsal rodák z místa o sedm hodin jízdy autem jižněji, tedy nikdo jiný než Sébastien Ogier z Gapu. I v doposud poslední odjeté sezóně byl druhý jmenovaný v boji o titul, ten navíc před sezónou přezbrojil a místo M-Sportu startoval na Citroenu, ale už bude jen vždy historickým teoretizováním, zda jej změna vozu o naděje na titul připravila nebo ne. Co však historie rozporovat nebude je jméno šampionů pro rok 2019 jimiž jsou Ott Tänak navigovaný Martinem Järveojou. Jelikož od zisku titulu posledního nefrancouzského mistra světa uplynulo těžko uvěřitelných 16 let, pojďme si udělat malý průřez touto dobou a současně i cestou, kterou Ott Tänak ušel ke svému prvnímu titulu.

2003 a dřív

Sezóna 2003 se stala poslední, kdy titul získal někdo jiný, než rodák ze země galského kohouta, protože v dramatickém šampionátu se rozhodovalo až na závěrečném podniku ve Walesu. Na startu měla šanci na titul hned trojice jezdců – Carlos Sainz, Sébastien Loeb a Petter Solberg a brzy byl ze hry prvně jmenovaný, jenž se svou Xsarou havaroval na RZ3. Na první místo se po RZ4 dostal norský pilot a do konce soutěže jej neopustil, což mu zajistilo, že s náskokem jednoho bodu získal mistrovský titul.


Foto: https://www.rally.ee/?a=a022&b=12208&p=1

No a v témže roce získal první titul, byť jen v rámci třídy J18 v Estonia Folkrace, tehdy stále ještě nováček na soutěžních tratích Ott Tänak, jenž pilotoval VW Golf. Byl to jezdcův teprve třetí rok v soutěžích, avšak v roce 2001 si odbyl jen jeden podnik – debut za volantem otcova VW Scirocco v rámci Saaremaa Rallisprint. O rok později odjel čtyři podniky, dva s Golfem, dva se Sciroccem, aby pak právě s Golfem vybojoval zmíněný výsledek z roku 2003.

2004

Tento rok již v MS značí nástup Francouzů, protože za volantem Xsary dokázal vyhrát hned na šesti soutěžích a přidat dalších šest druhých míst, čímž si dosti bezpečně zajistil titul s náskokem 36 bodů na Pettera Solberga. Na třetí příčce pak sezónu zakončil Markko Märtin s Focusem a jméno tohoto estonského jezdce nelze opomenout, protože v další kariéře Ott Tänaka bude hrát důležitou roli.


Foto: https://www.rally.ee/?a=a022&b=12208&p=1

Nyní však jejich cesty zatím běžely odlišnými směry, Markko bojoval o tituly ve světě, tehdy čerstvě plnoletý Ott naopak sbíral další a další zkušenosti za volantem svého Golfu. V rámci Estonian Rallysprintů, kde se jezdilo bez spolujezdce, dokázal brát 4. příčku celkově v hodnocení sezóny, v rámci estonského mistráku to i přes dvě odstoupení stačilo na 2. místo ve třídě E2000.

2005

Ve světě v tomto roce byla ještě zřejmější dominance Sébastiena Loeba, který vyhrál rovnou 10 soutěží a z tehdejšího počtu 16 podniků za sezónu jen 3x nestál na stupních vítězů, protože nedokončil ve Švédsku a Austrálii a v Mexiku bral čtvrté místo. Druhé místo bral opět Petter Solberg, ten měl ale rovnost bodů s Markusem Gronholmem. Opět zde musíme udělat odbočku, byť tentokrát smutnou, k Markko Märtinovi, který s Peugeotem 307 boural ve Walesu a boční náraz do stromu fatálně odnesl spolujezdec Michael Park. Konec sezóny už nejel, Peugeot oficiálně MS po sezóně opustil a Märtinovi tak nezbylo nic jiného než založit vlastní tým. A MM Motorsport bude u Otta Tänaka taktéž hrát důležitou roli…


Foto: https://www.rallye-sport.fr/ott-tanak-une-carriere-en-dents-de-scie/

Ale nepředbíhejme tok času, protože v roce 2005 Ott Tänak nadále usedal do VW Golfu a jel, co se dalo. Takže v rámci Estonian Rally Cupu bral 2. příčku ve třídě E8, v rámci Estonian Rallysprintu, opět bez spolujezdců, vybojoval vítězství v rámci klasifikace J18. V národním mistráku pak sezóna 2005 znamenala 2. příčku ve třídě E, kde toho roku startovalo 14 pilotů a nad Tänakovy síly byl jen Rainer Aus, pozdější dvojnásobný mistr Estonska.

V příštím díle se podíváme poprvé do zahraničí když Ott vyrazil získávat zkušenosti na severské tratě.

Komentářů celkem: 2
29. 4. 2020 09:57
0 0
Zajímavé čtení. V posledním odstavci má být 2005, ne 2015 smajlík
29. 4. 2020 19:43
0 0
Dík za upozornění, opraveno.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama