Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
3. 5. 2020 19:17 − 4192× − 1

Ott Tänak: Ze dna až na vrchol

Díky nehodě v Mexiku 2015, kdy utopil Fiestu WRC lze cestu Otta Tänaka k titulu mistra světa popsat slovy v nadpisu.

Pokračujeme v seriálu, který započal v týdnu svým prvním dílem a z pobaltských tratí se postupně vydáme až do světa, kde na počátku 10. let poprvé Ott výrazně zazářil díky působení v projektu Pirelli Star Driver.

2006

Ve světě nakonec i letos pokračovala dominance Sébastiena Loeba, ten však po oficiálním odchodu Citroenu musel vzít za vděk "polooficální" Xsarou Kronos racingu. V prvních 12 závodech sezóny ani jednou neopustil stupně vítězů (8x vyhrál) a zdálo se, že titul vybojuje podobně dominantně jako 2005. Avšak na konci září přišla nečekaná informace, že si pilot na (dle tehdejších zpráv) horském kole zlomil ruku a do konce sezóny absentoval. Svou šanci na třetí titul vycítil Bosse, avšak ani tři výhry ve zbývajících 4 podnicích nestačily Marcusi Gronholmovi na prvenství, jelikož mu chyběly reálně dva body, které ztratil havárií v Austrálii, kde to pak na lepší jak 5. místo nestačilo.


Foto: https://www.meiemaa.ee

V případě Otta Tänaka znamenal rok 2006 první starty v zahraničí, když se na začátku sezóny vydal s Renaultem Clio do Finska a do Norska závodit na sněhu, avšak v Rally Norway jej zastavila technika. No a odstoupení kvůli autu pokračovaly i ve zbytku sezóny, jelikož osvědčený VW Golf hned 3x zklamal po stránce mechanické a jednou jezdec havaroval. Výsledkem bylo, že ani v jedné ze tří estonských soutěžních sérií nedokázal vybojovat umístění na stupních vítězů v celkovém hodnocení roku, avšak tak kde dojel, tam to na pódiu bylo.

2007

Citroen se oficiálně vrátil s novou C4 a hned na úvodní Rallye Monte Carlo bral double. Marcus Gronholm třetím místem naznačil, že opět bude Sébastienu Loebovi sekundovat a při pohledu na konečnou tabulku se o mistru opět rozhodovalo pouze několika body. Tentokrát Loeb z kola nepadal, avšak na své poměry vyhrál jen 8 soutěží z 16 dílného MS a rozhodovat se muselo teprve na posledním závodě roku ve Walesu. Tam Loebovi stačilo dojet pátý bez ohledu na umístěni Gronholma, což Francouz třetí příčkou zvládl a slavit vyrovnání rekordu Tommi Mäkinena v podobě čtyř titulů mistra světa v řadě. Finský jezdec tak bral další stříbro, po sezóně však aktivní kariéru ukončil, Loeb si naopak za odměnu vychutnat testy Renaultu F1.


Foto: https://www.rally.ee/pics/galleries/id/2841/php83qW2i1172464776_2.jpg

To, co předznamenal začátek předchozího roku přinesla sezóna 2007, kdy Ott Tänak po celý rok usedal za volant Renaultu Clio třídy N2 a byť v estonském mistráku hned 4x nedojel, pořád to v hodnocení třídy N1/N2/N3/A6 stačilo na bronzový stupínek. Chuť si Ott spravil v Estonian Rallysprint, kde bral první příčku mezi všemi dvoukolkami a jak se můžeme dočíst v tehdejších zprávách, mezi jezdci z ostrova Saaremaa, odkud je i Ott Tänak probíhaly často tvrdé a těsné souboje. Otepää rallisprint na konci sezóny pak znamenal jediný start s Golfem v tomto roce a současně poslední posez za volantem dvoukolky na dlouhou dobu. Do hry totiž vstoupil mentor Markko Märtin a na obzoru se pomalu, ale jistě objevovala postava mecenáše Olega Grosse.

2008

Poslední rok než MS zasáhla krize a na nějaký čas poslední rok, kdy se na tratích utkávaly čtyři automobilky. Pouhý rok v šampionátu vydrželo Suzuki se svou SX4, z pohledu fanouška bohužel odešlo i Subaru, které k rally ve spojení s Prodrive patřilo od 90. let, avšak ani nová Impreza S14 nepomohla SWRT se dotáhnout na absolutní špičku. Co se však nezměnilo byla dominance Sébastiena Loeba, letos si z 15 podniků připsal rovnou 11 výher a v Japonsku slavil další titul. Na konci roku si pak opět vyzkoušel vůz F1, tentokrát od Red Bullu. Po odchodu Marcuse Gronholma do závodnického důchodu se do role nejbližšího Loebova pronásledovatele dostal Mikko Hirvonen, který jako jediný další jezdec v sezóně nasbíral více jak 100 bodů, avšak na titul mu jich pořád 20 chybělo.


Foto: https://sport.postimees.ee/40341/markko-martini-opilane-ott-tanak-krooniti-eesti-meistriks

První velká šance pro Otta Tänaka, když dostal k dispozici Subaru Imprezu od Marko Märtina a v sedmidílném domácím mistráku se jezdec za tuto šanci odvděčil jak nejlépe mohl, když si připsal dvě vítězství a čtyři další pódiová umístění, což stačilo v konečném účtování na zisk titulu. A to v premiérové sezóně s čtyřkolkou. Jak se nechal po dojezdu posledního podniku, kterým byl Ottova domácí Saaremaa rally, Tänak slyšet, splnil si tak svůj sen ze začátku roku. "Konkurence byla hodně vyrovnaná a v průběhu sezóny nás potkaly nějaké krizové chvilky. Musím poděkovat Markko Martinovi a celému týmu za přípravu skvělého auta," nechal se dále novopečený estonský mistr slyšet. Jako bonus si primát Tänak připsal i v rámci Estonian Rally Cupu.

2009

První z "hubených let", kdy v MS soupeřili pouze Ford a Citroen se zároveň stal ročníkem, kdy měl Mikko Hirvonen asi nejblíže k titulu mistra světa a rozhodovat se muselo teprve na posledním podniku roku ve Walesu. Fin však po celou soutěž nestíhal Sébastienu Loebovi, který si tak přijel pro již šestý titul a mnozí si ještě vzpomenou, že v konečném účtování mohl Francouz děkovat i například Hirvonenovu týmovému kolegovi J-M Latvalovi, který na poslední vložce – divácké speciálce v Polsku vylomil z druhého místa kolo a skončil. Zároveň se na oné soutěži odehrávaly tehdy oblíbené taktické hrátky se zpomalováním jezdců, aby se jednička týmu dostala výše… Při vzpomínání na sezónu nelze opomenout JWRC, kde své působení završil Martin Prokop ziskem titulu mistra světa a moc nechybělo ani k tomu, aby získal double, protože v PWRC byl druhý.

Druhý rok s Imprezou v domácím šampionátu a role obhájce titulu. Ott Tänak začal nejlépe jak mohl, když úvodní soutěž sezóny – Antsla ralli vyhrál s náskokem téměř minuty na druhého v pořadí. Do konce sezóny pak přidal ještě jednu výhru a dvě druhá místa, což v konečném účtování stačilo na čtvrtou příčku, protože neodjel všechny podniky. Ott také dvakrát nakoukl do mistrovství světa, kam mu pomohl sponzoring od Olgea Groose. Začal v Portugalsku, kde dojel devátý v rámci třídy N4 a ve Finsku své snažení přehnal na konci první etapy, kde havaroval ze 4. místa ve třídě. Důležitým milníkem je pak polovina září, kdy v Rakousku proběhlo výběrové kolo druhého ročníku Pirelli Star Driver, kde si Estonec zajistil starty v MS s Evem X pro rok následující. Tehdejší tiskovka s výběru jej pak popsala jako: "Jeden z nejnadějnějších jezdců v rallysportu, bezpochybného nástupce svého krajana a jezdce Markko Martina."

2010

Další rok, další titul pro Sébastiena Loeba. Tentokrát si z 13 dílného MS odnesl Francouz "jen" 8 výher, avšak nebýt Japonské rally, kde dojel "až" pátý, mohl oslavit celý rok na stupních vítězů. Jestliže loni byl nejbližším Loebovým sokem Mikko Hirvonen, ten se v roce 2010 za volantem Focusu trápil a celkově ukončil sezónu na 6. místě. Jeho roli pronásledovatele rodáka z Haguenau však zastal J-M Latvala, avšak na mistra světa se díval na konci sezóny s uctivým odstupem, jelikož na něj ztratil více jak 100 bodů. Poznamenejme, že v tomto roce už platil systém bodování tak, jak jej známe dnes. Po konci týmu Subaru zaznamenal v sezóně 2010 velký úspěch Petter Solberg, který s vlastním týmem a Citroenem C4 dokázal vybojovat třetí místo v konečné klasifikaci MS a na toto umístění se dostal až ve Walesu, kde díky druhému místu a bodům za něj přeskočil vycházející hvězdu Sébastiena Ogiera.

V této sezóně se napoprvé pořádně protínají cesty Otta Tänaka a světového šampionátu, když si Estonec vyráží vybrat svou odměnu za úspěch v Pirelli Star Driver, která není menší, než šest startů s MS za volantem Lancerů Evo X. Zatímco v prvním roce vozy od Rallyartu Italy trpěly dětskými nemocemi, letos fungovaly spolehlivěji a výsledkem bylo, že Tänak po vlažném úvodu sezóny v podobě havárie v Turecku a odstoupení v Portugalsku nasadil strhující tempo a začal pořadím PWRC stoupat. Pomohly mu k tomu výhry ve Finsku a Walesu, druhé místo zajel v Alsasku a pátý byl v Německu. Výsledkem bylo umístění těsně pod stupni vítězů, když byl celkově čtvrtý.

Doma se Ott Tänak ukázal čtyřikrát a kromě jednoho nedojetí kvůli motoru dokázal pokaždé obsadit stupně vítězů a v závěru roku si pak poprvé vyzkoušel speciál Ford Fiesta S2000, s nímž debutoval na finské SM Finnsco Ralli a následně se ukázal i doma na Saaremaa rally. A před domácím podnikem bylo vidět nadšení v hlase jezdce, který si začal vychutnávat opět o něco kvalitnější techniku: "Saremaa bude zajímavá, protože Nko má nějaké výhody, ale Super 2000 má výhody zase jiné. Svět však ukázal, že S2000 jsou rychlejší. Bude hodně zajímavé sledovat první zkoušky na Saaremaa. Už teď se těším," říkal Tänak před startem a výsledkem bylo 3. místo, kdy nestačil pouze na dvojici vozů WRC v podobě vítězné Imprezy Madse Ostberga a Focusu Geogra Grosse. Perličkou na závěr je, že ten samý Focus si Tänak vyzkoušel díky Olegu Grossovi, jehož rodině vůz patřil, na finské Arctic Lapland Rally.

Další díl zase někdy příště…

Komentářů celkem: 1
4. 5. 2020 10:38
0 0
Hezké počtení. Moc díky.smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama