18. 5. 2020 08:35 − 1007× − 0

Rok prvního mistra světa z Francie – 3. díl

Sébastienové Loeb s Ogierem získali spoustu prvenství, prvním mistrem světa z Francie se ale nestal ani jeden z nich.

McRae mistrem novozélandských cest

Jezdci světového šampionátu se z Ameriky přesunuli ještě dál od svých domovů, na Nový Zéland. Sainz vyrazil do rally jako samostatný lídr mistrovství, ale bohužel už po pátém testu se jeho pozice ocitla v ohrožení. Z motoru Imprezy se tam zakouřilo a všem nadějím na pokračování byl konec. Auriol mohl Španělova problému využít ve svůj prospěch a už v první etapě předváděl parádní výkon jako v Argentině. Do cesty se mu však opět postavil pilot Subaru, tentokrát McRae, který nakonec první etapu s náskokem skoro půl minuty vyhrál. Se třetím Subaru se krásnou novozélandskou krajinou proháněl Richard Burns. Mladý Angličan se vždy chtěl vyrovnat svému skotskému soupeři a jejich světové zápolení mělo počátky už v tehdejší sezóně. Burnsův pokus napodobit krajanovu rychlost ovšem skončil neslavně, v příkopu. Mimo trať se ve druhé etapě ocitnul i Auriol a ztratil dvě minuty. Následně se pokoušel ztrátu nahnat a při této snaze vylétnul z trati znovu. V cíli se Francouz musel spokojit s pátým místem, ovšem i to mu stačilo k posunu do průběžného vedení šampionátu. Na druhém místě v soutěži Auriola vystřídal jeho finský kolega Kankkunen. McRae si však jel svou vlastní soutěž a ani úřadující mistr světa mu nestačil. Po čtyřech odstoupeních Skot konečně dorazil až do cíle a hned z toho bylo vítězství. Lepší ukončení nezdarů si ani nemohl přát. Úplným nezdarem soutěž skončila pro tápající stáj Fordu. Čerstvý otec Biasion si stěžoval na nedostatek výkonu, což byl na rychlých tratích velký handicap. Slabý motor se navíc Italovi v RZ 14 zastavil. Po dobře zajeté Argentině se do druhého Escortu opět posadil Vatanen a dva dny sváděl pěkný souboj se Schwarzem v Mitsubishi o třetí místo. V posledním dnu ale Fin chyboval a několika kotrmelci svůj vůz zdemoloval. Schwarz opět poukázal na kvality nového Lanceru EVO II, který dovezl na pódiu stejně jako v Acropolis. Úspěch značky se třemi diamanty ve znaku podtrhnul čtvrtým místem Eriksson i přesto, že první den musel absolvovat pouze s jednou poháněnou nápravou. Velká škoda, že se stáj Mitsubishi tehdy neobjevila ve více světových soutěžích, mohla vody v šampionátu pořádně zčeřit.

Mäkinenovo poprvé

Velkým hráčem se Mitsubishi stalo později, to už ale za volantem jednoho z Lancerů seděl Tommi Mäkinen. Sezónu 1994 trávil Fin za volantem dvoukolky Nissan Sunny GTi, ale pro svou domácí soutěž dostal lákavou nabídku na sedačku v továrním Fordu a tu nešlo odmítnout. U Fordu Mäkinen nahradil nevýrazného Biasiona a už první den se na chvíli dostal do vedení. Za volant Escortu se vrátil vyléčený Delecour. I když ještě nebyl úplně fit, což pro něho na rychlé soutěži plné skoků znamenalo hodně velké sebezapření, počínal si výtečně a do cíle dojel na pěkném čtvrtém místě. Do soukromého Fordu se pro svou domácí rally vrátil Vatanen, ale už první den u něho urval levé zadní kolo. Ještě daleko rozbitěji dopadnul druhý soukromý Escort s Thirym za volantem. Velkým favoritem na vítězství v Rally tisíce jezer byl Kankkunen, který si přál oživit své mistrovské ambice. Hned první den ale chyboval a převalil svou Celicu přes střechu. Za pomoci diváků se na trať vrátil, ale ve výsledcích spadnul až na jejich konec. Ve zbytku rally si však Fin počínal skvěle a dokázal se dokonce vyhoupnout až do top ten. Nejrychlejším Finem za volantem Toyoty se však stal soukromník Marcus Grönholm, který i přes nejeden výlet mimo trať dojel do cíle jako pátý. V roce 1990 se Sainz stal první neseverským jezdcem, který dokázal ve Finsku vyhrát. V letech 1992 a 93 tam ale nestartoval a tak si před startem moc velké cíle nekladl. Jako osamocený tovární pilot Subaru také musel myslet na body do hodnocení značek a práci nakonec odvedl solidní. Skončil třetí. Na svého hlavního soupeře v boji o titul Auriola navíc moc neztratil, když Francouz na 1000 jezerech dojel druhý. Více než se třetím Sainzem však pilot Toyoty bojoval s Mäkinenem, který se druhý den vyhoupnul do čela. Angažování Fina bylo ze strany britské stáje vpravdě mistrovským kouskem. Finovi vůbec nevadilo, že předtím jezdil s vozem s jedinou poháněnou nápravou. Ve čtyřkolce byl jako doma a první start s továrním Fordem přetavil v senzační vítězství. Jeho první ve světovém šampionátu.

Semifinále duelu Sainz vs. Auriol

Žádným divem tak nebylo, že Fina angažovali u Mitsubishi už pro následující podnik v Itálii. Tentokrát se ale Mäkinenovi tolik nedařilo a už v páté zkoušce odstoupil s poškozeným zavěšením. Paradoxně se pak bez Mäkinena nedařilo ani Fordu. Biasion se pro domácí soutěž vrátil za volant, ale ani doma nebyl pro soupeře velkou hrozbou. Delecour se těšil hlavně na asfaltovou část smíšené soutěže, ale vůbec se jí nedočkal. Motor jeho Escortu se v jedenáctém testu zastavil. Nezdar továrních Fordů zastínili soukromníci s vozy této americké značky. Činil se hlavně domácí Jolly Club s dvojicí Escortů v barvách Martini. Cunico dokázal vyhrát závěrečnou asfaltovou etapu a díky tomu se posunul na šesté místo, čtvrt minuty za nezvykle nevýrazně jedoucího McRae. Na šotolině si naopak s Fordem stáje Jolly Club skvěle počínal Malcolm Wilson a po prvním dnu mu dokonce patřila druhá příčka. Na závěrečné asfaltové etapě ale novopečený britský šampión chyboval a vyjel z trati. Spolujezdec Bryan Thomas vyrazil hledat diváky, aby jim pomohli vůz vrátit zpátky na silnici. Wilsonovi se mezitím podařilo vyjet vlastními silami, ale pak musel najít svého spolujezdce. To se mu dlouhou dobu nedařilo a bizarní incident Brity odsoudil na konečnou devátou pozici. Bizarní incident se přihodil i Thirymu s dalším soukromým Fordem. Na přejezdu jej tak dlouho zdržovaly davy diváků, až Belgičan inkasoval půlminutovou penalizaci. Přesně půlminuta jej pak dělila od stupňů vítězů. Naštěstí pro Ford na třetím místě přeci jen skončil jejich pilot. Biasion už druhý den přidal na rychlosti a v domácích podmínkách vybojoval bronzový stupínek.

Po odstoupení Mäkinena držel prapor Mitsubishi osamocený Schwarz, ovšem tentokrát se mu vůbec nedařilo. Na závěrečné asfaltové etapě jej zpomalily dva defekty, ale to ještě nebylo to nejhorší. Jeho Lancer na přejezdu vzplál a nakonec shořel na škvarek. Při svém posledním startu v sezóně vyšlo Mitsubishi naprázdno. U Toyoty vedoucí pořadí značek už začali myslet na následující sezónu a Kankkunenovi do Itálie poslali zbrusu novou Celicu GT-Four. Fin se první den pral s řízením nového vozu, ale druhou etapu už vyhrál. A to s pěkným náskokem půl minuty. Do cíle dojel jako sedmý. Dvojice bojující o titul první den chybovala. I když mimo trať skončil jak Sainz, tak Auriol, pilot Subaru vedl a čtvrtý Francouz na něho ztrácel dvě minuty. Druhý den se pilot Toyoty prodral na druhé místo a manko na El Matadora stáhnul na polovinu. O vítězi tou dobou ještě rozhodně nebylo rozhodnuto. Sainzovo Subaru postihnuly poslední den problémy s palivem a lídrův náskok se začal rychle krátit. V předposlední zkoušce se Auriol posunul do čela a důležitý triumf před velkým britským finále měl v kapse. Náskok jedenácti bodů vypadal slibně, ale udělat poslední krok je vždycky to nejtěžší.

Britské finále s velkou kaňkou

Velké finále boje o titul začalo více než dramaticky. Postarala se o to hned úvodní etapa odehrávající se na diváckých superspeciálkách v zámeckých parcích a v Doningtonu. Sainz při průjezdu jedním z brodů poškodil chladič a výrazně tím ohrozil své setrvání v soutěži. Nakonec to ale byl on, kdo byl po prvním dnu blíže světovému titulu, když jel druhý za svým týmovým kolegou McRaem. Auriol totiž už ve třetí zkoušce chyboval, vyvrátil pravé přední kolo a spadnul na osmaosmdesátou příčku. Do konce dne se Francouz probojoval do čtvrté desítky, ale v pondělí ráno chyboval znovu a svou Toyotu převrhnul. Následoval pád na konec první stovky. Do hry se musel ve velkém zapojit Kankkunen pilotující znovu zbrusu novou Celicu GT-Four. Ve hře byly oba tituly a Fin mohl sehrát zásadní roli. Během druhé etapy se posunul před Sainze na druhé místo. Večer ale chyboval a při incidentu svou Toyotu pořádně očesal. Hlavně však ztratil světelnou rampu a to byl pro dvojici nočních zkoušek pořádný handicap. Sainze musel v závěru dne pustit zpátky před sebe. Auriol se mezitím prodral do druhé desítky, nicméně titul mu stále unikal.

Ve třetí etapě se Francouz dokázal vyhoupnout už na bodované deváté místo. Zároveň však potřeboval, aby Kankkunen dokázal Sainze poslat zpátky za svá záda. To se bohužel Finovi nedařilo a naopak na Španěla ztrácel už celou minutu. Sainz se nacházel v ideální situaci a navíc měl k ruce ještě týmového kolegu McRae, který soutěž vedl. Na druhou stranu právě to zřejmě vedlo v poslední etapě k nepěknému incidentu. U Subaru se začala řešit týmová strategie a dění do svých rukou převzali místní diváci, kteří se snažili Španělovi nastražit do cesty klády. Španěl se nepěknému incidentu vyhnul, ale pak v druhé středeční zkoušce ztratil koncentraci a poslal svou Imprezu mimo trať. Dolování vozu trvalo moc dlouho a Sainz pak zbaven všech reálných nadějí na zisk titulu svůj poškozený vůz odstavil. McRae sice nadále vedl a nakonec své snažení dotáhnul do vítězného konce, ale Subaru to na značkový titul nestačilo. Kankkunen dokončil padesátý ročník Network Q RAC Rally jako druhý a získal dostatek bodů pro svého chlebodárce Toyotu. Debut v továrním speciálu Fordu přetavil v umístění na pódiu Thiry. Pět let poté se podobný trik s nasazením Belgičana do továrního vozu v britské soutěži vyplatil i české Škodě Motorsport. V roce 1994 měla česká stáj blízko k titulu ve dvoukolkách, ale nakonec je o bod překonal Opel vedený Gregoirem de Meviusem. Auriolovy šance na zisk titulu vypadaly od začátku beznadějně, ale nakonec měl více štěstí. To, že se během několika dnů z konce první stovky probojoval až na šestou příčku, nakonec nehrálo zásadní roli. Francouzi se v roce 1994 radovali z prvního titulu světového šampióna v rally. A nikdo tehdy netušil, že se o deset let později rozjede neskutečná šňůra patnácti titulů francouzských jezdců v řadě…

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama