Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
10. 5. 2020 20:35 − 2983× − 4

Ott Tänak: Ze dna až na vrchol

Díky nehodě v Mexiku 2015, kdy utopil Fiestu WRC lze cestu Otta Tänaka k titulu mistra světa popsat slovy v nadpisu.

Pokračujeme v našem seriálu a dostáváme se do časů, kdy Ott nastoupil do světa s Fiestou a zle proháněl Juha Häninena o titul v SWRC. Pak už chyběl jen malý krůček do M-Sportu a pak další…

2011

Klíčovým faktorem této sezóny byl nástup nové generace speciálů WRC, velké vozy jako Focus a C4 se ze světového kolbiště stáhly, aby uvolnily prostor menším modelům Fiesta a DS3. Do šampionátu se vrátilo Prodrive díky projektu MINI, kam zamířil Dani Sordo a z IRC Kris Meeke. Oba jezdci jeli jen několik vybraných podniků, avšak Španěl dokázal na asfaltech vybojovat dvě pódiová umístění. Jelikož Rallye Monte ještě naposledy otevírala Intercontinental Rally Challenge, svět začínal ve Švédsku, kde Ford vybojovat tripple. Jenže hned od následujícího Mexika začal nejvyšší stupínek patřit Citroenu a ani s třetím modelem vozu WRC nenechal Sébastien Loeb nikoho na pochybách, komu patří titul mistra světa. Na své poměry však bral poměrně málo výher, když dokázal být nejrychlejší jen na 5 soutěžích, vícemistr světa byl opět Mikko Hirvonen a na třetí příčce byl Sébastien Ogier, který na konci roku, možná nečekaně, volil raději nejistotu u vznikajícího Volkswagen motorsportu, než aby pokračoval ve stínu fenomenálního jmenovce, který byl ve versailleském týmu jasnou jedničkou.

Mnozí si jistě vzpomenou, že tento rok byl v SWRC ve znamení boje Juha Häninena s Fabií S2000 právě s Ottem Tänakem s Fiestou S2000. Podstatnou část rozpočtu zajistily právě "staří známí" Markko Märtin a Oleg Gross a estonec rozhodně nezklamal, protože v průběhu sezóny prakticky neopouštěl stupně vítězů a v konečném účtováni mohl jen litovat havárie z Acropolis. I tak byl ale druhý celkově. Ze ztráty titulu dlouho smutnit nemusel, protože ve Walesu se dočkal startu s Fiestou WRC v barvách DMacku a před startem nešetřil nadšením: "S turbem je to mnohem rychlejší jízda. Zatím mám sice nejvíce zkušeností na asfaltu, ale s Fiestou S2000 jsem si to našotolině užíval, takže si jsem jistý, že s Fiestou WRC to může být jenom lepší…" No a řečí výsledků to taky dobré bylo, když dokončil na 6. příčce celkově a po konci soutěže jsme si mohli přečíst jeho hodnocení: "Nepřijeli jsme sem získávat bodované pozice, takže je skvělé být šestý. Ten pocit v sobotu ráno, když jsme zajeli třetí nejrychlejší čas, bylo opravdu příjemný. Pneumatiky na nezpevněné trati fungovaly dobře, všechno bylo fajn. Některé zkoušky byly velmi kluzké s měnící se přilnavostí, a to dělalo soutěž těžkou."

2012

Na tomto místě se cesty definitivně proťaly a estonský jezdec usedl do vozu WRC a jal se bojovat s nejlepšími, protože v roce 2012 podepsal smlouvu u M-Sportu, kde se stal jedničkou jeho B-týmu. V této sezóně v MS opět vládl Sébastien Loeb, avšak ten oznámil, že se jedná o jeho poslední kompletní sezónu a svět soutěží opouští kvůli okruhům, kde se stal jezdec Citroenu ve WTCC. Z 13 závodů byl Francouz 9x nejrychlejší a titul si pohodlně zajistil před svým týmovým kolegou Mikkem Hirvonenem. V tomto roce pomalu vyprchávalo nadšení z příchodu nové značky, jelikož projektu MINI se nedostávaly finance a Kris Meeke tak zůstal sedět doma, Dani Sordo odjel sedm vybraných soutěží a bylo pověstně hotovo. Naopak hodně vážně bral svůj vstup do MS Volkswagen, který letos pravidelně nasazoval Fabie S2000 a s jednou z nich předváděl velký sport Sébastien Ogier, jenž hned 5x dokázal prorazit mezi sedm nejrychlejších, nejlépe zajet 5. příčku na Sardinii a celkově se umístit 10. absolutně v celosezónním účtování.

Ott Tänak ve své první sezóně s WRC začal relativně slušně, když v Monaku a v Mexiku dojel na bodech, ale v Portugalsku a Argentině to už tak slavné nebylo a po druhé jmenované soutěži jsme se mohli dočíst o nespokojenosti týmového šéfa Malcolma Wilsona: "Musím přiznat, že jsem byl Ottem skutečně zklamán. Cílem bylo soutěž dokončit, ale prvních třech zkouškách soutěže měl tři problémy, které všechny způsobil on sám a všechny byly zklamáním." Jezdec tehdy poškodil na RZ3 řízení a na následující vložce skončil mimo trať a musel do superrally. Do konce roku přišly nějaká další nedokončení, avšak na Sardinii se Tänak dočkal prvního pódia, když dokončil třetí, avšak v Katalánsku havaroval a kvůli oficiálnímu odchodu Fordu z MS neměl M-Sport další peníze na Tänakovy starty a jezdec tak skončil bez sedačky.

2013

Rok s 13 na konci rozhodně nebyl smolným pro nově příchozí Volkswagen motorsport, který doslova rozmetal staré pořádky, jelikož hned od začátku ukazoval, že nová Pola WRC dětské nemoci takřka neznají a přes opatrná slova šéfa Josta Capita o sbírání zkušeností začali hannoverští sbírat spíše vavříny. Hned při druhém startu dokázal Sébastien Ogier vyhrát, to pak hned 8x zopakovat a na konci roku se mohl radovat ze zaslouženého titulu mistra světa. Volkswagen pak poměrně jasně ovládl i klasifikaci týmů a v MS se zrodil nový hegemon, který se zdál být ještě dominantnější, než Citroen ve svých nejlepších letech.

V roce 2013 tak bylo MS bez Otta Tänaka a jezdec strávil sezónu na domácích tratích s nově postavenou Imprezou N12. Ještě na začátku roku byl však optimistický s tím, že zajistí rozpočet na několik startů ve světě, avšak výsledek byl takový, že se pouze 2x podíval na hranice Estonska na lotyšské tratě. Doma však pokaždé dojížděl na stupních vítězů, což v celkovém účtování stačilo na druhou příčku za Georgem Grossem s Focusem WRC. Zajímavostí pak je, že o vítězný vůz se staral právě Tänak, díky čemuž měl zajištěnu část rozpočtu a zbytek dodal Georgův otec Oleg, který nadále v Tänaka věřil. Na konci roku pak přišla dobrá zpráva, i díky snažení Markko Märtina se Ott Tänak dočkal druhé šance v MS, když oznámil program startů s Fiestou R5 doplněný o několik s Fiestou WRC, přičemž na programu ve WRC2 měl zásadní podíl DMack, v jehož barvách auto startovalo.

2014

O tom, že Volkswagen dominuje šampionátu svědčí i výsledky za rok 2014, kdy z 13 podniků vyhrála Pola rovných 12 a nebýt jezdeckých chyb, mohl být výsledek 100%. Avšak domácí Německá rally se zpočátku zdála pro VW zakletá, jelikož z prvního místa havaroval nejdříve Sébastien Ogier, následně i J-M Latvala. Když pak z první příčky vylomil kolo i Kris Meeke, dočkal se prvního double Hyundai zásluhou Thierry Neuvilla a Dani Sorda. V celoročním účtování pak druhý titul vybojoval jak Volkswagen, jenž získal více jak dvojnásobek bodů druhého Citroenu, tak Sébastien Ogier, kterého na stupních vítězů následovali týmoví kolegové J-M Latvala a Andreas Mikkelsen.

Návrat do kolotoče MS si Ott Tänak odbyl ve Švédsku, kde navigován Raigo Mõlderem dojel na páté příčce a jak se nechyl slyšet, bylo to docela překvapení: "Byl jsem o hodně blíž lídrovi, než jsem si myslel, že být můžu. Měl jsem docela strach před začátkem, kde bych mohl být, ale teď jsem šťastný," řekl v cíli Rally Sweden Estonec. V Portugalsku pak z Fiestou havaroval a to byl konec s vozem WRC, protože se začal soustředit na starty s Fiestou R5, s ním v celoročním účtování bral 6. příčku ve WRC2. Mnozí si ještě určitě pamatují, že v této sezóně se Estonec 2x podíval do mistrovství Evropy, avšak zatímco v Estonsku zvítězil, ve Zlíně tempu nejrychlejších nestačil a dojel na 7. místě. Paralela dva roky starých událostí pak přišla ve Walesu, kde se Tänak opět posadil do Fiesty WRC v barvách DMack a dolej na sedmé příčce, ale to hlavní přišlo několik dní po Walesu, když M-Sport oznámil, že Tänak dostal druhou šanci a pojede opět s vozem nejvyšší specifikace v MS.

2015

Při úvodní Rallye Monte Carlo začal Tänak dobře, avšak třetí etapa znamenala výlet mimo trať a konec ambicí na umístění v nejlepší pětce, naopak následující Švédsko přineslo 4. místo celkově. A následující Mexiko pak asi nejikoničtější Tänakovu havárii, když se svou Fiestou WRC skončil v jezeře. M-Sportu se však auto na poslední etapu povedlo uvést do provozuschopného stavu a TiTänak, jak jej sám tým označil dojel do cíle. V Polsku pak Estonec zajel další stupně vítězů, vyrovnal své maximum v podobě třetího místa, zářil ale spokojeností, protože to bylo umístění vybojované, nikoliv "utrpěné":"Tentokrát to bylo o nás, jak my, tak auto jsme do toho šli naplno a tím pádem je to výjimečný pocit. Před startem jsem říkal, že tady na to pořádně šlápnem a to jsme udělali. Teď už se nemůžu dočkat Finska, kde si myslím, že máme stejnou šanci být stejně konkurenceschopní,"" říkal po dojezdu Rajdu Ott Tänak, jenž tou dobou netušil, že se mu až do konce roku stupně vítězů zopakovat nepovede.

No a aby toho nebylo málo, na konci roku se dočkal druhého "vyhazovu" z M-Sportu, když Malcolm Wilson nebyl příliš spokojený s Estoncovými výsledky: "Pokud jde o pohled na výsledky, tak ty byly méně než uspokojující. Dvě havárie v posledních dvou podnicích jej nepostavily do zrovna silné pozice pro to, aby byl uvažován jako součást týmu v příštím roce." Ale na pomoc přišel opět DMack, v jehož barvách měl Tänak odjet celou sezónu 2016, takže svět neopustil a při oznámení programu byl spokojený: ""Měli jsme těžký rok, ale rychlost nám neschází a teď, když máme mnohem více zkušeností s vozem WRC, tak to v budoucnu bude jen lepší."

Příště se snad podíváme na zbytek cesty k titulu mistra světa z roku 2019…

Komentářů celkem: 4
10. 5. 2020 20:36
0 0
Tož a teď mi držte palce, poslední díl nemám pořád napsaný, tak to bude za týden docela nervák, zda něco vyjde smajlík
11. 5. 2020 10:29
0 0
Tak ať to dobře dopadne, je hezké číst jak se rodil mistr světa. Ono ne každý je Sebastian. A mnoho jezdců mělo rychlost ale třeba nejezdili tolik sezón aby se vypracovalo a přestali chybovat, to by mohl být taky pěkný článek. Nebo taky námět jak Leob mohl mít o pár titulů méně. Občas je získal docela těsně.
11. 5. 2020 11:54
0 0
Cypher, napadá mě František Duvalů. Docela by mě zajímalo, jestli by s ním Malcolm měl podobně svatou trpělivost jak s Ottem, kdyby nešel na 2005 k Citroenu.
11. 5. 2020 21:12
Upraveno 21:13
0 0
Duval byl ale blázen kterej jezdil na 130% pořád a kterej byl schopen zahodit auto v 1. zatáčce 1RZ a dopracoval to tak daleko že už mu auto nikdo v belgii nechtěl pučit.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama