Vlastimil Resl - eWRC.cz
16. 5. 2020 09:05 − 3160× − 0

Z Bělé k výšinám?

Bělský Adventure Land slouží k otestování techniky a jezdeckých schopností nejen profesionálním motoristickým týmům a pilotům.

Skýtá též vynikající příležitost svezení na uzavřené a zabezpečené trati amatérům a nadšencům. Tak tomu bylo i uplynulou neděli. Mnozí tito jezdci přitom touží po přestupu do větších závodů.

Z původních pěti aut zbyla hned úvodem jen čtyři. Audi A3 Radka France se totiž během první jízdy vzňalo. „Po odjetí několika kol došlo k poruše servořízení a začalo se kouřit z motorového prostoru. Po zajetí do depa a otevření kapoty z motoru vyšlehly plameny. Ty se podařilo rychle uhasit. Auto nicméně nebylo schopné další jízdy. Rychlý konec mé třetí účasti na této akci mě mrzí. Bělský areál je každopádně moc hezký a děkujeme pořadatelům, že i v této nelehké době nabízí možnost svezení,“ zachovává pozitivní mysl autokrosový mistr republiky divize JuniorBuggy z roku 2013.

Zbývající čtveřice pokračovala až do vyhrazené třetí hodiny odpolední. Již potřetí zavítal do areálu Adventure Land Matěj Manderla. „Bělá je skvělá. Pokud se chceš věnovat motorsportu na amatérské úrovni, jde o ideální variantu. Zvláště pro fanoušky soutěží, které jim přibližuje nejvíce. Parádní je možnost svezení i s civilním autem, navíc za velmi solidní peníze. Vzhledem k malému počtu aut nám pořadatelé umožnili v závěru akce jezdit po jednom. Tím pádem mohl každý vyzkoušet více variant trati včetně klasického vracáku ze starých časů. Jelikož jsme, coby majitelé vozů Subaru BRZ a Toyota GT86, klubově sdruženi, uvažuji zde do budoucna uspořádat společnou akci,“ plánuje řidič bílého BRZ.

Svoji Hondu Civic Type-R, nově opatřenou ochranným bezpečnostním rámem, otestoval Petr Starý. „Dosud jsem jezdil amatérské podniky, kde nebylo potřeba vyrámované auto. Například Mogul Driving Cup v Sosnové či závody na královéhradeckém CzechRingu nebo ve Vysokém Mýtě. Mojí srdcovkou je značka Honda a tuhle vysněnou, sedmé generace, mám téměř deset let. Až do nedělního bělského svezení jsem jí však půldruhého roku neřídil. Mezitím si vzal její přestavbu na starosti soutěžák Vlastimil Dědic. Nyní auto disponuje bezpečnostním rámem, novými brzdami, hasicím systémem a dalšími vylepšeními, abych mohl jet například ČMPR nebo EDDA Cup. Republikové ambice nicméně nemám,“ konstatuje skromně pilot, pochvalující si Adventure Land. „Zdejší zázemí je skvělé a trať na vyzkoušení auta ideální. Za mě naprostá spokojenost.“

Pořádně ostrý zvuk měl také Hyundai Coupé Ondřeje Donáta. „Hyundai je mojí srdcovkou od malinka. Máme autoservis této znáčky, jejíž byl táta kdysi prodejcem. Typ Coupé navíc před lety jezdil světový šampionát a tak byl jasnou volbou,“ netají se vřelým vztahem k jihokorejské automobilce jezdec, jenž začínal kariéru ve svých deseti letech autokrosem. „Pak jsme s tátou jeli několik let offroadové maratóny. Posledních sedm let se naplno věnuji amatérské rally. Letos jsme auto plně připravili pro ČMPR. Test v Bělé, kam jsem zavítal již poněkolikáté, byl úžasný. Adventure Land nabízí přírodní trať, přímo stvořenou pro rally. Podobných bohužel ubývá.“

Dieselovou Fabii ladili před sezónou Václav Tošner s navigátorem Michalem Kejstem. „V minulosti jsem závodil s Polem GTI. To bylo v plánu připravit pro letošek na ČMPR. Koncem minulého roku ale přišla možnost koupit Fabii po Martinovi Lehkém. Ten se s ní účastnil rallysprintů a nyní přesedá do Fiesty R2. Původní plán úpravit Volkswagena pro ČMPR byl rychle tatam. Fabia byla jasnou volbou. Díky homologaci nám otevřela možnost startu i na podnicích Rallysprint série. Jedná se o Škodu Fabii RS s přeplňovaným vznětovým agregátem 1.9 litru. Začátkem roku jsme se potýkali s problémy turba a upravovali různé detaily. Až nedávno se nám podařilo doladit auto po technické stránce tak, aby fungovalo a jelo dle mých představ. Bělá pod Bezdězem nabízí perfektní trať pro doladění detailů, například podvozku nebo brzd před rallyovými starty. Svou členitostí se podobá i určitým rychlostním zkouškám. Vypsání volných jízd právě v Adventure Landu tak přišlo velice vhod,“ neskrývá spokojenost pilot červené Fabie.

Jedno svezení s touto Fabií závěrem akce absolvoval také Jiří Lasovský. Ten měl pestrý motoristický víkend – den předtím v Sedlčanské Kotlině najížděl kilometry s kartcrossovou buginou. Jeho prioritou je totiž pro změnu kartcrossový MASCOM Cup. „Dle očekávání fungovala technika skvěle a svezení s kartem je prostě radost. Loňský mistr Petr Doležal, kterému jsem s radostí buginu na pár okruhů zapůjčil, mi následně poradil s nastavením podvozku. Hned to bylo značným přínosem. Řídit karta je přece jen úplně něco jiného oproti autu. Je lehký, váží pouze třistapatnáct kilogramů, výkon je posílán jen na zadní kola a to bez diferenciálu. Stroj je tedy příjemně neklidný. Znamená to pro mě ale učení úplně nového jízdního stylu,“ pochvaluje si malou buginu jezdec a pokračuje. „Na přestup z amatérských rallycrossových a rallyových závodů jsem čekal několik let. Jsem velkým autokrosovým fanouškem a sleduji všechny jeho hlavní osobnosti včetně několika kamarádů. Vyzkoušet si řídit buginu se mi podařilo až loni, kdy jsem si na amatérský závod vypůjčil karta od firmy Buggyrent.cz Vlasty Buriana. Okamžitě jsem si potvrdil, že můj sen o vlastním kartu je správnou cestou.“ Realitou se stal začátkem března. „Když jsme v týmu dumali nad letošní sezónou, objevil se kart, na kterého jsem finančně dosáhl, a bylo jasno. Musel jsem sice prodat mojí velmi oblíbenou a spolehlivou Hondu Civic, se kterou jsem v roce 2019 úspěšně závodil v amatérské rally, ale alespoň zůstává v týmu. Tak se s ní třeba někdy svezu. Nyní plánujeme vyrazit testovat na poříčskou Homolku, tedy trať zvučného jména, a nasbírat další zkušenosti pro MASCOM Cup. Ten se, doufám, během prázdnin rozběhne.“

Foto: Jiří Dykast

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!