První vítězná sezóna Carlose Sainze v MS – Díl 2

Už více než třicet let uteklo od zajímavé sezóny světového šampionátu, ve které jeden rychlý Španěl porazil silnou italskou Lancii.

Na francouzské půdě znovu vítězný domácí jezdec

Náročné a nevyzpytatelné keňské šotoliny v kalendáři vystřídal zrádný korsický asfalt, další těžká zkouška pro všechny zúčastněné. Dobrá zpráva pro lídra mistrovství, který do Ajaccia dorazil jako obhájce vítězství z předešlých dvou let. Na asfaltu se proti silným továrním čtyřkolkám mohly prosadit i vozy s pohonem pouze jedné nápravy. Že to skutečně je možné, o to se postaral Francois Chatriot za volantem BMW M3 E30. Francouz na úzkých cestičkách letěl jak zblázněný a dosahoval časů hned za nejrychlejším duem bojujícím o vítězství. Druhý den jej bohužel přibrzdily problémy s převodovkou. V další etapě byl ale Chatriot znovu ve formě a dokonce si na jednotlivých zkouškách troufnul i na oba borce před sebou. V průběžném pořadí už ale za nimi zaostával a v cíli tak musel vzít zavděk bronzem. V popředí se nepohybovala jen jedna Lancia s francouzským jezdcem za volantem, hodně rychle jel i Yves Loubet v druhé tovární Deltě. Pak ale ztratil kvůli defektu a nakonec odstoupil pro poruchu transmisí. Druhou nejrychlejší Deltu tak do cíle dovezl na čtvrtém místě Bruno Saby reprezentující soukromou stáj Lancia Fina. Toyota do bojů vyslala Schwarze, ale porouchané transmise Celicy jej vyřadily předčasně ze hry. Sainz chtěl všem dokázat, že se s Toyotou musí počítat i na zpevněném povrchu. A skutečně, jeho časy byly v úvodní etapě skvělé. Z formy a vedení jej bohužel vyřadil incident druhý den ráno, kdy na trati potkal civilní vůz místního farmáře. Naštěstí pro oba zúčastněné nedošlo ke srážce. Španěla pak přibrzdilo ještě setkání s býkem a korunu všemu nasadil rally se účastnící šéf FISA Jean-Marie Balestre. Ten svým typickým arogantním způsobem nářky jezdců na nečekané nástrahy na uzavřené trati zhodnotil tak, že jsou jezdci rally a tak musí být připraveni na vše. V posledním dnu se Sainz vrátil do formy a pokusil se ještě zabojovat o vítězství. Souboj to byl pořádný, stejně jako v Monte Carlu. A stejně jako v Monte Carlu odehrávajícím se na francouzské půdě to byl i tentokrát domácí jezdec, kdo se radoval z vítězství. Auriol měl namále, když mu zazlobila převodovka, ale nakonec Korziku potřetí v řadě vyhrál a upevnil si tím vedení v šampionátu.

Sainzova první vyhraná soutěž MS

Z asfaltu rovnou mezi ostré řecké kamení. I když byly tehdejší podmínky jedny z nejhorších v historii této soutěže, výrobci pneumatik byli dobře připraveni. Systém vyplňující po defektu pneumatiku pěnou fungoval dobře a tak defektů nebylo zase tolik. O to víc to ale odnášely jiné části vozů jako zavěšení, řízení a podobně. Poškozené zavěšení Subaru stálo už v druhé zkoušce hodně času vedoucího Markku Aléna. Poškozený posilovač řízení pak hodně zpomalil Kennetha Erikssona, který se na začátku druhé etapy dostal až na druhou příčku. Ve třetím dnu ale u jeho Mitsubishi odešlo turbo a Švéd musel odstoupit. S druhým Galantem startoval Ari Vatanen, ale ani on nepřečkal všechny nástrahy třetí etapy. Na rozdíl od Erikssona si však za odstoupení mohl sám, když havaroval. Lídr mistrovství se na Acropolis vyloženě trápil. Řízení jeho Lancie dvakrát selhalo a finální tečku za Francouzovým vystoupením udělala proražená olejová vana. Italský tým i tak dostal dvě své Delty na bednu, druhý skončil Kankkunen a třetí Biasion. Fin pořádně proháněl pozdějšího vítěze. A to až do konce třetí etapy, kdy jeho odstup vzrostl už na třičtvrtě minuty. Sainz předváděl parádní show. Konečně přišel čas na soutěž, která jemu i jeho Toyotě sedla naprosto dokonale. Když odrazil útok Kankkunena, potřeboval se už spolehnout jen na výdrž svého vozu. Ten se ukázal bezchybným a Španěl se v cíli mohl začít radovat. A to hodně nahlas. Acropolis Rally 1990 se totiž stala jeho prvním vyhraným podnikem mistrovství světa.

Ojedinělý úspěch nezvyklého Golfu G60 Rallye

Na Novém Zélandu se body do hodnocení značek nerozdávaly a to přimělo italský tým Lancie zůstat doma. Toyota však vycítila šanci a nového lídra mistrovství Sainze na druhou stranu zeměkoule přeci jen vyslala. Zisk bodů na soutěži s výrazně slabší konkurencí se mohl stát důležitým krokem v boji o jezdecký titul. Nechybělo však málo a ze Sainzova novozélandského startu se mohl stát jen hodně předražený výlet bez výsledku. Jeho Celicu pronásledovaly v úvodu rally problémy s elektronikou a toho využili Ingvar Carlsson s Rodem Millenem v továrních Mazdách 323 4WD. Novozélanďan Millen ale bohužel na své domácí půdě neuspěl, když mu vybouchlo turbo. Carlsson celých šest set ostrých kilometrů absolvoval, ale na Sainze s opravenou Toyotou neměl. Španěl si v rychlém sledu za sebou připsal druhý světový triumf a rázně vykročil za titulem. Na Nový Zéland vyrazil i Volkswagen Motorsport a třetím místem si připsal největší a bohužel ojedinělý úspěch nového Golfu G60 Rallye na světové půdě. Čtyřkolka od Volkswagenu využívající místo turba speciální G dmychadlo využívající výhod kompresoru debutovala v MS už na Acropolis, ale novinku provázely technické problémy a tým pro nedostatek náhradních dílů ani nenastoupil do závěrečné etapy. Na jižní polokouli to ale byla jiná písnička a Erwin Weber se dostal až na pódium. Komplikovaná technika výkonnostně nestíhající konkurenčním áčkovým čtyřkolkám pak už před sebou měla pouze jeden světový start a projekt dožívající na národní úrovni postupně upadnul v zapomnění.

Sázka na argentinskou hvězdu Toyotě nevyšla

Šampionát zůstal mimo Evropu a ze Zélandu se přesunul do Argentiny. U Toyoty se rozhodli angažovat do druhé Celicy muže, který předtím i potom, a to nejen během sezóny 1990 pilotoval vozy Lancia. Teď se však největší argentinská hvězda dostala na druhou stranu barikády a měla pomoct Toyotě snížit náskok italského týmu v hodnocení značek a naopak zvýšit náskok Sainzův mezi piloty. Jindy spolehlivý Jorge Recalde se však v páté zkoušce dopustil chyby a svou Toyotu rozbil. Jeho start se tak paradoxně stal přínosnějším pro značku, kterou v další soutěži znovu reprezentoval. Lancii. Kankkunen bojoval v počátcích soutěže o vedení, ale pak převodovka jeho Delty přestala fungovat. Na techniku doplatil i jeho týmový kolega Auriol. Systém blokující při průjezdech vodními brody vstup vody k motoru se rozbil a zamezil motoru přísunu důležitého vzduchu. I přes půlhodinovou ztrátu Francouz dojel do cíle na třetím místě. V šampionátu však za svým hlavním soupeřem zase o něco zaostal. Sainzovi se totiž povedl doslova mistrovský kousek. Svou Celicu zvládnul vyválet a přes několik přemetů přes střechu dokázal pokračovat i bez předního okna. Později ještě doplatil na problém s poloosou, ale skvělé druhé místo a navýšení náskoku jej ani tak neminulo. To Biasion prožil daleko klidnější rally a získal v Argentině třetí triumf v řadě. Ital tím oživil své skomírající naděje na obhajobu mistrovského titulu a pomohl k Lancii, aby navýšila vedení mezi značkami.

Dokončení se objeví zanedlouho…

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!