První vítězná sezóna Carlose Sainze v MS – Díl 3

Už více než třicet let uteklo od zajímavé sezóny světového šampionátu, ve které jeden rychlý Španěl porazil silnou italskou Lancii.

Nové vozy Fordu a Mazdy ve Finsku neoslnily

Mistrovství světa se pak vrátilo zpátky do Evropy, kde se pokračovalo jedním z největších okamžiků sezóny. Finskou rally. Ford se do Finska vypravil obstarat debut zbrusu novému vozu, kterým byla Sierra Cosworth 4x4. Na úspěch si ale museli počkat minimálně do dalšího startu. Ani jeden z nových vozů totiž do cíle soutěže nedorazil. Domácí Pentti Airikkala začal solidním čtvrtým časem, ale pak ho ve čtvrtém testu zradila nová technická vymoženost, sedmistupňová převodovka. Ta se ukázala slabým místem Sierry, podobně jako se to o čtrnáct let později stalo v případě čtyřstupňového ústrojí v Peugeotu 307 WRC. Malcolm Wilson hned v první zkoušce přestřelil jedno odbočení, ale z konce top ten se neposunul výše ani později. Na konci druhé etapy pak i převodovka jeho vozu řekla dost. Zachraňovat bídnou situaci musel Gianfranco Cunico s posledním Fordem. Tomu ale rychlé finské šotoliny neseděly a do třetí etapy nastupoval až ze čtrnácté pozice. Moc daleko v ní ale nedojel. Už v druhém testu ošklivě havaroval. Aby to Fordu nebylo líto, nedařilo se ani Mazdě debutující s novou 323 GTX. Syrový vůz postrádal hlavně výkon, což místnímu borci Hannu Mikkolovi nebránilo v tom, aby se dostal alespoň na šesté místo. Jeho Mazda následně ztratila tlak oleje a domácí jezdec musel odstoupit. Timo Salonen s druhou 323 také postrádal výkon a odhadoval, že by mu dvacet koní na potrápení nejrychlejších stačilo. Po druhém dnu šel i tak spát jako čtvrtý nejrychlejší. Bohužel druhý den hned ráno přestal fungovat centrální diferenciál a vzhledem ke krátkému času na servis finská posádka přišla kvůli penalizacím o tři a půl minuty. V cíli se tak musel spokojit jen se šestým místem a tak ani Mazda s novým vozem neoslnila.

Severská dominance prolomena

Jen o příčku výše soutěž dokončil hlavní favorit v barvách Martini. Kankkunen svou domácí rally MS ještě nikdy předtím nevyhrál a hodně toužil toto prokletí zlomit. A skutečně, hned v úvodní etapě šel do čela. Zvrat nastal ve čtvrté zkoušce druhé etapy, když se u Lancie rozpojilo plynové lanko. Juha musel z vozu, doslova si sednul do motoru a plyn tak přidával tímto hodně atypickým způsobem. Řízení se ujal spolujezdec Juha Piironen. Absurdní situace možná pobavila místní diváky, ale jejich oblíbenci znemožnila konečně dosáhnout kýženého úspěchu. Hlavní kůň Lancie v boji o titul Auriol hned v úvodní superspeciálce Harju v ulicích centra soutěže Jyvaskylä přepálil jednu odbočku, pak vrazil do stromu a ještě se přetočil. Ztráta nečinila ani půl minuty, ale Francouz se ve třetím dnu posunul jen na páté místo. A záhy poté havaroval. Se startovním číslem 1 na své Toyotě vyrazil na trať Mikael Ericsson, chvíli i vedl, ale většinu rally strávil na třetím místě. I Švéd však ve třetí etapě havaroval. Smůla soupeřů pomohla Mitsubishi, jejichž Galanty VR-4 fungovaly bezchybně. Eriksson skončil třetí s takřka pětiminutovou ztrátou, ale jeho kolega Vatanen dokázal pořádně prohánět vedoucího jezdce. Uškodilo mu však přetočení v RZ 23 a díky soupeřovu čištění tratě zkusil ještě zabojovat v posledním dnu. Devatenáct vteřin ale Finovi chybělo k tomu, aby vyhrál, pro Mitsubishi zařídil obhajobu triumfu a zároveň udržel severskou neporazitelnost v 1000 Lakes Rally. V desáté zkoušce se vedení chopil fenomenální Sainz prožívající sezónu snů. Přitom ještě před startem finského podniku by ho za vítěze tipoval málokdo. Během testů havaroval a poranil si levé chodidlo. I s pořádnou bandáží se ale dá vyhrát soutěž, kde do té doby kralovali výhradně Seveřané. Španěl zažíval skvělý rok, vyhrál svou první světovou rally, pak toto Finsko a už byl takřka jistým šampiónem.

Tonoucí Kankkunen se stébla chytá

Toyota úspěchem své jedničky zároveň začala pořádně dramatizovat boj o titul ve značkách. Vzhledem ke škrtání nejhorších výsledků pak japonská značka své italské rivaly dotáhla už na šestibodový rozdíl, i když v Austrálii vítězství slavila Lancia. Za jejím volantem ale neseděl Auriol, který ve třetím testu chyboval, šel přes střechu a rozbil chladič své Delty. To vedlo ke kolapsu motoru. Fiorio dovezl svou Deltu do cíle na třetím místě a těsně pod pódiem zůstalo jako ve Finsku Subaru. Tentokrát Legacy řídil novozélandský pilot Possum Bourne. Stejně brzo jako pro Auriola skončila australská rally i pro Ericssona. Na defektu absolvoval příliš mnoho kilometrů třetího testu a tak došlo ke zničení transmisí. Sainz se na rozdíl od švédského kolegy s žádnými vážnějšími problémy zdržovat nemusel a druhým místem si připsal další důležité body přibližující jej mistrovské koruně. Triumf vybojoval na druhé polovině zeměkoule Kankkunen, který by však jistě raději vyhrál o měsíc dříve doma ve Finsku. Body se ale i v Austrálii přidělovaly stejné a finského jezdce posunuly do pozice hlavního adepta italské značky na titul. Mitsubishi po finském úspěchu spadlo drsně zpátky na zem. Dunkerton svůj Galant rozbil a ten Erikssonův po úvodním vedení v rally odstavila porucha spojky.

Italské titulobraní

Jako desátý podnik se odjela soutěž na horké italské půdě. Lancie měla cíl jasný, pokusit se už ztvrdit zisk titulu ve značkách a pokusit se ještě oživit teoretické naděje na titul mezi jezdci. Svou domácí Rally Sanremo italská stáj dokázala vyhrát, a to již popáté v řadě. V elitní desítce dojelo hned celých sedm Delt. Temperamentním domácím fanouškům se pak Lancia odvděčila ještě dvěma dalšími úspěchy. Tím prvním byl double, který doma vybojovali. Dlouho výsledkům vévodil miláček místního publika a úřadující šampión Biasion, ovšem ve třetí etapě se propadnul a ve čtvrté pak po havárii musel odstoupit. Takový návrat za volant po marodění s bolestmi zad si určitě nepředstavoval. Lídrem se pak stal Auriol, v jehož prospěch hovořil fakt, že se poslední etapa odehrála na jeho oblíbeném asfaltu. Kankkunen už neměl šanci a vzhledem k průběhu rally musel pomalu zapomínat na své teoretické naděje na titul.

Lancia tak k týmové režii sahat nemusela a nechala vyhrát svého francouzského jezdce. Sainz opět předváděl skvělý výkon, chvíli i vedl, ale na konci čtvrtého dne spadnul po kolostřešní kombinaci na třetí místo. Na tom španělský pilot Toyoty setrval až do cíle a na rampě mohl prolévat litry šampaňského. Titul mistra světa byl jeho. Lancie ztratila jezdeckou korunu, ale senzačním domácím triumfem vybojovala alespoň titul ve značkách. Toyotě mohl pomoct velmi rychlý Schwarz, na začátku závěrečné noční etapy ale havaroval. V Itálii se do hry znovu zapojila oficiální stáj Fordu. Cunico se doma bohužel moc nepředvedl, odešla mu už ve třetí zkoušce spojka. Wilson dojel dál, až do čtvrtého dne, kdy havaroval. Rychlostně to ale nebyl žádný zázrak, před odstoupením držel sedmou příčku. Jedna tovární Sierra se cíle v italském Sanremu přeci jen dočkala, ale Airikkala ji do cíle dovezl mimo top ten. A navíc o půl minuty podlehl jiné Sieře domácího Alessandra Fassiny. To však byl pouze vůz skupiny N.

Pobřeží slonoviny bez hlavních favoritů

Tituly byly rozdány a v kalendáři následovala náročná a z komerčního hlediska zcela zbytečná soutěž na Pobřeží slonoviny. Nikoho tak nemohlo překvapit, že se tam žádný z továrních týmů nedostavil. Největší úspěch sezóny si tak zprostředkovaně mohla připsat značka Mitsubishi. Dva Galanty VR-4 kralovaly náročné a tristně obsazené soutěži. Nejrychleji jel rodilý Vietnamec s francouzským občanstvím Patrick Tauziac. Kenjiro Shinozuka mu sice nestačil, ovšem jeho chvíle přeci jen přišla. Vedoucí vůz postihnul defekt pneumatiky a to byla příležitost pro Japonce. Vítězství ale nezískal a nakonec ani nespatřil cíl soutěže, když své Mitsubishi rozbil po pádu do neoznačené díry. Tauziac si tedy připsal největší a těžko zopakovatelný úspěch své kariéry. S časem o hodinu horším se do cíle dostavil Rudi Stohl se svým Audi 90 Quattro.

RAC Rally poprvé na rozpis

Závěrečná soutěž sezóny 1990 se odehrála tam, kde se tak tehdy stávalo pravidelně. Ve Velké Británii. Ne všechno tam ale bylo tradiční, když posádky dostaly poprvé v historii této rally možnost absolvovat seznamovací jízdy a napsat si vlastní rozpis. V úvodním dnu plném krátkých zkoušek pro diváky v zámeckých parcích v něm nejlépe četl Ilka Kivimäki a dovedl svého jezdce Markku Aléna k etapovému triumfu. Když se ale rally přesunula do lesů, turbo jejich Subaru řeklo dost a Finové se propadli pořadím dolů. Později je zcela ze hry vyřadila porucha motoru. Stejný problém, který dvě zkoušky dříve vyřadil i Mazdu Hannu Mikkoly. Mazda po nevydařeném finském debutu nové 323 GTX nemohla slavit úspěch ani zde. Timo Salonen svůj vůz rozbil po sérii kotrmelců. Do výčtu nešťastníků se stejně jako ve Finsku zařadila i stáj Fordu. Obhájce vítězství v Lombard RAC Rally Airikkala poslal svou Sierru do lesa v šestnáctém testu a Wilson o osm zkoušek později u svého vozu vyvrátil kolo. Brit se sice snažil dostat do cíle zkoušky, ale prasklý rozvodový řemen jej vyřadil ze hry.

Po Alénově odstoupení se vedoucí pozice ujal Kankkunen s mistrovskou Lancií. Ta ale nefungovala tak, aby Fina dovezla k vítězství. Porucha brzd znamenala, že si Kankkunen musel pomáhat ruční brzdou a to ho stálo hodně drahocenného času. K definitivnímu odstoupení ale vedla až jeho jezdecká chyba na zledovatělém místě úvodní zkoušky závěrečného dne. Tou dobou už byl pilot Lancie zpátky na čele, když využil problému svých soupeřů. O vedení sváděli urputný souboj Sainz v Toyotě a Eriksson v Mitsubishi. Jejich parádní duel však předčasně ukončily trable s pneumatikami. Švéd doplatil na jejich špatnou volbu, Španěl na defekt. Z početné stáje italské Lancie zanechal největší dojem Kankkunen, i když se nedočkal cíle. Auriol předvedl matný výkon, který stačil jen na pátou příčku. Částečně nezdar Italů odvrátil Biasion, který naposledy vystupoval v roli úřadujícího mistra světa. V cíli náročného britského podniku se alespoň postavil na bednu. Zatímco hvězdy italského týmu moc nezářily, opak se dal říct o skotském mladíkovi v polosoukromém Fordu Sierra RS Cosworth 4x4. Byl jím jistý Colin McRae. Jeho vůz byl na konci rally doslova omlácený ze všech stran, třeba dveře spolujezdce byly natvrdo přilepeny ke karosérii, ale Ford to vydržel. A bylo z toho solidní šesté místo a porážka celé tovární ekipy. Kankkunenova havárie vrátila do čela Sainze. Duel s Erikssonem už ale nepokračoval, pilot Mitsubishi měl už příliš velkou ztrátu. Španěl tak zakončil svou první mistrovskou sezónu stylově, vítězstvím.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!