19. 6. 2006 00:00 − 2720× − 18

Filip Schovánek před Szombathely Rally

S Filipem Schovánkem rozhodli přiblížit Vám i jiné atraktivní soutěže z pozice spolujezdce.

Nechceme Vám přinášet informace pouze z podniků seriálu MS, a tak jsme se spolu s Filipem Schovánkem rozhodli přiblížit Vám i jiné atraktivní soutěže z pozice spolujezdce. A protože nejbližší soutěží posádky Jan Kopecký – Filip Schovánek je Szombathely Rally jedoucí se v severní části Maďarska (a tudíž atraktivní zóně i pro českého fanouška), rozhodli jsme se se vám přinášet zajímavé informace i z této soutěže. O víkednu již probíhaly seznamovací jízdy, ze kterých je tato první část. Pokud budete mít zájem, budeme v "deníčku" pokračovat i během soutěže samotné.

Pátek

Pořadatelé naplánovali seznamovací jízdy na zcela netradiční termín – sobota a neděle před samotným závodem. Pro zahraniční posádky připravili časovou úlevu, trénovat mohou buď o víkendu nebo ve středu před samotným závodem, tím se ale samy připraví o možnost testovací RZ – shakedownu. Jelikož se jedná o krátké testy jedoucí se poměrně blízko sebe, není problém stihnout seznamovací jízdy za jeden den. Pořadatelé přihlédli k našemu náročnému časovému harmonogramu a umožnili nám seznamovací jízdy v jeden víkendový den.

V pátek odpoledne tedy vyrážíme z Kostelce do centra závodu. Čas pro cestování zcela nevhodný, provoz na českých silnicích je v téměř gigantickém měřitku. Korunu všemu nasazuje jízda historických vozů Avia, kterých jsme bohužel potkali nespočetně a ne všechny byly schopny jízdy…

Z Kostelce se vydáváme k Brnu. Již před městem provoz zcela kolabuje, uhýbáme proto z naší trasy a pokoušíme se najet na dálnici. Naše radost z plynulé jízdy trvá několik málo kilometrů a stojíme na zcela beznadějně zastavené dálnici. V rádiu slyšíme, že naše kolona dosahuje délky sedmi kilometrů, proto již po dvou měníme svůj původní plán cestovat přes Bratislavu a rozhodujeme se pro cestu přes Vídeň. V Mikulově na přeplněné benzínové pumpě dotankováváme náš tréninkový vůz a kupujeme rakouskou dálniční známku. Tankování nám zpestřuje řidič autobusu, který doplňuje pohonné hmoty u stojanu vedle a přes pumpu na nás křičí, zda je nám již Fábia malá, že jedeme Octavií. Naším tréninkovým vozem je bývalý najížděcí automobil továrního týmu Škoda Motorsport.

Na hranicích nemáme žádné problémy a nepotkávají nás ani chytré dotazy typu „kam jedete, co vezete“. Z Rakouska jsme velmi překvapeni. Provoz do Vídně, přes město samotné i následně na dálnici (směr Graz – A2) za městem je zcela minimální! Třetinu vozidel na rakouské dálnici tvoří automobily s českými značkami. Soudě podle nízce posazených zadních částí automobilů již opravdu nastal čas dovolených. Na 95 km dálnice sjíždíme a po silnici č. 63 po malé chvilce překračujeme hranice do Maďarska. Míříme rovnou do města Szombathely. Nejprve město jen prohlížíme a lehce si ho tak mapujeme, následně večeříme a vydáváme se hledat hotel. První je obsazen, ale dostáváme tip na další, kde je bezproblémů volno. Tím pro nás pátek končí.

Sobota

Hotel opouštíme v 8:00 a vydáváme se na ředitelství závodu. Vyzvedáváme si itinerář, odevzdáváme fotografie posádky na tréninkovou identifikační kartu a vyrážíme na trať. Jedeme na testy položené nejjižněji od centra závodu, na start RZ1 to máme zhruba 55 km. Před testem polepujeme naše vozidlo identifikačními čísly, krátce na to zahajujeme tvorbu rozpisu.

V Maďasku jsou povoleny 4 seznamovací průjezdy, maximální povolená rychlost je 70 km/h. Pravidlo rychlosti ale není příliš dodržováno a mnoho posádek zastavuje u letmého cíle a „sbírá“ tak čas na zápis do jízdního výkazu ve stopce daného testu…

Volíme jednoduché pravidlo pro celý den. Každý test projíždíme 3* a poslední průjezd si tak schováváme na středu. Pouze RZ 7/10/13 neprojíždíme vůbec a všechny průjezdy si schováváme až na středu. Jedná se o jakousi super RZ jedoucí se na zcela rovném bývalém vojenském cvičišti.

RZ 1/4 – prvních 5 km tvoří poměrně tvrdá šotolina, následuje široký rovný asfaltový úsek (5 – 6,60 km RZ), který asi českého diváka nijak neosloví. Za asfaltem tam asi nepojedete, že… Zbytek RZ již tvoří opět šotolina, ovšem tentokrát poměrně měkká. Posledních 2,5 km je velmi velmi rychlých. Jedná se o velmi dlouhé mírné zatáčky, úzkou cestu lemuje husté křoví, které neumožňuje žádný výhled, žádnou orientaci. Auto pojede tento úsek v podstatě celý na plný plyn.

RZ 2/5 – nejdelší RZ závodu (15,15 km). Z našeho pohledu se jedná o nejhezčí test. Opět se zde střídá několik typů šotoliny a i zde bychom chtěli upozornit na asfaltový úsek 4,75 – 5,90 km. Ovšem zajímavý může být přechod z asfaltu zpět na šotolinu (je zde radiobod, sanitka i hasiči), který tvoří lehká levá zatáčka, pojede se téměř naplno, po 100 m následují ostré brzdy do prudké levé zatáčky.

RZ 3/6 – tento test nám k srdci nijak nepřirostl a je z našeho pohledu až moc umělý. Jedná se o douhé roviny zakončené odbočením typu „T“.

RZ 7/10/13 – nemůžeme v tuto dobu popsat, budeme trénovat až během středy. Bude se ovšem jednat o diváckou RZ – retardéry, skok(y) apod. Nachází se blízko centra závodu.

RZ 8/11 a RZ 9/12 – oba testy jsou 100% šotolinové. Převládají spíše rychlé úseky. RZ 8 cca 1,6 km od startu se objíždí jakýsi lesní palouk – obdélník = 4 ostré odbočení a při dobrém diváckém postavení lze vidět 3 z nich. Tento obdélník je cca 200 m dlouhý a 130 m široký. Na 7,10 km musí posádky projet pod železničním mostem, před ním se nachází serie několika pomalých ostrých zatáček a přímo pod tunelem rozblácená klouzavá zatáčka.

Celkově lze soutěž charakterizovat jako velmi velmi rychlou. Jedná se o užší Finsko bez horizontů. Na trati jsou dlouhé roviny, mnoho rychlých velmi dlouhých zatáček, trať je zpomalena i několika retardéry. Při seznamovacích jízdách se na trati poměrně prášilo. Počasí – slunečno, teploty okolo 28 st. V druhé polovině odpoledne zataženo, přeháňky, teplota okamžitě klesla na hranici 19 st. Pro vyznavače skoků či brodů – nic z toho se v Maďarsku nenechází, vyjímku může (a bude) tvořit „super test“.

Výkaz seznamovacích jízd se nachází přímo v itineráři, několik posledních stran. Toto řešení není pro spolujezdce příliš štastné. Každý test měl vždy uprostřed průjezdní kontrolu. Zde tedy zastavíte a podáte „výkaz“ pořadateli nalistovaný přímo na straně onoho testu, aby stačilo políčko pouze podepsat. Výkaz se nám vždy vrátil zavřený, takže pokaždé když tvoříte rozpis, musíte opět nalistovat v itineráři Vaši pozici…

V hotelu nebo v restauraci jsme neměli problém s angličtinou. Na ředitelství či u benzínové pumpy se šlo rovněž domluvit. V hotelu jsme obdrželi zajímavou informaci – hotel, restauraci či PHM u větších pump není problém platit v měně Euro. Cenová hladina je stejná nebo dokonce o něco nižší než v ČR.

Seznamovací jízdy končíme na nejsevernějším místě soutěže, u města Köszeg. Po silnici č. 55 jedeme rovnou do Rakouska a následně na dálnici. Na maďarských hranicích nás jak při vstupu tak i výstupu ze země odbavují ženy v uniformě, nutno podotknout, že se jedná v obou případech o ženy půvabné. Muže v uniformě jsme nezahlédli…

V Maďarsku nebyl déšť nijak silný, ale již kousek za hranicemi vidíme rozlitý potok (či malou řeku) z koryta – domy, louky, silnice, vše již pokrývá bahno, tekoucí voda. U silnice stojí náklaďáky s pytli a pískem.

Ani dnes není provoz v Rakousku nijak silný, všude jedeme zcela plynule. Hranice překračujeme opět bez problémů za poslechu fotbalového zapásu, který se naší reprezentaci příliš nepovedl. 20 km před Kostelcem ještě podstupujeme silniční kontrolu, za několik minut pokračujeme dále. V Kostelci naše společné cestování končí.

Za dva dny jsem v autě najezdil přes 1.700 km.

Náš další program :
- úterý odpoledne se celý CRT přesunuje do Maďarska
- středa pro tento den máme dvě varianty – oficiální shakedown (10:00-16:00) nebo soukromý test v blízkosti závodu
- čtvrtek den přejímek, setkání s novináři, představení posádek
- pátek a sobota závod samotný

Pro čtenáře eWRC

Komentářů celkem: 18
Miiichal
19. 6. 2006 19:231
0 0
Skvělí nápad.a super vizitka!
19. 6. 2006 19:242
0 0
Filipe,tak tomu se říká super servis.Děkuji.
ahoj
19. 6. 2006 19:273
0 0
ja ko vždy super deníček
19. 6. 2006 19:304
0 0
Moc pěkný, díky. Nebyla by náhodou fotečka té testovací Octávky??
19. 6. 2006 20:255
0 0
Je to od Vas moc pekne a obetave...diky
Anonym IP:85.70.24.70
19. 6. 2006 20:456
0 0
Super relax.Člověk si u těchto článků odpočne.Dík Filipe!
Anonym IP:62.141.24.66
19. 6. 2006 20:507
0 0
Přidal bych se ke SKAJOVI... A možná, pokud by mi něd uměl říct, co je na takovém autě jiného než na normální Octě... Dík
Anonym IP:82.117.151.214
19. 6. 2006 21:188
0 0
No co k tomu dodat. Filipe Super !!! A držim palce.
Anonym IP:213.220.212.31
19. 6. 2006 21:339
0 0
Pokud se nepletu, tak SM jezdilo bílými Octaviemi RS s rámem
Anonym IP:85.71.24.58
19. 6. 2006 21:3510
0 0
Není to ta na poslední fotce napravo?
19. 6. 2006 21:4211
0 0
Filipe, diky smajlík Drzime palce.
19. 6. 2006 23:3612
0 0
diky držim palce! aleš, zlín
20. 6. 2006 06:3213
0 0
Filipe!? Já že nečtu vaše deníčky?:D
20. 6. 2006 07:2214
0 0
Filipe díky. Pořád jsem čekal, jestli mi něco pošleš a je to tady. Tahle verze popisu RZ ale předčila moje očekávání smajlík
20. 6. 2006 08:2215
0 0
SKVĚLÝ, DRŽIM PALCE!!!
20. 6. 2006 09:4116
0 0
držím pěsti!!
20. 6. 2006 09:5017
0 0
Skvělý článek,díky moc.Držím palce.Ať Vám přeje štěstí...
jatovim
20. 6. 2006 12:3218
0 0
možná by stálo za to uvažovat nejen o kariéře spolujezdce, ale nyní také jako spisovatele dramatika......
to by se filip v nějakém plátku chytil. nabídněte filipovi místo v některém z plátků
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!