22. 6. 2020 08:46 − 1526× − 0

Poláci začali sbírat první ostré kilometry

Polské posádky už pomalu začaly probouzet k životu své soutěžní speciály a využily k tomu víkendovou Rally Ireco Motorsport.

Jednalo se o krátkou soutěž zařazenou do seriálu Tarmac Masters. Organizátoři pro zúčastněné připravili šest rychlostních zkoušek, které se odehráli na dvou třikrát opakovaných úsecích o délce šest a osm kilometrů. Ještě než si v krátkosti shrneme průběh čtyřiačtyřiceti ostrých kilometrů této soutěže, podívejme se na situaci v první lize polské rally. Sestavit kalendář byl letos těžký úkol ještě předtím, než vůbec začal řádit koronavirus. Organizátoři Rajdu Dolnoslaského vloni pro posádky připravili nezvykle dlouhou trať s 216 ostrými kilometry a sezóna se tak uzavřela ve velkém stylu. Vzestup však vystřídal pád na dno a pro tento rok se pořadatelé rozhodli soutěž vůbec nezorganizovat. Polská federace se při sestavování kalendáře musela porozhlédnout po jiné soutěži a nakonec se dohodla se slovenskými pořadateli Rally Košice. To se však ukázalo jako problematická volba, když podle mezinárodních pravidel nesmí národní šampionát hostovat ve více než jedné zahraniční zemi. A to při setrvání litevské Rally Zematija v kalendáři polské mistrovství nesplňovalo. V konečné verzi kalendáře se litevská šotolinová soutěž neobjevila a počet podniků se smrsknul na šest.

Taková situace ale panovala ještě před celosvětovou panikou. Jako v jiných zemích se koronavirový strach a chaos postaral o zrušení několika rally. Dotklo se to dvou podniků, květnového Rajdu Nadwiślańského a červnové největší soutěži na polském území, do ME zařazeného Rajdu Polského. První mistrovské body by se tak měly rozdělovat až o prvním srpnovém víkendu v Rzeszowě. O měsíc později pak má následovat Rajd Ślaska, na který v říjnu naváže Rajd Świdnicki a o velké finále se mají postarat v půlce října Košice. Doufejme, že už k žádnému dalšímu škrtání nedojde a šampionát se odjede alespoň v této skromné podobě. Úřadující mistr Mikolaj Marczyk míří letos do Evropy, když se hodlá za volantem škodovky poprat o titul juniora ERC1. Šance na zisk domácího titulu se tím otevírá jeho nejbližším soupeřům z posledních let a mezi nimi jistě hodlá hrát prim Tomasz Kasperczyk. Ten vloni Marczykovi nedal na žádné rally ani vydechnout, ale nakonec zůstal poražen. Po šesti letech za volantem Fordu Fiesta R5 si pořídil zbrusu nový Volkswagen Polo GTI R5, který by mu měl výrazně pomoci zlepšit dosavadní bilanci největších úspěchů. Místo dosavadních dvou pohárů za vicemistrovské tituly by si do poličky už konečně rád vystavil pohár pro mistra.

Kasperczyk ovšem nebude jediným, kdo bude na polských silnicích prohánět R5 z Hannoveru. Na německou techniku přezbrojil i předloňský mistr dvoukolek Kacper Wróblewski, který vloni získával první zkušenosti se čtyřkolkou za volantem Hyundaie i20 R5. Ve voze R5 se vloni rozkoukával i další mistr z roku 2018, tentokrát ten nejrychlejší ve třídě Open N. Marcin Slobodzian už v první sezóně, kdy využíval služeb speciálů dnes označovaných Rally2, upoutal svou rychlostí. Ať už to bylo za volantem Fiesty R5, nebo Fabie R5. Sezónu 2020 však stráví v jiném voze, korejském Hyundai. Další i20 R5 do Nowe Rudy nedorazila, ale na začátku roku se mluvilo v souvislosti s korejskou značkou i o účasti Fina Jariho Huttunena v polském mistrovství. Mistrovská značka Škoda letos zřejmě nebude mít v boji žádné tak žhavé želízko, jakým byl před rokem Marczyk. Sylwester Plachytka ale už na konci loňské sezóny prokázal, že mu přesednutí za volant škodovky vyloženě svědčí. Po nevýrazných výsledcích s Fordem se hned vyšvihnul v obou odjetých podnicích s Fabií na bednu a v Dolnoślaském dokonce skončil druhý. Letošní rok stráví v novější Fabii R5 evo. Ford Fiesta R5 býval v posledních letech oblíbeným náčiním polských posádek, letos ale situace vypadá o dost jinak. Spojení s touto technikou zatím oficiálně oznámil jen Adam Stec, který vloni jezdil s Mitsubishi Lancer EVO X R4. V záplavě změn techniky trochu zapadá ještě jeden zajímavý vůz. V polském mistrovství se objevil už vloni a zůstane i letos. Jedná se o Citroën C3 R5, do kterého znovu usedne bratrská dvojice Lukasze a Tomasze Kotarbových. Ještě před víkendovou rally jim pomáhal s nastavením vozu jeden z nejpovolanějších, Nor Mads Ostberg.

Kotarbové s profesionálně nastaveným vozem vstoupili do testovací Rally Ireco Motorsport čtvrtým nejrychlejším časem a stejného výsledku dosáhli i v druhé rychlostní zkoušce. V té třetí bohužel chybovali a skončili mimo trať. Naneštěstí se v místě, kde Citroën opustil trať, nacházeli neposlušní diváci a dva z nich utrpěli zranění. Podle neoficiálních informací ale nejsou jejich zranění vážná. Doufejme, že si z incidentu neodnesla vážnější psychickou újmu ani posádka. Každopádně se jednalo po koronavirových izolačních opatřeních o poměrně nečekaný incident. Pro zbylé posádky byla RZ 3 zrušena a celé startovní pole pak přišlo i o třetí průjezd úsekem Dzikowiec. Vedení se hned v první zkoušce ujal papírový favorit Kasperczyk. Už v druhém testu ale zajel nejrychleji jeho stájový kolega Wróblewski s druhým Polem stáje Rallytechnology. Pořadí jezdců s Volkswageny se změnilo a Kasperczykovi se pak moc nepodařila ani odveta v RZ 4, kde naopak jeho odstup ještě vzrostl na dvojnásobek. Slobodzian si stejně jako vedoucí duo zvykal na novou techniku a pomalu se začal přibližovat za záda pomalejšího jezdce Volkswagenu. V posledním testu navíc ze svého Hyundaie vymačkal úplné maximum a zaznamenal společně s Wróblewskim identický nejrychlejší čas. Lídr s Polem si tím pojistil výhru v této zahřívací soutěži a do ostré sezóny může vstupovat s pořádným sebevědomím. Slobodzian drtivým finišem dokázal srovnat krok s Kasperczykem. Jelikož ale pilot VW zajel úvodní zkoušku rychleji, druhá příčka připadla jemu. I tak mu ale průběh soutěže určitě přidělal vrásky na čele. Jako úřadující vicemistr měl platit za nejvážnějšího favorita na titul, což ale při rychlosti jeho nejbližších soupeřů nevypadá ani zdaleka tak jednoznačně. Za pěticí speciálů R5 dovezl do cíle nejrychlejší speciál Proto Jacek Jurecki, který se vloni jednou představil i za volantem Hyundaie stáje Martina Vlčka. Teď pilotoval nejrychlejší Ford Fiesta Proto a druhému Aleksandru Terleckému nadělil více než půl minuty.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama